Jump to content

Nok en dødsulykke, nå må det skje noe


Hilmar 2

Recommended Posts

For "verdensmestrene" vet alt og kan alt og tar aldri feil, og Gud hjelpe oss andre når de i trillegg stiller med blodferskt båtførerbevis :puke:

Noe av det som kjennetegner en "verdensmester" er jo at han ikke trenger båtførebevis og han ser selvsagt ei heller nytten i at det innføres.. for han kan jo alt.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel et inntrykk av at de fleste som argumenterer mot obligatorisk opplæring her, innehar båtførerbeviset og vel så det!

Jeg har et inntrykk av at mange i dette forumet har tatt båtførerprøven en eller annen gang, uansett om de er for eller mot. :smiley: Kanskje det er behov for en poll?

 

Jeg har for øvrig ingen formening om det finnes noen enkeltgruppe som har gjort seg fortjent til allmen bekymring. Det er nok flere båtførertyper utgjør risikogruppen. Noen gjør bevisst feil eller farlige handlinger, andre er ikke klar over regler eller farer. Jeg tviler ikke på at noen vil føle seg som utlærte med et grunnleggende båtførerbevis i hånden, men det er nok fare for at disse er verdensmestre også uten beviset. Andre vil kanskje droppe en båttur i dårlig vær fordi den grunnleggende opplæringen gjorde dem mer sikekrhetsbevisste.

 

Det er veldig stor fokus på dødsulykker her, men målet må da være å få ned antall ulykker totalt - i alle fall antall ulykker med personskader.

Link to post
Share on other sites

"Verdensmestrene" er de som virkelig gir grunn til bekymring, og det er antakelig flere av disse enn av ren slaur og berme og idioter. For "verdensmestrene" vet alt og kan alt og tar aldri feil, og Gud hjelpe oss andre når de i trillegg stiller med blodferskt båtførerbevis

Det foreslås en utsilingsordning slik at "verdensmestrene" i forkant blir nektet båtførerprøven. Verdensmestrene får kun adgang til å føre jolle intill 12 fot med maks 3,5 hk. motor. Utsiling foregår ved at alle som søker åom båtførerbevis må delta aktivt på baatplassen.no ca 1/2 før de kan søke om å bli med på kurs. Finner flertallet av båtplassens medlemmer (det opprettes en "poll" på hver søker...) at deltageren faller innenfor gruppen "verdensmester", blir opptak avvist. Det gis amnesti for eksisterende båtplassenmedlemmer, slik at undertegnede, og enkelte andre (ingen nevnt, ingen glemt...) som risikerer å havne innenfor denne gruppen, allikevel får mulighet for båtsertifikat på humanitært grunnlag.
Link to post
Share on other sites

Mounch her har nok Bitteliten veldig rett. I kompliserte saker og lover er ofte det så er det byråkratiet som er den store premissleverandøren.

Tror vi snakker litt forbi hverandre her? Mitt poeng er at det er (like det eller ikke, men vi har selv valgt dem!) politikerne som er "sjef", ja de har sogar et arbeidsgiveransvar overfor byråkratene.

 

Hvis ikke politikere hadde ønsket en lov som går på innføring av f.eks. obligatorisk båtførerbevis så hadde nok ikke byråkratene satt i gang en utredning om dette? Byråkratene utfører et utredningsarbeid etter instruks fra det politiske miljø, og så vil politikerne vurdere dette arbeidet og eventuelt treffe en beslutning/vedta en lov.

 

Med andre ord så er det politkerne vi må skylde på, ikke byråkratene, hvis det blir vedtatt lover og regler som vi ikke liker (eller liker for den saks skyld!).

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Noe av det som kjennetegner en "verdensmester" er jo at han ikke trenger båtførebevis og han ser selvsagt ei heller nytten i at det innføres.. for han kan jo alt..

Nei, "verdensmesteren" vil gjerne ha obligatorisk båtførerbevis, for han vet jo selv best, både for seg selv og for alle andre; og hva andre mener er da helt uten interesse.

 

Og for ordens skyld: For eller mot er irrelevant for Worse personlig, siden D5L for lengst er i lomma.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hva mener du egentlig Mouche?

Trodde politikerne hentet sine impulser og instruksjoner fra oss på grasrota!

 

Det smale eller brede flertall! :confused:

 

Eller mener du de er frittstående sjefer som bare finner på ting?

Vel, i all enkelhet mener jeg det jeg skriver! Hva er det du ikke skjønner?

 

Om politikerne henter sine impulser og instruksjoner, eller ikke, fra oss på grasrota overlater jeg til den enkelte å mene noe om!

Om politikerne bare finner på ting? Vel, igjen overlater jeg til den enkelte å mene noe om det.

 

Jeg har selvfølgelig en mening om disse spørsmålene, men den diskusjonen hører ikke hjemme hverken på denne tråd eller tror jeg (?) på dette forum i henhold til reglene.

 

Politikerne står over byråkratene - er det en overraskelse for deg? I et demokrati er det slik det er, og jeg mener det er positivt at det er politikere som bestemmer og ikke byråkratene. Hvorfor? Jo for politikerne kan vi 1) velge og 2) velge bort, det kan vi ikke med byråkratene!

 

Vet ikke om det ble noe klarere, men du kan alltids sende meg en IM, hvis ønskelig.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vanskelig å forstå den motstandet mange har mot obligatorisk opplæring av båtførere. Argumentasjone som legges til grunn om at opplæring ikke hjelper er så langt ut på viddene at det er engentlig ingen vits å argumenter mot det, fordi alle med en liten smule pedagogiske kunnskaper vet at riktig opplærnig også virker holdningskapende.

Hei pettersand :seeya:

Jeg er så hjertens enig med deg. Du kan da ikke ha holdninger til noe du ikke vet/kan noe om! Mange av dem som snudde oppned på båten min med hekksjøen i sommer, vinket og smilte da de passerte. De var ikke fulle av f..., men de hadde rett og slett ikke de mest elementære kunnskaper om det å føre en fritidsbåt! Ren og skjær uforstand med andre ord! Dessverre fører også slik uforstand til alvorlige ulykker. Det er naivt å tro at et obligatorisk båtførebevis vil eliminere ulykkene på sjøen, men hvis det kan bidra til å redusere antall ulykker, er det vel verdt det!

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Tenker jeg benytter "skrivekløen" på mere relevante problemstillinger enn mer eller mindre begrunnet polikerforakt!!!!

Hvem er det som har snakket om politikerforakt her? Jeg har det ikke, har heller ikke lagt merke til at andre har gjort det på denne tråden(?)! Å gi uttrykk for hvordan "systemet" fungerer har ingenting med forakt, men med informasjon å gjøre! Jeg har helt bevisst unnlatt å gi uttrykk for noen meninger om systemet, eller politikere så hvis det er mine uttalelser du "skyter" på så bommer du noe helt vanvittig! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...