Jump to content

Nok en dødsulykke, nå må det skje noe


Hilmar 2

Recommended Posts

Virker på meg som om mange ulykker skjer i mørke. Selv har jeg alldri vært på sjøen i mørke, har heller ikke tenkt meg det.......klipp...... Å seile i mørke er sikkert en flott opplevelse og det virker jo på det som er skrevet at fjordene er full av båter på nattestid. Bare meg som unngår mørket???

Jeg har noen av mine beste opplevelser på sjøen fra seiling / motorgang om natten. Så lenge man justerer farten slik at man altid er i forkant med å finne neste fyrlykt osv, mener jeg at det ofte kan være tryggere å gå om natten enn om dagen.

Det å gå på fyrsektorer gir en helt spesiell stemning, og jeg føler ofte dyp takknemlighet for de som i sin tid planla og gjennomførte merkingen av ledene. Følelsen når en i stummende mørke går mot 2 overrettlykter for eksempel, og plutselig ser konturene av land passere på hver side overaskende tett på, og forstår at en ligger akkurat på rett kurs, er helt fantastisk, nesten magisk. Man må bare ha det klart, som nevnt tidligere her, at det er leden som er merket, ikke skjærene. Noe av grunnen til at jeg er glad i å seile eller tøffe omkring i 5-6 knop er at dette gir meg tid til å finne ut av og mestre disse tingene under fart. Når jeg bruker båten på hytta, (en 17 fots rana som kommer opp i svimlende 15,5 knop) har jeg store problemer også på dagtid med å være i forkant på kartet. Sier ikke at alle andre må ha det, men sånn er altså jeg skrudd sammen....

Link to post
Share on other sites

du kan ta deg f@en på at alt av opplæring, sikkerhetstenkning, you-name-it, har liten eller ingen effekt på de ulykker som likevel vil skje.

Det var da svært til defensiv holdning da Worse. De har vel ikke blitt defaitist? Mener De at allt er forutbestemt og ikke mulig å påvirke? Hva skal vi da feks. med advokater?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Velger du å ikke ta en obligatorisk båtførerprøve så velger du bort muligheten til å være skipper på en båt som er så stor eller rask eller har så stor motor at det er krav om denne prøven. På den annen side er ikke dette til hinder for at du kan ha et hyggelig båtliv.

:yesnod::yesnod::yesnod: Bra sagt Sjøtummel!
Link to post
Share on other sites

Alle er enig om at det må skje noe når 3 personer omkommer på sjøen. Er jo artig å sammenlikne med veiene. Et like stort antall mennesker kan omkomme der utelukkende på grunn av veiens konstruksjon. Likevel er det liten eller ingen vilje til å gjøre noe med dette. Hvorfor er dette så annerledes på sjøen?

Link to post
Share on other sites

Av og til lurer jeg på om dere som så blindt krever innføring av obligatorisk båtførerbevis har tatt den selv? I så fall lurer jeg på om det er lenge siden, da jeg syntes dere overdriver dens betyding.

 

Av de stygge ulykkene vi har sett i sommer kunne etter min mening de færreste av dem vært forhindret ved den kunnskapen man tilegner seg på et krasj-kurs i grunnleggende navigering (= Båtførerprøven). Noe mer avansert er den egentlig ikke. Derimot kunne de fleste av ulykkene vært unngått ved erfaring og holdninger man tilgner seg ved bruk av båten og over tid.

 

Det er ikke noe forskjellig på landeveien heller - selv om alle har lappen, så kjører folk gris, kjører i fylla, foretar hårreisende forbikjøringer og gjør alt det som også skjer på sjøen. Lappen eller ikke. Og har myndighetene benyttet sanksjonsmulighetene og fratatt deg den, så er det faktisk mange som gir blanke i det også.

