Hilmar 2 Startet 27.August.2006 Del på Facebook Startet 27.August.2006 i nattt sjedde det en ulykke i drøbaksundet . RIB var det det må bli noen spesielle regler på det den hadde jo 200 hk motor Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Det var hverken Rib'ens eller motorens feil dette, eller? Vil heller tro det var en båtfører påvirket av alkohol, som var skyld i denne særdeles tragiske ulykken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 hørte Syvert på radioen i sted,og makan til idiotisk utsagn har jeg aldri hørt fra den kanten. Å skylde på BÅTEN er noen av det mest tåpelige jeg har hørt noen gang. Kjørte nesten av veien når han liret av seg den leksa om at det er båtTYPEN som er problemet, og at disse er særdeles farlige. Båtfolkets mann ? Pføy....! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Når det har skjedd en slik tragisk ulykke, venter vi med å fremskynde en årsak til dette foreligger fra polititet. Alt annet blir spekulasjoner. For øvrig går det en annen tråd om samme ulykken. Hørte også Syvert på radioen. Riktig utsagn etter min mening. Det var ganske så korekt den uttalelsen han kom med. Mener forøvrig Syvert gjør en god jobb for båtfolket. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Hørte også syvert på radioen i dag - og han drog også store seilbåter inn i saken - hva har de med dette å gjøre? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 makan til tåpelig våsepreik som den karen har liret av seg i debatten om økende antall og alvorlighetsgrad av ulykker, har jeg sjelden hørt. Problemet er at når " båtfolkets talsperson" gir seg i kast med sånt tullpreik, blir vi ikke tatt alvorlig. Og DET er et potensielt problem. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Han kom med en generell kommentar til hvordan båtlivet har utartet seg. Han kommenterte ikke ulykken som hadde skjedd ved Drøbak. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Hørte også Syvert på radioen. Riktig utsagn etter min mening. Det var ganske så korekt den uttalelsen han kom med. Så det er RIB båtene som er problemet altså ? Høres ut som en god idè å forby disse da. Så får både du og Syvert bukt med problematikken med uvettig oppførsel på sjøen. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Jeg har ikke hørt Syverts uttalelse, men igjen tror jeg at det bør bli bedre om det blir obligatorisk oppløring av alle båtførere. Bare dette at man da forsår at sjømerkene viser deg hvor du kan gå, ikke hvor du ikke kan gå, vil være til stor hjelp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 å vikle seg inn i en diskusjon om at RIB båter er farlige, er i beste fall idiotisk. I tillegg er det farlig, fordi det tar fokus vekk fre hva som EGENTLIG er problemet. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Helt enig Suzuki. Og det egentlige problemet på et generelt grunnlag er etter min mening dårlig kunnskap og manglende resekt for omgivelsene man befinner seg i. At flere har mulighet til å kjøpe seg båter som går fort er en konsekvens av samfunnsutviklingen vår der flere og flere får råd til å kjøpe raske og/eller store båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Nå snakker vi; Bitteliten. At båten er en RIB, er uvesentlig. Eieren hadde sikkert kjøpt en Draco Oceancraft, Nimbus Nova 250R eller annen fartsmorro om han ikke hadde valgt denne. Og IKKE en 5KN snekke av et slag. Dette burdet Syvert forstå; og ikke la seg lure på glattisen av en sensasjonskåt journalist, med blod på tann. Ser for meg overskriftene " RIB bør forbys;selv båtfolket mener disse er livsfarlige" eller noe i den gata. Som altså er et blindspor . Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Med de politkere vi har som bestemmer nå for tiden skal vi ikke se bort fra at det allerede neste uke ligger et forslag i Stortinget på at båter skal få en maks fart grense. Eventuelt kommer det en maks fart på sjøen grense - men det har jo liten praktisk betydning så lenge man kan kjøre fortere og det ikke er noe midler til kontroll. RIB'er er vel noe av det sikreste man kan bevege seg i på sjøen i høy hastighet. De tåler utrolig med vær . Har selv vært med på redningsaksjon i en RIB på åpent hav og det blåse kuling. Vi kjørte fort - veldig fort - og nådde målet vårt den gangen også. Båten var en 18 fots Avon RIB med tunneller i skroget som ble fylt med vann for økt stabilitet i deplacementsfart. Vi hadde ikke mye vann under båten den gang. Men vi kom trygt frem og alle kom tilbake også. Største problemet var å oprerere VHF'en ombord - hvilket var min jobb. Det var ikke mulig å prate pga slagene fra sjøen. Den gang hadde RIB'en en svimlende toppfart på 45 knop på flatt vann. Det er jo knapt cruisingfart i dag. Poenget er ikke båttypen - poenget er respekten for det man holder på med. Men feil kan alle gjøre. Noen er heldige og det går bra. Noen er fryktelig uheldige og det går så galt som det gjorde i natt. Fryktelig leit uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 allerede neste uke ligger et forslag i Stortinget på at båter skal få en maks fart grense. Først tar de RIB'ene, deretter er turen kommet for sportscruiserne som gjør over svimlende 25 knop. