Jump to content

Varme og fuktfjerning i båten om vinteren


Jonny

Recommended Posts

Synes det var en god ide. ...Hvordan ...Hvorfor ...Hvor ...Hvilket av disse viktige spørsmål kunne DU tenke deg å skrive forklaringen på?

Mange bra emner her. Støtter oppfordringen fra Lotus. Føler du at du kan litt om noen av tingene nevnt i lista til Lotus? Hvorfor ikke bruke litt tid på å utarbeide et bidrag til vårt felles kunnskapsbibliotek? Innsatsen og varigheten bestemmer du selv. Det er allerede 2 arbeidsgrupper bestående av medlemmer som arbeider i bakgrunnen med dokumenter som jeg er sikker på at mange av oss vil finne interessante. Noen flere som tar utfordringen :rolleyes:? Vi i Teknisk hjelper selvsagt til med å opprette et eget forum hvor dere kan kommunisere i ro og fred :blush:.
Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om vi aldri kommer til enighet om dette med relativ fuktighet, ovn eller ikke ovn, ølglass etcetc.

 

Alle vet at varm luft bærer mer vann enn kald luft, ergo skulle det ikke være lurt å varme opp båten mhp fuktighet.

Men alle vet også at varme tørker, spesielt rett foran en vifteovn.

 

Min konklusjon er at ovnen tørker ut luften mer enn den oppvarmede luften klarer å bære av fuktighet. I mitt tilfelle ble det slik, siden fuktigheten sank fra 88% til 56% selv med åpne ventiler og kun en liten ovn.

Erfaringen må være at: Jo større båt, jo mere luft som skal tørkes, jo mer energi må tilføres dvs større ovn.

Evt tørrballer er ikke med i betraktningen her, men trekker oppvarmingsbehovet ned.

 

ET

Link to post
Share on other sites

Her er en liten fuktighetsrapport fra båten.

 

I forkabinen og akterkabinen har jeg tørrballer og det er ganske tett. I utgangspunktet en god kombinasjon trodde jeg. Hvordan var det så i virkeligheten? Tilsynelatende så det bra ut. Tørrballene sugde til seg fuktighet og vannet samlet seg i bunnen av plastbøtta. Bare sånn for å bekrefte at det var bra, fulgte jeg Pirius sitt råd og kjøpte meg et hygrometer. I kveld var jeg og kikket. Hygrometeret viste 90% RH i kabinen. Med dette været er det vel opp mot 100% i cockpiten, men jeg hadde ærlig talt ikke forventet 90% i kabinen. Dette kan ikke stemme, la meg sjekke min/max. Et trykk senere og jo her var det konstant fuktig. det varierte mellom 89 og 92% RH. Nesten ikke til å tro.

 

Jeg har 8mm glipe under døra og et nøkkelhull. Tydeligvis alt for mye glipe. En avdanket skrivebordslampe med en 60W lyspære er nå installert i forkabinen. Tanken er at kan jeg ikke sluke nok fukt, skal jeg drive den ut med varme. Det ser nemlig ut som det fungerer utmerket i motorrommet. 110W i kombinasjon med en stor jernklump som holder temeraturvariasjonen liten og langsom har gjort nytten. Her er ingen flater der fuktig luft lenger kondenseres.

 

Nå lar jeg det gå noen dager. Så sjekker jeg på nytt. Regner betydelig lavere relativ fuktighet. Håper på 70%. Fuktslukeren skal få stå. Virker det, kommer det en lampe i akterkabinen også. Er blitt fortalt at mugg sopp og sporer ikke trives når relativ fuktighet går under 80%. Håper jeg i alle fall klarer 75% med kombinasjonen fuksluker og varme.

