Jump to content

Nok en dødsulykke, nå må det skje noe


Hilmar 2

Recommended Posts

Hva er vi redde for ved en innføring av ett obligatorisk båtførerbevis?

Ser vi på alle ulykkene som har skjedd i år må vi vel i all respekt innse at vi har mye å vinne?

 

Sjøen er ikke et fristed for villmannskjøring. Vannscootere ble forbudt i Norge for endel år siden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva er vi redde for ved en innføring av ett obligatorisk båtførerbevis?

Overhode ingenting etter min mening. Kanskje først og fremst en redsel fra de vel etablerte "sikre gamlingene" som egentlig er redde for ikke å bestå prøven?

 

Sjøen er ikke et fristed for villmannskjøring. Vannscootere ble forbudt i Norge for endel år siden.

Sikkerheten har da ingenting med vannscooter eller ikke. Vi kan ikke forby alt som kan være morro. Også det som er morro er sikkert - om det brukes fornuftig. Om man har en liten, 10 fots RIB med 200 hk bensinmotor og vannjet eller samme utstyr på en vannscooter - hva er forskjellen? Antakelig at man har bedre kontroll over vannscooteren
Link to post
Share on other sites

Hvis det nå viser seg at føreren av ulykkes-RIB'en hadde båtførerbevis, HVA DA??

Et hypotetisk spørsmål krever vel et hypotetisk svar.

Med obligatorisk båtsertifikat så må det være mulig å inndra dette ved ulike lovbrudd, avhengig av hvor alvorlig lovbruddet er, ala bilsertifikatet. Dette kan virke som riset bak speilet og få noen til å oppføre seg mer fornuftig enn de ellers ville ha gjort. Hvor stor virkning dette vil få er det imidlertid vanskelig å spå noe om. Det som det derimot er enkeler å spå noe om er at et krav om obligatorisk båtsertifikat vil komme. Hver enkelt ulykke som skjer er med på å hause opp denne debatten uten tanke på hvordan de etterlatte måtte føle det. Smi mens liket er varmt sang vel Øystein Sunde for en tid tilbake.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det nå viser seg at føreren av ulykkes-RIB'en hadde båtførerbevis, HVA DA??

For å si som Jan SYvertsen sa på NRK i dag:

Et obligatorisk båtførerbevis vil ikke forhindre ulykkene, men feilene som skipperne gjør blir gjort vil være mot bedre viten.

 

Forhåpentligvis vil det forhindre noen ulykker. Jeg er fortsatt sterk tilhenger at kunnskap påvirker holdninger, dvs har man kunnskap om en sak endres også holdningene. Jeg driver fortsatt og lurer på om jeg skal ta D5L for å kunne mer om navigasjon - praktisk nattseilas er en av de tingene jeg vil kunne mer om.

 

En jeg kjenner trodde at kartplotter for sjøen fungerer som et navigasjonssystme på bilen - ta til høyre i krysset om 300 meter. Da jeg fortalte hvordan det fungerer i praksis ble han en anelse mer overvåken. Det hele handler om respekt for elementene man er i. Og sjøen er et komplisert element. Man må ta hensyn til vind, vær, andre båter, samt at det ikke står noen fareskilt som viser hvor du ikke skal kjøre. Merkene viser bare hvor du kan kjøre. Etterhvert som man får erfaring blir man også mer oppmerksom på omgivelsene - man ser feks automatisk på skyvene for å vurdere været.

 

Jeg er av typen som slår på lanterner en gang for mye - setter de på så fort vi er utaskjærs - selv om det er dagslys. Radaren er alltid på, og jeg har alltid doble kart - dvs plotter og papirkart og vi har alltid på redningsvest. Får syrlige kommentarer om dette fra familie og venner rett som det er, men jeg overlever det. Er bedre det enn å kanskje ikke komme sikkert frem. Og den dagen jeg virkelig trenger hjelpemidlene så vil jeg virkelig kunne bruke dem. Feks når regnet høljer ned og man ikke ser noe som helst, hverken visuelt eller på radar. Da er det greit å kunne tune radaren og vite at man må dra av på farten.

 

Et konkret eksempel på dette er at alle nødbluss ble byttet ut før årets sesong. De håndblussene vi hadde ble teset og jeg reiv nesten av meg fingeren på utløsingsmekanismen (ring med tau i som man skulle nappe ut). Når har vi en annen type som jeg vet alle kan løse ut.

Link to post
Share on other sites

Om han som kjørte båten har eller ikke har båtførerbevis sier vel ikke stort enyway .Vis du kjører på et skjær på svarte natta og lander bortimot 30 meter lenger bort .Ja da mener jeg det er noe helt anna som er galt . Dere sier også at Syvert er blitt klipt feil på disse lydopptaka på webradion , jeg hører ikke noe galt han sier der men vis det er klipt feil der så .Han sier at dem båtene bør du ha god erfaring med vis du skal gå i opp til 50 knop og mere, og det sier vel nesten seg selv at trening her før du raser avsted i 50 knop er vel en selvfølge , mener jeg også da .

Vi veit vel ikke stort værken om det ene eller det andre ang denne tragiske ulykken , men at det har går vannvittig fort sier vel seg selv og når det er bek mørkt er vel ikke det så lurt heller vel . Men å slenge ut noen av di utalelser som kommer her i noen av innleggene syntes jeg er litt på kanten vis ikke utenfor kanten. Syntes kansje vi bør og må vite hva som har skjedd før vi kan dømme i denne saken ....

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Syntes kansje vi bør og må vite hva som har skjedd før vi kan dømme i denne saken ....

Ingen her skriver vel for å dømme i denne tragiske ulykken. Til det har man for stor respekt for de berørte. Det som diskuteres her opplever jeg som en generell diskusjon utløst av denne tragiske hendelsen.
Link to post
Share on other sites

Skjæret ser egentlig ut som ei rullesteinssamling. max høyde er et par meter.

