Jump to content

Nok en dødsulykke, nå må det skje noe


Hilmar 2

Recommended Posts

Hvis det er SÅ mange som bryter loven i angjeldende farvann at det blir kø, er det f@n mæ på høy tid at polti får ut fingeren !!!!!!!

 

Tør jeg be om litt seriøsitet? :wink:

Har du aldri blitt stoppet i rutinekontroll av politiet? Vinker de ikke inn stort sett alle som kommer? Hvis det innføres et obligatorisk båtførerbevis, må det jo nødvendigvis et kontrollapparat til. Hvis ikke har det ingenting for seg.

Link to post
Share on other sites

Ok, jeg har båtførerprøven jeg, men det var ingen som sa til meg at å kjøre 30 knop i mørket i trangt farevann er det samme som russisk rullett. DET er noe du først skjønner (hvis man er middels oppegående da vel å merke) når du er ute kjører litt båt om høsten. Så lenge undervisningen foregår i et klasserom er den verdiløs......

Link to post
Share on other sites

Mener du her å si at du ikke bruker lanterner nede fordi skipene skal lære seg å se opp etter mastene? :eek::eek:

Nei, det er slett ikke noe forsøk på opplæring her. Poenget er at fra broen på en del av skipene som går i drøbaksundet ser man fremdeles ned på mastetoppen min. :wink: Går jeg i trange farvann som ikke har denne trafikken så bruker jeg de lave lanternene. (Jeg mister lyset windexen får fra trikoloren, men litt får man ofre for sjøsikkerheten.)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke sertifikatet som skaper holdninger. Veldig ofte skjer ulykker der hvor man er godt kjent.

Man slapper av og er ikke lenger så aktsom. Her er jeg så godt kjent, og legger fra seg kartene.

Holdninger skapes gjennom kampanjer, tror dette vil føre til mange båtførerbevis. Litt mer

morsomt og ta ett kurs/sertifikat pga att man ser man kan tjene på dette selv, enn og få det trøkt

ned. Har også litt mer tro att man vedlikeholder kunnskapene.

 

Vil også tro att det finnes båteiere som har hatt båt i 1,2,3 år som faktisk er bedre skikket til åføre

båt enn noen som har gjordt det i 25. Praktisk prøve

 

Jeg har seilbåt nå, og oppfyller kritteriene til "amnesti". Hadde jeg kjøpt en Princess/Fairline 45, ville

jeg da vært skikket til og føre den må samme måte? Tror faktisk det med praktisk prøve er litt

talentløst. Det må være viktigere og kunne vite hvordan man skal forholde seg på sjøen. Båt-typer

trengs øvelse, og her tror jeg de er fleste er ydmykenok til å trene. Mens teori, er man pliktig til å

lære seg også etter dagens regler.

 

Jeg tok sertifikatet, fordi jeg er genuint int i Båtliv. Ikke fordi det skulle inn med tvang.

 

Skap interesse rundt dette, større avslag i forsiktringer osv. Da kommer det automatisk.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi skal nok ikke underslå at Baatplassen.no antakelig er en av de ledende aktørene i Norge på holdningsskapende arbeide for å bedre sikkerheten til sjøs. Jeg - og jeg tror mange med meg - er blitt ekstra oppmerksomme på sjøen etter å ha frekventert dette forum mer enn jevnlig.

 

 

Jeg tror forumdiskusjoner fungerer bedre enn reklamekampanjer om sikkerhet på sjøs. Så verv medlemmer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tok sertifikatet, fordi jeg er genuint int i Båtliv. Ikke fordi det skulle inn med tvang.

samme her.........

 

långa höst o vinterkvelder...det er ju kjkul o läre sig mer om navigasjon, båter o motorer radio osv......o så treffer

man ju en massa annet båtfolk.....o så er snakket igang, vad har du för båt, har du vart der o der...

vad gör du med det o det....... :smiley:

det er en kveld i uken man ser framåt emot :smiley::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vi skal nok ikke underslå at Baatplassen.no antakelig er en av de ledende aktørene i Norge på holdningsskapende arbeide for å bedre sikkerheten til sjøs. Jeg - og jeg tror mange med meg - er blitt ekstra oppmerksomme på sjøen etter å ha frekventert dette forum mer enn jevnlig.

