Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Hva er problemet her.

Problemet er at en del liker å fremstille DAB som radioens fremtid. Det er feil.

 

I ett forsøk på å "tvinge" flere over på DAB, ønsket NRK å flytte Alltid Nyheter, Alltid Klassisk og mPetre over på DAB. Det satte heldigvis Kulturministeren ned foten for. Hvis DAB hadde vært så fantastisk bra, skulle sånt muligens ikke være nødvendig?

 

NRK selv har jo innsett at DAB kun er en overgangsløsning (men de sier det ikke offentlig), de legger jo selv opp til å bruke DMB for kringkasting av video til mobil. Det får du ikke til med DAB. Jeg tviler sterkt på at de i lengden gidder å kjøre DAB i tillegg til DMB. Det eneste argumentet mot DMB jeg har hørt fra NRK, er mangel på mottakere. Det sier vel egentlig alt om hvor landet ligger.

 

På spørsmål om hvor lenge dagens DAB-mottakere kan brukes, svarer NRKs radiosjef Øyvind Vassaasen: Så lenge vi sender med den standarden, i overskuelig fremtid. Det viktige for folk er at radioen virker og at den har god lyd. Det aner meg at den overskuelige fremtiden er svært kort i denne sammenhengen ...

 

Arvtakeren til FM heter DMB, ikke DAB.

Link to post
Share on other sites

Arvtakeren til FM heter DMB, ikke DAB.

Tja, det er vel ikke helt riktig. DMB er DAB. De har bare skiftet navn, da DigitalAudioBroadcasting ikke var helt dekkende og kunne misforstås.

DMB er altså DAB-sendinger over DAB basenettet, men med ny video-/lydkodek og tilhørende mye bedre kompresjon.

 

DMB er altså det samme som DAB. DMB kan ta inn alle DAB-sendinger.

 

DAB er død. Lenge leve DAB. For DMB er DAB.

 

 

Hva skjer videre? Man bygger ut DAB. DAB-mottakere er imidlertid døde. Du kjøper en DMB mottaker for å høre DAB. Om noen år vil det være en majoritet av DMB-mottakere sammenlignet med eldre DAB-mottakere. Da kobler man i løpet ev en periode flere og flere kanaler over fra DAB til DMB - dvs man kobler over fra DAB med gammel mp2 lydkodek, til DAB med ny AAC+ kodek. DAB er død. Lenge leve DAB.

 

Å bygge ut DAB-nettet betyr at man også bygger ut DMB. Man bare velger å sende DAB i DAB-nettet, men man kan utmerket godt sende DMB. To sider av samme sak.

Du hadde DAB, DAB døde og du fikk i stedet DAB. Skjønner? :smiley:

Link to post
Share on other sites

O.T.:

Etter 20++ år i Sandkassa på Gløshaugen, har jeg mistet enhver respekt for Titler!

Jada, sikkert. Men leser du innlegget så sier det ikke at DAB er for dårlig, men at kringkasterne bruker DAB slik at kvaliteten ikke er så bra som den burde. For veldig mange ser det ikke ut til at denne kvaliteten betyr all verden, så det blir i stor grad en debatt for de få.

 

DAB som teknologi er god nok, og den utvikles videre til det som i dag kalle DMB. Selv om dette med tid og stunder betyr at det blir tatt i bruk en ny og bedre codec behøver ikke dette bety så mye for kvaliteten ettersom kringkasterne fremdeles vil ønske seg plass til flere kanaler og dermed sparer på bitraten så mye de er i stand til. Det du ble lovet er bedre lyd, det du får er billigere lyd. Digital radio har gjort det mulig å produsere kringkastingens svar på Bavaria. :lol:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er fullstendig feil.

Da forselår jeg at du tar en titt her.

 

DMB er også Digital Audio Broadcasting og DAB er Digital Audio Broadcasting, men Digital Audio Broadcasting er nå kun et fellesnavn på de forskjellige digitale sendemåtene.

DMB er altså digital utsendelse i det eksisterende digitale DAB-nettet, men bare med ny kodek.

 

Som en følge av dette er utbygging av DAB nettet og overgang til DMB to sider av samme sak. DMB er fullstendig avhengig av at DAB-nettet bygges ut. DMB er det samme som den gamle DAB med bedre kodek. Alternativet til DAB er ikke DMB men analog FM. Videre utbygging av DAB er derfor et grunnleggende kriterium for DMB.

