Jump to content

Nok en dødsulykke, nå må det skje noe


Hilmar 2

Recommended Posts

Raymarine (sikkert også andre radarprodusenter) har dessuten lagt inn algoritmer for seilas i havneområder (økt følsomhet for korte distanser) i forhold til på åpent hav (mindre følsomhet for ekkosignaler på kort avstand). Når havet er tilnærmet "flatt" er det interessant å se hvorledes måkene gir fint ekko på radaren.

Simrad har dette også, men jeg har ennå ikke kommet dit i brukermanualen. Kan jo være derfor jeg får litt svake ekko på enkelte staker. Tror Simrad sier at man skal bruke det modus om man er nærmere land enn 300 meter.
Link to post
Share on other sites

Vi skal nok ikke underslå at Baatplassen.no antakelig er en av de ledende aktørene i Norge på holdningsskapende arbeide for å bedre sikkerheten til sjøs. Jeg - og jeg tror mange med meg - er blitt ekstra oppmerksomme på sjøen etter å ha frekventert dette forum mer enn jevnlig.

Erhelt sikker på at du har rett i dette!

 

Virker på meg som om mange ulykker skjer i mørke. Selv har jeg alldri vært på sjøen i mørke, har heller ikke tenkt meg det.

For det første har jeg for liten erfaring.

For det andre tror jeg ikke jeg har nok kunnskap selv om jeg har båtførerbevis. Skulle helt sikkert klart meg greit i veldig rolig snekkefart, men ser mine egne begrensinger.

For det tredje så har jeg ingen interesse av å farte rundt etter det er mørkt.

 

Å seile i mørke er sikkert en flott opplevelse og det virker jo på det som er skrevet at fjordene er full av båter på nattestid.

 

Bare meg som unngår mørket???

Link to post
Share on other sites

Simrad har no nå kommet med antenner der rotasjonshastigheten varierer med båtens fart - det er sikkert kjekt

Marinen har brukt dette lenge, men det er ikke grunnet farten de selv går i, det er mer hvilken fart objektet de speider etter har, vi har jo sett radarene på flyplassene rundt om.

Men dette går på bekostning av oppløsningen, ekspressbåtene bruker high speed radarer og head up, tror det er 48rpm. Mtbene kan kjøre de opp til 60rpm til sammenligning.

 

Jeg har ikke så mye fartstid med min egen radar men så iallefall to staker jeg passerte godt på radaren, hastigheten var vel rett over 20 knop da...

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt problemene med merkingen av de holmene det er jo ikke mange båter som har gått på der.

Hvis det skal settes lys på hver eneste holme som noen har gått på hville fjorden sett ut som et juletre. dette handler og følge de leiene og den merkinge som vi har og avpasse forholdene etter det.

 

hvis en bil fronter alvorlig i et kryss det blir jo ikke lyskryss av den grunn. :sailing:

Link to post
Share on other sites

For ikke å snakke om hva det vil koste skattebetalerne barefor strømmen til å drive lyktene ...

:nonod::nonod:

 

Verden har gått videre fra dampturbinene SW. Solcellepaneler driver disse. Har du ikke aksjer i REC? Løp og kjøp aksjer - så lobber vi lykter på alle holmer og skjær for sikker navigasjon. Vinn - vinn det . PEnger til ny båt ved at aksjene stiger og sikker navigasjon - må bruke solbriller om natta :lol:

Link to post
Share on other sites

Så bør vi vel innføre en vannavgift for å betale for alle disse nye fyrene. Og vi bør ha en egen organisasjon i Kautekeino for å inndrive denna avgiften. Og så bør vi innføre en avgift ved passering av alle fyrene, gradert etter størrelse på båt og motor, kanskje også en rushtidsavgift? Og denne kontrollen/innkrevingen bør innføres av et eget direktorat plassert på Røros. Og så bør vi ha......? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så bør vi vel innføre en vannavgift for å betale for alle disse nye fyrene.

Ehem - jeg sitter og leser et svensk båtblad. Det er valg i Sverige i dag. I Sverige er det alvorlige diskusjoner på gang om at det trengs en båtskatt for å dekke inn de 80 millionene de bruker på merking i året. Vær så snill å ikke send det bladet til Kristin da. Hun sliter jo med budsjettbalansen pga høyt sykefravær
Link to post
Share on other sites

Så bør vi vel innføre en vannavgift for å betale for alle disse nye fyrene. Og vi bør ha en egen organisasjon i Kautekeino for å inndrive denna avgiften. Og så bør vi innføre en avgift ved passering av alle fyrene, gradert etter størrelse på båt og motor, kanskje også en rushtidsavgift? Og denne kontrollen/innkrevingen bør innføres av et eget direktorat plassert på Røros. Og så bør vi ha......?

