Jump to content

Nok en dødsulykke, nå må det skje noe


Hilmar 2

Recommended Posts

Hva er vi redde for ved en innføring av ett obligatorisk båtførerbevis?

Løsning på alt ondt her i landet er påbud.

Om det hjelper eller ikke.

Vi fikk "mopedlappen" for noen år siden. Den skulle få opp kunnskapen og ned ulykkene for mopedistene. Et enkelt tiltak som "alle" selvfølgelig var enige i.

Idag koster mopedlappen ca. 8000,-

Poenget er at penger til sikkerhet, uansett om de kommer fra staten eller privatpersoner bør vise et kost/nytte forhold. Nettopp fordi det ikke er ubegrenset av dem.

Kanskje en enkel opplæring til 1000,- hadde holdt og de resterende 7000,- kunne brukes til teknisk stand på moped, ny hjelm istedenfor brukt, etc.

Hovedeffekten av mopedlappen blant de jeg kjenner, er at færre kjører moped.

Kanskje dette er den tilsiktede effekten ved å innføre "båtlappen" også?

Svært få MÅ ha båt, og mange vil kvie seg for å reise land og strand rundt for et

statdig dyrere og mer omfattende båtførerbevis. Dagens båtførerbevis er jammen upraktisk

og vanskelig nok å få tatt når man bor i innlandet og utenfor de store byene.

Noen av oss kjører dessuten på innlandsvann uten en eneste stake eller fyr.

 

Hadde jeg bare vært overbevist om at det ville hjelpe!

De værste jeg har møtt langs kysten er taxibåter og redningsskøyta!!

De har vel opplæring... eh, har de ikke? :wink:

Link to post
Share on other sites

I gamle dager forsvant folk på havet. Det skjer jo fra tid til annen nå også, men et litt nyere fenomen er at farten dreper.

 

Det er vel flere ulykker på veiene enn på sjøen, men det blir flere og flere båter. I dagens biler er det airbag, og nå har noen begynt å bruke setebelter også. Alle vet jo at når de kræsjer i 70 km/t så gjør det litt vondt.

 

Mange av dagens båter gjør glatt 70 km/t... (selv om vi kaller det 35-40 knop) men lite med sikkerhetsbelter der i gården.

 

Jeg har gått på grunn i 7 knop. (Edru, og i dagslys...) Det kjentes...jeg har ikke lyst til å prøve det i 5 ganger den hastigheten.

Link to post
Share on other sites

I gamle dager forsvant folk på havet. Det skjer jo fra tid til annen nå også, men et litt nyere fenomen er at farten dreper.

 

Det er vel flere ulykker på veiene enn på sjøen, men det blir flere og flere båter. I dagens biler er det airbag, og nå har noen begynt å bruke setebelter også. Alle vet jo at når de kræsjer i 70 km/t så gjør det litt vondt.

 

Mange av dagens båter gjør glatt 70 km/t... (selv om vi kaller det 35-40 knop) men lite med sikkerhetsbelter der i gården.

 

Jeg har gått på grunn i 7 knop. (Edru, og i dagslys...) Det kjentes...jeg har ikke lyst til å prøve det i 5 ganger den hastigheten.

farten dreper ikke, det er bråstoppen det, kunne vi dempet denne med airbag o.l. ville mange ha overlevd, seler i båt virker heller farlig, tenk om låsemeksnismen feiler og du ikke får den av mens båten synker, det å drukne er ikke mye godt...

Link to post
Share on other sites

innlegget over var ment noe ironisk. Jeg mener ikke at airbag og setebelter eller andre ting er løsningen på sjøen (selv om det muligens kommer). Det jeg mener er at mange glemmer at båten de kjører går like fort som en bil. Og bråstoppen er like hard. Da bør farten tilpasses forholdene.

 

Ironi er farlig... :blush:

Redigert av Nefertiti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det nå viser seg at føreren av ulykkes-RIB'en hadde båtførerbevis, HVA DA?

Enkelthendelser spilelr ingen rolle. Dersom flere kan sjøveisreglene navigerer de mer forutsigbart og noen ulykker vil avverges. Om nattens ulykke ikke ville vært en av dem spiller liten rolle dersom andre ulykker avverges.

 

Hovedeffekten av mopedlappen blant de jeg kjenner, er at færre kjører moped.

Kanskje dette er den tilsiktede effekten ved å innføre "båtlappen" også?

