Jump to content

Varme og fuktfjerning i båten om vinteren


Jonny

Recommended Posts

Da tror du faktisk helt rett... luften ved null grader C kan ikke inneholde mere enn 4 gram vann pr. kg. luft (som er ca. 1,2m3), forskjellen mellom 100%RF og 50%RF ved 0 grader er på 2 gram pr. kg luft, ser vi på det samme forholdet ved 20 grader C så er det 8 gram i forskjell.... kikker vi ennå lenger opp på temperaturskalaen og ser på 30 grader C så er dette froholdet 14 gram.. som en kuriositet så kan vi se på minus 10 grader C, da er det mindre enn 1 gram og ved minus 25 så er det tilnærmet ingen målbar forskjell..

 

Når temperturen ligger over pluss 8-10 grader så vil nok en avfukter være å anbefale om fuktigheten er for høy, men under er det ikke mye å hente etter min oppfatning...

 

 

Hel klart, men så lenge tempertauren ligger rundt null eller lavere så vil den i praksis være i nærheten av de 50% RF siden den absolutte fuktgheten er så liten som den er..

 

Her skiller du, etter min mening, dårlig mellom snørr og bart Sydvesten.

Mht luftfuktighet så avhenger vekst av mikroorganismer av den relative fuktigheten og ikke av gram fukt pr volumenhet. Relativ fuktighet er hvor mye vann lufta inneholder i forhold til hva den er i stand til å bære ved den gitte temperatur. I det tilfellet, hvor du nevner at lufta ved null grader har 4 g pr kg, så er den relative fuktigheten faktisk 100% (hvis nå den tabellverdien som er oppgitt er korrekt). Det vil si at muggsoppen har optimal luftfuktighet for fomering. Det er derfor - mht muggsoppvest, uinteressant om lufta inneholder hhv 40g vann eller 4 g vann da det er den relative fuktigheten (luftas evne til å holde på vannet) som er interessant. Siste påstand om at luft ved temperatur null har omkring 50%RF , siden den absolutte fuktighet er så liten som den er, er derfor helt feilaktig.

At aktivitet av mikroorganismer blir mindre rundt null er derimot korrekt. Dette har imidlertid mer med temperaturen som enkeltfaktor å gjøre enn med den relative fuktigheten. Når vannets hydrogenbindiger stivner i oksygenet (H-:O:-H)og går over til is blir det lite tilgjengelig for soppen - i tillegg til at soppens metabolisme/aktivitet er svært lav pga temperaturen.

Inneluft vil derfor uansett, så lenge den har fuktighet over 70%, ha godt av å bli avfuktet. Dette pga at minusgraderluft ved temperaturstigning over null vil tines og avlegges som kondens på alle flater. Hvis denne kondensen ikke "får et løft relativt raskt", kan den gjøre skade. Dette løser jeg, for min del, ved at jeg har en luftfukter som slås av når temperaturen nærmer seg 0 og slås på igjen når den stiger over null grunnet at jeg ikke ønsker frostsprengning på kjøleribbene. De som bruker avfukter som også funker i minusluft har nok den mest optimale løsningen, men den passer dårlig til min økonomi.

Forsøk på oppklarende opplysninger fra min side - OK? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når tempen i båten kommer under 5 grader fryser den ofte til som rem skriver. Det lar jeg den bare gjøre, den begynner å virke igjen når tempen stiger,

 

Jeg fant en temp.vakt hos CO som jeg tenkte å bruke for å unngå dette. Ser ut som et koblingsur. Art nr 36-1181.

Da kan du velge om den skal være på, over eller under innstillt temperatur.

Link to post
Share on other sites

Her skiller du, etter min mening, dårlig mellom snørr og bart Sydvesten.

Det vil si at muggsoppen har optimal luftfuktighet for fomering. Det er derfor - mht muggsoppvest, uinteressant om lufta inneholder hhv 40g vann eller 4 g vann da det er den relative fuktigheten (luftas evne til å holde på vannet) som er interessant. Siste påstand om at luft ved temperatur null har omkring 50%RF , siden den absolutte fuktighet er så liten som den er, er derfor helt feilaktig.

