Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Å kjøpe en dyr DAB for å bruke den som FM radio, er heller ikke mitt syn på smart kjøp.

 

Suzuki

 

 

Da må du se deg om etter et sted å handle billig DAB!

 

Dalen Elektro på Skytta selger rimelige DAB reiseradioer. Kr. 490 for en sterero-radio er et bra kjøp i og med at du får med en FM-radio også i samme kassa. I lys eik.

 

Synd at du er så uheldig med radiokjøpene dine. Har som før nevnt DAB i varebilen, som gjør at jeg får med meg Østlandssedingen, Buskerudsendingen og Østfoldsendingen innover om morgenen. Med FM ville mye av dette bare blitt skurrrrrr.

 

Jeg har faktisk fått det som vane å svitche mellom disse stasjonene. Nå har ikke mine ører så fint register for musikk lenger, slik at det som mulig er forskjellen i tonespekteret mellom DAB og FM, hører jeg ikke lenger.

 

Og det er mine ører som teller når jeg lytter. Og DAB gir meg mer enn forventet for pengene.

 

Godt nytt år! :fireworks1::fireworks3:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noe å krangle om dette da, vi som ikke har DAB er fornøyd med FM og det samme er de som har kjøpt seg DAB, de skryter også av FM delen av DAB radioen... så da er jo alle fornøyde.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kampen Digitalradioutvalget vs IKT-Norge fortsetter. Nå ser det ut til at tallene er her: Hissig DAB krangel

 

Det riktige tallet var ca 100% høyere enn Per Morten Hoff i IKT-Norge påstod.

 

Men for en gangs skyld er jeg enig med Per Morten Hoff: 51 000 i 2005 og 55 000 i 2006 er ikke sperielt stor økning for ny teknologi på vei inn.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det riktige tallet var ca 100% høyere enn Per Morten Hoff i IKT-Norge påstod.

mja skeptisk, tallet viser bar hvor mange som er impotert ikke solgt...

 

det som likevel er interessant er at de fastslår at brukerene er fornøyd, siden de har solgt 55.000 stk, og glemmer at i samme tidrom er det solgt 1.000.000 fm-mottagere - virker IKKE som forbrukerne tør satse på DAB...

Link to post
Share on other sites

Kanskje fordi mange skeptiske (og dels usanne) uttalelser kommer frem, bl.a. her på Bp??

Skjønner IKKE problemet som lekses opp med DAB; Mulig MINE ører ikke lengre er i stand til å høre forskjellen på DAB / FM; JEG hører ingen forskjell, UNNTATT at med DAB hører jeg MANGE stasjoner som IKKE taes inn på FM!! :flag:

Og der det ikke er DAB-dekning (på ytre øyer og fjordstroka innafor), funker FM (forhåpentligvis) på MIN radio :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

At DAB har dårlig lyd (som enkelte hevder), at salgsstatistikkene ikke er relevante, at det er dårlig dekning osv.

 

Vedr. "dårlig dekning" er DET et spørsmål om HVOR i landet du bor og/eller hvor du ferdes. På mine MANGE bilturer (Østerdalen, Tr.heim-Oslo) er nå DAB-dekningen 100%!! Bor du (eller ferdes du) i områder hvor DAB IKKE har dekning, behøver du ikke DAB-radio! Men du trenger ikke å sable ned DAB av DEN grunn, eller??

Samme kan jeg si om NRK2... Kjøper aldri en TV med NRK2!! Sikkert bare dritten der!!! Årsaken til siste (famøse) uttalelse: Får ikke INN NRK2 her hvor JEG bor!

Næmli!! :smash:

 

(Kanskje et innlegg som hadde passet bedre i "Krangle-tråden" ??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

ESA (European Space Agency) har vist frem sin prototype på satellittradio for bil. Dette er noe anderledes enn det satellittradiosystemet som er i gang i USA. Med satellittradio kan du få inn mange hundre radiokanaler med svært høy lydkvalitet. De som har parabol for mottak av TV har sikker bladd i alle de radiokanaler som samtidig tilbys over satellitt, bl. annet alle NRKs kanaler, P4 etc. I tillegg finnes en mengde rene musikk og underholdningskanaler samt nyheter, værmeldinger etc. Mer enn 13 millioner benytter satellittradio i USA. Europa satser på det samme, kun Norge og UK sateser på DAB :flag:

 

SatellittRadio.jpg

Satellittradio lommemottaker fra Samsung

 

 

Les om ESA systemet her : http://www.esa.int/esaCP/SEM9OBSMTWE_index_0.html

 

Vi har brukt bortimot en milliard på DAB i Norge, skal vi bruke et par til ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag kom det en litt mer kvalifisert bedømning av lydkvaliteten i DAB radio som jeg er redd for vil støtte Suzuki i hans beskrivelser av kvaliteten....

Her er rapporten

 

Jeg som har passert middagshøyden og som har nok av egenprodusert susing i ørene etter mange mil på motorsykkel, både med og uten lyddemper, trodde at det var min DAB radio som var dårlig og leverte "ullen" lyd. Men se, her er det en litt mer videnskapelig rapport som ikke roser lydkvaliteten.

 

Så jeg trøster meg med at jeg faktisk har såpass god hørsel at jeg hører forskjell på DAB og FM. Og, jeg hører sus fra min DAB-radio selv om den er slått av.... Det siste får jeg vel skylde på en Suzuki GS1100...

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Feil Andras. 067B existerer ikke.

Du må oppgi alderen i Binær, Oktal, Hex eller Desimal...

 

Redigert: Glemte DuoDesimal, Aicken og Holerith...

 

Sorry Mulligan :blush: Begynner visst å bli for gammel til å imponere med digital (forgangen) kunnskap... :blush:

 

Samme her, tror jeg. Skulle aldri har trodd at man klarer seg rimelig bra uten å kunne 2 opphøyet med 2 til 23 utatt :rolleyes:

 

Mulig at hukomelsen svikter: mener en innledende "0" og en avsluttende "B" var oktal. Er rimelig sikker på at den avsluttende "B" var oktal (som stor bokstav minner den på siffer "8"). Men den innledende "0" var kanskje indikasjon at det var hex.

 

Uansett - det fantes jo nesten ikke noe standard i denne tiden, så det var sikkert ulik hos de ulike leverandørene

 

 

Forøvrig - burde ikke denne tråden ligge i Off-topic-forumet? Det er jo nesten ikke noe båtrelatert her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...