Jump to content

DAB radio


roaldbj

Recommended Posts

1. Jeg noterer meg at de som har gått til innkjøp av DAB radio drabelig forsvarer investeringen sin, men fakta står. Selv om man lar være å blande inn ISDN.

2. Lydkvaliteten er dårligere med DAB enn med FM slik Norkring bruker blokkene.

3. Alltid Nyheter på DAB har lydkvalitet som AM radio.

4. Der FM begynner å suse og knitre, har DAB kuttet ut for lenge siden.

5. Det er ingenting man kan gjøre med DAB som ikke kan gjøres med FM-RDS.

6. Jeg kan høre NRK P1 i Hunnebostrand med FM. Der er DAB steindau.

7. Det er plass i frekvensene til mye mer med DAB enn med FM.

 

8. De fleste land det er naturlig å sammenligne seg med, bortsett fra Danmark, har droppet DAB.

9. Den ene produsenten etter den andre har droppet DAB.

 

10. Vil FM leve for alltid? Absolutt ikke.

11. Vil etterfølgeren til FM hete DAB? Niks.

Svar:

1. Har IKKE noe problem med "å forsvare" investeringen" min, så lenge DAB-en dekker MINE behov!

2. Tullprat!! Slik JEG opplever det i "mine" distrikt, er DAB bedre!! Og der DAB faller ut, kobler FM automatisk inn :wink:

3. Med en slik uttalelse, tviler jeg på om du har HØRT DAB-radio! Synd for deg i så fall!!

4. Jess, endelig har du rett!! :yesnod: Men DAahh har du ikke andre radiomuligheter heller!!

5. Tullprat igjen!! JEG hører MINE yndlingsprogrammer der FM ikke har en sjanse!! (I MITT område!)

6. Sikkert riktig; Men skyldes at DAB ikke er utbygget DER.

7. Sikkert riktig DET også, men DET er IKKE utbygget I DAG!!

8. og 9. Sikkert riktig igjen, emd HVA betyr DET for meg, når DAB oppfyller MINE ønsker I DAG??

10. og 11. Mulig du har rett i DET. Men JEG vil ikke gå og vente på et fremtidig system som mulig en gang kommer!

 

Som en konklusjon, kommer jeg til å kjøpe ENDA EN DAB-radio, denne gangen til BÅTEN :yesnod:

Der DAB-en ikke rekker til, er det FM som tar over. Så da så! Hovedsaken er at jeg kan høre I DAG.

NÅR et nytt system dukker opp engang i fremtiden, BYTTER jeg simpelt hen apparatene med "de nye".

Gantz eifach!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor man skal bytte ut en meget velfungerende FM løsning, det være seg i båt, bil eller hvor det er, er for meg en gåte. Særlig fordi alternativet har dårligere dekning i store deler av landet, dårlig lydkvalitet slik Norkring har implementert løsningen, og trekker mye strøm. Og nå altså vraket av stadig flere aktører, det være seg produsenter av utstyr eller kringkastere.

 

Nei, hold igjen og vent til DMB er på banen. Det er ikke så lenge til. Argumentene for å anskaffe DAB er i allefall blitt svært så tynne, nå etter at selv Dab World Forum forkaster DAB.

 

Elektronikkindustrien vil gjerne pushe nye standarder, som etter få år blir utdaterte. Så får man solgt samme type produkt til de samme forbrukerne jevnt og trutt. Minidisc og første generasjons flatskjermer er gode eksempler. Og mange av oss liker nye duppeditter og hopper på. Jeg har gjort det selv i flere sammenhenger, og er ikke større på det enn at jeg kan innrømme det, ikke bare for meg selv, men også overfor andre. Det er en viktig del av prosessen med å lære av sine feil.

 

Jeg forventer ikke at dere som har anskaffet DAB sier at det var en dårlig investering. Men jeg har dog et håp om at dere nå vil slutte å hausse dette til andre, gitt de faktiske opplysninger som nå er tilgjengelig.

 

Tidligere var jeg villig til å gi noe ekstra for en radio med DAB, dersom jeg p.g.a. feil måtte anskaffe ny radio. Dette er jeg ikke villig til lenger. Sorry mac. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det var da svært.

Jeg liker egentlig ikke at det hevdes jeg farer med tullprat. Litt "heavy".

Nå har jeg pælma alt jeg hadde på DAB fordi jeg bestemte meg for at DAB skal jeg ikke investere i, men denne summerer greit opp rundt lydkvaliteten. Alltid nyheter har, såvidt jeg husker, 3 kHz frekvensgang. I mono. Og det er Radio Blekkboks.

