Jump to content

Varme og fuktfjerning i båten om vinteren


Jonny

Recommended Posts

Hvilken pris må man opp i for å få en luftavfukter som funger også i minusgrader, og som varer noen år? Noen tips? Det er nevnt 12 - 14.000 kr. Er det det nivået man må regne med?

 

Jeg bruker selv en 500W "frostvakt" som holder temperaturen over +5, og en avfukter fra CO til kr. 1295. Ser ut til å fungere supert.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Jeg bruker selv en 500W "frostvakt" som holder temperaturen over +5, og en avfukter fra CO til kr. 1295. Ser ut til å fungere supert.

Hvor gjør du av kondensvannet fra avfukteren? Besøker båten og tømmer beholderen?

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Samme løsning bruker jeg, aden står på byssa og vannet renner i vasken.

OK. Da har vaske-avløpet sjølfall til et avløpshull over vannlinja, håper jeg.

Vi har avløpet fra kummen i byssa via pumpe på dørken og ut gjennom en skroggjennomføring over vannlinja, men den er jo alltid stengt når vi ikke tapper ut vann. Jeg vil ikke ta sjansen på å la den være åpen når båten ligger i sjøen uten noen om bord.

Redigert av JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

En liten en: Hulda var på sin tradisjonelle romjulsseilas i går. Vinden løya til null, regnet pøste, dis og tåke kom sigende. Det var bare å tørke brillene og dra hjem. Skyveluka hadde for en del stått åpen, det var vått på dørken. Docside støvler våte, overlevelsesdrakt våt, hansker og lue dryppende våte. Hansker av det forede slaget.

 

Jeg kjøpte en absorbsjonsavfukter i november, italienske saker. Nesten alle funksjonene som reklamen hevder med uthevet skrift, er tilstede.

 

Satte igang vifteovn som holder ca. 14 grader i båten når det er pluss ute. Avfukteren gikk på auto. Da jeg kom ned i båten ved middagstider i dag, var tøy og støvler tørre. Og det var et par liter vann i tanken til avfukteren. Tømte tanken og satte avfukteren på 'koninuerlig', det er den nest tøffeste valgmuligheten. Jeg hadde vel tre timer om bord før jeg skulle gå. På den tiden hadde avfukteren dratt ut enda en halvliter. RF var 50% da jeg forlot båten og temperaturen var 13 grader.

 

Nå er det spådd værendring med høytrykk, slik at avfukteren fortsetter vintersøvnen i kartongen sin, nede i den ene køyebenken.

Link to post
Share on other sites

Båten står på land og det innmari fuktig her for øyeblikket.

For 2 dager siden inspiserte jeg forkabinen. 99% relativ fuktighet.

Puttet inn en 900W kupevarmer.

60% RH etter et døgn.

Slo den av og lot ei 60W lyspære ta over oppvarmingen.

90% RH i dag.

Satt inn en 200W frostvakt fra Clas Ohlson.

Målet er RH under 80%. Da går det etter sigende ikke an å få muggvekst.

 

Avfukter til 1295 kroner høres interessant ut. Er denne Clas Ohlson greia noe tess?

Kan den anbefales? Prisen høres jo forlokkende rimelig ut i alle fall.

Hvor mye strøm bruker denne greia?

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var innom båten tidligere i dag. Har hatt luftavfukter gående de siste ukene. Nå viste fuktighetsmåleren 30 % rel fuktighet. Alle puter og madrasser var tørre og gode. Jeg forsøker å være innom båten minst 3 ganger i uka og fyrer opp varmeanlegget. Det har sikkert ikke betydning i lengden, men gir en god båtfølelse.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ingen vits i det hele tatt å ha så lav luftfuktighet. Saken er at jeg for en del uker siden hadde opp imot 90 prosent luftfuktighet i båten. Deretter installerte jeg en luftavfukter - og litrene rant ut av luftavfukteren. Nå går avfukteren på "automatisk" og jeg antar at det var noen plussgrader inne i båten i dag som var årsaken til så lav luftfuktighet. Jeg er glad at den er mindre enn 80 prosent rel. Ut fra jeg har lest skulle dette hindre muggdannelse på puter og inventar. Men jeg har lite kunnskap om luftfuktighet i båten.

Link to post
Share on other sites

Båten står på land og det innmari fuktig her for øyeblikket.

For 2 dager siden inspiserte jeg forkabinen. 99% relativ fuktighet.

Puttet inn en 900W kupevarmer.

60% RH etter et døgn.

Slo den av og lot ei 60W lyspære ta over oppvarmingen.

90% RH i dag.

Satt inn en 200W frostvakt fra Clas Ohlson.

Målet er RH under 80%. Da går det etter sigende ikke an å få muggvekst.

 

Avfukter til 1295 kroner høres interessant ut. Er denne Clas Ohlson greia noe tess?