Gode debatter er alltid sunnt og kritiske sørsmål så også...

Mern jeg vil fortsatt hevde at muggsoppen ikke har optimale betingelser ved så liten absolutt fuktighet som 4g/m3 og 100% RF siden dette intreffer ved temperturer rundt 0 grader. Muggsoppen har sine optiamle vesktbetingelser rundt 25-28 grader C... så jeg tror muggsoppen ikke har optimale vekstbetigelser rundt 0 grader C selv om fuktigheten er bortimot 100% RF som jeg har skrevet i et annet innlegg i denne tråden...

 

Jeg hadde derimot tilløp til muggsopp etter sommerens tre ukers ferirtur hvor inneklimaet var fuktig og temperturen var reltivt høy hele tiden... rundt 25 grader.. men det er ikke det mine innlegg i tråden omhandler som relatere seg til vinteren og fuktfjerning

 

Det er meget mulig jeg blander snørr og barter her, det er i såfall ikke første gangen og helt sikkert ikke siste gangen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er muggsopp som er det største problemet i fritidsbåter i forbindelse med vinteropplag. Det problemet jeg har hatt noen ganger sees både på skaitrekk og eksempelvis inne i kjøleskap når døra er stengt. Soppdannelsen inntrer gjerne ved et par plussgrader C og høy relativ luftfuktighet. Soppen har et blåsort utseende og noe ujevn sirkulær utbredelse. Jeg har erfart at sitron, citurus-spray eller svak sitronsyre fjerner det meste av denne soppdannelsen. Om noen har et bilde av dette er det fint. Det som er helt klart er at denne soppdannelsen skjer under 10 grader C.

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er muggsopp som er det største problemet i fritidsbåter i forbindelse med vinteropplag. C.

Nei, det er jeg ikke sikker på... jeg har kun skrevet om muggsopp i de siste innleggene... samt egne erfaringer med båt uten varme og avfukter... hvilket jeg skal kjøpe innen sesongen starter for fullt og temperaturen stiger

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Flott henvisning. Denne tråden har jeg ikke sett tidligere. Jeg merket meg særlig (sitat):

Muggsopper inne.

Sporene finner vekstgrunnlag innendørs. De kan vokse på de fleste vanlige byggmaterialer, innredninger, blomsterjord og finner ekstra næring der det er smuss, bare fuktigheten er høy nok. De kan vokse over alt på overflater av organisk materiale der det er tilstrekkelig fuktighet. De kan godta alle temperaturer over frysepunktet og trives særlig godt i vanlig værelsestemperatur og i underkant ev det. Der det er fuktskade inne, kommer det fort vekst av muggsopper. Når det opptrer fuktskadesykdom, skyldes ikke det vannet, men at fukten gir vekstgrunnlag spesielt for muggsopper (og evt andre mikroorganismer) .

Her er vel stikkordene: muggsoppene vokser dersom temperaturen er over frysepunktet og fuktigheten er høy nok. Dette er i så fall helt i samsvar med mine egne erfaringer opp gjennom årene. Så får matematiske beregninger være hva de være vil.

Link to post
Share on other sites

Gode debatter er alltid sunnt og kritiske sørsmål så også...

Mern jeg vil fortsatt hevde at muggsoppen ikke har optimale betingelser ved så liten absolutt fuktighet som 4g/m3 og 100% RF siden dette intreffer ved temperturer rundt 0 grader. Muggsoppen har sine optiamle vesktbetingelser rundt 25-28 grader C... så jeg tror muggsoppen ikke har optimale vekstbetigelser rundt 0 grader C selv om fuktigheten er bortimot 100% RF som jeg har skrevet i et annet innlegg i denne tråden...

