Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Jo, 150mA høres riktig ut i disse dager. Ikke at jeg har målt så mange biler men en kjent batteri- og laderspesialist fra Asker nevnte det tallet engang og det er flere år siden. Noen som tror at det har blitt færre mA siden den gangen.

 

Legger til: ser nå at mit svar var til et spørsmål som ikke var stillt. :rolleyes: Men det kan jo bare bli verre. DAB sine 150mA - enig at det for DAB alene høres mye ut - kommer på toppen av de nevnte 150mA som bilen ellers bruker

Link to post
Share on other sites

Nå er vel RDS (Radio Data System) et produkt som ble utviklet for FM båndet for å kunne sende enkle tekst og data meldinger. Så dette er neppe tilgjengelig for DAB som er hel digitalt. Men det er meget mulig det finnes en DAB radio som inneholder en FM mottaker som også har RDS.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om en bra DAB-radio med RDS som går på batteri, helst oppladbar?

Elkjøps julegaveavis har en REVO dab-radio med FM til kr 1795. Ser ut som en Tivoli Pal og er oppladbar og "splash-proof". Ser ut til at det er vanlig FM uten RDS. Jeg aner ikke noe om kvaliteten.

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Jo, 150mA høres riktig ut i disse dager. Ikke at jeg har målt så mange biler men en kjent batteri- og laderspesialist fra Asker nevnte det tallet engang og det er flere år siden. Noen som tror at det har blitt færre mA siden den gangen.

 

Legger til: ser nå at mit svar var til et spørsmål som ikke var stillt. :rolleyes: Men det kan jo bare bli verre. DAB sine 150mA - enig at det for DAB alene høres mye ut - kommer på toppen av de nevnte 150mA som bilen ellers bruker

 

Jeg målte i sommer strømforbruket på både min bil og min kones bil når de står parkert.

 

Min kones 2000 mod Peugeot 206 XT Premium (uten alarm) = 28 mA

 

Min 1994 Citroen XM 3,0 V6.24 med DEFA alarm aktivert = 40 mA

 

 

Dette er en god del under 150 mA og faktisk ikke så ille verdier tatt i betraktning at det utgjør

henholdsvis beskjedne 4,7 og 6,7 At per uke.

 

150 mA eller med høres litt "slitsomt" ut da det som nevnt går hele 25 At per uke. Bilen parkert i 2 uker uten lading for eksempel under en sydentur er dermed i mange tilfeller helt flatt batteri når du kommer til bilen på parkeringsplassen.

Link to post
Share on other sites

Under følger et innlegg i debatten om DAB. Det er skrevet av Per Morten Hoff, generalsekretær IKT-Norge.

 

Nyinnkjøpte DAB-radioer kan bli ubrukelige. .......

 

Reagerer på at i Julekatalogen 2006 fra Euronics - fra dagens postkasse - står det på side 4: "...Neste år kommer DAB for fullt." :confused:

 

??? Villedende reklame? Selger en vare som egentlig er dødsdømt? Hvordan kan en landsdekkende, større, og tilsynelatende seriøs elektronikk-kjede gå ut og si noe sånt, hvis ovenstående er sant?

 

Hmmmm, skeptisk!

 

 

P.S.: Har selv ingen planer om å kjøpe DAB-radio, bare kjeder meg litt, må ha noe å skrive om.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Elkjøps julegaveavis har en REVO dab-radio med FM til kr 1795. Ser ut som en Tivoli Pal og er oppladbar og "splash-proof". Ser ut til at det er vanlig FM uten RDS. Jeg aner ikke noe om kvaliteten.

Jeg har vært å sett på den men den mangler RDS og så kan man ikke lagre kanalene i FM-båndet. Hvis ikke hadde jeg kjøpt den. Den er forøverig billigere andre steder..

Link to post
Share on other sites

O.T.:

Etter 20++ år i Sandkassa på Gløshaugen, har jeg mistet enhver respekt for Titler! (Det var i sin tid en større debatt blant slike "guruer" (Proffer og amanuenser++) om hvordan tårnet på Nidarosdomen skulle være; MYE avis-polemikk!! Og tårnet står nå der enda!) :wink:

 

Back to DAB:

Skjønner liksom ikke hvorfor enkelte til stadighet skal gnåle om og om igjen her på Bp om hvor dårlig lyd det er på DAB! :puke: Personlig synes jeg den er OK, slipper susingen som FM har ved litt svake signaler. Slike utsagn blir ikke sannere om de gjentaes til det kjedsommelige.

