Jump to content

Nok en dødsulykke, nå må det skje noe


Hilmar 2

Recommended Posts

Du verden, du verden! Man skal sannelig lese mye før øynene faller ut og og man skal høre mye rart før ørene faller av.

En viktig detalj er det vanligvis er en viss forskjell på hva du faktisk sa og det journalisten sa at du hadde sagt. Det du faktisk sa selv på sendinge var jo bare fornuftig.

 

Vi får håpe Sjøfartsdirektoratet følger KNBF's forslag om et "amnesti"/overgangsordning for båtførere som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt på over 8 meter i mer enn 5 år!

Jeg merker meg at "fartstiden" KNBF foreslår for å få for amnesti er betydelig lengre lengre enn praksiskravet til D5L, men vi er sikkert hjertens enige i at det kke bør være for lett.

 

Jeg mener likevel at det i tillegg til en dokumentert praksis like gjerne kan være et krav til at den teoretiske kunnskapen dokumenteres med å ta dagens frivillige båtførerprøve. Ikke som kurs, men ved å gjennomføre prøven. Fordi dette er en PC-basert prøve bør det ikke være vanskelig å øke kapasiteten midlertidig.

 

Dersom vi ender opp med minimumsløsningen, at dagens frivillige prøve blir obligatorisk, ser jeg egentlig ikke noen grunn til å mase om amnesti. Da er det like greit at alle tar prøven.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er vi så opptatt av amnesti ? Uten amnesti dukker det sikkert opp mange erfarene båtførere og vi har sikkert mange erfaringer å dele. Den som tror en ikke har noe å plukke opp, må være sabla god.

At dette bedrer forholdene mellom lystbåtene er jo en helt anden sak. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Til Skipper_Worse !

 

Ja selvsagt var de alvorlige ulykkene jeg mente med "denne sammenheng"!

 

Det er en kjennsgjerning at alvorlige ulykker med personskade og dødsulykker, har øket i omfang og noe må nå gjøres.

 

Ett minstekrav om nautisk kompetanse, hvor en lærer å tolke fyrkarakterer, sjømerker,herunder gjennomgang av de regler som det syndes mest mot (fart, alkohol,lanterneføring,vikeplikt, hensyn til andre sjøfarende osv.)

Bruk av, og den nytte og de begrensninger en kartplotter og annet teknisk utstyr innehar, burde også være en del av pensumet .

Båtførerne må i større grad forstå at de selv er ANSVARLIG for egen og andres sikkerhet.

 

Jeg er klart enig i at dette ikke eliminerer alle ulykker, men det vil hjelpe på ulykkesfrekvensen!

 

Politi til sjøs vil i større grad kunne reagere med nødvendige og påkrevde reaksjoner da ingen uten videre kan hevde at de "ikke visste " eller ikke kunne"!

I dag er det absolutt ingen krav, bortsett fra at du må være noenlunde edru og ha et viss antall vester ombord.

 

Altfor ofte blir uansvarlig og tåpelig adferdsel med fatale følger, synonymt med hendelig uhell som alle skal vise duknakkethet for!!

Og ja, jeg velger å tro på de uttalelser og beskrivelser fra folkene på redningsskøyta .

Hvorfor underslå fakta?

Dette er ren motvekt til det å skape gode holdninger til sjøs!

Hva om vi her på forumet heller prøver å fremstå som såpass seriøse at folk i båt sjønner hvilket ansvar de egentlig har ved anskaffelse av og bruk av fritidsbåt og da særlig hurtiggående farkoster.

 

Klart det kan/vil oppstå gråsoner som kan virke byråkratisk og urimelige for noen få, men ett sted bør man begynne.

 

Det var sikkert noen "utskudd" i "hine dager" som var imot bilsertifikatet. :wink:

Fortsatt skjer det bilulykker men hvordan ville det vært uten krav om bilsertifikat??

 

Nei få blondinene i seng, stump cigarren din og og ta heller din cognac (og evnt. blondinene når du er vel i havn!

 

(Du e nuvel ingen ungsau lenger, du heller?) :cool:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en kjennsgjerning at alvorlige ulykker med personskade og dødsulykker, har øket i omfang og noe må nå gjøres.

Mnja. Er det riktig, da?? Antall båter og førere med båtførerprøven øker og antall "dødsofre" er nedadgående; om jeg husker statistikken rett.

Ett minstekrav om nautisk kompetanse, hvor en lærer å tolke fyrkarakterer, sjømerker,herunder gjennomgang av de regler som det syndes mest mot (fart, alkohol,lanterneføring,vikeplikt, hensyn til andre sjøfarende osv.)

Dette "minstekravet" gjelder allerede. Kvalifikasjonskravet for å føre båt over 8 meter/raskere enn ti knop/over 10 hk er at man har fylt 16 år og har nødvendig ferdighet i bruk av båt.