 

Dersom man skulle motta norsk DAB i Hunnebostrand, ville det være rimelig sensasjonellt. Poenget mitt var at jeg kan trykke på knappen for P1, P2, P4 eller hva som måtte stå på skjermen på FM-RDS radioen min og lytte. DAB er steindaut.

 

Jeg kan ligge i Kostersundet og motta norsk værmelding fra Kjerringfjell med FM radio. Det knitrer og suser og DAB har ramla ut for lenge siden.

 

I punkt 5 hintet jeg til tullpratet til NRK om at man kan se hvilke programmer som kommer senere, opplysninger om artist o.l med DAB. Det kan man med FM-RDS også. Det er bare NRK som ikke bruker mulighetene.

 

Nå er det jo ikke første, og sikkert ikke siste, gang at dritt blir trykket ned over hodet på forbrukerne. De som har vært med en stund husker vel når lydbandet ble flyttet fra spole til kassett. Det tyske Grundig systemet var CC systemet helt overlegent. Men CC vant.

Og videokassett. Video 2000 og Beta var VHS dønn overlegent. Men hva fikk vi?

 

Poenget jeg prøver å gjøre er at DAB har ingen, absolutt ingen, fordeler for forbrukerne. Kun for kringkasterne.

Men jeg lar meg overbevise dersom noen har gode argumenter.

Link to post
Share on other sites

...Men jeg lar meg overbevise dersom noen har gode argumenter.

Av det du og andre har predikert hittil, ser det ikke ut for DET! Har PRØVD å argumentere, men gir opp.

Mener som Astor i innlegg #149: Mens dere argumenterer imot, nyter vi DAB (der der dekning så klart!). Så får vi se når et evt. bedre system dukker opp på frekvensene... Og DET kan ta TID!

Og, som sagt: Der DAB ikke dekker, overtar jo FM-delen i radioen! (Alså: "Ja takk, begge deler") :yesnod:

 

Tillegg: Både "Storting" og Folkemusikk+++ ligger inne på DAB (der det er dekning), noe FM i dag ikke har (i mitt område i hvert fall).

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

...Jeg kan ligge i Kostersundet og motta norsk værmelding fra Kjerringfjell med FM radio. Det knitrer og suser og DAB har ramla ut for lenge siden....

Uten å ta stilling til det ene eller det andre...

Som utflytta Vestfolding oppvokst ved foten av det nevnte fjellet (Kjerringberget om man sier lokalt), så er det jo artig å kunne lytte daglig til denne meldingen på min DAB-radio hjemme i Oslo....

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fremdeles ikke sett noen gode argumenter.

 

Men OK. Mens dere "nyter" DAB, nyter jeg FM med større frekvensområde og bedre dynamikk.

Bakgrunnsmottageren min ligger og søker på båndet hele tiden og sørger for at jeg alltid mottar den senderen som har best signalstyrke og S/N.

Og det er vel liten vits i å motta værmeldinga for Yttre Oslofjord hjemme, når jeg ikke kan motta den i Yttre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

...Og det er vel liten vits i å motta værmeldinga for Yttre Oslofjord hjemme, når jeg ikke kan motta den i Yttre Oslofjord...

Hver sin lyst ... var forberedt på en "sleiv" a-la den. Kunne sagt noe om at det kanskje viser muligheter/mangfold osv, men lar den ligge.

 

Konkret: Har hatt hummerteiner ute i år, og har pendlet reglemessig. Dessuten har fatter'n tatt seg av trekking de dagene jeg ikke har vært der. For planlegging av når jeg skulle dra utover, samt diskusjon oss i mellom hvilke plasser som var best egnet avhengig av bla.a. vær - ja, da har det faktisk vært både artig og nyttig med regelmesig lytting på dette varselet.

 

Jeg ser at mine behov i den sammenheng er noe sært. Men det var du som dro opp DAB og dekning for værmeldingstjenesten for Ytre Oslofjord. Da kunne jeg bare ikke la det være ukommentert... :wink:

 

(OT: På Koster kan det være senderen fra Kjerringberget du får inn, men det kan også være tilsvarende sending som går på en annen frekvens sendt fra Østfold-siden)

 

Gir meg her - blander meg ikke inn i selve DAB-debatten nå (og er også litt schizofren i den forbindelse).

Link to post
Share on other sites

Er dette med DAB så mye å mase om da, la nå de som har kjøpt DAB og som er strålende fornøyd det få lov til det, så kan jo vi som er stålende fornøyd med å kun ha FM få lov til det også.

 

Det finnes vel ikke den nordmann som ikke vil forsvare sin egen investering uansett om den er bra eller ikke, i allefall ikke før en er kvitt "dritten"

 

Her i Haugsund så greide en selger å prakke dette dab "dritten" på min svigermor, og den står nå der til pynt siden en ikke kan motta noe på den der hun bor... Det samme gjelder for en kollega av meg her på Karmøy..