 

 

Kanskje båtlappen er et bedre alternativ? :confused:

Så slipper vi unna disse avgiftene,mener jeg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Autopassbrikke kommer om noen år, til båt!

 

 

I følge dette sutrekoret så skulle man tro vi befant oss midt på svarteste vinteren med båtene godt under burkaen.

 

Men kjære dere, vi er da kun i månedskifte august/september og har mange fine dager igjen!

 

Frustrasjonen tar vi fram om tre-fire måneder! Det gjelder å spare på konfekten! :flag::lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hører vel heller sjelden om sanksjoner mot førere/ eier ved alvårlige ulykker. Kanskje burde alvårlige ulykker omfattes av en sjøforklaring også for mindre fartøy. Jeg mener at det bør sanksjonerers meget hart også mot mot eier av fartøysom forårsaker allvårlige ulykker eller hvor fører opptrer grovt uaktsomt. Iht. loven er han ansvarlig for skikketheten til fører.

Forøvrig ble en viss RIB observert I PLAN!!!! inne i havneområdet på Oscarsborg!!! tidligere på kvelden.

Link to post
Share on other sites

Så bør vi vel innføre en vannavgift for å betale for alle disse nye fyrene. Og vi bør ha en egen organisasjon i Kautekeino for å inndrive denna avgiften.

Hei,

 

Du vet kanskje ikke hvor farlig nær sannheten du er. I dag er det slik at det er fartøyene som anløper havnene i Oslofjorden og de store havnen på Vestlandet, som Bergen Stavanger, som betaler de største avgiftene og subsidierer driften av kystverket nord for Trondheim. Dette har vært et stridstema i mange år. De som ønsker å gjøre sjøtransport mer konkurransedyktig vil ha redusert det de betaler til Kystverket for bruk av Oslofjorden. Fiskeridepartementet har lovet å se på dette når de nå fremlegger nytt forslag till havnelov. I tillegg har nyttetrafikken sagt at de synes det er urettferdig at de skal betale for merking og drift i områder som kun gjelder fritidsbåttrafikk. Det argumentet har gehør i enkelte kretser.

Så vi er nok i snart samme situasjon som i Sverige :flag_sw:

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har jobbet (for mange år siden riktignok) som klareringsagent i Oslo så har jeg førstehånds erfaring med de avgifter som må betales for anløp i Oslo. Spennende periode for en 20-åring å stille opp på havna i Oslo midt på natta for å ta imot bl.a. bananbåtene! På brygga stod toller, havnepoliti, to/tre av byens lette garde og u.t.

Representanten for havnepolitiet så det som sin oppgave å smake på importvarene under mottoet "en i hvert bein!" og deretter gikk han tilbake til sin båt (!). Spenningen var deretter stor om tolletatens mann var av den typen som også var tørst, eller ikke. Ofte var de det og da fikk jeg dem til å bære i land min andel av "fangsten" også. M.a.o. en periode hvor tilgangen på billig drikkevarer var stor!

Nok digresjon for denne gang.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Just precis. Det var akkurat det som var mitt poeng. Menneskelige feil skjer, og du kan ta deg f@en på at alt av opplæring, sikkerhetstenkning, you-name-it, har liten eller ingen effekt på de ulykker som likevel vil skje.

Så hva mener hr. Worse med dette? Tror han på "Skjæbnen"? Kaosteorien? At når forsynet har bestemt en ulykke skal skje, så skjer den uansett? Det skulle vært interessant å vite hvordan du skiller "ulykker som likevel vil skje", fra ulykker som kan forhindres!

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så hva mener hr. Worse med dette? Tror han på "Skjæbnen"? Kaosteorien? At når forsynet har bestemt en ulykke skal skje, så skjer den uansett? Det skulle vært interessant å vite hvordan du skiller "ulykker som likevel vil skje", fra ulykker som kan forhindres!

Tror at poenget til SW er vel at så lenge det er mennesker innvolvert, uansett om det er i luften, på vegen eller til sjøss, så vil det uvergelig skje ulykker, uansett hvor mye teknikk, utdannelse og kursing og merking det blir.

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Kort og godt at shit happens, uansett hva man gjør for å hindre det. Når man allerede for snart 40 år siden kunne sende en mann til månen, skulle man jo tro at man var kommet langt nok til å unngå alle ulykker både til lands og til vanns. Men det er man jo beviselig ikke ... Det hefter en uavvendelig risiko ved svært mye av det vi mennesker gjør, inklusive å sitte stille, og mange av risikofaktorene er det rett og slett ikke mulig å gjøre noe med.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Worse har vel et vesentlig poeng og egentlig utgjør vel ikke disse båtulykkene rare greiene hvis man sammenlikner med ulykker på veiene.

