Jump to content

Nok en dødsulykke, nå må det skje noe


Hilmar 2

Recommended Posts

...RIB'er er vel noe av det sikreste man kan bevege seg i på sjøen i høy hastighet. De tåler utrolig med vær .

Hva hjelper DET når de kjøres uten vett?? Å kjøre båt (Uansett båttype!) i høy hastighet i bekkmørket, uten å vite nøyaktig hvor man er, ER spinnvillt etter min mening!!!

Uansett hva årsaken til DENNE ulykken var, så er det skjedd brudd på MANGE sjøveisregler, regler som MÅ kunnes!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Syns de som utaler seg uforstående om Syvertsen sitt innlegg burde høre det en gang til...

RIBer var ikke nevnt spesielt etter hva jeg hørte...

 

Denne spesifikke ulykken har en del til felles med ulykken som skjedde utenfor Mandal (Skjernøysund) tidligere i sommer. (Lokalkjent, mørkt, høy fart, flere i båten).

 

Jeg er redd for at vi må se flere lignende ulykker også i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om dette er noen av samme skaren av RIB'er som kom fra Hortensområdet mot Tofte fabrikker og videre innover mot Oscarsborg på lørdag formiddag.... ved 13 tiden tenker jeg... Tror det var en 8-10 store RIB'er med stor hastighet... rundt 6-8 personer i hver båt

Ja, jeg har også lagt merke til de flere ganger når vi passerer Drøbaksundet. Tror det er et utleiefirma som selger "opplevelser" til bedrifter og andre som vil svi av noen kroner og ha det gøy noen timer. Jeg tror allikevel at erfaren sjåfør inngår i leiepakka her?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har antall mopedulykker sunket etter at mopedlappen ble innført?

 

Nei, men vi har tilført staten store inntekter.

 

Hva er den gjennomsnittlige båtulykken så langt i år?

 

Middelaldrende folk, som burde vite bedre enn å kjøre full gass i nattemørket med slukte lanterner og tre drammer for mye innafor vesten i farvann de ikke ofrer nok oppmerksomhet.

 

Vil båtførerprøven ha noen direkte innvirkning på forholdene jeg beskriver over?

 

Neppe. Men Staten får nok sitt.

 

Mitt forslag: Båtførerprøven blir fortsatt frivillig. Men om du forulykker med båt, mister du lappen for bil etter like vilkår.

 

DA vil folk besinne seg.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Å kjøre båt (Uansett båttype!) i høy hastighet i bekkmørket, uten å vite nøyaktig hvor man er, ER spinnvillt etter min mening!!!

Og selv om båtfører hadde visst hvor hun/han er så er det fremdeles farlig å holde høy fart når man ikke kan se ting som ligger i vannet og ren galskap når det er andre båter som ikke bruker lanterner.

 

Skipper Worse har selvsagt et poeng med hensyn til at enkelte mennesker kan oppfatte båtførerbevis som et bevis på langt større kunnskap og ferdigheter enn det som faktisk er tilfelle, men det vil i så fall for en stor del skyldes feil i opplæringen og en mangel ved en prøve som ikke klarer å sile ut en farlig gruppe båtførere.

 

En mulig løsning på dette problemet kan være at politiet får mer ressurser (og kompetanse) slik at de ved inndragning kan rette opp i det minste noen av tilfellene båtførerprøven ikke fanger opp.

Link to post
Share on other sites

Tja. Jeg vet ikke helt, jeg. Kan godt hende det blir flere uhell etter hvert som det kommer flere som har autorisasjon på at de kan alt og vet alt siden de har tatt båtførerprøven; deri inkludert en innbilt juridisk doktorgrad i utvalgte deler av Sjøveisreglene. Jeg ser klart for meg at halvgod kunnskap kan føre til mer uheppe enn ingen kunnskap.

Ubetinget enig Worse. Halvstuderte røvere som har gåt kurts og lært seg at styrbord er grønt og babord er rødt, og som derfor mener de innehar all nødvendig kompetanse til å håndtere raske båter kan gjøre mer skade en gavn.

I en situasjon som den vi er oppe i nå kan slike tiltak fra myndighetene komme raskt. Politikerne kan dermed slå seg på brystet og møte velment og konstruktiv kritikk ved å hevde at "vi ser alvoret i situasjonen" og "vi har allerede innført tiltak som.............blah blah blah"

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kunne vært betimelig å få høre fra Skipper_Worse's og hans medløpere, hva de mener kan og bør gjøres i denne sammenheng.

