Jump to content

Nå kommer D5L på baatplassen!


Poseidon

Recommended Posts

Veldig bra Poseidon. Fint at vi fikk såpass detaljert oversikt så tidlig.

Ser frem til å få satt i gang med dette!

Jeg antar du sender oss kontonummer som vi kan innbetale kronene på?

Påmeldingene strømmer inn, flere steder danner man lokale grupper - og forventningspresset stiger :crazy::crazy:

 

Vi er allerede helt på grensen av hvor mange instrumentseilaser som lar seg arrangere med POSEIDON i løpet av helgen. Det ser ut for at vi må ta ut Gamle Salten for å skaffe plass til alle :wink:

 

Jeg ser også at noen har fått ordnet betalingen allerede og materiellet sendes ut etter hvert som pengene kommer inn (for å spare oppkrav). Der hvor man danner grupper sendes en samlesending til gruppelederen, så der holder jeg an med sending til alle som er "forhåndsannonsert" er kommet på plass. Bankgironr er 3315 07 19947 og kontoen står i navnet POSEIDON, Jan Welde.

 

Flere spørsmål? Ta kontakt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg melder meg på.

Er det fler fra området Asker/Bærum og Hurum/Drammen-Øst som ønsker å bli med i gruppe, så si ifra. Foreløpig består gruppa vår av Astor og undertegnede

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så dersom eg tar kurset her så vil eg få eit eksamensbevis på at eg har klart det teoretiske kurset. Og så må eg deretter søke sjøfartsdirektoratet om å få utløyst D5L sertifikatet enten på bakgrunn av pratisk utsjekk eller 3 år med båt over 8 meter. ?

 

Virker veldig aktuelt. Har eit par spm. til:

 

- Er datoene til dei to helgene avklart nå?

 

- Vil ei helg bety frå fredag til søndag, eller lørdag til søndag?

 

- Kva er prisen på opphold ombord i Gamle Salte i forbindelse med dei to helgene?

Link to post
Share on other sites

Har meldt meg på kurset i dag, - og ser frem til en lærerik og ekstra meningsfylt "opplagsperiode".

I Kristiansand er vi i ferd med å danne en studiegruppe. Så langt er det Wicma, Rolf og undertegnede som er med. Vi er selvføgelig åpne for flere, - så ta kontakt dersom du er interessert.

Mvh

Haber

Redigert av Haber (see edit history)

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Så dersom eg tar kurset her så vil eg få eit eksamensbevis på at eg har klart det teoretiske kurset. Og så må eg deretter søke sjøfartsdirektoratet om å få utløyst D5L sertifikatet enten på bakgrunn av pratisk utsjekk eller 3 år med båt over 8 meter. ?

Ja, nettopp. Det er helt riktig forstått. Vitnemål for bestått eksamen, og D5L-sertifikat er to forskjellige ting.

 

- Er datoene til dei to helgene avklart nå?

Ja, med den grad av sikkerhet som har vært mulig. Vi sikter mot 5. - 7. januar og 23. - 25. mars.

 

- Vil ei helg bety frå fredag til søndag, eller lørdag til søndag?

Vi bør kunne samles fredag ettermiddag/kveld slik at vi får noen matnyttige timer fredag kveld, deretter full lørdag og så eksamen søndag f.eks kl 0900 til 1400.....

 

- Kva er prisen på opphold ombord i Gamle Salten i forbindelse med dei to helgene?

Der kan jeg dessverre ikke gi eksakte beløp; men den opererer som hotellskip, man kommer til "duk og dekket bord". Prisen ligger på nivå med et rimelig hotell - og jeg har ennå ikke hørt noen klage :wink: Men kan man legge seg inn hos venner, eller kanskje nytte noen hotellbonger, så er det selvfølgelig opp til hver enkelt.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Etter en lang kveld ombord i Gamle Salten, på tur med 100 tørste gjester har jeg nettopp kommet hjem og har arbeidet meg gjennom en lang liste med mailer :wink:

 

Listen med påmeldte ser nå ut til å inneholde 33 navn, pluss noen som har indikert at de kommer.....