Da trenger farten strengt tatt ikke vært så høy for å få det til...

 

Ang påbudt sertifikat så er jeg mot enda et påbud, men hvis det kommer noe det sikkert gjør på sikt da det er enda en mulighet for staten å dra inn noen flere skattekroner så bør det innføres på skjønn etter erfaring med båt.

Hvordan dette skal gjøres er også et problem da man må dokumentere at man er kyndig med den båtstørrelsen man fører, er ikke regplikt på båt i norge så kan ikke bruke dette registeret for å utstede sertifikat, den som står som eier trenger heller ikke være fører av båten heller så mener dette burde være opp til hver enkelt båtfører å vurdere om de trenger undervisning.

Dette kan fort bli enda en melkeku for staten og private firmaer lik bilsertifikatet er i dag.

 

Jeg personlig er som sagt imot påbudt sertifikat for føring av motorbåt, men vil selv ta sertifikat når jeg kjøper meg havseiler.

Grunnen er at jeg bor i innlandet og kan kjøre og behersker raske båter og kan seile store havseilere men kan nada om navigasjon, lese tegn på kart og bøyer etc som er vesentlig for å seile uten å havnepå grunna.

Hadde jeg vært oppvokst med båt på sjøen og fått opplæring med kart, tegn etc inn med morsmelken synes jeg at det er helt feil at jeg da skal tvinges til å gjennomgå et unødvendigt kurs for meg da jeg allerede kunne dette.

 

ø.l

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke denne motviljen mot båtførerbevis.

Det kosta meg 500 kroner, et par timer med repetisjon kvelden før prøven, og selve prøven som var gjort på 30 min.

 

Selv om jeg kunne alt fra før, var det en nyttig repetisjon jeg likevel måtte ha tatt.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært oppvokst med båt på sjøen og fått opplæring med kart, tegn etc inn med morsmelken synes jeg at det er helt feil at jeg da skal tvinges til å gjennomgå et unødvendigt kurs for meg da jeg allerede kunne dette.

Jeg kan fortelle deg det at man alddri er sikker, uansett opplæring og erfaring. Kan selv underskrive på det etter å ha rent på et skjær utenfor Koster i sommer. Vi mennesker gjør stadig dumme feil. Desverre. :headbang:

 

Mener fortsatt at opplæring styrker kunnskapen om bedre sjøvett.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke denne motviljen mot båtførerbevis.

Det kosta meg 500 kroner, et par timer med repetisjon kvelden før prøven, og selve prøven som var gjort på 30 min.

 

Selv om jeg kunne alt fra før, var det en nyttig repetisjon jeg likevel måtte ha tatt.

Den summen er ikke høy og tiden det tar er ikke mye, men hvis det blir et lovpåbud fyker nok prisen opp mot 5000 på sikt noe som er veldig sansynlig.

 

Jeg kan fortelle deg det at man alddri er sikker, uansett opplæring og erfaring. Kan selv underskrive på det etter å ha rent på et skjær utenfor Koster i sommer. Vi mennesker gjør stadig dumme feil. Desverre.

Dette vet jeg og , Er kjent med fjordene der jeg ferdes men greide alikevel å knerte en proppell denne sommeren. viste faktisk ikke at det var en grunne der jeg kjørte, står ikke merket heller men er rimelig lokalkjent her så er bare min egen feil da jeg burde ha visst om grunnen.

En erfaring rikere og ti lapper fattigere :headbang:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med obligatorisk båtsertifikat så må det være mulig å inndra dette ved ulike lovbrudd, avhengig av hvor alvorlig lovbruddet er, ala bilsertifikatet.

Godt poeng, men la dem som har ført båt i en årekke slippe å få dette tredd nedover hodet.

 

Siden det hagler båter på land for tiden, begynner jeg å tro på at man må allikevel bør få seg et båtførerbevis som gjerne kan inndras ved uvettig kjøring. La båtførere registrere seg innen en dato, uten å trenge å dokumentere ditt og datt .

 

De som vil ha båtførerbevis for ettertiden eller på nytt, får ta båtførerprøven. Virkningene kommer med tiden, det blir garantert ikke bedre til neste år uansett tiltak.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La båtførere registrere seg uten å trenge å dokumentere ditt og datt innen en dato.

 

De som vil ha båtførerbevis for ettertiden eller på nytt, får ta båtførerprøven. Virkningene kommer med tiden, det blir garantert ikke bedre til neste år uansett tiltak.

Dette er jeg helt enig i, blir mye som med billappen hvor de med sertifikat før en viss dato kunne få med seg lettlastebil uten kostnad når de innførte kjøreopplæring på de bilene og.

Mistet man lappen eller ikke registrerte seg så måtte man ta oppkjøring på denne gruppen, man hadde et realt valg i forkant noe jeg er for.

Link to post
Share on other sites

Det skjer ca en dødsulykke for dagen på veiene. Tilnærmet alle av disse hadde sertifikat, eller satt på med en som hadde sertifikat.

 

Tror derfor ikke at båtsertifikat vil stoppe verstingnene på sjøen heller.

 

Husk også at antall ulykker er gått ned med 8% til tross for at antall båter er gått opp med 20%.

På 90-tallet var det årlig ca 43 drepte med fritidsbåter, nå er det 34 årlig. Kanskje forholdene ikke er så ille som vi tror?

 

 

Jeg tror at et båtsertifikat som er obligatorisk vil medføre mye høyere priser på opplæring, samt også registreing med årsavgifter og omregistreingsavgifter på linje med bilene. Og alle mulig andre avgifter. For når man gir politikerne lillefingen, så...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...