 

Jeg er som dere sikkert skjønner i mot obligatorisk båtførerprøve for å føre båt. Jo flere som tar prøven - jo bedre er det, men det er ikke den man blir en god båtfører av. Derimot gir den en basis for å bli det. God båfører blir man av erfaring. Jeg mener f.eks at hvis du er oppvokst ved sjøen, har gått skole i fra liten jolle, til landstedsbåt, og vært med familien på sjøen hver sommer - uten båtførerprøven - så er du en vesentlig bedre båtfører enn en som mangler denne erfaringen, men som likevel har papiret i orden.

 

Av samme grunn mener jeg også at 16-års grensen for å føre båt over 10 kn er fullstendig irrelevant for samme gruppe. Men ett sted bør jo grensen gå, det er jeg enig i. Jeg ga i alle fall, med mine foreldres samtykke fullstendig blanke i den, og kommer til å gjøre det samme med mine barn når jeg mener de er modne nok. Men det er jo en annen diskusjon.

 

Nå ble det litt lengre enn jeg hadde tenkt, men for å sette det på spissen: Hvis et av spørsmålene på eksamen er "Bør du anpasse farten etter forholdene - dvs ikke kjøre full gass i augustmørket i skjærgården" - Svar Ja/Nei, så tror jeg ikke det ville hjulpet noe særlig på statistikken. Svaret har med holdninger å gjøre - ikke hva du lirer av deg på et papir.

 

Forøvrig har man gjort samme analyse ved førerkortopplæring, og innførte "Trafikksikkerhetspakke" - nettopp for å bedre holdninger. De eneste som nøt godt av dette var kjøreskolene, da det plutselig kostet 10 000 kr mer å ta lappen. Og dit vil jeg i alle fall ikke komme når "innføre-obligatorisk-båtførebevis-fundamentalistene" om en tid ser at selv om alle har båtforerbevis, så kjører folk fortsatt på grunn, for fort, i mørket og kanskje også mer promille. Hva blir da neste steg? - TS-pakke for båt? Navigering i mørke med og uten radar? Fartstid?

 

Klart det vil hjelpe, men vil vi dit?

Link to post
Share on other sites

Rett og slett fjerne dette med opplæring og trening?

Trening? Hvilken trening er det som tilbys i forbindelse med båtførerprøven i dag?

 

Men med den utvikling vi har vært vitne til de siste årene, har nyasnert min oppfatning.

Hvilken utvikling - helt konkret tenker du på? Statistikken indikerer vel egentlig at det er tryggere å ferdes på sjøen? Enten vi liker det, eller ei, så må vi se på den enkelte ulykke som har inntruffet og se om noe kan læres av denne. Dette for å forhindre tilsvarende ulykker å skje. I den meget triste ulykken i Drøbak er det klare indikasjoner på at fører hadde stor formal kompetanse og da ville jo ikke innføring av obligatorisk båtførerprøve kunne forhindret denne ulykken.

 

Like det eller ei, dessverre så har SW rett, intet vedtak, intet pålegg, ingen opplæring vil hindre folk (oss alle!) i gjøre dumheter, være uoppmerksomme, ta sjanser osv.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Alle er enig om at det må skje noe når 3 personer omkommer på sjøen.

Er også enig i poenget ditt. Det er ikke riktig å bruke en enkeltstående ulykke til å rope på tiltak. Uansett må vi vente til hele årsaken er kjent.

Og jeg mener også at vi må se på helheten, ikke enkeltulykkene.

Det er her jeg finner noe merkelig: Statistikken sier at det ikke skjer flere ulykker enn før.

Selv opplever jeg at det er mindre hyggelig på sjøen enn før. Det tas mindre hensyn, flertallet ligger kraftig over fartsbegrensningene, sjøveisreglene brytes stadig, osv.

De jeg kjenner som har jobbet på fjorden i mange år: Mannskap på Nesoddbåten, mannskap på Oscarsborgbåten, og en av "veteranene" i havnepolitiet er alle helt samstemte: Det har aldri vært så ille som nå. Er de bare en del av et "hylekor" de også, som undertegnede?. Det nekter jeg å tro. Jeg heller til at det er noe vesentlig statistikken ikke klarer å fange opp her, uten at jeg er i stand til å si hva det er.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vanskelig å forstå den motstandet mange har mot obligatorisk opplæring av båtførere. Argumentasjone som legges til grunn om at opplæring ikke hjelper er så langt ut på viddene at det er engentlig ingen vits å argumenter mot det, fordi alle med en liten smule pedagogiske kunnskaper vet at riktig opplærnig også virker holdningskapende.

