Jump to content

Nå kommer D5L på baatplassen!


Poseidon

Recommended Posts

Holmedal - klart du kan melde deg på. Som Poseidon skriver - utover normal forstand kreves ikke noe særskilt. det er jo en grunn til at en del av oss andre også får lov til å være med, selvom dette med normal forstand kan diskuteres :lol:

 

En ting er å ta kurset, noe annet er å få sertifikatet.

Først tar man kurset, så tar man eksamen. Dette skjer på kursstedet

 

Så kan man søke om å få D5L sertifikatet fra Sjøfartsdirektoratet. For å får det må man

1. Ha stått på eksamenene på kurset

2. Har gyldig fartstid (dvs 3 år i båt over 8 meter) ELLER ha gjennomgåt den praktiske utsjekken. Den praktiske utsjekken er det nok mange av oss som kommer til å ta.

Link to post
Share on other sites

Holmedal, om du lurer på om du kan ta D5L uten å ha båt som er stårre enn 8 meter, så er svaret ja. Som bitteliten skriver, kan man praktisk utsjekk. Dersom fartstidkravet ikke er oppfylt.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Så hvis jeg tar dette kurset, og får den praktiske utsjekken, så når jeg har hatt båt over 8m i over tre år, så kan jeg få sertifikatet? Og da føre større båter over 50fot?

Kommer nok ikke til å få meg båt over 50fot de første 100årene, men kjekt å vite at man har kunnskap til å føre større båter.

Link to post
Share on other sites

Om du tar kurset, og består eksamen(ene) har du den teoretiske bakgrunn til å søke myndighetene som D5L sertifikat.

Den praktiske delen dekkes ved at du enten tar en praktisk utsjekk (og består), ELLER kan dokumentere at du har eid eller disponert båt på over 8 meter i 3 år eller mer. Det er i alle fall slik jeg har forstått det..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Holmedal, se det på denne måten, du er yngre og kvikkere i huet, i tillegg er det antagelig ikke så forferdelig mange år siden du gikk på skole så du er vant med læreprosessen. Og sist men ikke minst, båten du har taler for at du ikke har småbarn :-) og det betyr at du har maaaaaaaassse mer tid enn f.eks. undertegnede. Om jeg finner noen i Arendal eller omegn som har lyst å ta kurset, så hiver jeg meg på, om det ikke finnes noen i Arendal, så hiver jeg meg antagelig på.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Etterhvert som påmeldingen er mere komplett så kan vi jo se hvem som bor i nærheten, så kunne vi jo fått til studie treff et eller annet sted i løpet av høsten... Jeg er påmeldt og holder i Grenland.. har 5 kvarter i bil til Arendal, og det samme til Tønsberg/Tjøme om det blir aktuelt.... noe skal man jo gjøre når mørket har senket seg og nordavinden uler utenfor ytterdøra....

 

Jeg tror nok at vi finner noen i nærområdet vi kan samarbeide med om det blir nødvendig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kan nok skaffe møterom på Hydro med prosjektor og nettilgang så kan det bli gjort noe nyttig i disse møterommene :lol:

 

men en samling i måneden hadde jo vært greit, og ikke minst hyggelig... med litt båtprat...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ok. Høres bra ut.. Jeg er litt usikker på om jeg skal melde meg på, pga min unge alder og lite fartstid,er redd jeg ikke vil klare det.. men alt kan jo gå så lenge man er interessert. :smiley:

Nettopp hjemkommet fra en bryllupstur med Gamle Salten har jeg lest en lang rekke med nye innlegg i denne tråden.

 

Det er kjekt at dere begynner å danne grupper; det var min "baktanke" med å komme med spesialtilbudet og jeg regner med at det må bli en meget effektiv måte å gå gjennom stoffet - og holde båtabstinensen på avstand i vinterhalvåret :wink:

 

Du Holmedal skal ikke se din unge alder som noe minus. Det viktigste er nok at du er brennede interessert i det som vi gjennomgår. Tar du en titt på baatskolen så ser du bl.a. bildet av "ungdomskroken" på det siste D5L-kurset. Det var en gruppe på 4 sjøspeidere; flotte ungdommer som er på sjøen ved enhver anledning og som gjennomførte kurset med godt resultat.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tenk logisk ....

Et annen framgangsmåte er å slå opp i en relevant forskrift. Jeg har en mistanke om at det formelle kravet er:

"godkjent fartstid som del av godkjent opplæringsprogram på sjøgående skip på 15 meters største lengde og derover, herunder opplæring i brotjeneste i samsvar med regel II/4 i STCW-konvensjonen"

 

Det er mulig Poseidon kan korrigere meg om jeg tar feil, eller forklare hva det jeg har sitert egentlig betyr om jeg har limt inn riktig tekst. :lol:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

e) ikke mindre enn 12 md. godkjent fartstid som del av godkjent opplæringsprogram på sjøgående skip på 15 meters største lengde og derover, herunder opplæring i brotjeneste i samsvar med regel II/4 i STCW-konvensjonen, eller minst 36 md. godkjent fartstid om bord på sjøgående skip, hvorav ikke mindre enn 6 md. av fartstidsperioden gjennomføres i henhold til regel II/4 under tilsyn av kvalifisert offiser. Fartstid på ikke sjøgående skip kan bli godkjent under forutsetning av at ytterligere 6 md. fartstid med evaluering utføres på sjøgående skip med fartsområde 3 eller større.

:yesnod: Var det ikke det jeg sa? :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Sier ikke det seg selv, da? Båter i opplag ... :wink:

Nei, det sier seg ikke selv :wink:

 

Jeg har selv mønstret på en haug med stålplater beliggende på en bedding i Rotterdam. "Sjøgående skip" er nemlig ifølge min ringe hukommelse et skip som er beregnet for fartsområde 2 eller større - og at det er beregnet for kan da innebære at det er en platehaug . . . .

 

Men nå har vi egentlig tatt turen fra maritim terminologi og langt inn i den juridiske :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...