Jump to content

Nå kommer D5L på baatplassen!


Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner!

 

Som mange av dere vil huske har vi tidligere vært inne på muligheten for å arrangere fritidsbåtskipperkurs via nettet. Basert på de gode erfaringene som er gjort med tidligere båtfører- og VHF-kurs fristet det å bruke å bruke baatplassens tekniske og administrative fortrinn også til D5L.

 

Tanken ble luftet for Ingar - og jeg hadde knapt berørt SEND-knappen før det kom et svært positivt og velvillig svar tilbake. Hurra for baatplassen :flag:

 

Jeg har nå klarert formalitetene med Sjøfartsdirektoratet og er klar til å starte med kurs til D5L i løpet av september. Nedenfor kommer en oppstilling som viser det viktigste, men jeg svarer gjere på det som måtte være glemt . . . . .

 

Kursplan

 

For det generelle omkring Baatskolen POSEIDON og D5L, se Baatskolens hjemmesider.

 

Gjennomføringen på baatplassen vil skje på omtrent samme måte som for de tidligere kursene:

 

a) Interesserte deltagere melder seg til jan@baatskolen.no

b) Deltagerne registreres og får tilsendt materiell

c) Deltagerne får adgang til et "klasserom" som opprettes spesielt på baatplassen

d) Hver uke legges ut en ny del av pensum, med utfyllende forklaringer, eksempler, overheader, etc

e) Deltagerne seg i mellom - og kurslederen - diskuterer stoffet som er utlagt. Fordyper seg i de sakene som kommer frem og blir etter hvert fortrolig med den aktuelle delen

f) Kurslederen legger ut noen små oppgaver som kan være fine å bryne seg på

g) Kursledere legger ut "Innsendingsoppgaver" som skal løses av hver enkelt deltager og sendes til kurslederen via mail for retting / kommentering

 

Omkring jul vil vi være kommet gjennom navigasjonsdelen; da samles vi i Stavanger, trolig ombord i Gamle Salten for:

 

h) Repetisjon av det som deltagerne ønsker å friske opp

i) Praksistur / instrumentseilas med POSEIDON. og skriftlig eksamen etter de retningslinjer som gjelder for Fritidsbåtskippereksamen og som er nedfelt i baatskolens kvalitetssikringshåndbok.

j) Eksamensoppgavene rettes og deltagerne blir informert om sine karakterer

 

Etter jul tar vi "vårfagene" som Regelverk, Sikkerhet, Teknologi og Skipslære. Disse gjennomgåes på samme måte som beskrevet ovenfor. Også her arrangeres samling / eksamen i Stavanger.

 

 

Gruppearbeid:

Siden mange av baatplassens medlemmer er båtnaboer, og godt kan tenke seg å samarbeide om D5L åpner jeg for denne muligheten. Man kan samles i mindre grupper og delta felles for en gunstig pris. Man vil da naturligvis samarbeide internt, men forhåpentlig også delta aktivt i diskusjonene på nettet. Innsendingsoppgavene må sendes fra hver enkelt deltager - men jeg forstår selvfølgelig at man kanskje "hjelper hverandre" :wink:

 

Eksamen vil imidlertid IKKE være gruppearbeid :headbang: Her må hver enkelt deltager møte personlig til eksamen, og være nødt til å stole på det som man selv har tilegnet seg . . . .

 

 

Priser og betaling:

Siden dette er første gang med D5L på baatplassen satser vi på en virkelig god "introduksjonspris" - som neppe vil bli opprettholdt neste gang :wink:

 

Pris for enkeltdeltager: NOK 8.000

Dette inkluderer undervisning, repetisjon i Stavanger, praksistur og "utstyrspakken". Utstyrspakken består bl.a. av læreboken Fritidsbåtskipperen, kartene 16, 17 og 559 som brukes meget i undervisningen. Hvis noen ikke vil "pakken", men selv skaffe lærebok, og helt ferske kart, kan fratrekkes NOK 600. Parallellinjal og passer regner jeg med at de fleste allerede har liggende, så det er ikke inkludert i pakken.