 

Dab har vel omtrent samme dekingsområde som GSM hadde 1994, virket hvis en var heldig i tettbebygget område, men ellers ikke. Jeg var stolt som en hane, hadde kjøpt med mobiltelefon i 94... Den virket i Trondheim, var stein død fra rett sør om heimdal og i hele østerdalen, men glimtet til et par steder før Elevrum, bremsen ble trykket inn og signalstyrken ble studert, joda \jeg hadde mobiltelefon som virket, akkurat her. Det ble litt bedre når jeg nærmet meg tigerstaden.... Reiseruten ble lagt opp etter dekingskartet fra Telenor.... Har man DAB i båten så legger man vel opp seilingsruten etter dekningsakrtet på DAB'en slik at en får med værmeldingen i yttre Oslofjord eller hvor det nå var.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjønne itj probblemet!! Der DAB-en er død, overtar jo FM :yesnod:

MÅTTE ha ny bilradio i gammel-bilen, og la til et halvt laken for å få med DAB; Varer dette systemet et par år (eller lengre) er JEG fornøyd.

I Båten har jeg en gammel kasett-radio med FM.... Må bytte den til neste sesong, og legger gjerne til en liten sum for å få med DAB.

Forsvare mine inversteringer? Tja, kanskje DET, men ER fornøyd. Så får de som VIL vente på et fremtidig system GJØRE det da. :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

.... Har man DAB i båten så legger man vel opp seilingsruten etter dekningsakrtet på DAB'en slik at en får med værmeldingen i yttre Oslofjord eller hvor det nå var.

 

Har man DAB i båten lytter man på DAB der det gir best kvalitet, og på FM der det gir best kvalitet. For å si det med flere andre her. Det er mulig at DAB ikke er løsningen på fremtidens radiosendinger, men det virker nå, og for P4 virker det vanvittig mye bedre enn FM i de områdene hvor det er DAB dekning.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
...Om nå resten av verden går for DBM vil nok NRK/P4 også måtte gjøre dette. Samtidig vil de nok fortsette med DAB en periode fremover...
Bare for å understreke; at resten av verden går for DBM er allerede et faktum.

Hva alle andre gjør spiller kanskje ikke allverdens rolle - vi bor nå engang i dette landet. Og nå er det endelig bestemt at utbyggingen fortsetter. Videre er Kanal24 også på vei. Les mer om dagens vedtak her.

 

...DAB er 10 år gammelt, og varer i 5 år til. En DAB (+FM) radio koster 500 - 1000 kroner mer enn en en med bare FM. Det er ca 70 kroner året....

Med vedtaket refert i linken over, så kan du nok regne med at det vil leve vesentlig mer enn 5 år her i landet. Så da blir jo bare regnestykket ditt enda mer gunstig...

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Samme kar forklarte også lytterne at det ikke var mulig med en felles verdenstandard.

Hørt om FM?

Jo, men det var kanskje enklere før? Hvis man skal bli enige om en ny verdensstandard, hvor lenge må man vente da? Er redd det da ville tatt fryktelig lang tid før vi kunne komme opp med digitale radioer (om vi ser bort fra de som er internettbaserte). Det kan jo hende det var noe sånt han mente...?

 

R.

Link to post
Share on other sites

Her i Haugsund så greide en selger å prakke dette dab "dritten" på min svigermor, og den står nå der til pynt siden en ikke kan motta noe på den der hun bor...

Sydvesten, etter gårsdagens vedtak (se link i innlegg #163 & 164 i denne tråden), så er det kanskje håp? I alle fall har Jon Bernander håp for sin svigermor. I en aktuell artikkel i Norsk Lokalradioforbund i går er han sitert som følger: "...-Nå blir svigermora mi glad. Nå får hun endelig Sørlandssendinga inn på DAB-radioen som hun fikk til jul i fjor, sa kringkastingssjef Bernander." :wink:

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jode jeg leser at der er håp der, det morsomme var jo at DAB radioen fungerte en tid, før det deretter ble helt dødt på dab siden for et par måneder siden. Regner med at Bernander nå beordrer at stikkontakten settes inn igjen i DAB senderen, i allefall for NRK Sørlandet.

 

Skal nok ikke se bort fra at DAB kan blir en realitet over det ganske land om noen år, men så er det problematikken mot utlandet og de digitale sendinger som vil komme der. Jeg tror nok at dette blir løst på samme måte som for GSM 900/1800/1900 dvs. at radioapparatene som kommer i fremtiden vil kunne ta ned mange forskjellige digaitale "radioformater" i Dag er DAB og FM, men om et år eller flere er det sikker noe annet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...