 

Her gjør du samme feilen som jeg også ofte gjør Sydvesten :nono: Du leser en tekst men danner deg din egen tolkning - altså det du leser og det hodet ditt oppfatter har dårlig sammenfall. Les teksten en gang til så vil du se at vi egentlig har ganske sammenfallende meninger om dette - se f.eks på nyansene i disse setningene:

"Mht luftfuktighet så avhenger vekst av mikroorganismer av den relative fuktigheten og ikke av gram fukt pr volumenhet."

"Det vil si at muggsoppen har optimal luftfuktighet for fomering".

Her er det presisert at uttalelsene gjelder kun kardinalfaktoren luftfuktighet - det er med andre ord ikke tatt hensyn til de tre andre kardinalfaktorene mht mikroorganismevekst - hhv. temperatur, ph og trykk. Roaldbj sier egentlig noe om dette mht bruk av sitron. Det sitronen bidrar med i dette tilfellet er å senke pH. pH senkning er kanskje den mest effektive metoden for å senke mikroorganismeaktivitet - svært små senkninger (altså bruk av syre) gir store utslag på m.o. vekst. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om det var muggsopp eller noe annet aner jeg ikke. I fjor lå båten ute på sjøen uten varme. Puter og allt var tatt hjem. Båten ble ikke rundvasket og jeg fikk mugg/sopp/ett eller annet som vokste som små flekker rundt om kring i hele båten. I år har jeg litt varme, putene på høykant i båten og ikke tegn til det samme.

Så ett eller annet trives ved høy fuktighet og vestlandsvinter.

Link to post
Share on other sites

Om det var muggsopp eller noe annet aner jeg ikke. I fjor lå båten ute på sjøen uten varme. Puter og allt var tatt hjem. Båten ble ikke rundvasket og jeg fikk mugg/sopp/ett eller annet som vokste som små flekker rundt om kring i hele båten. I år har jeg litt varme, putene på høykant i båten og ikke tegn til det samme.

Så ett eller annet trives ved høy fuktighet og vestlandsvinter.

 

Disse har jeg erfart og sopp er det - fuktige vintere er akkurat tidspunktet for når vi oppdager dem i våre båter - for da er det vanligvis liten trafikk i båten over forholdsvis lang tid - og dermed også kanskje liten lufting?

Middelet mot sopp er god lufting eller tørt klima. Får man ikke til dette på en god måte (mange båter har håpløst dårlige løsninger for lufting) - hverken naturlig eller kunstig, må man sørge for varme til å fortrenge fukten - hvilket kan være en litt dyrere løsning. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Her har det vært skrevet mye om fukt og hva det kan forårsake. Selv i riktig gamledager var dette et problem noe følgende utdrag kan vise.

 

At de kan skade både mennesker og materialer hvis det blir for mye av dem inne, har vært kjent i tusener av år og er omtalt detaljert allerede i 3. Mosebok, kap 14, vers 33:

”Herren talte til Moses og Aron og sa: Når dere kommer inn i Kanaan, som jeg gir dere til eiendom, og jeg lar det komme sopp på et hus i deres land, skal husets eier gå til presten og si: ” Det ser ut til å være kommet sopp på huset”.

Da skal presten la huset rydde før han selv kommer for å se på flekkene, så ikke alt det som er i huset, blir urent. Så skal han komme og se på huset. Finner han da at flekkene på veggene er grønnlige eller rødlige fordypninger som synes å ligge dypere enn veggen, skal han gå ut av huset, låse døren og holde huset stengt i 7 dager.

Den 7. dagen skal presten komme tilbake. Finner han da at flekkene har bredt seg på veggene i huset, skal han sette folk til å bryte ut de steinene det er flekker på, og kaste dem på et urent sted utenfor byen. De skal skrape huset rundt omkring innvendig, og leiren som er skrapt av, skal kastes på et urent sted utenfor byen. Så skal en ta andre steiner og sette inn i stedet for de gamle og ta ny leire og pusse huset med”

 

Så dersom noen skulle finne muggsopp når båten åpnes til våren så vet dere hva dere skal gjøre.

