Jump to content

Nå kommer D5L på baatplassen!


Poseidon

Recommended Posts

for meg er det ikke et must å flytte det til Mars. Perioden januar frem til mars er aktive måneder med mye reising på jobb, så jeg skulle gjerne ha 3,5 mnd på dette semesteret... Men det er min mening, jeg bøyer meg for flertallet om det er et flertall for å flytte det..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Påsken 2007 er fra siste siste dagen i mars, med palmesøndag 1. april, dette medfører vel at samlingen i Stavanger bør legges til helgen før, den 23-25 mars om familefreden i de baatplassen'iske hjem skal bevares sånn nogenlunde..

 

For meg spiller det liten rolle når det blir, jeg er med lasset uansett om det blir jør eller etter påske, og før eller etter jul... Me har det gysla kjekt på Gamle Salten og på "kontoret" :drink:

 

Men om vi kan ta en avgjørelse er jo greit så det kan plottes inn på kalenderen.. gjelder også samlingen rundt juletider..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, hvis dere er så ivrige og flittige som det her gis inntrykk av - så skulle det slett ikke være noen umulighet å komme seg inn i mars måned . . . . .

Jeg har allerede sagt i fra til Poseidon at den helgen i april av familiære årsaker er tilnærmet umulig for min del. Det er bare akkurat denne helgen i hele 1. halvår som er klin umulig, så om det kan bli en annen helg er det helt supert for meg.

 

Sjøtummel - høres ut som om du jobber med revisjon eller skatt. Årsoppgjør og innlevering av selvangivelser :smiley:

Link to post
Share on other sites

God dagen gode båtvenner,

 

Da har jeg lagt hodet i bløt, vrengt kalenderen og finlest det som leses kan for å finne ut hva som er gjørlig innenfor de rammene vi må forholde oss til.

 

Det ser ut for at vi skulle kunne komme i mål i løpet av mars hvis vi følger denne kjøreplanen:

 

 

Uke 38

Jordens koordinater / Kartkatalog og sjøkart

 

Uke 39

Sjømerker

 

Uke 40

Fyr og lykter

 

Uke 41

Navigering i kartet

(Jeg er bortreist på høstferie, men regner med å legge ut stoffet)

 

Uke 42

Tidevann og drift

 

Uke 43

Fart, tid og distansen / Strøm og navigering

 

Uke 44

Planlegging av seilas

 

Uke 45

Radar / Plotting

 

Uke 46

Kompasser / Autopilot / Logg / Ekkolodd / Kartplotter / GPS / AIS / Navtex

 

Uke 47 og 48

Sjøveisreglene

 

Uke 49

Fartsgrensebestemmelser / Navigasjonsvakt / STCW / Nav.- og værvarsel

 

Uke 50

Dokumentasjon av seilas / Sertifikater og fartsområder / Friluftsloven o.a.

 

Uke 51 / 52

Repetisjon

 

Uke 01

Repetisjon / instrumentseilas / eksamen (samling 5. – 7. januar)

 

Uke 02

Tilsyn med skip

 

Uke 03

Stabilitet / Fartøystørrelser / Måling / Lastemerker

 

Uke 04

Fartøysbehandling / manøvreringsevne

 

Uke 05 / 06 / 07

Sikkerhet: utstyr, hypotermi, nødsignaler, alarmering, grunnstøting, kollisjon, brann, MOB

 

Uke 08 / 09

Motorlære / teknologi: motortyper og –anlegg, hjelpesystemer, elektrisitet, gass, etc

 

Uke 10 / 11

Repetisjon

 

Uke 12

Repetisjon / samling / eksamen (samling 23. - 25. mars)

 

- - - - -

 

Denne kan jeg tenke meg å følge - så får vi satse på at innsatsviljen og iveren holder til vi er over målstreken :wink::wink:

 

Kommentarer mottas med interesse . . . .

 

(Men jeg må kanskje allerede si som Vår Herre sa da han skapte silden: "Det er vanskelig å gjøre alle til laks....")

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ser i første posten at fristen er 10. sept. så det er enno nokon dager igjen til å bestemme seg sant?

 

Er interessert i å bli med, og det reint teoretiske med eksamener og slikt bekymrer meg ikkje i det heile tatt. Er student og vant med 5-6 eksamener kvart halvår og rekner med at dei kjem til å gå veldig greit.

 

Når det gjeld det praktiske er eg litt meir skeptisk. Er 21 år, har ikkje båt (føreløbig) og begrenset erfaring. Treng ein mykje erfaring til å klare å gjennomføre den pratiske utsjekken? Får ein anledning til å øve først... dvs. er det det me skal gjera på dei to samlingane?

 

Lurer også på om kva som skjer dersom ein ikkje består den pratiske utsjekken. Gjeld bestått teoretisk eksamener lenge... slik at ein slepp å ta oppatt teorien for å ta den praktiske utsjekken omigjen?

 

Dersom ein ikkje består den praktiske utsjekken... kor lenge må ein då vente for å ta den på nytt... og kor mykje vil eventuelt dette koste?

 

PopeyeTheSailor

Link to post
Share on other sites

Ser i første posten at fristen er 10. sept. så det er enno nokon dager igjen til å bestemme seg sant?

