Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

Før het det Dagsrevyen med litt sport på slutten.

 

Nå er det Sportrevyen med litt nyheter på slutten.

 

Vi vet jo hvem som blir den nye statsministeren i England hvis han da stiller til valg.

 

Det følger med et ferdignavnet slott også. Beckhaming Palace. :lol:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Enig med det.

Vi må huske at når NRK sier sport, så mener de fotball.

 

Jeg må få være uenig i det.. NRK har som mange nå vel har fått med seg mistet senderettighetene både til hjemlig fotball og landslagsfotball i lang tid framover når det gjelder TV. Og denne radiokanalen kommer i stor grad til å tappe kommentatorlyd fra TV.

Link to post
Share on other sites

Dekningen har blitt vesentlig bedre på DAB i det siste; For 2-3 mnd. siden hadde jeg "huller" i dekningen i Østerdalen, men da jeg kjørte opp fra "morn-du-triangelet" i går kveld, var det uavbrutt dekning helt til Tr.heim!! :flag:

Unntaket var Eidsvollstunellen og de to små ved Støren. :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Velkommen etter Marwin. :wink:

Ka du meine?? Hvis du leser gjennom denne strengen SER du kanskje at dette er selvfølgeligheter! Videre at MIN (og de fleste andre´s DAB-radio) HAR FM som alternativ! Selvsagt har de DET, for faktum er at det mangler endel på 100% dekning på "Steinrøysa" enda!

 

Og denne regla fra Brutus: "Huff, det er jo så mye rart rundt DAB og DMB. DMB kan vel føre kodek for mobil video også? For det er jo vanlig DAB med Mpeg-2 audio og DAB+ med AAC/AAC+ , mpeg 2 og WMA9? Så er det DAB IP som kan føre video-kodek også WMW9. Så er det endelig DMB med Mpeg-4, h.264 for video og AAC+ og mpeg2 for audio."

gikk som ei haggelskur over mitt gamle hode!!

Fikk meg til å forstå bedre at noen reagerer på MINE tirader i "Ohmske vendinger"! :blush:

 

Anyway, DAB-en min funker, I DAG, og hvor det er "hull" i dekningen, tar FM naturligvis over. Så kan andre diskutere ordene i regla til Brutus. JEG skjønner ikke noe av det. :yesnod::yesnod:

 

Tillegg: Skal resten av kvelden konsentrere meg om innstilling av nyinnkjøpt Fluke for 3-fase måling av EN50160 og FoL, flicker og transienter. Go´ kveld :seeya:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En såkalt journalist som skriver igjen.

Det er snakk om nettradio.

Noe helt annet.

Fyren skriver sikkert om TV når han har vært på kino også....

Selv om jeg ofte har et horn i siden til journalister, så synes jeg denne gang du er litt urimelig Mulligan.

 

Det finnes som kjent en del sendinger som kun er mulig å ta inn via DAB-radio. Journalistens poeng er at disse kanalene nå er mulig å lytte til uten DAB-utstyr, nemlig ved å bruke PC/nettradio i stedet. Ergo ikke så hakkende gale skrvet, synes nå jeg...

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Sikkert bra det, men hvem f@nden kjører rundt med kontinuerlig dekning på data-en i BIL??

Tja, du har vel hørt om Wimax? Det er ikke lenge til at de antikvariske kobberlinjene til Telenor blir overflødige (som forøvrig er blant de dårligste i Europa!) - flere bredbåndsaktører med NGT i spissen har fått konsesjoner på dette, og planlegger 100% trådløs dekning for hele landet med ren trådløs.

Bl.a. intel kommer til å støtte wimax i hovedkort, som betyr at dette blir en verdensomspennede og dermed billig teknologi.

 

Det er kanskje ikke ulogisk at man om noen år får full nettdekning i bil...

 

Enn så lenge, FM virker i allefall til 2014, er det stasjoner jeg ikke får ned, kan jeg laste ned podcast-versjonen, eller jeg kan streame (spille inn på harddisken) de kanalene jeg vil til senere gjenhør med screamer nett-radio...

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg leste artikkelen - og har litt vansker med å forstå hva det legges i psykoakustisk lyd.

Det er ikke rart ettersom jeg tviler sterkt på at journalisten forstår det han skriver. Egentlig er svaret enkelt. Den teknikken som brukes til å komprimere lyd i MP3-format er basert på psykoakustiske modeller. Veldig enkelt sagt så har man tatt utgangspunkt i hva ører ditt og ikke minst hjernen din kan oppfatte av lyden når strømmen av digitale data skal slankes (dvs komprimeres). Lett å skrive, litt verre å lage de matematiske formlene...