Link to post
Share on other sites

Har vært en tur innom båten og kontrollert luftavfuktningen. Jeg satt på maks luftavfuktning på lørdag. Frem til i kveld, tirsdag hadde det samlet seg 18 liter vann i en beholder jeg har koblet til luftavfukteren. Temperaturen i båten var ca 10 varmegrader. Utetemperaturen var ca 5 varmegrader. Fuktigheten inne i lukket båt var lav, ca 32 % rel. luftfuktighet. Det har regnet endel de siste dagene, og nå regner det jevnt. Det er vel slikt vær som skaper godt grunnlag for soppvekst inne i båten. Det kan kanskje være lurt for flere å ta en tur innom båten nå for å kontrollere lufting?

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Har lyst til og løfte denne tråden litt med noen erfaringer rikere. Jeg har nå bodd i båten siden April 2018. Men registrere følgende med forskjellige temperaturer ute. Inne i min båt er det veldig tørt nå når vinteren har tatt tak. Ingen behov for avfukter, heller tvert om, fuktigheten ligger ofte på 35/40%. Men hovedproblemet er kondens under senger/benker ja mange steder syns jeg. Min erfaring fra tidligere er jo ikke vinterbruk av båten. Jeg har jo ofte brukt båten noen netter liggende i brygga på vinteren bare for og få litt båt feeling. Da har jo bruken bare vært kort og ikke langvarig oppvarming. Normalt har jeg vel holdt ca 5-10 grader i båtene gjennom vinterlagring på sjøen. Har ikke registrert noen gang kondens eller annet da. Så når forskjellen ute inne blir stor og langvarig kommer kondensproblematikk. Jeg tror at varmere jeg har det i båten mere kondenserer skutesider og annet.Noen sier jo at man bør også ha litt varme på under senger/benker for og tørke opp. Men vil det da ikke bare kondensere mer pga økt temp forskjell? Lufting er nok som alle sier viktig i alle kroker og stuerom. Men ikke så lett og få dette til. Jeg har alltid er type bord vifte som står og blåser inne i båten. Setter den alltid på full guffe når jeg ikke er der og litt lavere når jeg er der. Senker jo også temperaturen i båten i helger og slikt da jeg er på hytta. Men jeg er nok litt overasket over kondensproblematikk etter jeg ble båt boer. Kan vek konkludere med at slik kan man ikke ha det i et husrom. Enten ny båt eller flytte på land. Alle skrogvinduer og isolerte, 12 vintermatter på dekk med pressenningstativ over. Ja hadde bare lyst og gi litt mat til denne gjengen her inne med mye kunnskap. Gruer meg litt til kuldeperioden som nå kommer.

Link to post
Share on other sites

Din opplevelse av å bo i båt på vinteren stemmer nokså nøyaktig med min. Har bodd tilsammen fem vintre i to forskjellige båter. Den ene av enkellaminatypen, den andre med balsaisolering (sandwich).

Prøvde forskjellige oppvarmingsmetoder, luftspaltsmatter ol, men kondens (og lukt) ble det okke som. Kanskje litt bedre ved bruk av dieselvarmer, men ikke tilfredsstillende da heller.

Det som var litt rart var mange andre båtboeres holdning (som du finner igjen her på BP), nemlig den at: nei vi har ikke problemer med fukt vi...