 

Pris for videre deltagere i samme gruppe: NOK 5.000

Dette betyr at en deltager regnes som "gruppeleder" og betaler full pris, de andre betaler 5.000. Men hvordan deltagerne vil utligne omkostningene seg i mellom legger jeg meg selvfølgelig ikke opp i :wink:

 

Det som IKKE er inkludert i denne prisen er reise og opphold i forbindelse med de to samlingene i Stavanger, og eksamensgebyr. Reiser ordner hver enkelt. Oppholdet i Stavanger vil noen ordne privat, mens andre vil bruke Gamle Salten. Jeg mener bestemt at de som tidligere har vært med på samlingene ombord har vært meget vel fornøyde med forholdet mellom pris og nytte :wink: Eksamensgebyret er heller ikke medregnet. Det er NOK 500 for navigasjonseksamen og NOK 500 for "vårfagene".

 

Betaling skjer til baatskolens bankkonto før utsendelse av pakkene, eller pakkene sendes i oppkrav. Etter forutgående avtale kan betalingen eventuelt deles i to like deler.

 

 

Påmelding:

Bindende påmelding skjer til jan@baatskolen.no senest 10. sept.

 

 

Men som sagt: jeg har helt sikkert glemt noe - har dere spørsmål så kom med dem!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg kan herved bekrefte at påmelding fra meg kommer.

 

Jeg har lenge vurdert å ta dette sertifikatet, grunnet vår neste båt som kommer til å overstige grense.

 

I den forbindelse har jeg undersøkt det lokale marked for kursgang, og dette finner sted kun 10 minutter m/bil unna. Til tross for dette, velger jeg kursopplegg fra Stavanger. Dette skyldes ene og alene at jeg deltok på båtførerkurs tidligere hos Poseidon og var såpass fornøyd med gjennomføringen der at jeg fra nå gleder meg til å delta på nytt kurs!

 

Håper mange melder seg på snarest, slik at kurset kan kjøres i gang!!

Link to post
Share on other sites

Suverent :flag:

Men hva med oss som bor langt fra Stavanger? Er vi nødt til å kaste oss på et fly?

Både ja og nei . . .

 

Man kan selvsagt være med på selve kurset og gjennomgå alt det teoretiske stoffet uten å komme til Stavanger. Men hvis man ønsker eksamensbevis for å søke om Fritidsbåtskippersertifikat må vi av to årsaker legge inn samlingen i Stavanger:

 

1) For å gjennomføre det obligatoriske instrumentkurset, med 8 timers praktisk seilas (stort sett i mørke) med slepebåten POSEIDON

 

2) Baatskolens kvalitetssikring og Sjøfartsdirektoratets krav til eksamen forutsetter at deltagerne møter personlig til eksamen, og det blir mest praktisk å ta samtidig i Stavanger

 

Forhåpentlig var dette greie svar - og en tur til Stavanger med overnatting ombord i Veteranskipet Gamle Salten er ikke å forakte - bare spør de som har vært med på tidligere kurs :wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men som sagt: jeg har helt sikkert glemt noe [...]

Tja, info om det paktiske angående praktisk utsjekk?

 

Dette ser ut som et veldig brukandes opplegg og til en grei pris. Jeg var egentlig i ferd med å melde meg på kurs et annet sted, men bytter gjerne ulempen med fast kursdag i noen hyggelige turer til Stavanger.

Link to post
Share on other sites

Tja, info om det paktiske angående praktisk utsjekk?

 

Dette ser ut som et veldig brukandes opplegg og til en grei pris. Jeg var egentlig i ferd med å melde meg på kurs et annet sted, men bytter gjerne ulempen med fast kursdag i noen hyggelige turer til Stavanger.

 

Takk for hyggelig tilbakemelding!

 

Her finner du det mest nødvendige om Praktisk utsjekk. En slik utsjekk kan vi gjerne kombinere med samlingen på våren for de deltagerne som måtte være interessert.

 

Kom bare med flere spørsmål, jeg skal svare etter fattig evne :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette var et interessant tilbud. Jeg bor i Stavanger, så i utgangspunktet er det greit. Men jeg jobber offshore-scedule. Hvordan kan det takles hvis oppmøte i Stavanger kolliderer med en offshoretur?

 

Har ikke lyst å melde meg på noe når jeg ikke er sikker på om jeg kommer i mål av praktiske årsaker.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan det takles hvis oppmøte i Stavanger kolliderer med en offshoretur?

Takk for interessen.

I tillegg til dette baatplassenkurset ser det ut for å bli tre vanlige D5L-kurs i Stavanger / Egersund; du kan eventuelt være med på instrumentseilas og eksamen for et av disse.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mkt interessant for å bruke Gunga språket.