(MÅTTE bare) :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Slike utsagn blir ikke sannere om de gjentaes til det kjedsommelige.

 

Jeg har respekt for de som er eldre enn meg.

Det som imidlertid er fakta, er at hørselen faktisk svekkes ganske kraftig fra omlag 15 års alderen og oppover. Jeg er bare 33, og mangler allerede endel frekvenser i spekteret som jeg ikke hører.

Guttungen hører de helt klart, men det er sikkert også frekvenser i lydspekteret som JEG ikke hører. Det er derfor svært sannsynlig at det er er frekvenser JEG hører som ikke DU hører.

 

For de som tror jeg forsøker tøyse vekk dette, så tar de feil. Ørets evne til å motta ulike frekvenser svekkes over tid. De lyseste tonene ryker først. Samma med synet, men det er en annen historie.

 

Så derfor; at du Marwin ikke hører forskjell, er ikke det samme som at forskjellene ikke finnes. Det kan rett og slett hende, at din ERFARNE ( respekt må vite, jeg sa IKKE gamle :smiley: ) ører ikke lengre klarer å skille de tonene / frekvensene som " mangler" ut fra de som er tilstede.

 

At informasjon ( i lydspekteret ) mangler på en DAB sending, er hevet over enhver tvil. Det er bare å se på et lydspekterbilde av det som sendes det, så framstår akkurat DET rimelig klart...

 

Konklusjon; ørets evne til å ta til seg ulike frekvenser, er ulikt for forskjellige personer.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Legger også merke til at antenne fremheves som veldig viktig for DAB , en FM-radio vil jo også tjene på en god antenne.

Jeg for min del foretrekker suset i en FM-radio framfor et lettere forvrengt digitalsignal...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Høh. Men du har sikkert litt rett i det, Suzuki. Hører ikke lengre "linje-hylern" i TV. :blush:

Men HØRER mine yndlingsprogrammer på DAB hvor de er fullstendig fraværende på FM. Og DET ha´kke no´ med mitt hørselsspektrum å gjøre.

At Ivar (med sine 8 negative innlegg om DAB bare i denne strengen) og Mulligan m.fl. drar opp allt som finnes negativt om DAB, overasker meg litt; Skulle nesten tro det var annen og skult agenda bak :wink:

 

Endret: Ivar, kjøp deg (eller LÅN deg) en DAB-radio og lytt!!

OG: Antenne er viktig på enhver radio!!

Til og med på VHF-en ombord.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

At Ivar (med sine 8 negative innlegg om DAB bare i denne strengen) og Mulligan m.fl. drar opp allt som finnes negativt om DAB, overasker meg litt; Skulle nesten tro det var annen og skult agenda bak :wink:

Skader vel ikke med en liten motvekt til alt det rosenrøde fra DAB-evangelistene :cheers:

(Forresten, et par av innleggene mine er da tilnærmet nøytrale :lol: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg er nok blitt en DAB-evangelist. Og takk for det. Jeg har sett LYSET!

 

Med snart tre år i DAB sine rekker er jeg klart en fan av DAB. Om det er lyder jeg ikke hører, hva så? Det viktigste er at vi som har DAB er forøyde. Vi trenger ingen som skal fortelle oss at FM er bedre. Vi har jo FM allerede i DABen.

 

Var innom Serviceeksperten VEST i Leangbukta i dag for å se på en stuemodell med litt ekstra finesser. Trolig handler jeg inn et påkostet DAB-vidunder til å ha i finstua før jul.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har sikkert skrevet dette tidligere i tråden:

 

Når jeg får in DAB sendingene er det en fryd å få oppdatering av værforholdene i ytre Oslofjord.

 

Det har så langt både stimulert oss og hindret oss i forhold til turer.

 

Jeg synes særlig opplysningene om vindforhold er bra på DAB systemet. Så langt har disse opplysningene utelukkende vært positive - i betydningen korrekte.

Link to post
Share on other sites

Min tolkning av det Astor skriver er at en DAB-radio uten FM som backup er en tvilsom sak i bil. Antagelig på grensen til ubrukelig. MEN, dette har kun med utbygning av sendernett å gjøre. Hvis NRK/P4 får bygget ut nettet etter sine ønsker så er ikke dette et problem - på sikt.