Jeg tror forumdiskusjoner fungerer bedre enn reklamekampanjer om sikkerhet på sjøs. Så verv medlemmer :yesnod:

 

Meget godt skrevet :yesnod:

 

Ett sted for "båtnerder", som faktisk er villig til å lære.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Re Whistler:

Tror nok ditt scenario om lange køer er en tanke oppkonstruert!

 

La oss i hvertfall håpe å tro at de kontroller som blir foretatt gjelder ureglementert adferd eller andre suspekte årsaker som "svømmende blikk og snøvlende tale".

 

Kanskje litt høy kneløfting med dertilhørende båtsko på galfoten,kombinert med sterk dreining mot styrbord rekke og med påfølgende uartikulerte lyder, hvor bukseræva blir det høyste punktet, muligens kan annses som en plausibel grunn for å bli sjekket???

 

Eller usømmelig nærkontakt med andre båter som Bastøyferga, Nesoddbåtene (hvis de går ennå)eller noe i den dur???

 

Vet ikke men tror det, kommer vel litt an på det budsjettet de har til rådighet!

 

(det blir neppe stort)!

Link to post
Share on other sites

Holder til i Holtekilen og har gjort det siden jeg var liten gutt. Jeg synes å ha erfart at det er relativt lite grisekjøring i området vestfjorden(langåra/middagsbukta området utenfor). De fleste bruker lanterne etc. Når vi passerer Drøbak synes jeg at situasjonen endrer seg. Mye kjøring i mørke i stor fart uten lanterne. Overfylte skjærgårdjeeper etc. I Vestfjorden er det en viss risiko for å bli tatt men utenfor Drøbak og sydover mot Svenskegrensen er ikke politiet synlig i samme grad. Kan det ha noe å si?

Link to post
Share on other sites

La oss i hvertfall håpe å tro at de kontroller som blir foretatt gjelder ureglementert adferd eller andre suspekte årsaker som "svømmende blikk og snøvlende tale".

 

Kanskje litt høy kneløfting med dertilhørende båtsko på galfoten,kombinert med sterk dreining mot styrbord rekke og med påfølgende uartikulerte lyder, hvor bukseræva blir det høyste punktet, muligens kan annses som en plausibel grunn for å bli sjekket???

 

Eller usømmelig nærkontakt med andre båter som Bastøyferga, Nesoddbåtene (hvis de går ennå)eller noe i den dur???

Dette trenger du vel ikke obligatorisk båtførerbevis for?

Slik oppførsel kan de jo slå ned på i dag også...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk det med praktisk prøve er litt talentløst.

Jeg er stor fan av systemet til RYA, og vil ikke kalle det talentløst. Det er veldig praktisk, men disse praktiske prøvene tar tid. Dessverre er ikke dette systemet noe som kan innføres på kort tid for et obligatorisk sertifikat.

 

Dagens frivilllige båtførerprøve er minimal og sier ikke noe om praktiske ferdigheter. Det er mer fristende å kalle dette for talentløst, men jeg kan ikke se noe galt i at folk må dokumentere at de har litt teoretisk kunnskap. Jeg skulle også gjerne sett et krav om sikkerhetskurs også. Noen timer med førstehjelp, MOB og båtbrann ville sikkert ikke skade.

Link to post
Share on other sites

Dette trenger du vel ikke obligatorisk båtførerbevis for?

Slik oppførsel kan de jo slå ned på i dag også...

 

Dette innlegget har blitt endret av Daffy: I dag 00:37

--------

Det har du nok rett i Daffy!

Men nå ryker også lappen!

 

Med båtlappen er du i større grad forpliktet til ansvarlighet hvor det forventes (kreves) at du er KJENT med og satt har deg inn i de elemæntere kunnskapen som er nødvendig for å føre en fritidsbåt.