 

i begge tilfeller omkommer jo helt uskyldige personer - ofte på grunn av "fürerens" overmot et al:

 

litt statistikk fra det faste element:

6. Personer drept eller skadd i veitrafikkulykker, etter trafikantgruppe og ulykkesgruppe. Januar-juli

http://www.ssb.no/vtu/tab-2006-08-21-06.html

 

8: Personer drept eller skadd i veitrafikkulykker, etter trafikkenheter. Januar-juli

http://www.ssb.no/vtu/tab-2006-08-21-08.html

 

langt flere skullE jeg tro men med mye mindre fuzz.

uansett - mest tragisk for de som uforskylt blir rammet og de som sitter igjen.

dette er likt for sjø og land - hand i hand - og i lufta.

 

lurer på om hjelm og obigatorisk bruk av oppblåsbar vest kunne være noe i RIBer og båter under X fot med Y antall hestekrefter og Z antall førere av "no brain - no pian" format. - nei, jeg nevnte det ikke....

 

og av kuria - også ssb: Rømte sjøfolk.1. 1866-1906

http://www.ssb.no/emner/historisk_statisti...0-08-30-02.html

 

1: Rømte og hjemvendte sjøfolk omfatter bare norske statsborgere og ble rapportert av innrulleringssjefene, rømte fra norske skip omfatter også sjøfolk (andre lands statsborgere og norske statsborgere) som hadde rømt flere ganger.

:

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

her er den nevnte standarutrustningen som snart påbys for RIBer og andre raske og åpne farkoster:

 

http://www.webbikeworld.com/r2/airbag-jack...rbag-jacket.htm

 

tja... http://www.webbikeworld.com/r2/airbag-jack...rbag-jacket.jpg

Posted Image

 

http://www.webbikeworld.com/r2/airbag-jacket/airbag.jpg

Posted Image

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tafatthet og resignasjon kalles dette!!!!

 

La de som ønsker det ta det og la de andre slippe!

 

Rett og slett fjerne dette med opplæring og trening?

 

Kanskje ønskes dette innført på alle områder, leger uten medisinsk utdannelse. osv?

 

Flygere og Advokater uten de nødvendige formell krav til kompetanse?

 

Ja rett og slett bare la naturen gå sin gang?

 

Jaja kanskje ikke så dumt forslag? :lol:

Link to post
Share on other sites

et sted går vel grensen for hvornår "storebror" skal rule.

vi er en riktig heldig narsjon som har den firheten vi har og den bør bevares.

 

bare ta en titt i utlandene så ser du hvor heldige vi er og, i norge er det veldig mye skjer ovs sammenlignet med de fleste andre land.

 

ta vare på den friheten vi har og slut å køyr på skjer_a - det sie´no æ.

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd for at for en del blir logikken at fordi det (tilsynelatende) er frivillig om man vil lære reglene for ferdsel på sjøen, så er det også frivillig om man vil følge disse reglene. :rolleyes:

 

Jeg er stor tilhenger av frivillighet som motivasjonsfaktor, men enkelte ganger må samfunnet si at enkelte av disse valgene har klare konsekvnser konsekvenser. Velger du å ikke ta en obligatorisk båtførerprøve så velger du bort muligheten til å være skipper på en båt som er så stor eller rask eller har så stor motor at det er krav om denne prøven. På den annen side er ikke dette til hinder for at du kan ha et hyggelig båtliv.

 

Det ser heller ikke ut til at alle har fått med seg forskjellen på båt og bil med hensyn til hva det medfører å være skipper. Forskjellen er størst på seilbåter hvor det gjerne er lagarbeid og hvor mannskapet deltar aktivt mye av tiden. Skipper og rormann behøver ikke være samme person.

Link to post
Share on other sites

Kort og godt at shit happens, uansett hva man gjør for å hindre det. Når man allerede for snart 40 år siden kunne sende en mann til månen, skulle man jo tro at man var kommet langt nok til å unngå alle ulykker både til lands og til vanns. Men det er man jo beviselig ikke ... Det hefter en uavvendelig risiko ved svært mye av det vi mennesker gjør, inklusive å sitte stille, og mange av risikofaktorene er det rett og slett ikke mulig å gjøre noe med.

Jeg tror du har stått litt for tidlig opp idag, S_W. Dette blir banal argumentasjon for meg. Beklager!

 

Jeg har inntil nå vært av den oppfatning at obl. opplæring til sjøs ikke har noe for seg. Men med den utvikling vi har vært vitne til de siste årene, har nyasnert min oppfatning. Hvis obl. opplæring kan bidra til at bare ETT liv kan bli spart, er det nok for meg.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...