Jump to content

Nok en dødsulykke, nå må det skje noe


Hilmar 2

Recommended Posts

Å la f.eks. Småskjær og Vassholmflua være umerket, i Norges mest beferdede lei, er for meg helt ubegripelig.

 

Analogt med trafikkulykker, så må det dødsulykker til, gjerne flere før noe blir gjort.

 

Ulykker kan skje de beste, men selv de dårligste båtførerene må da få slippe disse fellene.

 

Det som også forundrer meg at båtfolket ikke ser dette, men skylder på opplæring, båttyper etc.

 

Eller er det en skam for garvede skippere å be om litt mer lys, litt mer hjelp?

 

Få slippe å høre det våset om alle de umerkede skjærene ute i havgapet..........

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

for virkelig avorlige overtredelser tvungen tjeneste ombord hos Skipper Worse.

«Cruel and unusual punishment» ... tror nok det er et par menneskerettighetskonvensjoner eller slikt noe som er til hinder for å gi Worse hjelp om bord. Men tanken var god!! :lol: :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Å la f.eks. Småskjær og Vassholmflua være umerket, i Norges mest beferdede lei, er for meg helt ubegripelig.

Vel, nå utgjør vel Småskjær en del av et område som av forsvarsmessige grunner nettop ikke var farbar så å kalle det en del av Norges mest beferdede lei blir litt feil!

Dette er tydelig avmerket på kartene med en meters dybde, men liten tvil om at mange velger å kjøre rett gjennom/over dette området allikevel.

Man har nå valgt å lage en ny åpning i denne forsvarsmuren/sjeteen og denne er da meget godt merket? Den gamle åpningen er derimot fortsatt vanskelig å se.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Småskjær er merket. Mer enn godt nok. Man kan ikke forlange at alle skjærene langs vår langstrakte kyst, hvor leden ligger inntil, skal ha lys.

 

Småskjær ligger tilbaketrukket for skipsleden ut og inn til Oslo. Den ligger godt sør for den vesle åpningen på jetteen, som er merket med rød og grønn stake.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerer at du ikke har alternative forslag som kan redusere dette økende antallet alvorlige ulykker med personskade/død.??

Jeg har da kommet med forslag, la meg oppsummere:

1. Praktisere de regler som finnes (mer politi på sjøen)

2. Tilby gratis kurs (evt med forsikringsrabatt)

3. Holdningskampanjer på linje med "Fjellvettreglene"

 

Tallene fra forsikringsselskapene er jo heller ikke så gærne? Derfor ingen økning i premien i år, og neppe heller til neste år!

Antall ulykker har gått ned med 8%, men utbetalingen totalt sett har gått opp, fordi hver ulykke kommer av dyrere båter. Men samtidig er både antall båter flere og prisen på båtene høyere (fordi de er større og nyere) så premiene har vært tilsvarende høyrer også. Derfor ingen premieøkning i år.

 

Om båtførerbeviset virkelig hadde vært så fantastisk, så hadde da forsikringsselskapene gitt mye større rabatter? Hvorfor gjør de ikke det?

 

Man kan ikke forlange at alle skjærene langs vår langstrakte kyst, hvor leden ligger inntil, skal ha lys.

Det sa de om store-bloksa også...
Link to post
Share on other sites

Om båtførerbeviset virkelig hadde vært så fantastisk, så hadde da forsikringsselskapene gitt mye større rabatter? Hvorfor gjør de ikke det?

rabatterna sitter indirekt i vilken båttyp du har ..............

 

även om du har båter är värda/kostar lika mycket så betalar man helt olike premier.

vissa båttyper er mer frekventerade i olykksstatestiken, andra mer stöldbegärliga,

vissa båttyper förekommer nesten aldrig i vare sig olykker eller stölder.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er riktig Gunga Din

Det gjelder forøvrig biler også og er blodig urettferdig.

 

Men det har ingenting med rabatt for fremvist båtførerbevis å gjøre.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Norske Sjøså er det et tillegg på 15% om en ikke har båtførerbevis eller høyere dokumentert nautisk kompetanse... Det blir jo fort noen kroner det da om en betaler litt i forsikring... I allefall nok til at bårførebeviset er betalt i løpet av første året og sjarken er forsikret for rundt 1 mill...

 

Jeg fikk omtrent samme rabatt i Sparebank 1 forsikring på Stauden II, og vil i tillegg får 1500 kroner til om jeg benytter Secure mark eller tilsvarende system.. med andre ord meget kort tilbakebetaling

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da må du stille bedre, Bitteliten! På min gamle Furuno får jeg tydelige ekko på alle sjømerkene.

Og Furuno`en begynner å bli noen år gammel.

