Jump to content

Nå kommer D5L på baatplassen!


Poseidon

Recommended Posts

Et annen framgangsmåte er å slå opp i en relevant forskrift. Jeg har en mistanke om at det formelle kravet er:

"godkjent fartstid som del av godkjent opplæringsprogram på sjøgående skip på 15 meters største lengde og derover, herunder opplæring i brotjeneste i samsvar med regel II/4 i STCW-konvensjonen"

 

Det er mulig Poseidon kan korrigere meg om jeg tar feil, eller forklare hva det jeg har sitert egentlig betyr om jeg har limt inn riktig tekst. :lol:

Det er riktig sitert, og det henviser til kravene for sertifikat D5. Dette er et såkalt STCW-sertifikat og da må Norge rette seg etter visse internasjonale regler. For D5L, som er et nasjonalt sertifikat står man friere til å etablere egne regler. I dette tilfellet kan altså ett år som beskrevet i sitatet dekke det som man ellers må ha 3 år på båt over 8 m for å oppnå.

 

Men som tidligere nevnt: har man sine 3 år på en båt som er under 8 meter - da er den mest nærliggende løsningen å bruke løsningen med "praktisk utsjekk".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon, vil det si at ett år i byssa på en MTB (som knapt rører seg fra kai) er tilstrekkelig som erfaring?

Neppe; de tilfellene jeg har vært borti med D5L har det vært et krav at det ene året til sjøs skal ha vært dekkstjeneste. Men det er nok langt på vei opp til hvordan saksbehandleren i Sjøfartsdirektoratet leser det som er fremlagt i sertifikatsøknaden.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I tillegg kunne jeg tenke meg å lodde stemningen blant sørlendingene om det er interesse for å danne ei "båtnabogruppe".

Jeg er også intresert.

Det er få fra Kristiansand og omegn som har melt sin interesse, det hadde da vært ønskelig med flere.

Er vi flere så kan vi møtes til hyggelige kurs kvelder.

Link to post
Share on other sites

God dagen gode båtvenner,

 

Jeg er aldeles overveldet over interessen og oppslutningen :wink:

 

Foreløpig mener jeg å ha registrert påmelding fra følgende:

 

Perlen

LA3939

GeirT

Tor fra Lillehammer, baatplassennick ukjent

Sydvesten

roaldbj

Bayliner 3258 1966

Bitteliten

Erik, kollega av Bitteliten, baatplassennick ukjent

Fjordbris

Alidal

Kjell Ivar fra Karmøy, baatplassennick ukjent

Oddgeir (?)

Skage (?)

Tor Erling fra Sætre, baatplassennick ukjent

 

Hvis jeg har oversett noen påmeldinger, så ber jeg om å bli kontaktet snarest på jan@baatskolen.no slik at listen kan korrigeres.

 

Dette blir spennende - og jeg gleder meg oppriktig til å komme igang :wink::wink:

 

Forøvrig ser det nå ut for at ekstra mange julebord ombord i Gamle Salten kan gjøre det nødvendig å flytte førjulssamlingen vår til den første helgen i januar. Jeg skal forsøke å spikre den endelig i løpet av et par dager.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

kan gjøre det nødvendig å flytte førjulssamlingen vår til den første helgen i januar. Jeg skal forsøke å spikre den endelig i løpet av et par dager.[/color]

Jeg tror jeg ikke tar helt feil når jeg sier det kan passe bedre for de aller fleste, da julemåneden er noe i overkant av hektisk nok fra før....

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men observerte gamle salten på vei inn jøsenfjorden i går kveld, er et nydelig skip som dere kan glede dere til og visitere! lykke til med kurs!

Jasså, du var også på sjøen ?? På turen i gårkveld var vi ute med et bryllup, både europeiske og orientalske gjester. Derfor la jeg en kort sving innom Jøsenfjorden for at gjestene skulle få se en norsk fjord etter å ha mesket seg med indrefilet av reinsdyr :wink:

 

Eriks virkelige navn er ERPET :smiley:

Takk for info, det er notert.

 

Første helg i januar er 5-7/1.

Ja, og som andre har vært inne på kan det nok ha sine fordeler å unngå juletravelheten i de tusen hjem :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se bør det bli helgen 20. til 22. april - forhåpentlig lar det seg innpasse i programmet for de fleste.

 

Dette kommer midt i utsettingen av Astor. Som alle vet er abstinensen så høy på disse tider at jeg desverre må avstå fra kurset.

 

Mars hadde vært en bedre tid og tatt eksamen på. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mars hadde vært en bedre tid og tatt eksamen på. :wink:

Yepp, kan terminene krympes slik at eksamen blir avsluttet før utsettstria starter er jeg med.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...