Synes de har vært lite konstruktive i sine forslag på å bedre sikkerheten til sjøs, desto mer aktive med å kritisere journalister,KNBF, politi og myndigheter, og de forslag som foreligger! :confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Hørte også syvert på radioen i dag - og han drog også store seilbåter inn i saken - hva har de med dette å gjøre?

At redningsselkapet mente de ikke førte lanterner i mørket, og dermed forsinket redningsskøyta.

 

Jeg var mannskap på en båt i Hollenderseilasen samme dag (det var der alle seilbåtene kom ifra, med målgang på Filtvet og påfølgende festligheter på Oscarsborg). Men til poenget; mange av disse seilbåtene har kun lanterner i toppen av masta og dette kan på kort avstand være vanskelig å oppdage..kan forrvirringen ligge der?? Redningsselkapet fokuserer på vannflaten med en spot som jeg aldri har sett maken til, kan være vanskelig å oppdage lanternelys 22 meter opp i været da. Vi hadde akkurat det problemet under avslutningen av seilasen nemlig, veldig vanskelig å se mange av båtene som kom fra styrbord hvis du ikke løftet blikket betraktelig

 

Jeg ser at det i en tråd om den forferdelige båtulykken ved Drøbak kommer frem at man kan bruke kartplotter for å finne hvor en båt har vært, og farten.

Jeg vil ikke bruke den tråden om denne tragiske hendelsen.

En kartplotter har typisk 30 sek, eller 0.1 n.m. update-rate for tracket.

I løpet av den tiden vil en slik båt ha kjørt en gang rundt holmen, tracket vil tegnes rett over, og farten vil bli beregnet til 10 knop eller der omkring.

På de Garmin`ene jeg har hatt (3 stk), har trackingen vært forhåndsprogramert på 80 fot.

 

Jeg vet ikke om dette er noen av samme skaren av RIB'er som kom fra Hortensområdet mot Tofte fabrikker og videre innover mot Oscarsborg på lørdag formiddag.... ved 13 tiden tenker jeg... Tror det var en 8-10 store RIB'er med stor hastighet... rundt 6-8 personer i hver båt

 

De hadde høy hastighet, men virket å være godt sikret, godt kledde va de i allefall, virket som de hadde full kontroll på det meste.... lurte jo frem kikkerten da.... der jeg lurket i mine 7 knop.. Guttungen på 4 synes dette var gjeve greier med "racerbåter"...

Nei Sydvesten, vi så også de. Minnet meg mye om ribbene til et profft firma med base fra Hankø.

Ulykkesbåten var definitivt mindre og av annet fabrikat.

 

 

Bildene av ulykkesbåten tilsier at eier har betalt medlemskontigent til Kystpatruljen i redningsselkapet de siste 5 år (antagelig siden den var ny).

 

Videre kan jeg bekrefte at det var meget mørkt den kvelden, særlig når man speidet mot syd-øst.

Vi passerte 10-20 minutter etter ulykken inntraff..glad for at det allerede var nok båter tilstede

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sad::sad:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi hadde akkurat det problemet under avslutningen av seilasen nemlig, veldig vanskelig å se mange av båtene som kom fra styrbord hvis du ikke løftet blikket betraktelig

Mvh.

 

Barsk II :sad::sad:

håller med dig Barsk II

 

segla i trånga sund eller när man har båter alldeles intill sig.....så bör man ha lanternerna nere tända

 

tricoloren er ypperlig, men da utomskärs :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Men til poenget; mange av disse seilbåtene har kun lanterner i toppen av masta og dette kan på kort avstand være vanskelig å oppdage. Kan forrvirringen ligge der??

Er seilbåter unntatt fra generelle reglene om lanternebruk?. Skal ikke seilbåter som går for motor vise topp og akterlanterne i tillegg til rød/grønn lanterne?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men til poenget; mange av disse seilbåtene har kun lanterner i toppen av masta og dette kan på kort avstand være vanskelig å oppdage..kan forrvirringen ligge der?

Mulig at du har et poeng, men jeg betviler at disse båtene bare har lanterner i toppen av masta. De fleste har motor og da må de ha lave lanterner også. Disse er gjerne koblet slik at de kan brukes både med seil og motor. Trikoloren skal ikke brukes når båten går for motor.