 

Vil det derfor ikke være like greit at en er åpen den virkelige grunne til at en er mot obligatorisk opplæring slik at en ikke mistenkes for å:

- være gjerring

- være misunnelig på at noen vil tjene penger på det

- være redd for å stryke til prøve

- engentlig like å kjøre gris

eller andre mer suspekte ting som jeg ikke vil antyde en gang :blush:

Link to post
Share on other sites

Ref.innleg 233.

 

Det kommer vel an på hvilket ståsted man har.

Jeg ser godt for meg at mannskap på rutebåter og havnepolitiet uttaler ”verre en noen gang” De har jo helt rett, der har vært en enorm økning i trafikken på sjøen, og mange av de ”nye” har liten erfaring med båt.

Hva med obligatorisk opplæring? Det kommer vel an på hva denne opplæringen består i?

Jeg har maaange års erfaring med stor og liten båt, likevel tok jeg båtførerprøven i fjor.

Hva bestod opplæringen av? Jo, på hvilken side jeg skal gå av røde og grønne staker, vikepliktregler, og sette en kurs, samt litt om redningsutstyr.

Jeg tror ikke slik kunnskap ville forhindre ulykker som den vi her diskuterer.

Hva skal da til? Kanskje litt kunnskap om holdninger, hva man påfører medtrafikanter ved din ferdsel, for eksempel forbikjøring i høy fart med 10-20 m klaring til annen båt.

Jeg tror ikke at de båtførere som i noen tilfeller har påført meg traumer gjør dette av hensynsløshet, men simpelthen fordi de ikke er klar over følgende for den båt som blir forbikjørt. De har aldri vært der selv.

Jeg er enig med S_W, ulykker av denne art forhindres ikke av om man har båtførerprøven, til det er den altfor mangelfull.

Redigert av Nyste (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Homer:

 

Det er ikke noe forskjellig på landeveien heller - selv om alle har lappen, så kjører folk gris, kjører i fylla, foretar hårreisende forbikjøringer og gjør alt det som også skjer på sjøen. Lappen eller ikke. Og har myndighetene benyttet sanksjonsmulighetene og fratatt deg den, så er det faktisk mange som gir blanke i det også.

 

Kan du være så snill å svare følgende?:

 

Tror du det ville vært bedre uten obligatorisk førerkort opplæring på land også??

 

Hva mener DU bør og må gjøres for å trygge forholdende på fjorden, slik det har utviklet seg.?

 

Er du så komfortabel med situasjonen og at den godt bare kan være slik?

 

Tror du det blir bedre eller værre de kommende år UTEN opplæring i å føre en fritidsbåt?

 

:confused::confused:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vanskelig å forstå den motstandet mange har mot obligatorisk opplæring av båtførere.

Jeg er som deg, talsmann for obligatorisk båtførerprøve. Jeg finner også endel argumentasjon mot dette ganske søkt. Derimot tror jeg at gjerrighet, misunnelse og prøveangst neppe er sentrale skjulte motiverher. Endel av dette gjenspeiler vel noen politiske grunnholdninger: Noen mener reguleringer kan være i brukernes interesse, og ser ikke noe galt i at også sjøen i en vis grad ilegges noe av den samme type styring som resten av samfunnet har, andre ser på sjøen som det siste fristedet, og opplever ethvert forsøk på pålegg og krav som en trussel, utpønsket av pengegriske, korrupte kommunistiske byråkrater og politikere for å tyne ut den siste båtkrone av båtfolket, samt å vanne ut kånjakken, og kle på blondinene på fordekket :wink: .

Det er klart at en må respektere andres ståsted her, så dette er greit nok.

