Jump to content

Nå kommer D5L på baatplassen!


Poseidon

Recommended Posts

Jeg tror vi kan være nokså sikre på at en obligatorisk båtførerprøve ikke går ut over D5L, om ikke finansdepartementet har en hemmelig plan om å ta knekken på båtsalget i dette landet da. :lol:

 

For min egen del er målet å få sjekket ut dette sertifikatet før hovedforfall på forsikringspremien min. :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke pensum for den nye båtlappen vil gå utover d5l. Det jeg lurer på er om jeg får amnesti eller den nye lappen tildelt om jeg tar D5l. Disse gutta som bestemmer dette er ikke særlig rimelige av seg ser du. De godtok nemlig ikke 5 års helårsbruk av en båt med lengde 7,7 meter samt et år med en på 8,8 meter som likeverdig med 3 års bruk av båt på 8 meter eller mer sist jeg vurderte å ta D5L.

Link to post
Share on other sites

.... Er dette OK for deg Poseidon???

Ja, selvfølgelig er det OK :wink: Jeg vet ikke hvor meget vi får brukt bredbånd og projector herfra, men det tar vi etter hvert.

 

hva er opptakskravet til dette kurset (sertefikatet)?

Ingen formelle opptakskrav, men man må jo være innstilt på å bruke en del tid på det gjennom vinteren. Det er tykk bok vi skal gjennom - men vi har det veldig kjekt mens vi holder på :wink:

 

Heisann du, jeg lurer på følgende:

-Hvilke forkunskaper må/bør man ha for å starte dette kurset?

-Jeg er mye på reise (men online da) og lurer på hvor mange timer i uken som går med til kurset?

-Kan en eventuellt tapt uke (manglende tilgang til nettet) tas igjen?

-Kan en velge selv når en studerer?

Forkunnskaper; ingen spesielle, men man bør beherske folkeskolepensum i alminnelig regning :wink:

Tidsforbruk; hele kurset skal i følge retningslinjene være 120 undervisningstimer. I tillegg vet jeg jo at deltagerne ofte bruker 2-3-4-5 timer pr uke til "hjemmelekser". Dette er iallefall erfaringene fra de vanlige kursene og jeg regner med at det blir omtrent det samme her.

Tapt uke; ja en uke bør gå bra, og kanskje to. Men noe av finessen må være at deltagerne er kommet omtrent like langt, slik at man til enhver tid diskuterer omtrent de samme sakene.....

Studietid; ja, jeg legge meg ikke opp i om man er nattugle eller morgenfugl :wink:

 

Er det kommet noen signaler på om D5L vil bli godkjent som båtførerbevis?

Båtførerkurset er ca 25 timer, D5L er ca 120. Dermed går D5L innholdsmessig langt utenpå båtførerbeviset. Begge administreres fra Sjøfartsdirektoratet og jeg tar det for gitt at D5L overstiger de kommende kravene med god margin.

 

Denne interessen overstiger mine mest optimistiske forventninger og jeg ser for meg at vi får en virkelig kjekk høst og vinter sammen :flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fartstiden - er den "100% fastlagt". dvs må man ha hat egen båt over 8 meter i 3 år?

Selv har jeg på en måte følgende:

jungmannskurs og et par tre år i Optimistjolla fra 7 år

Seilbrett fra 13-16

familiens seilbåter fra 7 til 18 år(20,26,29 fot)

leid seilbåt 2-3 uker i 4 somre

17 foter ett år

23 foter ett år

30 foter ett år

37 foter ett år

ett år i KV Nord inkl VHF og sikkerhetskurs

båtførerbevis

og ca 5000 innlegg på Baatplassen :eek::blush:

 

men innen eksamen neste år har jeg kanskje passert 3 år med båt over 8 meter? Er det kalenderår, dvs 12 måneders perioder eller hvordan regnes 3 år?