Klart det kan/vil oppstå gråsoner som kan virke byråkratisk og urimelige for noen få, men ett sted bør man begynne.

... med å kreve kurs, opplæring og sertifikat for de mange, heller enn å håndheve eksisterende regler og ta utskuddene??

(Du e nuvel ingen ungsau lenger, du heller?) :cool:

Hvem, jeg?? Jeg er en 22-åring. Fanget i en marginalt eldre kropp! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mangel på ferdighet/kompetanse har en egen evne til å vise seg i form av brudd på sjøveisregler, grunnstøting, fyllasegling osv.

Skal ikke protestere på den, men fordelen med et obligatorisk båtførerbevis er at dette gjør det mulig å sanksjonere ved inndragning av båtførerbeviset. Det er også vanskeligere å diskutere seg ut av en situasjon med manglende båtførerbevis enn grunnstøting (som er noe alle båtførere vil gjøre før eller siden).
Link to post
Share on other sites

Aftenposten hadde i dag en oversikt over ulykker i år med dødlig utgang.

Kunne noen vært unngått med bedre opplæring? :rolleyes:

 

* 7 mai: En 25 år gammel kvinne omkom i en båtulykke, under sitt eget utdrikkingslag, ved Gjælentunet ved Saltstraumen i Bodø.

* 24. juni: En 69 år gammel tysk statsborger ble funnet flytende i sjøen, etter at båten hans gikk rundt ved Farsund. Han døde senere på sykehuset.

* 6. juli: En 30 år gammel mann omkom da båten hans kjørte på et skjær øst for Kjøkøy.

* 19. juli: En 62 år gammel mann døde på sykehuset etter å ha falt i sjøen utenfor Bømlo.

* 24. juli: En 30 år gammel mann omkom da båten hans kjørte inn i en molo ved Bjerkøya i Sande i Vestfold.

* 29 juli: En 46 år gammel kvinne druknet i Seljordsvannet under et forsøk på å svømme i land, etter at båten hun var om bord i fikk motorstopp. Hun ble funnet to dager senere.

* 29. juli: To menn på 53 og 39 år mistet livet da båten de var om bord i kjørte på land i stor fart på en odde ved Skjernøysund i Mandal.

* 27. august: To kvinner, på 17 og 43 år, og mann på 48 år, mistet livet da båten de var om bord i kjørte på land på Småskjær ved Drøbak.

Link to post
Share on other sites

Vi bør vel være åpen for "sesongvariasjoner" i ulykkestallene blant småbåteiere knyttet til værforhold (temperatur, vind, fuktighet), salg av nybåter, sosialøkonomiske forhold, lønnsmessige forhold o.a.

 

Langt tilbake i tid ble det fremsatt en hypotese om at de flestre alvorlige småbåtulykker inntrer i det farvann føreren er godt kjent.

 

Jeg har aldri sett at denne hypotesen er testet vitenskapelig.

 

Dersom hypotesen har et senv av sannhet (signifikans) kan det kanskje stilles spørsmål om hvovidt båtsertifikat av ulike slag bedrer ulykkesstatistikken.

 

Men som sagt - dette er en "old-gammel" hypotese som jeg hørte på 1950-tallet.

Link to post
Share on other sites

Vel å bra dette Obelix, men den nødvendige nautiske kompetansen mangler i dette regelverket!

 

Kravet om ansvarlighet og helheten i det å være en vettug og fornuftig båtfører er fraværende her!

 

Det at det i dag ikke stilles nok ressurser til rådighet for å håndheve eksisterende lov, er ikke noe argument mot en obligatorisk båtførerprøve!

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje litt på siden av debatten, men jeg kan ikke si annet enn at jeg ble svært overrasket når jeg leste dette i Aftenposten:

 

Bør Småskjær merkes?

- Ja, selvfølgelig. Alle skjær bør merkes, sier informasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet.

 

NSSR legger her altså opp til en helt ny metodikk. Merkingen skal vise hvor du ikke kan gå. Hvordan han skal få til det i det virkelige liv skjønner ikke jeg. Da må det være letter å lære folk dagens metode: Merker på sjøen viser deg hvor du kan gå.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Mangel på ferdighet/kompetanse har en egen evne til å vise seg i form av brudd på sjøveisregler, grunnstøting, fyllasegling osv.

Helt klart, men da kan det ofte være for sent, dvs det har medført en tragisk ulykke. Om man klarer å unngå bare noen få av disse ulykkene med obligatorisk sertifikat så er det trolig verdt bryet.