Jeg klarer imidlertid ikke å la være å nevne at det er påfallende mange "reguleringallergikere" som representerer et båtliv høyt hevet på flybridgen, på båter med størrelse og fartspotensiale, hvor en ikke i særlig grad berøres av andres grisekjøring, og hvor egen hekkbølge og hastighet bør være fritatt for kontroll om båtlivet skal ha mening :smash::smash: .

Link to post
Share on other sites

Hvilket lys ville vært aktuellt å sette opp på ett slikt skjær?

Indirekte lys?

 

Jeg er redd for at lysmerking av skjær utenfor leden er oppskrytt. Lys på bøyer/staker som markerer yttergrense av leden kan derimot være fornuftig enkelte steder.

 

Av og til lurer jeg på om dere som så blindt krever innføring av obligatorisk båtførerbevis har tatt den selv? I så fall lurer jeg på om det er lenge siden, da jeg syntes dere overdriver dens betyding.

Har tatt dagens frivillige båtførerprøve for ikke så lenge siden for å dokumentere kompetanse. (Det var mindre heft og plunder enn å grave fram annen gammel dokumentasjon.) Jeg har også tatt en mer omfattende prøve med både teori og praksis som brukes i flere andre land, og har kanskje et lite grunnlag for å mene noe om slike prøver.

 

Siden jeg også har nevnt noe om obligatorisk sikkerhetsopplæring i tillegg så har jeg også hatt slike kurs, men de har nok vært mer omfattende enn det jeg kan tenke meg er hensiktsmessig for fritidsbåtførere. Om vi skal diskutere hvilket tiltak det er størst sannsynlighet for at kan redde liv så holder jeg en knapp på et sikkerhetskurs.

Link to post
Share on other sites

Alle er enig om at det må skje noe når 3 personer omkommer på sjøen. Er jo artig å sammenlikne med veiene. Et like stort antall mennesker kan omkomme der utelukkende på grunn av veiens konstruksjon. Likevel er det liten eller ingen vilje til å gjøre noe med dette. Hvorfor er dette så annerledes på sjøen?

Akkurat "artig" er vel neppe riktig ord i denne sammenhengen, men i begge tilfeller er det hovedsakelig menneskelige feil som ligger bak ulykker (høy fart og dårlig beregning (les kunnskap)).

Sjøl tror jeg at mangel på KUNNSKAP er hovedsak til mange ulykker!

 

... Man må bare ha det klart, som nevnt tidligere her, at det er leden som er merket, ikke skjærene. Noe av grunnen til at jeg er glad i å seile eller tøffe omkring i 5-6 knop er at dette gir meg tid til å finne ut av og mestre disse tingene under fart. Når jeg bruker båten på hytta, (en 17 fots rana som kommer opp i svimlende 15,5 knop) har jeg store problemer også på dagtid med å være i forkant på kartet. Sier ikke at alle andre må ha det, men sånn er altså jeg skrudd sammen....

:yesnod: Nemlig!! Hvor mange av "ulykkesbåtene" gikk "leia"?? Det er en kjent sak at når du passerer 20 knop, mister du evnen til forhåndsnavigasjon!! Og: GLEM plotteren! Den er tross alt kun et hjelpemiddel! (Ref. masse tidligere innlegg om feilvisning, unøyaktighet, utfall osv.)

 

Av og til lurer jeg på om dere som så blindt krever innføring av obligatorisk båtførerbevis har tatt den selv? I så fall lurer jeg på om det er lenge siden, da jeg syntes dere overdriver dens betyding.

Overdrive betydningen av kunnskap?

 

Av de stygge ulykkene vi har sett i sommer kunne etter min mening de færreste av dem vært forhindret ved den kunnskapen man tilegner seg på et krasj-kurs i grunnleggende navigering (= Båtførerprøven). Noe mer avansert er den egentlig ikke. Derimot kunne de fleste av ulykkene vært unngått ved erfaring og holdninger man tilgner seg ved bruk av båten og over tid.