 

Odd R. Valmot i Teknisk Ukeblad her en fin artikkel om saken her.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva du egentlig prøver å oppnå med innleggene dine Lotus, de fremstår som en salig røre av begrepsforvirring. Men i motsetning til hva du har skrevet over, faktum gjenstår: DMB er ikke DAB.

 

Et annet faktum: Dagens DAB-radioer kan ikke spille DMB-sendinger når de kommer.

 

Kjøper du imidlertid en DMB-radio når disse kommer på markedet en gang til neste år, vil den kunne gjengi både DAB- og DMB-sendinger. Du har således sikret deg fremtidens radio.

Link to post
Share on other sites

Til Lotus vil jeg si at du med dine innlegg har klarnet opp for hva som er hva. BRA!

 

Jeg som lytter hadde ikke den fjerneste begrep om dette før du kommer med en oppklarende runde. Dette var bra!

 

At jeg kommer til å gå over til det nye når dette kommer er jeg ganske sikker på. Her gjelder det å følge utvikingen så godt man kan.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Huff, det er jo så mye rart rundt DAB og DMB. DMB kan vel føre kodek for mobil video også? For det er jo vanlig DAB med Mpeg-2 audio og DAB+ med AAC/AAC+ , mpeg 2 og WMA9? Så er det DAB IP som kan føre video-kodek også WMW9. Så er det endelig DMB med Mpeg-4, h.264 for video og AAC+ og mpeg2 for audio.

 

Men de 3 største problemene med DAB/DMB pr. dags dato er utbygging, utbygging og utbygging. Jeg har en 1 år gammel DAB-radio (gave) som fortsatt er dau som ei sild. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt dette hastverket med å kjøpe DAB nå. Selv har jeg FM radio i båt, hus, og bil, disse virker da utmerket foreløpig, faktisk bedre i og med at jeg kan få inn mine kanaler,(NRK, P4, nærradio) over alt (untatt nærradio da). Så vidt jeg vet mister DAB radioen kontakten om en f.eks tar en tur over til Sverige, eller en biltur oppover en eller annen dal.

Og det med kvalitet på lyden har jeg da aldri brydd meg så mye om, en sitter da tross alt i en bil eller båt, og det er da nok andre lyder der som forstyrrer alikevel.

 

Hadde jeg blitt tilbudt en ny mobil telefon i dag som ga en dekning som en DAB radio, ville jeg, og sannsynligvis alle andre også, takket nei. Jeg ville heller beholdt min nåværene, og ventet til utbyggingen var ferdig.

 

Slik ser jeg på DAB også, så lenge DAB ikke er utbygd mer enn idag, og pluss det at jeg ikke er sikker på om det systemet vi har nå er fremtiden, så velger jeg å vente, og heller lytte til min utmerkede, og velfungerene FM radio.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva du egentlig prøver å oppnå med innleggene dine Lotus, de fremstår som en salig røre av begrepsforvirring. Men i motsetning til hva du har skrevet over, faktum gjenstår: DMB er ikke DAB.
Tja, DMB er ikke DAB men også DAB. DAB med med oppgradert audiokodek. DMB er basert på Eureka 147 Digital Audio Broadcasting (DAB) standard.

 

Man får DigitalMultimediaBroadcasting i DAB-nettet. Da er det jo litt teit å forsatt kalle det for DAB, så man kaller det DMB siden de begge er basert på samme standarden og bruker det samme sendenettet. Radiodelen er også omtalt som DAB versjon 2, DAB+ eller DAB2. Det offisielle navnet skal være klart i januar 2007.

 

Et annet faktum: Dagens DAB-radioer kan ikke spille DMB-sendinger når de kommer.
Ja, det stemmer. Derfor ønsker NRK og P4 å vente med overgang til ny kodek i det digitale bakkenettet til en majoritet har fått seg DMB-radioer til å høre DAB-sendinger. Når man så sender med den nye kodeken en gang i fremtiden, vil folk flest ikke merke forskjellen, da de allerede har en digitalradio som tar inn både mp2 og aac+ sendinger.

Det er med andre ord ingen vits for folk som allerede har en DAB-radio til å investere i en DMB radio de nærmeste årene. DAB bygges ut og man vil få stor glede av DAB-radioen. DMB? Ingen vits i å ha en DMB-radio hvis NRK og P4 ikke sender med AAC+-kodek før om noen år.

 

Land med langt flere landsdekkende radiokanaler enn Norge, kan ikke fortsette å bruke DAB1, men må gå for DAB2. De kan ikke sløse bort så mye båndbredde per kanal som Norge gjør. Det er rett og slett ikke plass. Derfor hopper de rett over til DAB2 som er radiodelen av DMB.