Samme her ... dampradaren om bord i Hangarskibet plukker opp både staker, bøyer og blåser på lang avstand. Ingen problemer med små båter heller. Dette er selvsagt også en Furuno ... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Da må du stille bedre, Bitteliten! På min gamle Furuno får jeg tydelige ekko på alle sjømerkene.

Og Furuno`en begynner å bli noen år gammel.

Så så nå da. Jeg sa jo ikke at jeg ikke fikk de inn - bare at de gir dårlig ekko. radaren stiller seg stort sett selv den. Står på auto stort sett hele tiden - bortsett fra når det er behov for justering :crazy: For det meste kjører jeg i 14 knop slik at jeg har radaren som sjø til luft radar for å få med meg kiterne :lol: og da er ikke stakane lange nok til å komme med på wide screenen.

 

Men det er faktisk en del staker som gir dårlig ekko. Astor - test de tre på innseilinga ved Vallø fra Torgersøygapet. De kommer og går stadig vekk på min radar

 

 

Fra spøk til revolver - de dårlige ekkoene skyldes oftest at baugen på båten går litt opp og ned i sjøen og da kommer stakene med på anhvert sveip. Mulig annerledes for dere som graver dere frem i halvplan :wink:

 

Jeg sjekket baugkalibreringen på radaren min for noen uker siden. Lå da 1/2 nm fra 2 staker i Mossesundet og så de klokkerent. La meg da slik at jeg hadde disse overett - og hadde da en perfekt bauglinje :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skal ned å hente Astor senere i uken og vil da gå forbi nevnte staker. Litt artig dette å teste gammelt mot nytt.

 

Helt klart at du har en mer moderne radar enn oss gamlekara. Ingenting er auto på min gamle Furuno.

 

Mente ikke å rakke ned på din nye radar, men det kunne jo være tilfelle at det gamle, med riktig innstilling, tok inn noe bedre enn enn ny en?

 

Garnblåser kommer også greit inn på min, hr. Worse, så sant det ikke er for høye bøljer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

astor - opplevde på ingen måte at du rakker ned på radaren min. Jeg tror definitivt at eldre radarer fungerer bedre enn det kombiinstrumentet mitt. På min neste båt skal jeg ha separat radar og plotter. Må bare ha stort nok dashbord.

 

Garnblåser har jeg aldri sett - men jeg tuner ikke så mye - tuningen står stort sett på auto. Eneste jeg endrer på er sea og rain når det er dårlig vær.

 

Mulig at min 2KW lukkede antenne også begrenser effekten. har lurt på å bytte den i en min 4kw åpen antenne. Men er lidd redd for at avstanden til bakhue mitt er litt for liten når jeg kjører med hodet ut av takluka.

Link to post
Share on other sites

de dårlige ekkoene skyldes oftest at baugen på båten går litt opp og ned i sjøen og da kommer stakene med på anhvert sveip.

Det finnes radar pedestaller med vinkel for at radaren skal stå horisontalt når du er på plan, mulig dette hadde forbedret noe hos deg alt etter hvordan den står i dag...
Link to post
Share on other sites

Joda. radarantenna heller litt fremover når vi er i plan - så det er ikke noe problem. Men er det litt tung sjø og vi går i 30 knop så hender et jo at baugen duver litt opp og ned. Om antenna tar et sveip når baugen er på det høyeste så får den jo ikke med seg de laveste ekkoene - men de kommer med på neste sveip når baugen er nede igjen

 

Simrad har no nå kommet med antenner der rotasjonshastigheten varierer med båtens fart - det er sikkert kjekt

 

Må si at jeg er veldig fornøyd med tingens tilstand slik det er . CX 44 er et kombiinstrument med radar, ekkolodd og plotter, og da blir ikke alt optimalt i forhold til hva man får i separate instrumenter. Men det er en pakke jeg trives med. Ulempen er at det f.esk. for å justere tuning må trykkes på 2-3 knapper og da blir det ikke like mye justeirng som om man bare har en knapp å vri på

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke den gamle Furunoen.

Men med de nye Raymarine radarene krever det ganske mye jobbing i manuelt oppsett å få følsomheten optimal.

 

De har imidlertid innebygd svært mange algoritmer for signalbehandling som innebærer at de i auto modus gir svært detaljterte bilder. Dette krever etter min erfaring nærmest kontinuerlig veksling i range slik at man kan skille bølgeekko fra garnstaker, blåser o.a mindre gjenstander.

 

Raymarine (sikkert også andre radarprodusenter) har dessuten lagt inn algoritmer for seilas i havneområder (økt følsomhet for korte distanser) i forhold til på åpent hav (mindre følsomhet for ekkosignaler på kort avstand). Når havet er tilnærmet "flatt" er det interessant å se hvorledes måkene gir fint ekko på radaren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...