Link to post
Share on other sites

Det viser bare hvor fullstendig hodeløs retorikken har blitt. Senest på TV2-nyhetene i kveld. Det samme sytet om "stadig flere/økende" bøter etc., men ikke ett eneste ord om 1)Antall båter "i omløp" slik at vi kan se på antall bøter pr. båt; eller 2)At politiet har gjennomført 2-3 ganger flere kontroller i år enn i fjor. Det er til å gremmes over --- middelmådige journalister styrer verden.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det at det i dag ikke stilles nok ressurser til rådighet for å håndheve eksisterende lov, er ikke noe argument mot en obligatorisk båtførerprøve!

Jo, det skulle jeg mene. Det er som om på våre veier her lokalt med 80-sone, så var det noen dødsulykker, og man ville sette disse ned til 70-sone. Da sa stedets lensmann: Dette blir tull, ulykkene skyldes at bilene ligger i 140 km/t, de kjører i 140 enten det er 70 eller 80! Dette rammer BARE lovlydige borgere!

 

Det er dette jeg mener - hvorfor lage innsnevringer på vanlige og lovlydige når værstingene som ofte kan taes uten slike innsnevringer? Tenker spesielt på for mye alkohol og høy fart på steder med fartsgrense...

Link to post
Share on other sites

Bør Småskjær merkes?

- Ja, selvfølgelig. Alle skjær bør merkes, sier informasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet

 

 

Den der var ikke helt god, nei!

Tenker det ville bli discostemning i "utværene", hvis dette ble realitet!

 

Men at noen kunne ha behov for dette er en annen sak!

 

Vedr. Ingars problemstilling blir værre å ta konkrete standpunkter til, også av respekt for de som ble rammet!

Link to post
Share on other sites

.Mitt forslag: Båtførerprøven blir fortsatt frivillig. Men om du forulykker med båt, mister du lappen for bil etter like vilkår.

DA vil folk besinne seg.

Vel og bra det. Men problemet blir jo da de som ikke har lappen på bil eller har mistet den for lang tid osv.

 

Veien å gå må være å håndheve de regler som eksisterer i dag.

Klarer man ikke det, er det ihvertfall ikke noe vits i å lage nye

 

 

men selv om lave lanterner kan være best i trange farvann bruker jeg trikoloren de få gangene jeg går for seil i drøbaksundet om natta (eller i regnvær, noe som skjer oftere). Årsaken er de store skipene som bruker leia, og alle som ferdes i drøbaksundet om natta bør løfte blikket for å se etter lanterner i høyden. :rolleyes:

Mener du her å si at du ikke bruker lanterner nede fordi skipene skal lære seg å se opp etter mastene? :eek::eek:

 

Kan det være det som er årsaken her også. at det er en seilbåt som har ført tricolor

Båtfører har sett seilbåten i siste sekund, kastet seg unna i refleks og der var skjæret?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Re Obelix:

Det er dette jeg mener - hvorfor lage innsnevringer på vanlige og lovlydige når værstingene som ofte kan taes uten slike innsnevringer? Tenker spesielt på for mye alkohol og høy fart på steder med fartsgrense...

-------

Feilen er at dette av mange betraktes som en "innsnevring".

 

Kan ikke tro at vanlig bilsertifikat, eller flysertifikat for den del, oppleves som en innsnevring for -omgivelsene.????

 

Med den nødvendige kunnskapen blir man bevisst den farlige adferden, kanskje lærer man av selve kurset de feil som ellers ville gitt fatale følger. Forhåpentlivis blir en bevisst det ansvar det visserligen er å være båtfører. Det er jo det som måtte være formålet. Det er her jeg tror vi alle har noe å tjene!

 

Så er det de som bevisst undergraver regelverk og ansvar selv om kunnskapen er til stede, jo de vil alltid være der, er enig i det, men disse må ikke være avgjørende for den gemene hop !

Link to post
Share on other sites

Det er dette jeg mener - hvorfor lage innsnevringer på vanlige og lovlydige når værstingene som ofte kan taes uten slike innsnevringer? Tenker spesielt på for mye alkohol og høy fart på steder med fartsgrense...

Enig. Hvor mange har opplevd å bli stoppet av politiet på sjøen uten at de har kjørt for fort eller vært åpenbart beruset eller anmeldt av andre? Det tror jeg ikke er forholdsmessig mange.

 

Tenke seg til en kø i Røssesundet på et par NM fordi det er rutinemessig "papirkontroll" i den ene enden?

Link to post
Share on other sites

Å måtte bruke 5.000-25.000,- for å få lov til å kjøre båt er innsnevring for de fleste.......

 

Den var noe søkt! :eek:

-----------

 

Tenke seg til en kø i Røssesundet på et par NM fordi det er rutinemessig "papirkontroll" i den ene enden?

 

Hvis det er SÅ mange som bryter loven i angjeldende farvann at det blir kø, er det f@n mæ på høy tid at polti får ut fingeren !!!!!!!

 

Tør jeg be om litt seriøsitet? :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...