Sannsynligvis, men det er da heller ingen menneskerett å føre båter som er så store eller raske at de omfattes av et krav om obligatorisk båtførerbevis.
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke problemet er at folk ikke vet at det er lite lurt å kjøre i 30 knop i stummende mørket og trenger et kurs for å lære dette. Ser derimot et godt argument for obligatorisk opplæring og det er at kanskje en del folk ikke vil gidde å ta dette og heller finne seg noe annet å gjøre. Noe sier meg at denne gruppen er de som kjører båt 3-4 helger i året og gjerne gjør det sånn som idioten som holdt på å drepe meg i kajakken min i går.

(uten at jeg påstår de som gikk på dette skjæret hører til denne gruppen....slikt som dette skjer faktisk med folk som har jobben sin på sjøen og flere års utdanning også)

Link to post
Share on other sites

Kajakker er vanskelige å se i 5 knop. Jeg vil gjette på at i høyere hastigheter er de usynlige.

 

Vel...i dette tilfelle så han meg nok. Var en sånn Askeladden Invasjonssak med 150 hk optisupermax som gav full gass fra dorgefart til maksfart 6-7 meter unna meg. At det var to stykker i følge hjalp jo heller ikke på. Fikk akkurat revet løs spruttrekket i fall det skulle gå galt. Resulatet ble jo litt vann ned i kajakken og en øvelse i å holde seg på rett kjøl. Herlige folk.

 

På samme turen møtte jeg et eldre ektepar i en Askeladden 14 med 8 hk motor. Det sakket ned fra kanskje 8 knop til 4 knop når de passerte meg. Totalt unødvendig selvsagt men veldig hyggelig og jeg vet i alle fall hvem jeg har mest respekt for av de jeg møtte den dagen.

Link to post
Share on other sites

hørte Syvert på radioen i sted,og makan til idiotisk utsagn har jeg aldri hørt fra den kanten. Å skylde på BÅTEN er noen av det mest tåpelige jeg har hørt noen gang. Kjørte nesten av veien når han liret av seg den leksa om at det er båtTYPEN som er problemet, og at disse er særdeles farlige.

 

Båtfolkets mann ? Pføy....!

 

Suzuki

 

Har ikke hørt syvert, men sitter igjen med samme intrykk etter å ha hørt en kort nyhetsoppplesning på NRK. Man snakker om RIB som om det skulle være en spesiell båttype som er farligere enn andre båter. Snakker om vås :headbang:

Link to post
Share on other sites

Rib er sikker og stødig båttype. Gennerelt er fart, og svart sjø farlig. Vi har dårlig avstands bedømmelse i mørket. En står og ser etter et merke, eller en grunne en kjenner godt, den er vanskelig å få øye på i mørket. Nå i høstmørket foretrekker jeg å senke masjfarta når jeg er ute, og den er ikke høyere en 7 knop. Dette gjelder også kjente farvann. Er en på ukjente steder følger en helst merket led i mørket.

Link to post
Share on other sites

Å påstå at en båtype er mye faligere en andre blir vel feil, men noen båtyper krever spesiell kompetanse og ferdigheter å føres under ulike forhold. Det har vært diskutert tidligere, og er vel nokså selvsakt. Tradisjonelt har kystbefolkningen vokst opp med båttyper de har vært fortrolige med. De fikk også inn båtvett med morsmelken. Nå kommer det mange utpå som mangler både kunnskap, vett og respekt for sjøen. Det er bare en komponet som kan tilføres, kunnskap i form av obligatorisk opplæring. Så er det bare å håpe at vett og respekt kommer

etter.

Link to post
Share on other sites

Dette med at det skjer så mange flere ulykker nå er bare løse tall som ingen kan bekrefte. Det som er riktig er at det er flere som skaffer seg båt, og da er det naturlig at det skjer noe flere ulykker også. Minner om de samme menneskene som tror at det skjer et drap i Oslo annen hver dag fordi media hauser det opp de gangene det skjer. Sannheten er at det skjer få ulykker til sjøs og få drap i Oslo. Synes de aller fleste som ferdes på sjøen oppfører seg kjempe fint. Hvem tror dere det nye reglene "rammer", jo det er nettopp de som oppfører seg pent idag og som allerede kan masse om båtkjøring. Nå må de betale penger for et plastkort som "beviser" at de kan kjøre båt. Latterlig spør du meg.