Du får meg virkelig til å lure på hva Båtførerprøven i dag virkelig ER! Sjøl har jeg "Kystskipperen" og har vært instruktør for båtførerprøven, men noe "krasj-kurs" var det såvisst ikke! Mulig VI gikk noe lengre enn hva "kravene" var, men kurset gikk ut på terping av regelverk, kartnavigasjon (med mange oppgaver) terping på holdning osv.osv. under alle forhold! Båtkjøring i mørket i stor fart ble sammenlignet med å kjøre bil i mørket uten lys :smash:

 

Jeg er som dere sikkert skjønner i mot obligatorisk båtførerprøve for å føre båt. Jo flere som tar prøven - jo bedre er det, men det er ikke den man blir en god båtfører av. Derimot gir den en basis for å bli det. God båfører blir man av erfaring. Jeg mener f.eks at hvis du er oppvokst ved sjøen, har gått skole i fra liten jolle, til landstedsbåt, og vært med familien på sjøen hver sommer - uten båtførerprøven - så er du en vesentlig bedre båtfører enn en som mangler denne erfaringen, men som likevel har papiret i orden.

Ikke MIN erfaring! Vokste opp i fjæresteinene, startet med jolla, så færing, motorbåt OG reiste til sjøss (Trikker.) Etter dette ble det masse motorbåt, hurtiggående også, men det var etter kystskippereksamen at jeg VIRKELIG forsto hva det hele handlet om. Min konklusjon: Det må være dårlig kunnskap som er årsaken til din motstand mot båtførerprøven. Sorry!

 

.. Jeg ga i alle fall, med mine foreldres samtykke fullstendig blanke i den, og kommer til å gjøre det samme med mine barn når jeg mener de er modne nok. Men det er jo en annen diskusjon.

Hjelpe oss!!

Så det er alså "DINE barn" som skremmer vettet av "oss lovlydige" som PRØVER å følge sjøveisreglene i Kragerøskjærgården?? (Småbåter med STOR motor med mindreårige, som kjører gris inn til havna for å kjøpe VG til far på hytta på holmen rett utenfor...) :eek:

 

.. Hvis et av spørsmålene på eksamen er "Bør du anpasse farten etter forholdene - dvs ikke kjøre full gass i augustmørket i skjærgården" - Svar Ja/Nei, så tror jeg ikke det ville hjulpet noe særlig på statistikken. Svaret har med holdninger å gjøre - ikke hva du lirer av deg på et papir.

Nettopp! Så DET er hva prøven går ut på, mener du :eek:

 

Forøvrig har man gjort samme analyse ved førerkortopplæring, og innførte "Trafikksikkerhetspakke" - nettopp for å bedre holdninger. De eneste som nøt godt av dette var kjøreskolene, da det plutselig kostet 10 000 kr mer å ta lappen. Og dit vil jeg i alle fall ikke komme når "innføre-obligatorisk-båtførebevis-fundamentalistene" om en tid ser at selv om alle har båtforerbevis, så kjører folk fortsatt på grunn, for fort, i mørket og kanskje også mer promille. Hva blir da neste steg? - TS-pakke for båt? Navigering i mørke med og uten radar? Fartstid?

Klart det vil hjelpe, men vil vi dit?

Etter min mening: Hvis nødvendig: JA!

HVIS slikt kan spare liv og ufattelig sorg og tap for mange: JA!

Jeg hører til den kategorien som mener at ikke bare "lappen" men også BÅTEN bør inndrages (for kortere eller lengre tid) hvis redskapen er brukt som drapsmaskin!

Men DET er ikke DU enig i??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ingen som foreløpig vet hva som blir innholdet i en slik obl. båtførerprøve. Det å henvise til dagens, kan jeg være enig i ikke løser så mye.

 

Det man bør legge seg på sinne her, er at både Redningsselskapet, KNBF , sjøpoliti og profesjonelle sjøfarere mener at en prøve med riktig innhold kan bidra til å bremse utviklingen og hindre noen ulykker. Er ikke det nok?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Ref. innlegg 238.

 

Hvorfor må man tillegge andre politiske holdninger eller økonomisk aspekt, misunnelse etc. i sin argumentasjon fordi om man er uenig i veien å gå?