 

Hva koker det ned til? Det kan se ut som de som satser på varme, mekanisk avfukting eller begge deler kanskje er vinnere her?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har en frostvakt i kabinen innstilt på ca. 10 grader.  I kveld er det ca 6 grader ute og relativ fuktighet på 93%.  I båten leste jeg av 60% fuktighet.  Frostvakta dra 500 W på fullt.  Har en sånn Clas Olson effektmåler i kontakten (innomhus) og den viste et pådrag på 380W.  Ligger også på vedlikeholdslading på samme tid.  Laderen alene drar ca. 16W vedlikehold. Båten ligger på sjøen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har alltid hatt god lufting i min båt, men alltid også hatt noe problemer med mugg osv, selv med en liten varmeovn på 200W. Tror heller ikke noe på at det hjelper med varme eller fuktslukere dersom det er gjennomstrømning av luft i båten. Det er jo grenser for hvor effektive disse innretningene er...

Men i år kjøpte jeg meg en ny (gammel) båt, en 88-mod Viking 31. Denne båten hadde da vært på land i over 2 år. Alt som er av puter ol. lå i båten, noe eieren alltid hadde gjort. Ingenting i båten stod åpent av luker eller ventiler.

Det som forbauset meg, var at det ikke var spor av fuktighet eller mugg/jordslag noen steder!

Beliggenheten er den samme som hvor jeg har hatt mine båter.

 

Kan begynne å lure på hva som er best...

 

Kanskje det har noe med at båten har sandwich i skrog og er dermed bedre isolert?

 

Eller kanskje størrelsen betyr mer enn det vi gutta tror:)

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye greie på alt dette med luftfuktighet og diverse måleverdier. Men de siste årene har jeg prøvd ulike patenter i ulike båter og kommet frem til at cluet er ventilasjon i kombinasjon med varme.

 

I Viknesen har vi hatt en 500w panelovn stående på og har ikke hatt fuktproblemer der i det hele tatt. Båten ligger på vannet. I motorrommet er det også en liten ovn, og der er det riktig så tørrt og fint.

 

I andre båter har jeg først prøvd uten varme da de ikke hadde systemer som kunne fryse. Synes det ble rått og fikk problemer med jordslag. Lempet så ombord en vifteovn som jeg lot lunte og gå på 500w og det er som dag og natt. Mener en liten varmekilde skaper luftsirkulasjon. Varm luft stiger som kjennt opp og i taket er det ventiler. Dermed suges vel frisk luft inn en eller annen plass, varmen tørker opp og luften blir skiftet ut.

 

Dette har nå fungert veldig bra hos meg. Har hittil ikke hatt varme på i columbien men synes det var nokså rått ombord i helgen. Satt inn vifteovn og nå er det bare glede.

 

Tenkte jeg skulle eksperiementere litt med noen fuktslukere fra biltema i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Av innlegget fremgår det at skal man ha varme, må man ha litt ventilasjon.

Det fremgår også at skal man ha tørrballer, må det ikke være ventilasjon.

 

Rådet til slutt er:

Litt varme.

Litt ventilasjon.

Et par tørrballer.

 

Nå har jeg det akkurat slik, men gjør tørrballene da noen nytte?

Hva når det er kuldegrader?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ja, si det men med varme ombord blir det jo aldri kuldegrader inne eller ?

 

Disse tørrballene har jeg personlig liten tro på.

 

Den forrige båten oppbevarte jeg på land, og uten varme ombord. Det hadde lett for å bli nokså rått ombord.

 

Brukte tørrballer et år og selvfølgelig ble beholderen full av vann, men hva så? Synes det virket like fuktig og rått som vanlig. Tørrballene virker sikkert men hvor stor inflytelse/ virkningsgrad har de?

Link to post
Share on other sites

Blææææ. Nå har jeg altså fulgt rådene til han "fyssikkeren" som skrev innlegget på Båtplassen. Likevel har jeg fortsatt 87% rel. fuktighet samt en cabintemperatur 3 grader høyere enn utetemperaturen.. Ikke spesielt bra med andre ord. En liten justering måtte til. Så nå har jeg i tillegg til tørrball og en 60W lampe enda en 60W lampe. Ikke bare det. I tillegg til glipa under døra, har jeg en ørliten glipe i dekksluka.

