Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Et spørsmål fra en "håpløst gammeldags" type, som ikke orker å sette seg inn i nye teknologier lenger - har nok med å leve.....

 

Er det slik at jeg med en slik DAB-radio (eller Digital-radio generellt) kan ta inn stasjoner (nettradio) som idag ikke er på FM? Selvfølgelig, forutsatt at det er dekning der hvor jeg er.

 

F. eks. så liker jeg å ha på P4-Ballade i bakgrunnen mens jeg surfer på baatplassen.no

 

???

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

... Er det slik at jeg med en slik DAB-radio (eller Digital-radio generellt) kan ta inn stasjoner (nettradio) som idag ikke er på FM? Selvfølgelig, forutsatt at det er dekning der hvor jeg er.

Ja.

 

. Og Marwin, du glemte den største koderen av de alle. Jean-Maurice-Émile Baudot

Sikkert mange flere også du. Nevner i fleng Morse-koden som ble laget i 1832 av amerikaneren Samuel Morse...

Åsså Semafor da gitt :flag::flag_sw::flag_da:

Tror jeg dropper resten i respekt for Andreas´ ønske :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nei. Du får P4 og P4 Bandit som er en R&R kanal.....

Da får det være, for min del. P4 har jeg i dag på FM og P4 Bandit er en fornærmelse mot mine ører....... :o(

 

So, what's the hype....?`

 

....og hva er R&R (bortsett fra Rolls & Roys)...?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hovedgrunnen til at jeg også har en DAB radio i båten er at jeg får tilgang til værobservasjoner for Oslo-fjorden.

 

Jeg har en bærbar DAB med fast montert antenne uten tilkoblingspunkt for ekstern antenne.

 

Flere steder i fjorden, bl.a. i Son er mottagerforholdene elendige - og det er nettopp her jeg mest av alt ønsker å høre værmeldingene.

 

Hvordan kan jeg forbedre mottagerforholdene til den faste antennen?

Link to post
Share on other sites

...Hvordan kan jeg forbedre mottagerforholdene til den faste antennen?

Kommer an på hvor fingernem du er...

Sammenligning: Det enkleste trådløsmodemet til ICE (1-bruker for PC) har ikke extern antennetilkobling. Annet Bp-medlem hadde problemer nedover sørlandskysten; Han åpnet modemet og loddet inn en liten coax til antennetilkoblingen, monterte kontakt i andre enden og med extern antenne oppnåde han en fantastisk forbedring i mottakerforholdet!

 

ELLER: Kjøp ny DAB-radio MED extern antennekontakt... :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg hører ofte på met.oslofjord på DAB-radioen, og det er ikke alltid like gode signaler. Men tjenesten er jo topp, med kontinuerlig værvarsel inkludert bølgehøyde og vindobservasjoner. Dette er kanskje litt på siden av tråden: Jeg holder på å ta VHF sert. og skal etterhvert innstallere vhf radio i båten. Jeg har hørt at det er en type værvarseltjenester knyttet til VHF, fra kyststasjonene? Er det slik, og i tilfelle ja, -hvordan fungerer dette?

Link to post
Share on other sites

Er det dette du spilte av for oss på Horten treffet ifjor Astor?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

De spiller av Værmelding for småbåtbrukere fra Kjerringfjell.

Det vil si den samme som du får på DAB.

Det blir jo bra. Er mottaket da avhengig av min avstand/posisjon i forhold til Kjerringfjell, eller linkes det via andre kyststasjoner? Og hvor er Kjerringfjell? Beklager denne lille svingen vekk fra DAB..

Leste forøvrig en artikkel på Hifi-klubbens hjemmeside som var positiv til DAB og fremtid. Kanforøvrig anbefale HifiKlubbens Argon DAB1. Denne radioen koster halvparten av en Tivoli DAB, og har etter manges mening bedre lyd.. Unge og ikke fullt så unge hjemme hos oss liker den svært godt, både DAB og aux-tilkoblingen som muliggjør ipod tilkobling.

Link to post
Share on other sites

Rett ved Kjerringvik - utenfor Larvik -koh

Vel - i avstand enda nærmere Sandefjord, faktisk. Men jeg skal gi deg rett likevel - etter kommunesammenslåingen for en del år tilbake ligger det i Larvik Kommune - kommunenes høyeste fjell tror jeg, 117m o.h. om jeg husker rett.

 

Forøvrig er vel ikke Kjerringberget alene "ene-eier" av denne sendingen - den går vel også fra en sender på Østfoldsiden, uten at jeg i farta husker FM-frekvensen derfra.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........den går vel også fra en sender på Østfoldsiden, uten at jeg i farta husker FM-frekvensen derfra.

98,10 Mhz

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Kritisk DAB-rapport fra universitetet slaktet:

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/05/494027.html

 

Nuh.

De to karene der er jo betalt for å presse gjennom DAB, uansett.

 

Det er en stund siden jeg byttet ut noen av radioene mine hjemme med DAB.

Jeg er ikke imponert.

Det er svært irriterende med wobblingen som kan, svakt, høres i bakgrunnen hele tiden dersom signalet ikke er helt på topp.

Det er også irriterende med klirringen i diskantområdet som høres i de fleste kanalene. Virker som om man filtrerer med total disrespekt for Nyquist.

Men Met Oslo kommer fint inn. Med HiCut på 3 kHz eller noe slikt.

 

Men det som hisser meg ordentlig opp, er bruk av kanalene. NRK Vestfold faller til stadig ut, og jeg må over på NRK P1 for å lytte videre. Og når da lokalsendingene kommer så lyder det rauting og tungetale fra høytalerne. For da sender de NRK Hordalend!

Det er gode grunner til at alle disse mottakerne også har FM. Og det står mine på.

Link to post
Share on other sites

DAB har nok ikke så veldig bra lyd nei... NRK ekspertene har funnet at den ikke er 'noe irriterende' men kun 'ikke irriterende'.

For all del, i en båt eller tilsvarende hører man vel ikke forskjell.

Men å kjøpe DAB pga. lydkvalitet, tror jeg med respekt å melde er katta i sekken. Og den sekken er jo full av katter.

Link to post
Share on other sites

Kan vi si det slik at DAB kan sammenlignes med dårlig nett-radio?

 

Jeg er uansett på jakt etter en billig bærbar liten DAB-radio, ettersom jeg har bytta kontor på jobben. Nå har jeg havna på feil side av huset hvor jeg har ekstremt dårlig FM-mottak.

Men DAB-kvaliteten er jo like god (eller dårlig) bare man får inn noe i det hele tatt, så en billig DAB-radio må da være saligheta likevel... IT-avdelingen har nedlagt veto mot å bruke båndbredde på nettradio, så det er utelukket.

 

En høflig mail med forespørsel om vi kunne se nett-TV i stedet for å belaste nettet med nett-radio ga heller ikke det ønskede svar...

 

:wink::lol:

 

Om noen har gode tips på billig DAB-radio, er jeg lutter øre.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...