 

Har en DAB radiomodul tilkoblet kombinert forsterker/tuner i stuen. FM matet fra kabelnett, DAB med egen trådantenne. I stuen min (med eldre ører enn Suzuki) er det ingen forskjell i lydkvalitet på DAB og FM. Eneste hørbare forskjell er at DAB-lyden er 2-3 sekunder forsinket i forhold til FM. Men det kan jeg leve med.

 

Har DAB lommeradio som ikke kobler automatisk over til FM. På denne er dårlig DAB som dårlig mobiltelefon. Det hakker og er omtrent umulig å oppfatte lyden. Tilsvarende FM suser veldig, men det skal bli svært mye sus til før "budskapet" ikke kan oppfattes.

 

Strømforbruk på DAB-radio er vesentlig større enn på en FM. Er radio montert i bil, båt eller tilknyttet 230V lysnett er ikke dette noe problem. Er den derimot drevet av batterier fra Rema1000 eller oppladbar, tenk deg om. Den spiser batterier, så du bør ha et greit lager batterier eller grei tilgang til lading. Min lommeradio har ca. 1/3 levetid på DAB i forhold til FM på et batterisett

 

Pr. i dag har DAB sine begrensninger. DAB-radio kombinert med FM er et sikkert valg, minst et av systemene vil leve lenge fremover og ha dekning. Er man klar over begrensningene og kan leve med dem, kjøp DAB! :smiley:

 

Høh. Men du har sikkert litt rett i det, Suzuki. Hører ikke lengre "linje-hylern" i TV. :blush:
Du har vel ikke 100Hz TV? I så fall er linjefrekvensen doblet, og da er det håp... :wink::wink::wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skjult agenda? Jepp.

GJENFOREN PANGEA.

HVA SA JEG?? :yesnod:

Noterer meg at JCB på Nordby selger ut Elfunk DAB radio med FM-RDS for 498 NOK.

Hvor finner jeg DET på nettet?? :rolleyes:

Skader vel ikke med en liten motvekt til alt det rosenrøde fra DAB-evangelistene :cheers:

(Forresten, et par av innleggene mine er da tilnærmet nøytrale :lol: )

åJAAaa?? HVILKE??

Har DAB lommeradio som ikke kobler automatisk over til FM. På denne er dårlig DAB som dårlig mobiltelefon. Det hakker og er omtrent umulig å oppfatte lyden. Tilsvarende FM suser veldig, men det skal bli svært mye sus til før "budskapet" ikke kan oppfattes.

 

:eek::eek:Finnes det DÅRLIG DAB-radio?? :eek::eek:

 

Strømforbruk på DAB-radio er vesentlig større enn på en FM. Er radio montert i bil, båt eller tilknyttet 230V lysnett er ikke dette noe problem. Er den derimot drevet av batterier fra Rema1000 eller oppladbar, tenk deg om. Den spiser batterier, så du bør ha et greit lager batterier eller grei tilgang til lading. Min lommeradio har ca. 1/3 levetid på DAB i forhold til FM på et batterisett

 

Har koblet lader på bilen... Fant ikke batteribryteren, så må kjøpe ny :blush:

 

Pr. i dag har DAB sine begrensninger. DAB-radio kombinert med FM er et sikkert valg, minst et av systemene vil leve lenge fremover og ha dekning. Er man klar over begrensningene og kan leve med dem, kjøp DAB! :smiley:

 

Næmli!!

 

Du har vel ikke 100Hz TV? I så fall er linjefrekvensen doblet, og da er det håp... :wink:

 

Nope. Linjefreqv. ligger på over 16 kHz... Hadde meget høy frekvensterskel til jeg fyllte 21 (des) år og testet høyeste nivå til 22,4kHz!! Hva den er i dag veit da pippippan, men TROR den er ganske bra for alderen (snart 40 år (hex))

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

:eek: :eek: Finnes det DÅRLIG DAB-radio?? :eek::eek:
Vet ikke! Men de finnes dårlig mottaking også på DAB. Det vet jeg: :smash:

 

 

Er (bare?) 2Eh, og hører heller ikke linjefrekvensen lenger. Men spiller liten rolle. Det piper selv om TV'en er skrudd av! :rolleyes:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...