 

Så da så. Ny avlesning følger i løpet av helga. Og er det fortsatt ikke akseptabelt, så er det vel mer varme som skal til.

 

For hver 100W jeg bruker konstant, koster det temmelig nøyaktig 50 kroner i strøm pr. måned.

En overkommelig sum.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Varme er helt klart tingen. 2 lyspærer á 60W i en forkabin. En stk tørrball. 1 stk glipe under forkabindøra. 1 stk liten glipe i takluka.

 

Resultat: Relativ fuktighet mellom 79 og 82%.

 

Det kommer seg. Først var det 98% (med tørrball). Så var det ned rundt 90% med ei lyspære og tørrball. 2 lyspærer og tørrball ga rundt 80%. Rundt 70-75% hadde vært kjekt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Satte på varmen igår formiddag.

 

I dag ettermiddag hadde luftfuktigheten sunket fra 90% til 80%.

 

Om det kan komme av at det blåser mye vet jeg ikke. Regner, hagler og snør om hverandre idag også. Brrrr. Stigen blåste ned mens jag var oppe i båten. Hadde heldigvis vært forutseende nok til å binde en tamp i den så jeg fikk heist den opp igjen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at den første delen av opplagsperioden er den mest krevende for å holde fuktigheten nede.  Den relative fuktigheten går raskt ned i starten, for så å følge en utflatende kurve.  Når man har fått fuktigheten ned på et ønskelig nivå, for eksempel 40% som ombord i FLIII, jobber fortsatt avfukteren det meste av døgnet for å holde på den lave fuktigheten.  Jeg antar at dette har med opptørking av interiøret ombord.  Når dette tørker er det betydelig mindre som skal til for å oppretthold den lave fuktigheten.

 

Jeg sjekket i helgen, og etter at avfukteren for en uke siden hadde bragt fuktigheten ned til 40% arbeider avfukteren fortsatt det meste av døgnet.  Men, når man tar hele opplagsperioden i betraktning, går avfukteren i gjennomsnitt ca 8 timer pr døgn.

 

Det er vel grunn til å tro Lotus, at den relative fuktigheten vil synke ytterligere ettersom innredningen og det du har i båten gir fra seg fuktigheten som er lagret i disse tingene.  Jeg tror imidlertid du skal være veldig fornøyd om du kommer ned i 70% om en tid, om du ikke kjører på med flere tiltak.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Sjekket nå i kveld. Er nede i 64% relativ fuktighet. Temperaturen ute er 3 grader. Luften er ganske tørr og det blåser mye. Så dette er vel så lavt jeg kommer. Med litt tåke og regn stiger den vel til 70. Uansett er jeg fornøyd. 100W i akterkabinen også, så er jeg i mål.

 

Nå vet jeg at varme er tingen og jeg vet hva som skal gjøres hver vinter heretter.

 

Min konklusjon blir at avfukter er i en særklasse best. Et meget godt alternativ er noen hundre watt konstant varme. Med to små kabiner adskilt av en åpen cockpit, er avfukter umulig, hvis jeg da ikke kjøper 2 av dem. Nei takk, da bruker jeg heller for 500 kroner i strøm hver vinter.

 

Tørrballer virker ganske bra, men siden det aldri er helt tett, blir det aldri spesielt tørt i kabinen heller.

 

Og mellom linjene står det nå at har man ikke tilgang til strøm, har man tapt kampen mot fukten. (hvis man ikke står inne i en hall) (det koster vel omtrent det samme i året som Pirius sin avfukter)

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sjekket nå i kveld. Er nede i 64% relativ fuktighet. Temperaturen ute er 3 grader. Luften er ganske tørr og det blåser mye. Så dette er vel så lavt jeg kommer. Med litt tåke og regn stiger den vel til 70. Uansett er jeg fornøyd. 100W i akterkabinen også, så er jeg i mål.