 

Som Gunga Din nevner er trikoloren best utaskjærs, men selv om lave lanterner kan være best i trange farvann bruker jeg trikoloren de få gangene jeg går for seil i drøbaksundet om natta (eller i regnvær, noe som skjer oftere). Årsaken er de store skipene som bruker leia, og alle som ferdes i drøbaksundet om natta bør løfte blikket for å se etter lanterner i høyden. :rolleyes:

 

Jeg har for øvrig sett en og annen seilbåt som bruker ankerlanternen som topplanterne når den går for motor. (Trolig med den vanlige akterlanternen slukket, men det er ikke alle jeg har sett bakfra.) Jeg tror ikke dette er en lovlig lanternekombinasjon, og det er uansett vanskelig å forholde seg til sidelanterner i dekkshøyde og topplanterne/akterlanterne 15 meter eller høyere opp.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er seilbåter unntatt fra generelle reglene om lanternebruk?. Skal ikke seilbåter som går for motor vise topp og akterlanterne i tillegg til rød/grønn lanterne?

Antar at de fleste seilbåtene i Hollenderseilasen seilte, og ikke gikk for motor. Derfor ingen topplanterne. Men det er altså lov for seilbåter (under 12 meter?) å ha en tricolor i toppen av masten istedet for nede ved dekk. (en lampe, mindre strømforbruk). Disse finnes tilogmed med topp og ankerlanterne også.

Link to post
Share on other sites

bruker jeg trikoloren de få gangene jeg går for seil i drøbaksundet om natta

Med seilbåt kan man altså fullt legalt, krysse opp feks. Drøbakssundet som vel er landets mest trafikkerte led, i stummende mørke og med kun en ussel topplanterne 15m oppe?

Da holder man vel også på sin rett og regner med at andre på kryssende kurs vil vike? Eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

hørte Syvert på radioen i sted,og makan til idiotisk utsagn har jeg aldri hørt fra den kanten. Å skylde på BÅTEN er noen av det mest tåpelige jeg har hørt noen gang. Kjørte nesten av veien når han liret av seg den leksa om at det er båtTYPEN som er problemet, og at disse er særdeles farlige.

Båtfolkets mann ? Pføy....!

Suzuki

Du verden, du verden! Man skal sannelig lese mye før øynene faller ut og og man skal høre mye rart før ørene faller av. Jeg sa IKKE at båtene er farlige, men at de er farlige når de føres av en en ukyndig båtfører! Redningsselskapet krever for eksempel helt spesielle sertifikater av sine skippere som fører hurtiggående skøyter som gjør mer enn 20 knop. For skøyter som går over 30 knop må det avlegges en ny prøve. Erfarne båtfolk vet at båter som gjør 40-50 knop stiller meget store krav til føreren.

Men litt pepper får man tåle, men litt saklikghet er ikke så dumt det heller... :lol:

Hilsen Syvert

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Med seilbåt kan man altså fullt legalt, krysse opp feks. Drøbakssundet som vel er landets mest trafikkerte led, i stummende mørke og med kun en ussel topplanterne 15m oppe?

Da holder man vel også på sin rett og regner med at andre på kryssende kurs vil vike? Eller?

Personlig håper jeg jo at båter med vikeplikt overholder den også om natten. Å regne med det er jo temmelig risikofylt tydeligvis...

 

...er vel ikke så sikker på at en Tricolor i toppen av masten er så fryktelig mye vanskeligere å se enn lanterner montert i bølgehøyde. Iallefall ikke stummende mørke. Med discobakgrunn er det vel heller vanskeligere.

Link to post
Share on other sites

Kunne vært betimelig å få høre fra Skipper_Worse's og hans medløpere, hva de mener kan og bør gjøres i denne sammenheng.

Synes de har vært lite konstruktive i sine forslag på å bedre sikkerheten til sjøs, desto mer aktive med å kritisere journalister,KNBF, politi og myndigheter, og de forslag som foreligger! :confused::confused:

 

Jeg har ikke kritisert KNBF, ei heller politiet, i det siste i alle fall. :confused:

 

Hva er "denne sammenheng"? Det "stadig økende" antall fritidsbåter? De angivelig "stadig økende" ulykkestall? Hvorfor trenger sikkerheten til sjøs en bedring, og hva i forslagene om obligatorisk opplæring er det som angivelig skal nærmest garantere slik bedring? Det er dokumentert i tidligere tråder om båtførerprøve at uhellsstatistikken er svært favorabel og det eneste som er "stadig økende" er antallet som tar båtførerprøven frivillig.

 

Uhell, ulykker og endog katastrofer vil alltid skje. Givetvis kan mangt og meget unngås hvis man gjør "slik" eller hvis man gjør "sånn" men noen garanti har du aldri. Letteste måten å bedre sikkerheten til sjøs vil være å forby ferdsel med fritidsbåt. Da blir det null ulykker, det er nesten garantert.