Kan den anbefales? Prisen høres jo forlokkende rimelig ut i alle fall.

Hvor mye strøm bruker denne greia?

 

 

absolutt er min erfaring, men du må ha varme i tilegg - disse biligere er avhengig av noe varme for å funke. Føler den også tar "båtlukten"

Link to post
Share on other sites

Båten står på land og det innmari fuktig her for øyeblikket.

For 2 dager siden inspiserte jeg forkabinen. 99% relativ fuktighet.

Puttet inn en 900W kupevarmer.

60% RH etter et døgn.

Slo den av og lot ei 60W lyspære ta over oppvarmingen.

90% RH i dag.

Satt inn en 200W frostvakt fra Clas Ohlson.

Målet er RH under 80%. Da går det etter sigende ikke an å få muggvekst.

 

Avfukter til 1295 kroner høres interessant ut. Er denne Clas Ohlson greia noe tess?

Kan den anbefales? Prisen høres jo forlokkende rimelig ut i alle fall.

Hvor mye strøm bruker denne greia?

 

Er usikker på om du får det så tørt med kun en varmekilde, du trenger i tilfelle god gjennomlufting for å bli kvitt fuktighet. Grunnen til at du ser lavere fuktighet ved høyere temperatur, kan komme av følgende: "Relativ luftfuktighet er definert som forholdet mellom partielltrykket til vanndamp, i en gassblanding av luft og vann, og vanndampens metningstrykk ved en viss temperatur. Relativ luftfuktighet blir uttrykt som prosentandelen av vann i luften. Kaldere luft har mindre avstand mellom molekylene og kan ikke holde på like mye van som varmere luft. Derfor vil den relative luftfuktigheten være høyere for kald luft enn for varm luft når volumet er det samme."

 

Jeg har selv en kupevarmer + avfukter fra Clas Ohlson. Dette fungerer utmerket. Jeg har tettet igjen all lufting i båten for å lage et eget klima uavhengig av fuktigheten ute. Jeg ser til og med at vannet som ligger i kjølen begynner å forsvinne... Båten ligger på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Sakset:

 

Krav til relativ luftfuktighet

En stabil relativ fuktighet er det beste for de fleste objekter. Ofte blir en RF på 50% +/- 5 satt opp som den ideelle RF for interiører med forskjellige materialer. De fleste materialer kan klare seg forholdsvis bra i en relativ fuktighet som ligger litt over eller under idealverdien, så lenge den relative fuktigheten er stabil. Men det er viktig å huske at RF over 65–70% kan gi gode vekstvilkår for mugg og kan få metall til å korrodere. RF under 40–45% kan gjøre materialer som for eksempel lær, pergament og naturlige limstoffer, sprø og skjøre. Tre påvirkes minst av endringer i RF når denne ligger rundt 50%.

 

Forholdet temperatur – relativ fuktighet

Temperaturen er av stor betydning fordi den i stor grad styrer den relative fuktigheten. Generelt kan det sies at når temperaturen går opp, går den relative fuktigheten ned, og når temperaturen går ned, går den relative fuktigheten opp. Det betyr at når et rom varmes opp, synker den relative fuktigheten, forutsatt at ikke mer fuktighet tilføres.

 

Få materialer stiller krav til en ideell oppbevaringstemperatur, men de fleste kjemiske prosesser som bidrar til nedbrytningen vil sannsynligvis forsinkes ved at temperaturen holdes lavest mulig. For kirkeinteriører og gjenstander er det ikke noe som tyder på at minusgrader er skadelig, men der det er innlagt vann, må minusgrader selvsagt unngåes for å hindre vannskader.

Link to post
Share on other sites

Forholdet temperatur – relativ fuktighet

Temperaturen er av stor betydning fordi den i stor grad styrer den relative fuktigheten. Generelt kan det sies at når temperaturen går opp, går den relative fuktigheten ned, og når temperaturen går ned, går den relative fuktigheten opp. Det betyr at når et rom varmes opp, synker den relative fuktigheten, forutsatt at ikke mer fuktighet tilføres.

 

 

Her har jeg tydeligvis mye å lære. Hva med forholdet temperatur/fuktighet når temp er under 0? Trodde faktisk at luftfuktigheten i svært kald luft var lav.

Link to post
Share on other sites

Hva med forholdet temperatur/fuktighet når temp er under 0? Trodde faktisk at luftfuktigheten i svært kald luft var lav.

Da tror du faktisk helt rett... luften ved null grader C kan ikke inneholde mere enn 4 gram vann pr. kg. luft (som er ca. 1,2m3), forskjellen mellom 100%RF og 50%RF ved 0 grader er på 2 gram pr. kg luft, ser vi på det samme forholdet ved 20 grader C så er det 8 gram i forskjell.... kikker vi ennå lenger opp på temperaturskalaen og ser på 30 grader C så er dette froholdet 14 gram.. som en kuriositet så kan vi se på minus 10 grader C, da er det mindre enn 1 gram og ved minus 25 så er det tilnærmet ingen målbar forskjell..