Du er vel en av de første som innrømmer at det å bo i en plastbåt vinterstid i Norge, selv i en moderne båt, kan være nokså traurig!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror, understreker tror, at det umulig kan bli ubetinget suksess om båten ikke er bygget for vinterbruk. Jeg formoder at produsenter av båter ikke tar høyde for norsk vinter. Hulda har i snitt 5 cm skum i skutesidene ned til 30- til 50 cm under vannlinjen og dekkshustaket har 10 cm skumisolasjon. Alle madrasser har undersider utstyrt med lufting. Når jeg har 18 grader på kartbordet, viser hygrometer fra Biltema rundt 40 % rel. fuktighet. Jeg har et par aluminiumsrammer, de drypper. Et par steder i akteren der winchmotorer kommer gjennom dekket, utfordrende. Og jo større temperaturdifferansen mellom ute og inne, dess mer kondens. Men hos meg er det mulig over tid å bo når det er 5 kalde ute. Mye av kluet mener jeg er frisk luft inn og brukt luft ut. Det nytter ikke å 'gjemme på' varmen. Hos meg blåser det mange kubikk i timen med luft tatt utenfra som blir varmet opp. Nå er temperaturen i sjøen under Hulda +2 grader, og synkende.Jo kaldere ute, dess tørrere inne, helt i tråd med fysikkens lover. Har som prosjekt å isolere dørkene i salongen. 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor mener du at vi må bytte luften så ofte, hva hjelper det mot selve kondenseringen på disse stedene.?Jeg forstår at varm tørr luft i bevegelse vil tørke opp dette når det blåser på det. Men hvorfor skal man bytte denne luften ut om den ikke er fuktig. Jeg tenker at jeg skal montere en baderomsvifte i forkant sengen min i forpiggen som jeg skrur på om morgen og lar den blåse godt innover i dette baug området under sengen.

 

Men jeg er helt enige i at og ta en standard båt og bo i er ikke veldig  bra hverken for båt eller båt boer. Båtene må nok bygges med dette for øye på en skikkelig måte og nøye gjennomtenkte løsninger.

 

Jeg tror at mange som bor i båt ikke nødvendigvis er så veldig opptatt av dette, tenker litt på bo båt (reportasjen fra Aker Bygge). Det er så flott og bo i båt og bare kose seg. Tror mange er uerfarne og  kun ser på luftfuktighetsmåleren og setter på avfukteren og lever i god tro.  Jeg kan ikke forstå noe annet en at dette gjelder alle båter som er bygget på samme lest som min opplever dette som en utfordring med det som følger. Jeg er nok noe over middels opptatt av denne problematikken og mener vel at tilsier at skal man bo i en båt så må man velge noe som er egnet. Vedlikehold og kontroll/service er noe jeg gjør hele tiden og liker derfor ikke det jeg ser i båten nå. Jeg løser nok dette og fjerner ut madrasser fra skutesider/lufter/tørker ut/tømmer klesskap og heller flytter ut av båten i den kaldeste perioden og opp til en venninne på loftstuen der. Senker gradene i båten til 5-10 grader og rir av kuldeperioden.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge du bor I båten vil luften bli fuktig.Du kan vel regne med at en person avgir en liten liter I døgnet via svette, pust mm. Sånn pluss minus. samt damp fra vasking, matlaging  klestørk mm. Om ikke denne fukten ventileres ut vil det bli såpass fuktig ombord at du får et økende kondensproblem. Jo dårligere isolasjon, desto større fuktproblemer. Men god ventilasjon reduserer problemet. Å sirkulere fukten rundt I båten hjelper strengt tatt ikke så mye. Den må ut, og tørr luft inn.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

skage skrev for 4 timer siden:

... Men hovedproblemet er kondens under senger/benker ja mange steder syns jeg. Noen sier jo at man bør også ha litt varme på under senger/benker for og tørke opp.

Prøvde med små varmeovner under benkene i salongen. Det ble jo behagelig å sitte, men hjalp ikke det spøtt på kondensproblemet. Hadde hovedladeren under ene køya, det ble dyrt, måtte bytte hovedkort tre ganger på to år! Burde selvfølgelig flyttet den, men...

Link to post
Share on other sites

Men jeg kan ikke se at det er fuktig luft inne i båten. Jeg har 2 stk forskjellige fuktmålere som viser ganske likt og dert er jo kjempe tørt i båten. Ofte kryper luftfuktigheten ned mot 35%, så hvorfor skal jeg skifte ut den luften da.

