Jump to content

Nå kommer D5L på baatplassen!


Poseidon

Recommended Posts

Formålet er å unngå bretter eller skrukker som peker oppover på smørsiden av kartbladet, kun for at ikke trykksverte skal bli slitt bort rundt disse stedene. Den enkleste er å legge kartet i press en stund, og vanligvis kan dette gjøres ved å legge kartene dine pent og pyntelig i vinteropplag. :wink:

 

Dersom jeg antar at jeg må brette kartet på en måte som gjør at ingen kompassroser er synlige setter jeg gjerne på flere kompassroser. Min erfaring er at det stort sett er for svenske sjøkart at dette er en nødvendig øvelse.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema har en rimelig stålpasser med artiikkelnummer 20-372 til den nette sum av 49,90 kroner som gjør nytta si vil jeg tro, men den er litt treg i justeringen siden en må skru hele veien..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har startet lesingen og følger det programmet som Poseidon har satt opp i ringpermen bak flik 1, starter med Nvaigasjon på side 221.. jordens koordinater, sjømerker fyr og lykter... skumleste dette her i går og kikket på sprøsmålene til kapitelet..... ble litt deppa da...... var ikke så lett som jeg trodde så her er det bare å brette opp armene..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

- men de var jo brettet helt feil. :wink: Nå er de brettet slik jeg liker det, dvs brettet to ganger med kryss på midten til ca A3 størrelse

 

Nautisk har det utstyret som trengs. Men et lite spørsmål............... Kart, brettet?

Hvor er disse kjøpt, og hva slags kart er det snakk om?

En kartforretning med respekt for seg selv skal sende kartene rullet og i rør!

Jeg hadde personlig returnert kart som ble levert brettet, det er overhodet ikke akseptabelt.

Link to post
Share on other sites

Har lagt kartene i press. Også hos meg kom kartene brettet. Enig at de burde vært sendt separat i rør. Det gjorde meg faktisk litt deprimert. Synd å kjøpe nye karter også. :headbang:

 

Mye tungt stoff. Regner med at vi får det litt mer strukturert når Jan legger ut oppgavene og forteller oss hva som er viktig å lese. Skulle tro at noe av innholdet i boken kan skumleses.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har lagt kartene i press. Også hos meg kom kartene brettet. Enig at de burde vært sendt separat i rør. Det gjorde meg faktisk litt deprimert. Synd å kjøpe nye karter også. :headbang:

 

Mye tungt stoff. Regner med at vi får det litt mer strukturert når Jan legger ut oppgavene og forteller oss hva som er viktig å lese. Skulle tro at noe av innholdet i boken kan skumleses.

quote.gif

Eg berre lurte på korleis ein reint praktisk legg kart i press... strykejern har eg dessverre ikkje...

Link to post
Share on other sites

Enig at de burde vært sendt separat i rør

Hvorfor det? Kart er forbruksmateriell. Og brettet riktig sparer man massevis av plass. Dvs.brettet slik at man ser de fliker av kartet hvor dets nummer i kartserien er påtrykket. Da går det rasende fort å finne det rette kartet i bunken. Man bretter naturligvis med kartbildet "inn". Og når det er brettet inn o brettet ut så mange ganger at brettene tar noe av bildet, så er det vel uansett på tide å kjøpe nytt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Eg har ingenting bak flik 1....

 

Det var da merkverdig . . . . .

 

Men som Sydvesten sier har jeg lagt opp et løp som starter med navigasjonsdelen. Dette er gjort med utgangspunkt i erfaringer som er gjort og jeg føler meg trygg på at det er en hensiktsmessig rekkefølge.