MEN hvis dette kommer til å få ned ulykkestallet som koster myndighetene mange penger hvert år, er det jo bare å sette opp gratiskurs/prøver rundt om i landet(betalt av staten) så er jo problemmet løst og staten vil etter eget utsagn spare det inn raskt.

Jeg derimot har ingen som helst tro på at et båtførerbevis vil hindre de ulykkene vi ser idag. De som kjører i 30 knop++ i trangt og ukjent farevann om natten må jo nødvendigvis mangle noe eller være drita fulle. Da hjelper det ikke med plastkortet i lomma.....

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det i en tråd om den forferdelige båtulykken ved Drøbak kommer frem at man kan bruke kartplotter for å finne hvor en båt har vært, og farten.

Jeg vil ikke bruke den tråden om denne tragiske hendelsen.

En kartplotter har typisk 30 sek, eller 0.1 n.m. update-rate for tracket.

I løpet av den tiden vil en slik båt ha kjørt en gang rundt holmen, tracket vil tegnes rett over, og farten vil bli beregnet til 10 knop eller der omkring.

Jeg synes også det er litt rart at ingen har nevnt det optiske fenomenet landskygge, som er godt kjent av de som kjører en del båt i mørket. Man er oftere langt nærmere land enn man tror man er.

Obligatorisk opplæring og bevis? Ubetinget.

Link to post
Share on other sites

man kjører ikke bedre med båtførerbeviset en uten, og det hjelper ikke med båtførerbevis vis man har drukket.,... Bare en liten tanke, kanskje man skal vente på en bedre forklaring fra onkel. Jeg lå nesten ved siden av båtenfør det skjedde, båten var dårlig fortøyd og jeg har mine tanker om løsning

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om dette er noen av samme skaren av RIB'er som kom fra Hortensområdet mot Tofte fabrikker og videre innover mot Oscarsborg på lørdag formiddag.... ved 13 tiden tenker jeg... Tror det var en 8-10 store RIB'er med stor hastighet... rundt 6-8 personer i hver båt

 

De hadde høy hastighet, men virket å være godt sikret, godt kledde va de i allefall, virket som de hadde full kontroll på det meste.... lurte jo frem kikkerten da.... der jeg lurket i mine 7 knop.. Guttungen på 4 synes dette var gjeve greier med "racerbåter"...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke vanskelig å forstå, det har vært en voldsom økning av hurtige båter de senere år, ergo vil det bli flere som faller i hendene på folk som kjører om natta og eventuelt beruset.

 

Å forby noe er ingen løsning vi kan ikke forby oss bort fra problemer, mulig at et båt sertifikat kan gjøre noe, men tviler på at folk som kjører i 30 knop i stummende mørke vil få noe a ha opplevelse av den grunn.

 

Nei jeg holder på mengde teorien om flere båter flere ulykker, kanskje ikke av typen seilbåter og cabin cruisere, men mere på små raske båter.

Link to post
Share on other sites

legger en betydelig grad av "skyld" på båtbladene som ser ut til å oppmunte til "raskere, høyere, lengre" - en form for "ekstremsport" med raske båter generelt og kanskje RIBer spesielt.

"ekstremsport" er joe "in" som "hype" og mange pirres nok av RIBenes "ekstremegensskaper".

 

førerens ansvar er vel ubetinget men med den "oppnøring" båtbladene driver med dra det til seg en del "båtførere" som ikke skjønner nok til å forstå hvor farlige raske båter er - både for seg selv og andre.

 

Vi Menn Båt hadde feks en atrikkel: "Til Fredsrikshavn med JuleRIBen" eller noe slik.

alltid fremheves ribenes "gode" egenskaper under "ekstreme" forhold og det høres noe ut som det aldri er noe problem å herje med en rib.

 

tror de hadde en "test" av 7 mer eller mindre "ekstrem-riber" tidligere i år og maken til forherligelse.

gjelder jo alle raske båter dette da.

 

litt mer ansvarlighet skader i hvertfall ikke etter min mening.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Det er vel ingen som tror det blir flere ulykker når det innføres båtførerbevis ?

Tja. Jeg vet ikke helt, jeg. Kan godt hende det blir flere uhell etter hvert som det kommer flere som har autorisasjon på at de kan alt og vet alt siden de har tatt båtførerprøven; deri inkludert en innbilt juridisk doktorgrad i utvalgte deler av Sjøveisreglene. Jeg ser klart for meg at halvgod kunnskap kan føre til mer uheppe enn ingen kunnskap.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...