Berettiget tap av lappen med påfølgende bøter bør og skal svi.

 

Tør du så å føre båten etter at lappen er konfiskert, (hvilket jeg tror de færreste vil gjøre), er jeg rimelig sikker på at du vil føre båten på en måte som ikke lett lokker fram blålyset , og da er jo også mye av hensikten oppnådd??

Link to post
Share on other sites

Nei la oss slippe dette maset om obligatorisk bevis for de som ferdes i indre skjærgård. Det kommer aldri til å hjelpe på for å begrense ulykkene så lenge det ikke også foreligger en eksamen i manøvrering. Det er pinadø gud hjelpe så mange som ikke engang klarer å legge til brygga si og har båtfører bevis. Noe stort tull spør dere meg. :nonod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe Sjøfartsdirektoratet følger KNBF's forslag om et "amnesti"/overgangsordning for båtførere som kan dokumentere at de har ført fritidsbåt på over 8 meter i mer enn 5 år!

La oss nå håpe at de dropper den tankegangen der, vi er en del som har ført båt i mange år, men ikke fyller de kravene.

Selv har jeg ført båt som gjør 25knop eller mer siden 1996, men båt på 8 meter eller mer kun det siste året..

Amnestiet bør gjelde alle som pr. dato en endring blir vedtatt har en båt som utløser sertifikatplikt.

Link to post
Share on other sites

La oss nå håpe at de dropper den tankegangen der, vi er en del som har ført båt i mange år, men ikke fyller de kravene.

Det er sikkert en god del mennesker som hvor problemet ikke er erfaringen, men dokumentasjonen. For min egen del tviler jeg på at det blir noe obligatrorisk sertifikat før jeg selv har somlet meg til å ta D5L, og i fall jeg tar feil kan jeg prøve amnestilykken med et pent brukt sertifikat i RYA-systemet. :lol: Uansett, jeg er like sikker på at det blir en masse gnåling om amnesti som jeg er på at den obligatoriske prøven som blir innført ikke blir nevneverdig vanskelig. (Myndighetene har vel allerede sagt at å tilfredsstille ICC-kravene blir litt for mye av det gode, og da er lista allerede lagt lavt.)
Link to post
Share on other sites

Hva er ICC kravene?

Nå er ikke ICC noe sertifikat, men et rammeverk som skal gjøre det lettere for folk å bruke et sertifikat fra ett land når man seiler i et annet. Ikke les kravene som fanden leser bibelen, for dette er som sagt et rammeverk som hvert lands myndigheter skal bruke for å tilpasse egne sertifikatkrav. Det er bl.a. mulig å dele sertifikatene slik at de dekker enten motor- eller seilbåt, og i sertifikater for kystfarvann eller for innenlands ferdsel (innsjøer, elver og kanaler). ICC er altså ikke noe sertifikat i seg selv. Det er heller ikke noe krav om at slike sertifikater skal være obligatoriske.

 

(For norske fritidsbåtfolk så må man altså ha D5LA før man har et båtsertifikat som det er sannsynlig at myndighetene i land utenfor Norden kan tenkes å godta som papir på kvalifikasjoner. Alternativet er selvsagt å ta et relevant RYA-sertifikat, men det finnes ingen godkjente skoler i Norge.)

 

Siden dette har vært oppe før i dette forumet finner du referansen i en annen diskusjonstråd.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Amnestiet bør gjelde alle som pr. dato en endring blir vedtatt har en båt som utløser sertifikatplikt.

Jeg er meget skeptisk til en slik løsning da det kan medføre et rush av folk som kjøper båt før fristen/endringen. Hvor stor forskjell det er på en person som har hatt en slik båt i et par måneder og før dette ikke hatt båt i det hele tatt kontra en som kjøper en slik båt etter endringen trer i kraft, men som tidligere i mange år har hatt og kjørt båter som er mindre eller går saktere enn sertifikatkravet? Sistnevnte er sannsynligvis mer "skikket" enn førstnevnte...
Link to post
Share on other sites

(Myndighetene har vel allerede sagt at å tilfredsstille ICC-kravene blir litt for mye av det gode, og da er lista allerede lagt lavt.)