 

Kjøper du imidlertid en DMB-radio når disse kommer på markedet en gang til neste år, vil den kunne gjengi både DAB- og DMB-sendinger. Du har således sikret deg fremtidens radio.
Ja, det er helt korrekt. Jeg vil anta at når DMB-radioene slippes på markedet, er det ingen lenger som vil produsere digitalradioer kun med mp2 lydkodek.

 

 

I fjor kjøpte jeg en DAB-radio som både hadde DAB og FM. Det var fremtidens radio. For så vidt sant, men fremtiden varte ikke lenge før det kom en ny fremtid. At DMB er fremtiden, gjelder bare til det kommer enda en ny kodek. De som da bare har mp2 og AAC+ i digitalradioen sin får sikker høre at de må de må oppgradere en gang til for å få fremtidens radio. For da får de souroundlyd med den nye båndbreddegjerrige kodeken AAC+++ eller noe i den retningen :smiley:

 

Det største problemet nå er ikke lenger DAB båndbreddeproblematikken. Det ble løst med AAC+kodek som er 3-4 ganger mer effektiv enn den gamle. Problemet er at den digitale reiseradioen fortsatt bruker 3 ganger mer strøm enn sin FM-kollega. Det betyr null og nada så fremt radioen ikke går på batterier. Problemet er at reiseradioen min faktisk går på batterier fra Rema.

 

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dette røret ditt med at DMB og DAB er det samme er så våsete at det gidder jeg ikke kommentere flere ganger, det faller på sin egen urimelighet.

 

Når det gjelder strømforbruk har DAB blitt bedre, men det er fortsatt et godt stykke igjen. Det skal bli interessant å se hvordan DMB-mottakere presterer i forhold.

 

DMB åpner jo for tv-mottak og det vil nødvendigvis bruke enda mer strøm enn radio. At dette i det hele tatt frontes for mobiltelefoner, får meg til å tro at det ligger an til at jeg kan få en DMB-mottaker i min neste mobiltelefon. Den jeg har i dag har FM-mottaker og ganske god batterikapasitet. Skal jeg velge en DMB-mottaker istedet for FM i min neste mobiltelefon må følgende krav oppfylles:

 

1. Telefonen må ha tilnærmet like god batterikapasitet som en tilsvarende med FM-mottaker.

 

2. Telefonen må gi like gode mottakerforhold inne buss-, trikk- og togkupéer som en FM-mottaker.

 

I dag oppfylles ingen av kravene.

Link to post
Share on other sites

Dette røret ditt med at DMB og DAB er det samme er så våsete at det gidder jeg ikke kommentere flere ganger, det faller på sin egen urimelighet.....

Nautilusen, jeg synes faktisk Lotus begrunner sine synspunkter godt, jeg ber deg (og andre) spesielt legge merke til hans to linker i innlegg #257 i denne tråden. Det går sikkert an å mene at det som står i disse linken er unyansert/farget - eller kanskje tom. galt. Men å avfeie en relatvit fyldig (til dette forum å være) begrunnelse med å kalle det "rør" og "vås" - ja, det bidrar ikke akkurat til å høyne nivået i debatten. Synes nå jeg...

 

Skal imidlertid være enig i at påstanden om at DBM og DAB er det samme nok er litt for kategorisk (skrevet i innlegg #254). Men nyanseringen av dette synes jeg kom fram gjennom tekst og linker i det nevnte innlegget litt senere.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Ny modeller og merker spretter opp hele tiden...
Næmmen Astor da. Dette er jo faktisk helt feil. DAB radioer som tidligere ble lansert med brask & bram,blir nå trukket fra markedet....
Nja....

To kjappe og tilfeldige stikkprøver: Et søk på Elkjøp nå i kveld viser 11 DAB-radioer i sortimentet. Komplett har ca. 15 (litt vanskelig å telle eksakt der). Siden jeg ikke har historisk sammenlignbare tall, så er det vanskelig å si hvem av dere som har rett vedr. trenden. Om jeg husker, så kan jeg gjøre tilsvarende test om f.eks. 3 mnd, så kan vi sammeligne.

jeg går litt lengre enn å basere statistikken på hva en tilfeldig nettsjappe har på lager da.

Sjekk med radioleverandørene, det er de som bestemmer...

Siden det har gått tre måneder (godt og vel), og siden radioprodusentenes lanseringsplaner ikke er helt enkle å få tak i, så har jeg gjentatt min høyst uoffisielle "spørreundersøkelse" ved å gjenta sjekken på Komplett og Elkjøp.

