Jump to content

Nå kommer D5L på baatplassen!


Poseidon

Recommended Posts

:eek: Jeg regnet ikke med at damene ville være i flertall akkurat, men hadde jo regnet med at det kanskje ble noen flere enn undertegnede :smiley:

 

For min del, så blir dette årets bursdags- og julegave til meg fra min kjære, skjønner ikke hvorfor ikke flere av dere har tenkt slik og tatt kurset sammen med deres bedre halvdel :wink:

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Link to post
Share on other sites

Antakelig fordi båten er det siste stedet i vårt samfunn der mannen tror at han er overlegen kvinnen .....

På mitt siste D5L-kurs i Lundsvågen båtforening her i Stavanger hadde jeg 2 kvinnelige deltagere + ca 23 menn. Jentene leverte stort sett de beste besvarelsene. Den ene fikk meg til å fravike mitt gamle prinsipp om aldri å gi blank 6'er i skriftlig navigasjon - for nærmere prikkfritt enn hennes besvarelse er det ikke mulig å komme!

 

Bare en jente på nettkurset - men det er som kjent ikke kvantiteten som avgjør :flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har fått noen spørsmål om tilgangen til D5L forumene.

Foreløpig har alle medlemmer lesetilgang i "Generell kursinformasjon".

Når deltagerlisten er endelig klar vil kursdeltagerne bli overført til "D5L" medlemsgruppen. Dette gir dem full tilgang til alt som ligger under D5L.

(Bitteliten er der allerede fordi han måtte hjelpe meg med en sjekk av pdf-visning)

Link to post
Share on other sites

Kursmateriellet kom i posten i går, lørdag 8. september.

 

Det var bra!

Du var blant de første til å betale, så derfor gikk din pakke også ut blant de første :wink:

Nå er vel ca halvparten avsendt og jeg følger opp så snart nettbanken forteller hvem som har vært innom.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her lurer jeg litt på endel problemstillinger.

 

Jeg tok kystskipper 200brt i 1990. Men som det kommer fram av da tidens regler måtte du ha brukt sertifikatet innen 5 år for å få det gyldig. Ellers var du nødt til å ta en ny navigasjons eksamen.

Jeg har aldrig siden ført et slikt farkost men sitter med de nødvendige teoretiske kunnskaper.

 

Men kan dokumentere en godel fartstid både i yrkessammenheng og privat på fartyg over 8 meter.

 

Så hvor legger mann seg i dag i forhold til dette??????

 

Er det slik at jeg ikke er i stand lengre å føre et fartyg på et lovlig vis over 8 meter?????

 

Meget forvirret

MVH Ove

Link to post
Share on other sites

Her lurer jeg litt på endel problemstillinger.

Jeg skal gjøre mitt beste for å svare . . . .

Jeg tok kystskipper 200brt i 1990.

Det fremgår ikke klart om du tok kystskippersertifikat eller kystskippereksamen. Hvis du tok sertifikatet så er det utgått som følge av STCW95-reglene. Hvis du tok eksamen så er den etter 5 år ikke gyldig i forhold til et fullt D5 (kystskippersertifikat), men den er fortsatt gyldig som eksamen for D5L.

Men som det kommer fram av da tidens regler måtte du ha brukt sertifikatet innen 5 år for å få det gyldig. Ellers var du nødt til å ta en ny navigasjons eksamen.

Disse reglene kjenner jeg ikke til, jeg tør påstå at du muligens blander sammen et par forhold, men i praksis gjør det neppe noen forskjell :wink:

Men kan dokumentere en godel fartstid både i yrkessammenheng og privat på fartyg over 8 meter.

Så hvor legger mann seg i dag i forhold til dette??????

Hvis du har bestått kystskippereksamen, i alle aktuelle fag, så er den som nevnt fortsatt gyldig i forhold til Fritidsbåtskipper D5L. Med tilstrekkelig båtpraksis kan du altså søke, og regne med å få, Fritidsbåtskippersertifikat.

Er det slik at jeg ikke er i stand lengre å føre et fartyg på et lovlig vis over 8 meter?????

 

Meget forvirret

MVH Ove

 

Jo, du kan selvfølgelig føre båter opp til 15 meter, slik som alle andre som er minst 16 år :wink:

 

Forhåpentlig kan dette bidra til å minke forvirringen en liten tanke :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette var mye mer oppklarende ja, og takker for svaret.

 

Båtførerbeviset tok jeg i 1985 og har enda he he he men det hjelper ikke så stort når man ska føre en kutter på 55fot.

 

Så om jeg tar eksamen på D5 så vil de kreve en dokumentasjon på min praksis slik jeg har forstått dette. Ellers vil det bli godkjent som D5L (Fritidsbåt opptil 50brt)

MVH

Ove

Link to post
Share on other sites

Hei Ove,

 

godt at det ble litt oppklarende....

 

Det er viktig å skille mellom eksamen/vitnemål og sertifikat. Man består eksamen og mottar et bevis på dette i form av et vitnemål. Deretter kan man, med dokumentasjon for bl.a. helse og fartstid søke om sertifikat.