Det hørtes ikke ille ut Lotus.  Lykke til gjennom vinteren.

 

Med to små kabiner adskilt av en åpen cockpit, er avfukter umulig, hvis jeg da ikke kjøper 2 av dem. Nei takk, da bruker jeg heller for 500 kroner i strøm hver vinter.

Det ligner ikke deg å ikke tenke lenger, det finnes alltid slanger og y ledd.  To kabiner er ikke noe problem Lotus.

 

Og mellom linjene står det nå at har man ikke tilgang til strøm, har man tapt kampen mot fukten. (hvis man ikke står inne i en hall) (det koster vel omtrent det samme i året som Pirius sin avfukter)

Forsåvidt er jeg enig med deg i det.  Imidlertid vil jeg nevne at en kamerat av meg har sin båt inne i vinter. Sealine 37.   Siden verftet med hallen måtte utføre vinterkonservering av to motorer for at hans båt skulle få stå inne (helt vanlig),  kom vinteropplaget 2003/2004 opp i noe over 30.000,-.

 

Da syns jeg avfukter må være billigere enn man skulle tro......

 

Godt Nytt År, alle sammen.  Takk for det gamle.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Nå i desember gjorde jeg et lite forsøk.

Båten ligger i hagen med 220v ombord. Denne er koblet til lader (Biltema), en panelovn med stort areal, 300 w, 5 gr. C. + at defrosterviften står på I, solcelle vifte og elektrisk avtrekk på(pc-vifte i ventil).

Slo av defrosterviften et par døgn, resultatet ble at det begynte å "regne" (kondens) fra vinduene og alle andre kalde flater. I tilleg til alt det andre står det div. avfuktere (kjemiske) ombord. Varmen sto på ennu. Slo på defrosteren igjen, etter et lite døg forsvant kondensen. Defrosteren forsyner det meste av båten med luft. Neste skritt ble å koble ut varmen, ingen fukt så lenge defrosteren gikk....

NB. Defrosteren har ikke lukkede kanaler til utsiden, dene tar luften fritt fra der den er plassert,  har har den åpent rom som trekker luft fra innsiden/utsiden samtidigt.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har en wellcraft 26 . Det kalles vel daycruiser tror eg.. Uanset eg holder 22 grader i cupeen og det er ikke fuktigt på tepper og på vinduer. Men som nevnt tidligere så har eg ikke målt fuktigheten. Liten vifte i takluka og ellers et lite vindu bak er åpent på gløtt..

 

Ikke ekkelt og klamt inn nå da..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Var i båten i dag. Forkabintemperatur var -2,7. Relativ fuktighet var 77%. Den hadde vært oppe i 81. Ute er det minus 6,5.

 

Konklusjon? Varme er fortsatt tingen. 2 stk 60W lyspærer gjør nytten, selv om en tredje kunne vært på sin plass.

 

Heretter blir varme et fast innslag ved vinteropplag. Garantert.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Var i båten i dag. Forkabintemperatur var -2,7. Relativ fuktighet var 77%. Den hadde vært oppe i 81. Ute er det minus 6,5.

 

Konklusjon? Varme er fortsatt tingen. 2 stk 60W lyspærer gjør nytten, selv om en tredje kunne vært på sin plass.

Jeg er også nede i 70-75% nå. Ser ut som om luftfuktigheten har ligget på dette nivået en stund nå, mens fuktigheten minker i puter og annen innredning.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har ovn med 500w varme inne i kabinen, likevel ble luftfuktigheten aldri under 80% :nonod:

-Satte inn 2 "Turrballer" fra Clas Ohlson for 2 dager siden og allerede idag er luftfuktigheten under 70%... :yesnod:

Fortsetter det slik, så er jeg meget fornøyd med "Turrballene" fra Clas.

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...