Jeg er ikke motstander av opplæring for båtfolk! Jeg ser bare ikke den modellen som skal til for å oppnå hensikten som tjenelig.

Det er utøvelsen av båtføringen som etter min mening er problemet.

Skal dette læres må det praktisk opplæring til. Da blir nødvendigvis prisen høy.

Sjø og vei kan ikke sammenlignes og brukes som argument for det ene eller andre, til det er arenaen for forskjellig.

Selvfølgelig er det de store med flybridgen som er verst, men jeg har også ubehagelige opplevelser med folk i mindre båter.

Konsekvensen blir nødvendigvis mindre dersom en 15 foter smetter forbi kontra en 40 foter.

La oss diskutere hvilken modell som er hensiktsmessig, for å nå et mål jeg tror de fleste er enige om.

Link to post
Share on other sites

Etter dette ble det masse motorbåt, hurtiggående også, men det var etter kystskippereksamen at jeg VIRKELIG forsto hva det hele handlet om.

Ikke sikker på om det er det du mener, men ditt utsagn/kommentar kan tolkes dithen at du mener at man må gå så langt som til å pålegge alle å ta kystskippereksamen før det er håp om endring i holdninger og økt sikkerhet på sjøen?

 

Vi snakker om 500.000 mennesker (noen andre forslag) som skal ta hva slags eksamen, til hvilken kostnad for å oppnå hva? Dere er nødt til å ture å ta stilling til denne type spørsmål og komme med forslag, svar, gi uttrykk for hva dere venter vil oppnås osv!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke sikker på om det er det du mener, men ditt utsagn/kommentar kan tolkes dithen at du mener at man må gå så langt som til å pålegge alle å ta kystskippereksamen før det er håp om endring i holdninger og økt sikkerhet på sjøen?

Nope. DET mener jeg selvsagt ikke, (selv om DET hadde vært en fordel= Mest mulig kunnskap: VI hadde skipssimulator, radarsimmulator ++++ og fikk SE resultatet av feil avgjørelser UTEN at det forårsaket skade! (Kystskippern))

Bitteliten kom med et uttrykk i en annen streng her: "Ubevisst Uvitenhet"... Og JEG tror at mange av de som er motstandere av "lappen", lider av nettopp DET. (=MIN oppfattning; I hvertfall etter å ha sett mye rar oppførsel på sjøen)

Etterhvert som man starter på opplæring, får man (forhåpentligvis) "Bevisst uvitenhet", så "Bevisst vitenhet" og etter lang erfaring: "Ubevisst Vitenhet"... (Eks.: Man slenger seg på sykkelen UTEN å tenke på hvordan det er å sykle; Man bare sykler...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvilket lys ville vært aktuellt å sette opp på ett slikt skjær?

Er det mulig at en slik lykt kan virke mot sin hensikt med tanke på at det normalt sett merkes hvor en kan gå og ikke hvor en bør holde seg unna? :rolleyes:

 

Småskjær er greit nok merket slik det er i dag. Både i kart og med staker. Vi kan ikke ha lys på enhver holme langs leden. Hadde dette skjæret vært en gjenganger på ulykkesstatesikken hadde det vært noe annet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mange av de tragiske ulykken som har skjedd kan ha ulike grunner, men en vet at manglende kunnskaper svært ofte er en faktor bak de fleste ulykker. Det er denne faktoren som en kan gjøre noe med. All erfaring og studier viser att god opplæring hjelper. Selv dårlig opplæring kan hjelpe (ikke negativ læring selvfølgelig) Men en kan ikke forvente at opplæringen for førere av fritidsbåter skal bli maksimal med bl.a. praksisdel m/ praktiske øvelser. Det vil helt klart bli altfor kostbart. Og det er ikke slik at dersom en ikke får den optimale opplæringen så er det ingen vits. Alle opplæring hjelper, også kritisk selvlæring, gjerne i form av eget båtbruk.