Ja, det stemmer, men vi har passert 20 - og jeg vet ikke helt hvor mange jeg tør ta med - så i verste fall må jeg sette strek tidligere :headbang::headbang:

 

Når det gjeld det praktiske er eg litt meir skeptisk. Er 21 år, har ikkje båt (føreløbig) og begrenset erfaring. Treng ein mykje erfaring til å klare å gjennomføre den pratiske utsjekken? Får ein anledning til å øve først... dvs. er det det me skal gjera på dei to samlingane?

Den praktiske utsjekken er ikke en automatisk del av kurset. Den kommer i tillegg for dem som mangler den foreskrevne båtpraksis for å søke om sertifikat. Vi har nok ikke veldig mye tid til rådighet for å øve seg først, men så lenge kaiene er solide nok pleier det helst å gå bra.....

 

Lurer også på om kva som skjer dersom ein ikkje består den pratiske utsjekken. Gjeld bestått teoretisk eksamener lenge... slik at ein slepp å ta oppatt teorien for å ta den praktiske utsjekken omigjen?

Som sagt: praktisk utsjekk er ikke en automatisk del av kurset. Vitnemålet som utstedes etter bestått eksamen har ingen begrensning i gyldighet. Ihvertfall ikke foreløpig. Dermed vil man kunne ta kurset, avlegge eksamen - og så søke om sertifikat når man har samlet opp nok praksis.

 

Dersom ein ikkje består den praktiske utsjekken... kor lenge må ein då vente for å ta den på nytt... og kor mykje vil eventuelt dette koste?

Ingen begrensning i tid. Prisen for praktisk utsjekk av egne kursdeltagere har vært 1.200; da samler vi 3-4 deltagere på hver tur og gjennomgår de øvelsene som er foreskrevet i matrisen fra Sjøfartsdirektoratet.

 

Forhåpentlig var dette noenlunde greie svar på dine spørsmål - men kom gjerne tilbake for videre utdypning om nødvendig.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fant sjøfartsdirektoratets liste over momenter som skal gjennomføres ved praktisk utsjekk. Det var jo ganske mange momenter som skulle gjennomføres, rekker man alt dette?

Ja, det er som du sier "ganske mange momenter". Det er derfor jeg ikke har funnet det hensiktsmessig å legge det inn i selve D5L-kurset, men å holde utsjekken som en egen aktivitet. En annen årsak er at av de som gjennomgår D5L er det bare en mindre del som har behov for "praktisk utsjekk" for å søke sertifikat. Det ville ha vært "urettferdig" over for dem å la utsjekken bli obligatorisk.

 

Det som har vært min intensjon; og som jeg håpet å ha fått frem i et tidligere innlegg var at vi ved samlingen i mars skulle finne tid til å ta praktisk utsjekk for de som hadde behov. Vi må om nødvendig ta nettene til hjelp og jeg har tre hjelpsomme sønner som alle har papirer til å føre POSEIDON :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det som har vært min intensjon; og som jeg håpet å ha fått frem i et tidligere innlegg var at vi ved samlingen i mars skulle finne tid til å ta praktisk utsjekk for de som hadde behov. Vi må om nødvendig ta nettene til hjelp og jeg har tre hjelpsomme sønner som alle har papirer til å føre POSEIDON :wink::wink:

Veldig bra Poseidon. Jeg melder meg på den praktiske utsjekken. Ikke sikkert jeg trenger den - men har også lyst til å kjøre stor båt for å få følelsen med det :smiley:
Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at begge samlingene faller på mine offshoreperioder. Det ble litt mektig og betyr vel i praksis at dette ikke går for min del... :sad:

Det var jo beklagelig.....

Men hvis det kan være til hjelp så har jeg andre lokale kurs hvor du kan komme innom og ta eksamen. Navigasjonseksamen ser ut til å bli søndag 21. januar og den siste eksamen søndag 28. april. Jeg regner med at eksamen blir avholdt i en firmakantine her i Stavanger.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det var jo ganske mange momenter som skulle gjennomføres, rekker man alt dette?

Jeg antar at utsjekk på Poseidon ikke omfatter punkt J (seilbåt) :wink:

 

Det som har vært min intensjon; og som jeg håpet å ha fått frem i et tidligere innlegg var at vi ved samlingen i mars skulle finne tid til å ta praktisk utsjekk for de som hadde behov.

Det høres jo veldig kjekt ut, og for min del er det mulig å utvide oppholdet i Stavanger dersom tidsrammen slår sprekker.
Link to post
Share on other sites

Jeg antar at utsjekk på Poseidon ikke omfatter punkt J (seilbåt) :wink:

En fullstendig riktig antagelse :wink:

 

Men det finnes ingen forskjell på D5L for motordrevet fartøy og D5L for seilbåt. Jeg har heller ikke sett noe som tyder på at Praktisk utsjekk avlagt på motorfartøy ikke skulle være fullt gyldig for en som søker D5L-sertifikat, selv om vedkommende er seilbåteier og -bruker.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

e ikke det mitt i isbrytningssäsongen da ?? :confused:

 

Denne vinteren skal Astor på land. Bunnventiler skal byttes og ny køye skal snekres i forruffen. +++++ endel andre ting.

 

 

 

 

Astor er med på kurset. Rem og jeg går sammen i gruppe. Er det fler i området Nedre Buskerud/Asker/Bærum så hadde det vært fint å høre fra dere.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...