 

Hvis du har bestått de nødvendige fag for D5, da kan du søke om D5-sertifikat forutsatt at helseattest og fartstid er tilstrekkelig. Men her går vitnemålet ut etter 5 år - så det er i ditt tilfelle neppe aktuelt.

 

Du kan imidlertid benytte vitnemålet for D5 og søke om D5L-sertifikat. I det tilfellet foreldes vitnemålet ikke etter 5 år og praksiskravene er langt lavere. I utgangspunktet forlanges for D5L at man har "...i 3 år har disponert og regelmessig brukt en båt med minst 8 meters lengde....". Alternativt kunne man ha minst 12 måneders fartstid som kunne godkjennes for D5-sertifikat - eller benytte seg av ordningen med "Praktisk utsjekk".

 

Uansett bør det være en forholdsvis smal sak for deg å få D5L-sertifikat hvis du har dokumentasjon på bestått eksamen i de aktuelle fagene.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bern teller på knappene. At første samling blir flyttet til over nyttår vil gjøre det litt lettere. Jeg teller videre et par dager til, så får vi se.

Jeg beklager, men det ble ikke til at jeg meldte meg på. Siden jeg ikke fant noen studiekamerat i nærområdet valgte jeg å melde meg på D5L kurs på den maritime skolen her i byen. Jeg ønsker alle deltagere på Poseidon-kurset, og meg selv, lykke til.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Maritim har også. Mulig også nautisk.no også har.

 

Materiellet mottatt i dag. For en kartfreak var det en blandet opplevelse å motta kartene. Spennende med nye kart - men de var jo brettet helt feil. :wink: Nå er de brettet slik jeg liker det, dvs brettet to ganger med kryss på midten til ca A3 størrelse

 

Boka er allerede i bruk.

Link to post
Share on other sites

Maritim har også. Mulig også nautisk.no også har.

 

Materiellet mottatt i dag. For en kartfreak var det en blandet opplevelse å motta kartene. Spennende med nye kart - men de var jo brettet helt feil. :wink: Nå er de brettet slik jeg liker det, dvs brettet to ganger med kryss på midten til ca A3 størrelse

 

Boka er allerede i bruk.

 

Er jo litt forskjellige lengder og typer på dei passerane og parallellinjalene. Er disse to greie eller bør eg kjøpe nokon som er større/lengre?:

Divider 7 inch. Brass

Parallellruler 15 Inch - Brass

 

Eg og fekk kursmateriell i går. Når det gjeld kart så er eg vel ikkje akuratt ein kartfreak, men eg og lurte litt på bretting og slikt. Ser for meg at dei berre vart bretta slik pga. pakkinga i eska dei vart sendt i. Eg tenker jo på ein måte at for å holde karta i best mulig forfatning så bør dei ikkje brettast i det heile, altså rullast istadenfor. Men eg ser jo heilt klart at bretting ned til A3 format fører til at kartet blir litt lettare å håndtere. Men brettane må jo bli noko slitne etterkvart eller?

 

PopeyeTheSailor

Link to post
Share on other sites

God dag igjen, kartfreaker og andre :wink:

 

Jeg kan ikke annet enn å beklage det med kartene, men det er ene og alene et praktisk spørsmål. Det er nemlig ingen enkel sak å sende 3-6-9-12 kart på en slik måte at de går inn i postverkets standarder, helst uten bretter og slik at hver enkelt etterpå får gjort det på sin måte . . . .

 

Derfor forsøkte jeg med et minimum av bretter og unngikk så langt mulig å lage skarpe bretter - men som sagt: enkelt er det ikke.

 

Nå er det bare noen ganske få pakker som venter, og de er for deltagere som enten har betalt de aller siste dagene - eller som eventuelt ikke har betalt . . .

 

Jeg regner med å begynne å legge ut det første stoffet mandag og videre bortover i uken - det skal bli spennende å komme igang :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fikk også hentet materiellet i går og åpnet boken sammen med en duggfrisk en på terrassen. Startet med navigasjonsbiten og fant ut jeg på langt nær var utlært her.. så her trengs det mere påfyll av kunnskap... kikket også litt på lastlære/stabilitetslære og det ser spennende ut for oss som liker matematikken i hverdagen..

 

Dette blir morosamt..... og for min del kommer nok kunnskapen til å øke betraktelig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er jo litt forskjellige lengder og typer på dei passerane og parallellinjalene. Er disse to greie eller bør eg kjøpe nokon som er større/lengre?:

Divider 7 inch. Brass

Parallellruler 15 Inch - Brass

Personlig foretrekker jeg enhåndspasser, men det er smak og behag. Jeg aner ikke hva slags øvelser Poseidon legger opp til, men så lenge det ikke er kampsport burde vel syv tommer holde. En 15" linjal sikkert lang nok den også, og har du forsøkt å bruke seilbåtens luke under sprayhood som kartbord ønsker du nok ikke noen lengre linjal.

 

Skal ikke klage på kartbrettingen, det er uansett bedre å stryke dem før eksamen og satse på at det ikke blir behov for mer stryking. :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...