Og en må gjerne mene at opplæring ikke hjelper, men jeg har fremdeles til gode å se et faglig holdbart argument, det handler vel stort sett om private "stoppere" mot obligatorisk båtopplæring.

Og dersom en snakker om en grunnholdning hva går denne ut på? Att all opplæring bare er bortkastetl? Skal vi avskaffe skole og utdanning, kle oss i skinnfeller å legge hele sivilisasjonen bak oss?

Jeg går snart i båten, der er det tross alt tryggest, i alle fall ved brygga :sailing:

Link to post
Share on other sites

Enig Astor. :yesnod:

Selv MED lys er det mange rare ting å se; Frøset-skjæret i Trondheimsfjorden er GODT merket med lykt (fyr) på en 5m høy varde; En fritidsbåt på ca. 26 fot måtte på død og liv gå helt inntil denne varden i "litt" fart; Problemet hans var at det var stor flo, han hadde ikke sett i kartet, han gikk seg skikkelig på grunn, OG ble til et snodig skue på fjære sjø (2,8 meter!) (Ingen skadet heldigvis!)

KANSKJE, med et minimum av kunnskap, hadde båtføreren kikket litt i kartet FØR han tok dette "stuntet" :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mer 5700 ganger har denne tråden blitt lest, og 240 innlegg, med subjektive og objektive innlegg i herlig (dis)harmoni. Tydelig at dette emnet engasjerer, spesielt når en drar paraleller med obligatorisk opplæring, merking av skjær utenfor leden mm.

 

Et sertifikat gjør ingen en god sjåfør, men gir en muligheter til å øve seg slik at en kan bli god. Et sertifikat tilsier at man opfyller minimumskravet til å kunne fartes på landeveien, som regel på asfalt, og godt skiltet. Et båtfører sertefikat vil sikkert kunne demonstrere at en fyller minimumskravene, men vil ikke lede til at en får gode båtførere direkte. En holdningskampanje, godt organisert og bakket opp av de som kan influere andre (myndigheter, de i mellom og oss) må til får å endre denne trenden. En godt organisert nasjonal informasjonskampanje vil også omfatte de som er "uvitende" og muligens vil få dem til å stille de vanskelige spørsmålene til den "uvettige" båtføreren slik at han / hun slår ned på farten, tenker seg litt om og navigerer med den omtanken som farvannet of forholdene krever.

 

Hvis en skal lovfeste noe som forhindrer meneskelig svikt, så kan en jo like godt forlange leverandørinstallert kartplotter, koplet opp mot autopilot og antikollisjonsradar, og elektronisk maskinontroll slik at utstyret tar kontroll hvis farlige situasjoner oppstår ... noe som sikkert vil bli sett på som upraktisk og "helt på feil jorde...." . :crazy:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Et sertifikat gjør ingen en god sjåfør, men gir en muligheter til å øve seg slik at en kan bli god. Et sertifikat tilsier at man opfyller minimumskravet til å kunne fartes på landeveien, som regel på asfalt, og godt skiltet. Et båtfører sertefikat vil sikkert kunne demonstrere at en fyller minimumskravene, men vil ikke lede til at en får gode båtførere direkte. En holdningskampanje, godt organisert og bakket opp av de som kan influere andre (myndigheter, de i mellom og oss) må til får å endre denne trenden. En godt organisert nasjonal informasjonskampanje vil også omfatte de som er "uvitende" og muligens vil få dem til å stille de vanskelige spørsmålene til den "uvettige" båtføreren slik at han / hun slår ned på farten, tenker seg litt om og navigerer med den omtanken som farvannet of forholdene krever

 

Takk Divemaster, her er du inne på essensen i diskusjonen!! :cheers:

:flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig, selv om dette nærmer seg den optimale satsning. Har en råd til det er det helt yppelig, men selv en enkler varinat vil etter min mening hjelpe. (En sjåfør med sertifikat gir vel en bedre sjåfør enn en sjåfør uten sertifikat). Når det gjelder holdning må det vel forvente at de formidles som en integret del av opplæringen, men holdningskampanjer vil opplagt også være nyttige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...