 

- Elkjøp 12 DAB produkter (+1 siden sist)

- Komplett 12 DAB-produkter (-3 siden sist).

Forstatt litt plundrete å telle eksakt på Komplett.

 

Min foreløpige konklusjon, og med hensyn til at produkter kommer til og utgår, er vel at status er omtrent status-quo. Foreløpig vanskelig å trekke noen store konklusjoner om trender. Kanskje en ny stikkprøve f.eks. i mai kan være en god idé? Jeg skal se om jeg husker...

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal imidlertid være enig i at påstanden om at DBM og DAB er det samme nok er litt for kategorisk (skrevet i innlegg #254).

Noen vil si litt for kategorisk, jeg sier direkte feil. Om noen lar seg forvirre av påstanden om at DAB og DMB er komme de ihvertfall til å skjønne tegninga den dagen radio kringkastes med DMB og de ikke kan ta den inn med DAB-radioen sin. Og skjønner de fortsatt ikke tegninga kan de jo ta seg en tur i butikken hvor de kjøpte radioen:

 

Forvirret kunde: Jeg får ikke inn de nye radiosendingene mine på min DAB-fremtidsradio! Hva er galt?

Ekspeditør: Ingenting er galt. Du har en DAB-radio og den kan ikke ta gjengi sendinger i DMB.

Forvirret kunde: Men jeg har blitt fortalt at DAB og DMB er det samme!

Ekspeditør: Det er feil, det er det ikke. Du må kjøpe nye radio.

Forvirret kunde: :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er meget mulig at Ola og Kari Nordmann har latt seg lure med kjøp av gammel DAB teknologi, men etter hva jeg kan se på Digital Broadcast så snakker de om DMB som DAB de også, så da formoder jeg at de også tar feil da.

 

Dette er sakset fra denne siden..

 

The WorldDMB Forum – working towards the future of digital broadcasting

 

The WorldDMB Forum is an international non-governmental organisation whose objective is to promote, harmonise and co-ordinate the implementation of DAB Digital services based on the Eureka 147 DAB system.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dab er vel kanskje kjekt å ha i stua, eller på kjøkkenet, men i båt/bil er den vel ubrukelig foreløpig ihvertfall. Selv om noen vil påstå at den virker bra i båt, så virker den vel ikke langt "utaskjærs"!

 

Men mulig DAB nettet blir bygd ut etterhvert, men tror nok ikke det går like fort som GSM nettet i og med at radio signalene er gratis, og ingen tjener noe særlig med penger på dette untatt forhandlerene da....

Link to post
Share on other sites

Men mulig DAB nettet blir bygd ut etterhvert, men tror nok ikke det går like fort som GSM nettet i og med at radio signalene er gratis, og ingen tjener noe særlig med penger på dette untatt forhandlerene da....

 

Det stemmer nok ikke. NRK og P4 er veldig interessert i å få hele folket over på DAB så fort som overhodet mulig, fordi det koster veldig mye penger å opprettholde FM-dekning i hele landet. De vil derfor gjøre alt de kan for å få flere til å bytte radio, ikke minst fordi FM-nettet begynner å bli gammelt og overmodent for utskifting. Alternativet er at de må betale Norkring enorme beløp for å oppgradere FM-nettet. Det er mye dyrere enn å bygge ut DAB til full dekning.

 

Et av lokkemidlene er å opprette en ny sportskanal, som blir tilgjengelig på DAB til våren, men som aldri kommer på FM...

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok ikke. NRK og P4 er veldig interessert i å få hele folket over på DAB så fort som overhodet mulig, fordi det koster veldig mye penger å opprettholde FM-dekning i hele landet. De vil derfor gjøre alt de kan for å få flere til å bytte radio, ikke minst fordi FM-nettet begynner å bli gammelt og overmodent for utskifting. Alternativet er at de må betale Norkring enorme beløp for å oppgradere FM-nettet. Det er mye dyrere enn å bygge ut DAB til full dekning.

 

Det hjelper da ikke å prøve å få folk over på DAB når det ikke er mulig for mange å få inn sendingene.

 

Det eneste som nytter er å bygge ut nettet, så kan de selge radioene sine, ikke før!

Link to post
Share on other sites

Etter at FM senderene er slått av, så kommer nok også jeg til å konvertere til DAB eller DMB eller hva det nå kommer til å hete... om ikke noe annet nytt har kommet i mellomtiden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...