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Taucher Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 skulle alt som går fort, er farlig og meget skadelig forbys, ville det ikke vært noen grunn til å leve... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Godt, morsomt eller spennende. Forby, forby, forby. Edit; umoralsk ? Forby det også. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Uansett hva man kjører så er det ikke farkostens feil at ulykken skjer, nå og da er det en teknisk feil som gjør at man kræsjer men det er 99 prosent alltid førers feil. Har man feks.en 30 fot RIB med 3X300hp som gjør 100knop og er stabil er ikke båten farlig før man kjører over evne. Dette blir det samme som å forby en R motorsykkel fordi den kræsjer oftest. Man skal kjøre rimelig fort for å havne 30m inn på land med en båt så lenge det ikke er slakt svaberg, her ble jo personer kastet ut av båten så da regner jeg med at dette ikke er tilfellet her. ø.l Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Man skal kjøre rimelig fort for å havne 30m inn på land med en båt så lenge det ikke er slakt svaberg, her ble jo personer kastet ut av båten så da regner jeg med at dette ikke er tilfellet her.Skjæret ser egentlig ut som ei rullesteinssamling. max høyde er et par meter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 http://www.nrk.no/dagsnytt/# Link til sendingene NRKp1 i 16-tiden. Bedøm selv. En ting er hva journalisten sier, og en annen ting er hva Syvertsen sier. Etter å ha hørt nøye gjennom det han faktisk sier er det egentlig ikke helt på jordet. mulig jeg har gått glipp av et andre utalelser, men synes det er en uting at journalistene innleder intervjuet med hva han skal ha sagt, og så viser det seg at han egentlig ikke sier dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Da var de der. Ok, det er ikke en politiker enda. Innfør farsbegrensninger Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 (redigert) Hvis de uttalelsene det hisses seg opp over er de som kommer frem i radiosendingen det er linket til, så er det enkelte som frekventerer disse sidene som hører Syvert på samme måte som fanden leser bibelen. Det er substans og fornuft i det han sier. Det som er kontroversiellt er vel at han går inn for obligatorisk båtførerbevis"for å føre båter av denne typen". Og han sier ikke noe om forbud mot RIB. Redigert 27.August.2006 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 ..."advarer mot RIB"....hvis du ikke har nok kunnskaper om disse båtene...." ...eller advarer mot å sovne bak rattet i 50 knop ..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Da var de der. Ok, det er ikke en politiker enda. Innfør farsbegrensninger rekeselger sier:Båter med enorm maskinkraft ferdes i dette området, og det er bare en ting myndighetene bør gjøre - de må innføre fartsbegrensninger. I dag kan båtførere kjøre så fort de ønsker, så lenge de er mer enn 150 meter fra land. De med størst motokraft er vel fergene med minst 20.000 hk Og 150 meters regelen - hvor kommer den inn i bildet så langt ut i Drøbaksundet? Er ikke det lenger inne da? Syverts første innlegg på radioen er klipt på en litt uheldig måte synes jeg. Hans kommentar om at båtførerbevis ikke hindrer ulykker støtter jeg - han sier at de i det minste sørger for at folk går på grunn mot bedre viten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 God journalistikk. Som vanlig. Undrer meg på når de skal begynne ¨å si det "som det er" uten å farge rapporteringen med indoktrinerende propaganda. Det går pinadø ikke an å stole på journalister eller hva media rapporterer lenger. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 : Det går pinadø ikke an å stole på journalister eller hva media rapporterer lenger.Det er vel en god stund siden vi burde ha oppdaget at mediene i seg selv har en agenda de ønsker å drive mot et mål. OG det er ikke bare å maksimere opplaget - de har også en politisk agenda. Håper Syvert kommer inn i diskusjonen her også. Hadde vært fint å diskutere i et litt bredt perspektiv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.