 

Det er ingenting noen kunne ha gjort for å unngå ulykken i Drøbaksundet. Ingenting. Ganske såvisst er det overhodet ingen opplæring som ville ha ledet til at ulykken ikke hadde skjedd. Det var en ulykke, fryktelig tragisk, men fortsatt en ulykke og fortsatt en type ulykke som alltid vil skje med ujevne mellomrom.

 

 

 

I stedet for å spille ballen over til båtfolket med krav til opplæring kunne myndighetene tildelt SEG SELV ressurser til å håndheve de regler som allerede eksisterer. Sjøveisreglene, et par artige bestemmelser i Den Almindelige Borgerlige Straffelov, diverse forskrifter om fartsbegrensning osv. I den grad det overhodet er et problem noe sted så ligger problemet i faktisk, fysisk håndheving av allerede gjeldende regler.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Godt poeng, men la dem som har ført båt i en årekke slippe å få dette tredd nedover hodet.

Siden det hagler båter på land for tiden, begynner jeg å tro på at man må allikevel bør få seg et båtførerbevis som gjerne kan inndras ved uvettig kjøring. La båtførere registrere seg innen en dato, uten å trenge å dokumentere ditt og datt . De som vil ha båtførerbevis for ettertiden eller på nytt, får ta båtførerprøven. Virkningene kommer med tiden, det blir garantert ikke bedre til neste år uansett tiltak.

Hei Traust :seeya:

Vi får håpe Sjøfartsdirektoratet følger KNBF's forslag om et "amnesti"/overgangsordning for båtførere som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt på over 8 meter i mer enn 5 år!

Hilsen Syvert :yesnod:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

kanskje er denne ulykken bare nok en påminnelse om at båtlivet ikke er risikofritt. Det er ikke så lenge siden en topp moderne hurtigbåt gikk på land her på vestlandet, og flere liv gikk tapt. Her var det flere med nødvendige papirer og rikelig erfaring, men desverre er ikke det heller en garanti for å unngå feil.

 

Er det noen her som med hånden på hjertet kan si at de aldri har oppdaget at de var et annet sted enn de trodde?

Link to post
Share on other sites

Det som er riktig er at det er flere som skaffer seg båt, og da er det naturlig at det skjer noe flere ulykker også.

Men antall ulykker har jo gått ned til tross for økning i antall båter!!!

 

En tanke i båtførerbevis debatten

 

- Det er vel ingen som tror det blir flere ulykker når det innføres båtførerbevis ?

Nei, men det blir ikke sikkert færre heller? I så fall er det sløsing med både tid og penger...

 

Og til Syvert:

Hvorfor er bare obligatorisk båtførerbevis som er rett vei å gå?

Hvorfor tilbyr ikke KNBF gratis båtførerprøve til alle, eller i alle fall sine medlemmer?

Luftambulansen gjør dette med førstehjelpskurs, Røde kors likeså?

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og til Syvert:

Hvorfor er bare obligatorisk båtførerbevis som er rett vei å gå?

Hvorfor tilbyr ikke KNBF gratis båtførerprøve til alle, eller i alle fall sine medlemmer?

Luftambulansen gjør dette med førstehjelpskurs, Røde kors likeså?

Med en kontingent på kr. 120 for foreningsmedlemmer og kr. 300 for direkte medlemmer, ville vi nok gått konkurs i så fall. Og med 3 (snart 4) ansatte i sekretariatet og med tillitsvalgte som jobber for forbundet på fritiden sin, ville vi få problemer med å gjennomføre et slikt tilbud til ca. 19.000 medlemmer!

Men ellers takk for forslaget!

Hilsen Syvert :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Traust :seeya:

Vi får håpe Sjøfartsdirektoratet følger KNBF's forslag om et "amnesti"/overgangsordning for båtførere som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt på over 8 meter i mer enn 5 år!

Hilsen Syvert :yesnod:

 

Hva med de som har ført båt på 7,5 meter i 8 år da? Amnestiet må vel eventuelt gjelde for alle som har ført båt på enten 8 meter, over 15 knop eller over 35 hk?

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Med en kontingent på kr. 120 for foreningsmedlemmer og kr. 300 for direkte medlemmer, ville vi nok gått konkurs i så fall.

Luftambulansen tar bare 295 i året. Og de tilbyr kurs.

 

Anyway - hvis KNBF hadde villet, er det sikkert næringsliv og frivillige som ville stille opp. Dessuten vil nok ikke alle medlemene ha behov for kurset, siden mange allerede har det. Og er jo også en god "vervekampanje" da :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...