 

Så det journalisten gjør er egentlig å skrive av DAB bruker MP3-formatet, men han klarer å gjøre det på en måte hvor bare et fåtall forstår hva han skriver (og de fleste av de som forstår det leser ikke blekka han skriver for). Nåvel...

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke ulogisk at man om noen år får full nettdekning i bil...

 

Sikkert! Om "noen år" ... :lol::lol: Og i mellomtiden lytter vi til DAB der DET går an.. :wink:

 

Enn så lenge, FM virker i allefall til 2014,...

Nettopp! Og DAahh er kanskje min DAB-radio utslitt og kan med fordel byttes til det systemet som kommer da...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vi er minst tre typer båtfolk som kan deles inn i flg. kategorier:

 

1: De som ikke vil prøve noe nytt.

 

2: De som vil prøve noe nytt men venter med å kjøpe til noe enda mer nytt kommer på markedet om endel år.

 

3. De som vil prøve og glede seg med det nye inntil noe annet overtar.

 

 

Selv befinner jeg meg i kategori 3. Jeg er 56 år og vil helst få meg meg utviklingen mens den er på markedet i min levetid.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nei nei, DAB bruker ikke mp3-formatet, men mp2!

Beklager, skrivefeil fra min side og du har selvsagt rett med hensyn til at det er MP2. Komprimeringsalgoritmene er like fullt basert på en psykoakustisk modell.

 

(Hvordan man i artikkelen har kommet fram til at kvaliteten på den digitale lyden blir dårligere når den overføres på Internettet er også en gåte, men det har kanskje et psykologisk svar...)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

DAB-salget dabbet i 2006

 

NTB melder at det kun selges 27.000 DAB radioer i 2006, mot 51.000 i 2005.

 

Det selges 750.000 FM radioer i 2006. M.A.O har DAB svimlende 3.6% markedsandel i år, en halvering fra året før. Og dette på tross av haussing fra NRK og andre.

 

Og ja, jeg er glad i ny teknologi, anskaffer det da også i svært mange sammenhenger.

Var en av de 500 første i Norge med DVD. Jeg planlegger å kjøpe Nokia N95 mobil med innebygd GPS (min tredje GPS) når den ankommer en gang over nyttår.

Men den nye teknologien skal generelt gi meg merverdi, samt være framtidsrettet og ikke kun en blindvei 'showstopper' som markedet pusher ut til neste generasjon er klar. Har selv gjort feilen å anskaffe minidisk. Opplevde dårligere lydkvalitet, og kort teknologisk levetid.

 

Leve DBM, den MPEG-4 baserte etterfølger av dagens FM radio.

Link to post
Share on other sites

Det ble åpnet ny DAB radio sender på KOPPAREN i Sør-trøndelag den 22. desember 2006. Kjøpte ny DAB radio nå i går til hjemmekino anlegget. Har også en DAB radio på kjøkkenet.

 

Årsaken til at jeg har DAB er at P4 Norge finnes ikke i FM nettet her hvor jeg bor og hun jeg bor i lag med forlanger P4. Da ble det DAB investert. Må si at lydkvaliteten er også en god del bedre ved DAB.

 

DAB er bra...... :seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Vi er minst tre typer båtfolk som kan deles inn i flg. kategorier:

 

1: De som ikke vil prøve noe nytt.

 

2: De som vil prøve noe nytt men venter med å kjøpe til noe enda mer nytt kommer på markedet om endel år.

 

3. De som vil prøve og glede seg med det nye inntil noe annet overtar.

Selv befinner jeg meg i kategori 3. Jeg er 56 år og vil helst få meg meg utviklingen mens den er på markedet i min levetid.

 

Jeg tilhører kategori 4, dvs de som gjerne kjøper og prøver noe nytt hvis de mener de kan ha nytte eller glede av det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

det finnes en kategori 5 også Lasse, det er den typen mennesker som tør inrømme når de har driti på draget.

Jeg gjør det. Forrige bilen min var et katastrofalt dårlig kjøp. Tapte mer på to år enn jeg ville gjordt på en helt ny bil.

 

DAB radioen min er i samme klasse. Som FM radio er den helt grei, men DAB delen er helt håpløs. Sånn er det bare, og sånn tror jeg det kommer til å bli. Å kjøpe en dyr DAB for å bruke den som FM radio, er heller ikke mitt syn på smart kjøp.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...