 

Poseidon, hvor mange dager regner du med at oppholdene i Stavanger blir på ?

Det ligger an til å bli en weekend før jul og en i april. Hvis noen i tillegg til D5L også vil ha praktisk utsjekk så burde det la seg ordne i løpet av aprilweekenden.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Slett ikke å forakte dette her nei. Og det eneste vi trenger å dra med oss verden rundt er en lap top, 3 kart og læreboka?

 

Lurer på hva de sier på SAS når jeg bretter ut kartene når vi passerer Grønland på vei til USA :lol:

 

Jeg er interessert - definitivt. Er det noe problem å ta dette alene, dvs ikke i gruppe? Ser ikke for meg at gruppen følger meg rundt i jobben :lol:

 

Så et praktisk spørsmål:

går det an å spikre helgene allerede nå? I min verden er "før jul" litt vagt - er ikke alltid omgivelsene er å kontrollere i forhold til egen tid.

Link to post
Share on other sites

Slett ikke å forakte dette her nei. Og det eneste vi trenger å dra med oss verden rundt er en lap top, 3 kart og læreboka?

Det kan nok være en fordel å ha hodet med seg i tillegg :wink::wink:

 

Lurer på hva de sier på SAS når jeg bretter ut kartene når vi passerer Grønland på vei til USA :lol:

Det kan nok bli et større problem å forsøke å sjekke inn med en navigasjonspasser i håndbagasjen; da kan du bli omdirigert til Gunatanamo Bay - helt uten å bedrive egen navigasjon. . .

 

Jeg er interessert - definitivt. Er det noe problem å ta dette alene, dvs ikke i gruppe? Ser ikke for meg at gruppen følger meg rundt i jobben :lol:

Det med gruppe er slett ingen forutsetning; det var mer ment som en ide til dem som eventuelt hadde lyst til, eller behov for, en god grunn til å treffe noen båtkamerater regelmessig utover vinteren.

 

Så et praktisk spørsmål:

går det an å spikre helgene allerede nå? I min verden er "før jul" litt vagt - er ikke alltid omgivelsene er å kontrollere i forhold til egen tid.

Med det som jeg ser nå ligger det an til å bli enten weekende uke 47 eller uke 50. Men her tør jeg ikke helt å binde meg foreløpig - vi må også se litt hvordan det passer for de forskjellige.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon, dette er ett flott initiativ.

Jeg kommer til å melde meg på kurset.

 

I tillegg kunne jeg tenke meg å lodde stemningen blant sørlendingene om det er interesse for å danne ei "båtnabogruppe". Jeg kan vederlagsfritt stille med kurslokale som er velegnet for inntil 6-8 deltakere. Lokalet er velutstyrt med projector og trådløs internett-tilgang. Lokalet er ligger i Kristiansand sentrum. Er dette OK for deg Poseidon???

Mvh

Haber

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Heisann du, jeg lurer på følgende:

-Hvilke forkunskaper må/bør man ha for å starte dette kurset?

-Jeg er mye på reise (men online da) og lurer på hvor mange timer i uken som går med til kurset?

-Kan en eventuellt tapt uke (manglende tilgang til nettet) tas igjen?

-Kan en velge selv når en studerer?

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strålende tiltak igjen Poseidon..... siden jeg hadde så kjekt i mai når jeg var på Gamle Salten så melder jeg meg selvsagt på dette kurset jeg også...

 

Ikke at jeg planlegger større skute for tiden, men trenger jo mere kunnskap....

 

Booker lugar med lang køye på Gamle Salten med engang for begge samlingene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vurderer også dette. Er dog litt redd for å melde meg på et slikt kurs og kanskje risikere å måtte melde meg på enda et kurs i vinter i fall de mener alvor med obligatorisk sertifikat fa neste år.

 

Er det kommet noen signaler på om D5L vil bli godkjent som båtførerbevis?

Link to post
Share on other sites

Er det kommet noen signaler på om D5L vil bli godkjent som båtførerbevis?

Det tror jeg ganske sikkert.... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"Det er svært at spå, især om fremtiden..." Men akkurat her tror jeg vi kan være rimelig sikre på at D5L vil dekke kravet + slingringsmonn.

 

Knut, lang køy? Jeg synes å erindre at livbeltekassene var ganske lange, det holder vel? :lol: Eller var det Kapteinslugaren du så monn i?

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...