Når det gjelder og holde sirkulasjon i luften tror jeg det er svært viktig. Tørr luft som blåser/sirkulerer tror jeg er det eneste som monner litt på problemet, ja om man har kontroll på fuktigheten i båten naturligvis. Jeg har en el vifteovn (1000)w) sående på på dagen og natten. Når jeg kommer hjem fra jobb skrur jeg den av og så starter Ebern. Da går den til jeg legger meg så skrur jeg den av og så på med vifteovnen igjen. Jeg får nok litt temperatur svingninger med denne metoden. Det er ofte ned mot 12 grader når jeg kommer hjem fra jobb, så fyrer jeg opp til noen og tyve grader. Om morgenen er det ca 10-15 grader i båten. Men da er det bare et kjapt knekkebrød og så rett på sykkelen på jobb. Med den erfaringen jeg har så mener jeg at om jeg hadde hatt ca 5-10 grader i båten hele tiden ville ikke kondens problematikken hvert tilstede.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mare Nostrum skrev 34 minutter siden:

Prøvde med små varmeovner under benkene i salongen. Det ble jo behagelig å sitte, men hjalp ikke det spøtt på kondensproblemet. Hadde hovedladeren under ene køya, det ble dyrt, måtte bytte hovedkort tre ganger på to år! Burde selvfølgelig flyttet den, men...

 

Økt varme vil bare øke kondenseringstakten mot kalde flater så lenge det er varm og fuktig luft til stede. Varme i seg selv hjelper ikke mot kondens,  tvert i mot så øker kondenseringa, pluss at en så og si legger til rette for mer mugg og elektrolysen går fortere så korresjon/rust osv øker også takten.

 

Jeg tipper det eneste du oppnådde med varme under benken, bortsett fra varm bakende, var å kverke laderen raskt og effektivt pga mer fukt, korresjon osv. 

 

Men varmen er en god hjelper når en skal transportere fuktig og varm luft ut av båten. Og da er vi tilbake på det Hulda skrev, skal det varmes så må det luftes. Den kalde vinterlufta ute er tørr som knusk. Ta den inn, varm den opp og la den varme lufta ta til seg all fukt den kan fra alle krinkelkroker ombord, hiv den ut. Og jo mer du øker på lufting/oppvarming/lufting jo tørrere vil du få det. 

 

Kjør på med aktiv avfukting i tillegg. Reduser kalde overflater så godt det er mulig. Bruk oppvarming som henter forbrenningsluft inne i båten og blåser den ut pipa (alle typer dieselovner med "åpen flamme) da det i praksis blir en aktiv ventilasjon.

 

Samlet sett-----> Det vil koste mye strøm/diesel å holde båten både varm og tørr hvis den ikke er godt isolert i utgangspunktet. Som det er nevnt tidligere, vanlige produksjonsbåter er ikke bygd for, og egner seg ikke som bolig om vinteren i vår kalde klimasone. En må bare gjøre det beste utav det.  

----------

Det helt optimale er å ha samme temperatur inne som ute og full gjennomblåst hele tiden, man det er det ikke noe særlig poeng å være i båten :-D

------------

 

En liten avsporing.

Jeg har båten på sjøen om vinteren sånn av og til. Da tapper jeg ned vann osv så det ikke kan sprenges så legger jeg varmekabler "lokalt" der det ikke skal fryse, dvs motor og gjennomføringer. 

 

Har to frostvakter som "varmer opp" resten av båten på 39 fot. Dvs at det som regel er minusgrader nede i båten i kuldeperioder. Frostvaktene har jeg for at det ikke skal bli helt "bånnfrosset" så jeg må bruke evigheter på å få litt lunk når jeg er i båten. 

 

Om jeg skulle holdt 5-10 grader i båten vinteren gjennom ville det kostet mye unødvendig strøm og båten ville ikke ha noen fordel av det med mer smelting/frysing på dekk,  kondens/rim osv. Like greit da at alt er kaldt og tørt. Så minusgrader ombord er bra om vinteren. Minst mulig temperaturforskjell, minst mulig problemer :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...