 

Når temperturen ligger over pluss 8-10 grader så vil nok en avfukter være å anbefale om fuktigheten er for høy, men under er det ikke mye å hente etter min oppfatning...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men allikevel, hvis vi sakser litt fra Nimbusters saksing-

"Krav til relativ luftfuktighet

En stabil relativ fuktighet er det beste for de fleste objekter. Ofte blir en RF på 50% +/- 5 satt opp som den ideelle RF for interiører med forskjellige materialer. De fleste materialer kan klare seg forholdsvis bra i en relativ fuktighet som ligger litt over eller under idealverdien, så lenge den relative fuktigheten er stabil."-

 

så vil det være en fordel å kunne holde luftfuktigheten stabil rundt den ideelle RF på en eller annen måte.

Link to post
Share on other sites

så vil det være en fordel å kunne holde luftfuktigheten stabil rundt den ideelle RF på en eller annen måte.

Hel klart, men så lenge tempertauren ligger rundt null eller lavere så vil den i praksis være i nærheten av de 50% RF siden den absolutte fuktgheten er så liten som den er..

 

Det beste er jo la det fryse.... da er fuktigheten uproblematisk siden vannet da er fast form... Ombord hos meg er det ingen varme..... fuktigheten ligger på rundt 70-90% ved temperatur som varierer mellom -2 og pluss 2-3 nå om dagen... alt av sengetøy, madrasser ol er tørt og fint ombord.... Sjøen holder konstant pluss 4 grader det hele er rimelig stabilt og bra ombord... Jeg vil muligne får litt mere fuktighet nå siden vi skal bruke båten og varmer den opp... men det vil utjevns seg etterhvert som båten blir kald igjen.... men god ventillasjon er ingen ulempe da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Fordi nærings-, temperatur- og oksygenkrav så å si alltid er tilfredsstilt, er fukttilgangen den avgjørende faktoren for om det vokser muggsopp i en konstruksjon eller ikke. Ved relativ fuktighet under 70 % er det svært liten fare for muggvekst. Ved relativ fuktighet mellom 80 og 90 % er det risiko for muggvekst, men kun et fåtall arter forekommer. Ved relativ fuktighet over 90 % er det stor risiko for muggvekst på de fleste materialer, mens over 95 % vil de fleste materialer være utsatt for muggvekst.

 

Ovenstående er sakset fra denne linken.

 

Det betyr at jeg får holde meg under 80%, helst under 70% RH.

 

Det blir nok en rimelig luftavfukter fra CO. De som har denne ser jo ut til å være fornøyde.

Link to post
Share on other sites

Det blir nok en rimelig luftavfukter fra CO. De som har denne ser jo ut til å være fornøyde.

Ja, jeg er godt fornøyd med min Lotus. Eneste problemet er at filteret fryser og danner en iskake ved +3 til 4 grader. Dette kan du avhjelpe ved samtidig å kjøpe en av CO's 200W frostvakter, og henge denne over luftintaket. Da vil avfukteren fungere også når det er noen minusgrader.

Alternativet er jo å slå den av når tempen er såpass lav. Det er jo uansett lite fuktighet i lufta ved slike temperatuter selv om RH er både på 80 og 90% RH.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, vi står jo fritt til å velge den løsningen den enkelte syns fungerer best. Jeg benytter også en billig avfukter (så forresten de hadde til under 1000,- på OBS bygg nå). Forskjellen er at jeg stiller den på 40% og trivs med det.

Når tempen i båten kommer under 5 grader fryser den ofte til som rem skriver. Det lar jeg den bare gjøre, den begynner å virke igjen når tempen stiger, og som Sydvesten og andre har påpekt er vanninnholdet i lufta veldig lavt ved så lave temperaturer. Må samtidig tilføye at jeg aldri har opplevd minusgrader i båten (ligger på sjøen), så vanntanken på avfukteren fryser ikke.

Med jevn rh slipper jeg også at dørene arbeider og at masta sprekker.

I øyeblikket er det 0 grader og 90% rh ute og 22 grader og 37% rh inne her jeg sitter (ikke i båten). Rh mellom 35 og 45 % inne oppfatter jeg som normalt for årstiden.

Link to post
Share on other sites

Litt edruelighet kan man jo bringe inn i debatten selv om det er nyttårsaften i dag.... Når det gjelder muggsopp så trives den best i fuktighet, men den trenger en ting til for vekstvilkår.... Den trenger en temperatur på mellom 25 og 28 grader C for at den skal trives, så om en har 90%RF med normale norske vintertemperturer så er muggproblematikken totalt fraværende eller i beste minimal... med mindre man da har god varme på i båten da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...