 

Nå forsøker jeg å legge ut kjøreplanen for kurset her. Siden den er i Wordformat blir den kanskje litt forvrengt, men fortsatt forhåpentlig leselig:

 

Uke
Aktivitet
 38
Jordens koordinater / Kartkatalog og sjøkart
 39
Sjømerker
 40
Fyr og lykter
 41
Navigering i kartet (Jeg er bortreist på høstferie, men regner med å legge ut stoffet)
 42
Tidevann og drift
 43
Fart, tid og distansen / Strøm og navigering
 44
Planlegging av seilas
 45
Radar / Plotting
 46
Kompasser / Autopilot / Logg / Ekkolodd / Kartplotter / GPS / AIS / Navtex
 47 og 48
Sjøveisreglene
 49
Fartsgrensebestemmelser / Navigasjonsvakt / STCW / Nav.- og værvarsel
 50
Dokumentasjon av seilas / Sertifikater og fartsområder / Friluftsloven o.a.
 51 / 52
Repetisjon
 01
Repetisjon / instrumentseilas / eksamen (samling 5. – 7. januar)
 02
Tilsyn med skip
 03
Stabilitet / Fartøystørrelser
 04
Fartøysbehandling / manøvreringsevne
 05 / 06 / 07
Sikkerhet: utstyr, hypotermi, nødsignaler, alarmering, grunnstøting, kollisjon, brann, MOB

 08 / 09
Motorlære / teknologi: motortyper og –anlegg, hjelpesystemer, elektrisitet, gass

 10 / 11
Repetisjon
 12
Repetisjon / samling / eksamen (samling 23. - 25. mars)

 

Når det gjelder karter og bretting, så er jeg den første til å beklage. Men jeg har av praktiske årsaker valgt å benytte "Norgespakke" og der bruker jeg 3-4 forskjellige pakkestørrelser. Alternativet med rør passer heller dårlig inn i Postens heller firkantede oppfatning av kundenes behov. Det ville ha betydd minst to sendinger til hver mottager og rørene ville gitt en mangedobling av portoomkostningene. :headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

. Men et lite spørsmål............... Kart, brettet?

Hvor er disse kjøpt, og hva slags kart er det snakk om?

Nautisk sender alltid i rull. Kjøpt enettopp 1:50.000 kart for hele svenske Vestkusten i stedet for kortstokken med båtsportkart.

 

Poseidon - jeg forstår godt din praksis. Selv jeg som er kartfreak overlever dette med meget god margin. Det er jo tross alt snakk om kart av ganske liten allmenn interesse sett fra vårt geografiske senter :lol:

 

Mine navigasjonskart ombord er alle 1: 50.000 kart (kalt hovedseriekart). Disse er brettet i 4 og de ligger i rekkefølge etterhveradre på kartbordet ved førerplassen. Bruker papirkartene som hovednavigasjonsmiddel. Derfor ble samme type kart kjøpt for svenskekysten. Fantastisk fine kart for å få oversikt og se detaljer. Når vi går innaskjærs supplerer jeg med båtsportkart.

Link to post
Share on other sites

God dagen gode kursdeltagere,

 

nå har jeg begynt å legge ut stoff i "klasserommet vårt", så nå kan vi samles der - og satse på en trivelig vinter sammen!

 

Jeg ser frem til mange gode diskusjoner og forhåpentlig en lang rekke aha-opplevelser både foran PC'ene og i de flotte gruppene dere har organisert.

 

Jeg gleder meg stort; og håper samtidig på mang gode spørsmål fra alle landets kanter!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Et praktisk spørsmål:

hvor ofte ser du for deg å legge ut materiell i de ulike kapitlene? For å konkretisere et eksempel:

Lengde og breddegrader ble lagt ut i går. Når kommer det materiell om kartkatalog og sjøkart?

 

Føler meg som student igjen. Kan ikke si at jeg har savnet det på noen år - men dette er jo morro. Nesten som å lese avansert statistikk. Man skjønner ingenting før alt plutselig er klart for en. Dit har ikke jeg kommet ennå :lol:

Link to post
Share on other sites

Et praktisk spørsmål:

hvor ofte ser du for deg å legge ut materiell i de ulike kapitlene? For å konkretisere et eksempel:

Lengde og breddegrader ble lagt ut i går. Når kommer det materiell om kartkatalog og sjøkart?

 

Som du sikkert har sett, så har jeg delt inn hele denne delen av pensum i passende ukeporsjoner. Dette fremgår også av oversikten fremme i permen.

 

Jeg vil forsøke å få lagt ut alt stoffet for hver uke i løpet av første delen av uken - og så har vi noen dager til å bearbeide stoffet i fellesskap før neste uke og neste ukeporsjon kommer.

 

Tempoet er forøvrig det samme som jeg bruker på mine "vanlige" D5L-kurs.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...