 

Dette var mer enn jeg hadde kunnet forestille meg og vi må sette strek nokså snart. Jeg kan ihvertfall ikke love å holde åpent for påmeldinger helt frem til den foreløpige fristen som ble oppgitt til 10. sept.

 

Jeg gleder meg stort til kurset - men kjenner forventningspresset puste meg i nakken :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg ser også at noen har fått ordnet betalingen allerede og materiellet sendes ut etter hvert som pengene kommer inn (for å spare oppkrav).

Den la jeg nesten ikke merke til. Jeg får ta den når jeg kjører ukens bankoppdrag på fredag. Kan jeg anta at du sender ut kvittering sammen med materiellet?
Link to post
Share on other sites

Flott at datoene er spikret nå, med tanke på oss som kommer luftveien så regner jeg med at vi starter på ettermiddagen fredagen og holder på frem til ettermiddagen søndag, slik at vi bør bestille fly hjem på tidlig kveld (barne-tv tid) fra Stavanger da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Regner med at det kommer nytt tilbud til neste år, eller?

 

Hva med hageseilere...som har disponert båt (i hage) i 3 år som er over 8 meter. Er de kvalifisert?

 

Hvordan regner man lengden på båten under fastsettelse? Er det med baugspyd og badeplattform (ytterste punkter på alle kanter?) Hele båten, elle kun over vann som regnes?

Link to post
Share on other sites

Ingar har nå åpnet lesetilgang på en liten del av D5L-kurset for alle brukere av baatplassen. Dette er fordi jeg skal kunne begynne å legge ut kursinformasjon her:Generell kursinformasjon

 

Det hadde vært fint om alle påmeldte kunne ta turen innom, både for å sjekke at man kommer inn - og for å se at påmeldingslisten så langt er riktig.

 

Dette skal bli litt av et circus :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Forsøkte å gå inn på oppdatert påmeldingsliste, men det gikk ikke.... Ellers funket det greit. Hva svikter?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Eller har du problemer med å vise pdf-vedlegget?

Yes! Jeg får bare frem en blank side. Ellers ser jeg alle Poseidons postinger.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Regner med at det kommer nytt tilbud til neste år, eller?

Det har jeg foreløpig ikke tillatt meg å tenke på :wink: Det er slit nok å få registrert 40+ deltagere med finurlige detaljer og spesialønsker - for ikke å snakke om å demme opp for spørrelysten i løpet av vinteren og arrangere samlinger og eksamen når så langt kommer . . . .

 

Med andre ord: la oss ta et skritt om gangen, slik at jeg ikke forskrever meg :wink:

 

Hva med hageseilere...som har disponert båt (i hage) i 3 år som er over 8 meter. Er de kvalifisert?

Forskriften sier ".. disponert og regelmessig brukt .." Så medmindre du driver med omtrent det samme som vår gammeltestamentlige Noah, blir det vel vanskelig å oppfylle brukskravet :wink:

 

Hvordan regner man lengden på båten under fastsettelse? Er det med baugspyd og badeplattform (ytterste punkter på alle kanter?) Hele båten, elle kun over vann som regnes?

Pr. definisjon skal det nok være LOA; men på lystbåter/fritidsbåter uten målebrev er det nok ikke alltid like presist på centimeteren hva som regnes. Men hvis du regner største lengde av faste skrogdeler burde du være på den sikre siden av reglene.

 

På de båtene jeg har hatt må jeg si at både badeplatform og baugnett har vært over vann :rolleyes:

Ja, ihvertfall så lenge den er "hagebåt", men ellers kan det vel avhenge noe av været - for ikke å si flo og fjære :rolleyes::rolleyes:

 

Forsøkte å gå inn på oppdatert påmeldingsliste, men det gikk ikke.... Ellers funket det greit. Hva svikter?

Beklager, der er jeg for lite bevandret uti datafinurlighetene til å kunne hjelpe deg. Men det virker som om de andre får den greit opp, jeg har iallefall hatt mange mailer i gårkveld og idag som viser til innholdet i listen.

Jeg vil forøvrig legge ut en ny liste senere idag.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også problem med den pdf'en. Klarte ikke å åpne med IE, men dersom jeg lagret lokalt kunne jeg åpne med Acrobat.

Prøvde det samme nå. Allt OK

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...