Og enda lavere legges den ved i hele tatt å snakke om amnesti. Obligatoriskt er obligatoriskt etter min mening. Skal det på død og liv gjennomføres bør det i hvertfall som ett minimum gjelde alle... uten unntak!
Link to post
Share on other sites

Noen enkle fakta som fremkommer i Aftenpostens morgenutgave idag:

 

Den gjennomsnittlige motorstyrken på norske fritidsbåter har økt til 32-34hk.

 

Det er, i følge direktør Erlend Pryts i Norges Båtbransjeforbund, en myte at det nå selges bare store båter mes kraftige motorer. 80 prosent av motorene som selges har under 60 hestekrefter.

(I følge "informasjonssjef" Ingvar Johnsen i Redninsselskapet har "alle" båter med 2 motorer på hver 150hk! Så mye for hans kunnskaper/informasjon!)

 

Et flertall av dem som omkommer er menn over 40 år.

 

Vi ser mange eksempler på at det skjer om natten, stor fart, ofte alkohol i bildet, dyre båter.

 

Jeg vil tro at de fleste menn over 40 år som kjører båter som koster fra 500.000 og oppover har sertifikat for bil (?), har gjennomgått obligatorisk opplæring i mørkekjøring, glattkjøringskurs, kjøring i stor hastighet på motorvei, har mange års erfaring bak rattet, har en IQ som er gjennomsnittlig (kanskje overkant?), er familemenn med barn, har en viss jobb/stilling/ansvar/inntekt, ja kanskje kommer sågar fra møblerte hjem, men ALLIKEVEL så skjer disse alvorlige ulykkene - hvorfor? Mangel på nok et obligatorisk kurs om at det er farlig å kjøre på land i høy hastighet? :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Båtsertifikatet bør vel ikke være avhengig av at en allerede har båt, eller hva slags båt? Jeg kunne godt tenke meg at jeg kunne ha rett til å føre andres båt, alternativt at helle familien kunne føre min båt.

 

Ellers tilbake til utgangspunktet: "Nå må det skje noe".

Når en ser på de verste ulykkene i det siste ser det ut som det er kombinasjonen av uforsvarlig stor hastighet og dårlig sikt(mørke) som er hovedårsken i de fleste tilfelle, noen ganger kombinert med promille. Er det ikke naivt å tro at båtsertifikat vil hjelpe på denne statistikken? Desverre tror jeg mer på politiovervåking.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at de fleste menn over 40 år som kjører båter som koster fra 500.000 og oppover har sertifikat for bil (?), har gjennomgått obligatorisk opplæring i mørkekjøring, glattkjøringskurs, kjøring i stor hastighet på motorvei, har mange års erfaring bak rattet, har en IQ som er gjennomsnittlig (kanskje overkant?), er familemenn med barn, har en viss jobb/stilling/ansvar/inntekt, ja kanskje kommer sågar fra møblerte hjem, men ALLIKEVEL så skjer disse alvorlige ulykkene - hvorfor? Mangel på nok et obligatorisk kurs om at det er farlig å kjøre på land i høy hastighet?

 

Kanskje er ikke din beskrivelse "de fleste" menn som kjører båt, helt borti natta!

Men dette er ett uansvarlig lavt kompetansekrav for en båtfører med kanskje 2-300 HK til rådighet.

Og når en i tillegg begir seg ut i svarte natta uten filla peiling på fyrlys,sjømerker og den nødvendige kunnskap for øvrig!

 

Det nytter egentlig ikke hvor ansvarlig du er av natur i mange andre sammenhenger, hvis du ikke evner å omsette denne ansvarliheten til de elementene du befinner deg i!

 

Hva der selges mest av blir egentlig heller ikke så viktig, all den tid de alvorligste ulykkene faktisk skjer med båter i nevnte kategori!

 

Det blir for dumt å kverullere seg bort fra de faktiske forhold.

Det gavner INGEN!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...