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: sendte en tilsvarende oversikt til sjøfartsdirektoratet som vel besto av 4 år med båt på 7,7 meter (8 med badeplattform), 4 år med båt på 6,6 meter, 1 år med båt på 8,8 meter, +++diverse småbåter. Dette ble IKKE funnet å være likeverdig med 3 år med båt på 8 meter eller mer. Tror de hadde en viss saksbehandling for det tok noen uker fra jeg sendte inn oversikten til jeg mottok negativt svar. Ble såpass demotivert av dette at jeg droppet D5L den gangen. Nå har jeg vel 2 år med båt over 8 meter og det tar jo et år å ta kurset så det ser bedre ut nå.

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fartstiden - er den "100% fastlagt". dvs må man ha hat egen båt over 8 meter i 3 år?

30 foter ett år

37 foter ett år

ett år i KV Nord inkl VHF og sikkerhetskurs

 

men innen eksamen neste år har jeg kanskje passert 3 år med båt over 8 meter? Er det kalenderår, dvs 12 måneders perioder eller hvordan regnes 3 år?

Grensen på 3 år og 8 meter er nok rimelig fast ja, vi har eksempler nok på at 7,95 ikke er det samme som 8,00.

Såvidt jeg ser av din opplisting så vil de to årene med 30' og 37' telle fullt. Hvis KV Nord er på dekk så regner jeg med at det teller fullt. Ellers regnes nok året for å være 12 måneder, så om du har hatt båtene f.eks 10 + 14 mnd så teller det to fulle år. Men i ditt tilfelle, med mange år i mindre båter, så er praktisk utsjekk en "vanntett" variant.

 

Mht samlingen før jul, så må jeg få noen dager på meg. Det har bl.a. med julebordsbestillinger ombord i Gamle Salten å gjøre . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvordan regnes årene da? er det 3x12måneder eller er det 3 sesonger eller er det noe annet? Og hvordan dokumenterer man bruk - eller er det nok å vise forsikringspapirer?

Her er det ikke lett å svare presist :wink:

 

I praksis så har jeg flere ganger hjulpet kursdeltagere med at jeg har sett på de papirene de legger frem, summerer litt tider og sjekker eventuelt litt selv - for deretter å skrive ut en bekreftelse på at båtpraksisen tilfredsstiller de krav som forskriftene stiller.

 

Men som før nevnt; hvis tiden er rikelig, men båten er noen fot for kort så ligger løsningen i Praktisk utsjekk.......

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Med andre ord - dette årnær seg sikkert. Om ikke får man jo vente med å søke sertifikatet til man har fartstiden inne, for det er vel ikke slik at bestått teoretisk eksamen går ut på dato?

Ja, hvis man har stor nok båt (altså over 8 meter) så kan løsningen ofte være å vente. Men av en eller merkelig grunn blir man fryktelig utålmodig med eksamensbeviset i hånden :wink::wink:

 

Ellers har du ganske rett: for D5L og D5LA blir eksamen ikke foreldet. Det blir den imidlertid for de høyere sertifikatene .. . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis KV Nord er på dekk så regner jeg med at det teller fullt.

Vel, i praksis holdt vi oss for det meste innendørs for det var mye dårlig vær :lol: . Men jeg var radioansvarlig ombord og gikk utkikksvakter og deltok i daglig drift av båte, inkl. inspeksjoner, flaggheis, rustbanking, maling, dreping av måker som skeit ned searideren vår og annet morro. Fin tjeneste - særlig fordi vi ikke var mer enn 12-13 mann ombord og vi seilte hele tiden

 

Jeg er herved påmeldt, inkl praktisk utsjekk om nødvendig

Link to post
Share on other sites

Å måle "fartstid" på fritidsbåter i år er i sannhet en underlig praksis. Jeg har i årevis basert meg på leid og lånt båt, og med flere på tur er det ikke godt å si hvem som fikk hvilken kvittering og hvem som fungerte som skipper på hvilken tur.

