Jump to content

Nok en dødsulykke, nå må det skje noe


Hilmar 2

Recommended Posts

hørte Syvert på radioen i sted,og makan til idiotisk utsagn har jeg aldri hørt fra den kanten. Å skylde på BÅTEN er noen av det mest tåpelige jeg har hørt noen gang. Kjørte nesten av veien når han liret av seg den leksa om at det er båtTYPEN som er problemet, og at disse er særdeles farlige.

 

Båtfolkets mann ? Pføy....!

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når det har skjedd en slik tragisk ulykke, venter vi med å fremskynde en årsak til dette foreligger fra polititet. Alt annet blir spekulasjoner.

 

For øvrig går det en annen tråd om samme ulykken.

 

 

Hørte også Syvert på radioen. Riktig utsagn etter min mening. Det var ganske så korekt den uttalelsen han kom med. Mener forøvrig Syvert gjør en god jobb for båtfolket.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

makan til tåpelig våsepreik som den karen har liret av seg i debatten om økende antall og alvorlighetsgrad av ulykker, har jeg sjelden hørt.

 

Problemet er at når " båtfolkets talsperson" gir seg i kast med sånt tullpreik, blir vi ikke tatt alvorlig. Og DET er et potensielt problem.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hørte også Syvert på radioen. Riktig utsagn etter min mening. Det var ganske så korekt den uttalelsen han kom med.

Så det er RIB båtene som er problemet altså ? Høres ut som en god idè å forby disse da. Så får både du og Syvert bukt med problematikken med uvettig oppførsel på sjøen.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Helt enig Suzuki. Og det egentlige problemet på et generelt grunnlag er etter min mening dårlig kunnskap og manglende resekt for omgivelsene man befinner seg i.

 

At flere har mulighet til å kjøpe seg båter som går fort er en konsekvens av samfunnsutviklingen vår der flere og flere får råd til å kjøpe raske og/eller store båter.

Link to post
Share on other sites

Nå snakker vi; Bitteliten. At båten er en RIB, er uvesentlig. Eieren hadde sikkert kjøpt en Draco Oceancraft, Nimbus Nova 250R eller annen fartsmorro om han ikke hadde valgt denne. Og IKKE en 5KN snekke av et slag.

 

Dette burdet Syvert forstå; og ikke la seg lure på glattisen av en sensasjonskåt journalist, med blod på tann.

 

Ser for meg overskriftene " RIB bør forbys;selv båtfolket mener disse er livsfarlige" eller noe i den gata. Som altså er et blindspor .

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Med de politkere vi har som bestemmer nå for tiden skal vi ikke se bort fra at det allerede neste uke ligger et forslag i Stortinget på at båter skal få en maks fart grense. Eventuelt kommer det en maks fart på sjøen grense - men det har jo liten praktisk betydning så lenge man kan kjøre fortere og det ikke er noe midler til kontroll.

 

RIB'er er vel noe av det sikreste man kan bevege seg i på sjøen i høy hastighet. De tåler utrolig med vær . Har selv vært med på redningsaksjon i en RIB på åpent hav og det blåse kuling. Vi kjørte fort - veldig fort - og nådde målet vårt den gangen også. Båten var en 18 fots Avon RIB med tunneller i skroget som ble fylt med vann for økt stabilitet i deplacementsfart. Vi hadde ikke mye vann under båten den gang. Men vi kom trygt frem og alle kom tilbake også. Største problemet var å oprerere VHF'en ombord - hvilket var min jobb. Det var ikke mulig å prate pga slagene fra sjøen. Den gang hadde RIB'en en svimlende toppfart på 45 knop på flatt vann. Det er jo knapt cruisingfart i dag.

 

Poenget er ikke båttypen - poenget er respekten for det man holder på med. Men feil kan alle gjøre. Noen er heldige og det går bra. Noen er fryktelig uheldige og det går så galt som det gjorde i natt. Fryktelig leit uansett.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva man kjører så er det ikke farkostens feil at ulykken skjer, nå og da er det en teknisk feil som gjør at man kræsjer men det er 99 prosent alltid førers feil.

Har man feks.en 30 fot RIB med 3X300hp som gjør 100knop og er stabil er ikke båten farlig før man kjører over evne.

Dette blir det samme som å forby en R motorsykkel fordi den kræsjer oftest.

Man skal kjøre rimelig fort for å havne 30m inn på land med en båt så lenge det ikke er slakt svaberg, her ble jo personer kastet ut av båten så da regner jeg med at dette ikke er tilfellet her.

 

ø.l

Link to post
Share on other sites

Man skal kjøre rimelig fort for å havne 30m inn på land med en båt så lenge det ikke er slakt svaberg, her ble jo personer kastet ut av båten så da regner jeg med at dette ikke er tilfellet her.

Skjæret ser egentlig ut som ei rullesteinssamling. max høyde er et par meter.
Link to post
Share on other sites

http://www.nrk.no/dagsnytt/#

 

Link til sendingene NRKp1 i 16-tiden. Bedøm selv. En ting er hva journalisten sier, og en annen ting er hva Syvertsen sier. Etter å ha hørt nøye gjennom det han faktisk sier er det egentlig ikke helt på jordet.

 

mulig jeg har gått glipp av et andre utalelser, men synes det er en uting at journalistene innleder intervjuet med hva han skal ha sagt, og så viser det seg at han egentlig ikke sier dette.

Link to post
Share on other sites

Hvis de uttalelsene det hisses seg opp over er de som kommer frem i radiosendingen det er linket til, så er det enkelte som frekventerer disse sidene som hører Syvert på samme måte som fanden leser bibelen.

 

Det er substans og fornuft i det han sier. Det som er kontroversiellt er vel at han går inn for obligatorisk båtførerbevis"for å føre båter av denne typen".

 

Og han sier ikke noe om forbud mot RIB.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var de der. Ok, det er ikke en politiker enda.

 

Innfør farsbegrensninger

rekeselger sier:

Båter med enorm maskinkraft ferdes i dette området, og det er bare en ting myndighetene bør gjøre - de må innføre fartsbegrensninger.

 

I dag kan båtførere kjøre så fort de ønsker, så lenge de er mer enn 150 meter fra land.

 

De med størst motokraft er vel fergene med minst 20.000 hk :rolleyes:

Og 150 meters regelen - hvor kommer den inn i bildet så langt ut i Drøbaksundet? Er ikke det lenger inne da?

 

Syverts første innlegg på radioen er klipt på en litt uheldig måte synes jeg. Hans kommentar om at båtførerbevis ikke hindrer ulykker støtter jeg - han sier at de i det minste sørger for at folk går på grunn mot bedre viten.

Link to post
Share on other sites

God journalistikk. Som vanlig. :rolleyes: Undrer meg på når de skal begynne ¨å si det "som det er" uten å farge rapporteringen med indoktrinerende propaganda. :cryin: Det går pinadø ikke an å stole på journalister eller hva media rapporterer lenger.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

: Det går pinadø ikke an å stole på journalister eller hva media rapporterer lenger.

Det er vel en god stund siden vi burde ha oppdaget at mediene i seg selv har en agenda de ønsker å drive mot et mål. OG det er ikke bare å maksimere opplaget - de har også en politisk agenda.

 

Håper Syvert kommer inn i diskusjonen her også. Hadde vært fint å diskutere i et litt bredt perspektiv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...