 

Et mer fornuftig krav hadde nok vært utseilt distanse over mer enn en sesong, men så var det å få dokumentert noe slikt da. :crazy:

 

Praktisk utsjekk er uansett en grei løsning for å myke opp et firkantet byråkrati. Jeg har en mistanke om at det tar kortere tid enn å forsøke å sy sammen en dokumentert praksis, og det er sikkert morsommere også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at det er skrevet noe om krav til legeattest. Er det ikke riktig at det må legges frem en legeattest som bl.a. dokumenterer god hørsel, syn og fargesyn for å få D5L sertifikat? Ingen tvil om at kurset er nyttig i forhold til kompetansen, men jeg mener å ha sett at det kreves legeattest for å få sertifikatet. Dette skulle dermed utelukke minst 10% av alle menn som fører at båt over 15m, inkludert undertegnede som ikke har et 100% fargesyn....

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Jeg er usikker på om jeg klarer å få tid til dette, men er fristet til å hive meg med, det jeg lurer på er hvordan man normalt dokumenterer at man har ført båt over 8 meter i så og så lang tid. Kjøps og salgskontrakt på at man har eid båten? Evnt sammen med bevis for at man har forsikret den i denne perioden? Medlemskap i Lokal båtforening? Signatur på båtplassem med båtdata? Noen som kjenner til hva som er regnet for tilstrekkelig dokumentasjon...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at det er skrevet noe om krav til legeattest. Er det ikke riktig at det må legges frem en legeattest som bl.a. dokumenterer god hørsel, syn og fargesyn for å få D5L sertifikat? Ingen tvil om at kurset er nyttig i forhold til kompetansen, men jeg mener å ha sett at det kreves legeattest for å få sertifikatet. Dette skulle dermed utelukke minst 10% av alle menn som fører at båt over 15m, inkludert undertegnede som ikke har et 100% fargesyn....

Bare en liten kommentar:

 

ca 8% av alle menn har en reusert fargesyn, men en del av disse vil allikevel passere Ishihara testen som normalt brukes, da dette er en noe grov test..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

..... er det flere herfra så kunne vi jo arrangere kurskvelder sammen......

Dette blir bra.

Ja, nettopp det var tanken :wink:

 

Jeg kan ikke se at det er skrevet noe om krav til legeattest. Er det ikke riktig at det må legges frem en legeattest som bl.a. dokumenterer god hørsel, syn og fargesyn for å få D5L sertifikat?

Det er riktig at det kreves legeattest for å få utstedt sertifikat D5L og D5LA. Ifølge opplysninger fra Sjøfartsdirektoratet vil kravene være de samme som for førerkort kl. B, men med tillegg av bekreftelse på fargesynet. Her står litt mer: Helsekrav. Merk at man henviser til Ishiharas tavler eller likeverdig test. En likeverdig test i denne sammenheng er det som man kaller "lanternetesten", den konsentrerer seg om fargene rød, grønn og hvit, som er de aktuelle i denne sammenheng. Det viser seg ofte at selv om man bommer på Ishihara, så kan man bestå fargetesten med glans. Den eneste måten å finne det ut på er nok å fremstille seg til en slik "lanternetest". Men etter å ha fartet rundt på sjøen en tid har vel den enkelte en oppfatning om man klarer å skille lanterner på fartøyer man treffer . . . .

 

Noen som kjenner til hva som er regnet for tilstrekkelig dokumentasjon...

I utgangspunktet er det 8 meter og 3 år. Og for at ingen skal være i tvil: Det er fullstendig bortkastet å sende en søknad hvor det opplyses at båten er 7.95 meter! Dokumentasjonen blir en annen diskusjon. "Egenerklæringer" behøver man ikke spandere porto på. Men har man fast plass i en båthavn og får de ansvarlige til å signere, så bør det gå bra. Forsikringspapirer holder vanligvis, ihvertfall hvis de kan kombineres med noe som sannsynliggjør en viss bruk av båten. Men kort sagt blir det litt individuelt hva den enkelte kommer med, og det blir en avveining hva som kan godtas. Selv har jeg i noen tilfeller vurdert det som er fremlagt, gjort mine egne undersøkelser der hvor jeg fant det nødvendig, og så skrevet ut en erklæring for kursdeltagerne. Det har såvidt jeg vet gått greit hittil.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...