Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Takk for det, dere! :flag:

 

Var på avdelingen for en ny EKG idag, og fikk beklageligvis ikke klarsignal for å gjøre noen verdens ting. :headbang::headbang::headbang:

 

Ny sjanse på onsdag, så da håper jeg at jeg kan få karsignal til :smash: :smash: - jeg synes hun roper på meg der hun står, Agnes... Hadde håpet at jeg kunne fått festet nye stålspant og luset inn 3 små bordganger før vinteren setter inn.

 

Men men... tiden er enda god frem til neste sommer. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så er jeg endelig tilbake (endelig for min del..) ..... bivirkninger av antatt medisin skal man ikke spøke bort.....

 

Gamle damen er nå pakket bort for vinteren, men jeg har tatt endel mål for laging av dørk og luker.

 

Har et spørmål: Om jeg bruker "furuhyller" til dekk....hva må jeg tenke på??? Vurerer å bruke Biltema`s hyller til dekk - men hva er det som taler mot dette? Orginalt var det gran i staver..utett og feil...hvor mye galt gjør jeg ved heltre furu?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mnja det kan vel være ymse kvalitet på den materiallen uten at jeg egentlig har noe dekning for å si det men dekksplanker bør lages av kvalitetsmateriall. Ønskes furu er det vel viktig at denne er senvokst og ikke hurtigvokst og porøs. Med furu hyller mener du da hyller fra disse garasje reolene? Disse er vel forboret på diverse steder slik at det vil bli synlig i overflaten? Og tenker du å lime disse på finer?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Så er jeg endelig tilbake (endelig for min del..) ..... bivirkninger av antatt medisin skal man ikke spøke bort.....

 

Gamle damen er nå pakket bort for vinteren, men jeg har tatt endel mål for laging av dørk og luker.

 

Har et spørmål: Om jeg bruker "furuhyller" til dekk....hva må jeg tenke på??? Vurerer å bruke Biltema`s hyller til dekk - men hva er det som taler mot dette? Orginalt var det gran i staver..utett og feil...hvor mye galt gjør jeg ved heltre furu?

 

Skal ikke late som om jeg er noen trebåtviter, men har et par inspill. Om du bruker hobbyplater, fra biltema eller noe annet sted (de er jevnlig på tilbud hos OBS, og er da vesentlig billigere enn hos biltema), får du kvist. Om du kjøper glattkant furu er denne kvistfri. Penere og sterkere. Om du vil gå et steg videre hadde det kanskje vært en idé å få tak på malmfuru. Denne er laaaangt mer råtebestandig. litt mer problematikk med kvae, men egentlig ikke noe stort problem. Fine, røde, kvistfrie, dekksplanker i furu... hadde nesten sett ut som mahogny det..... Bare min mening!

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Tenker på disse hobbyplatene, ja. Om jeg bruker disse og kler de inn i epoxy så vil jobben bli endel enklere, og råte vil jeg vel ikke få på de første 10 årene? Målet er jo å legge mahogny eller teak i løpet av noen år, men har fryktelig lyst å få båten på vannet neste år.

 

Prismessig og arbeidsmessig ser jeg for meg at dette kan bli enklere å legge, men siden ingen andre har nevnt dette som et alternativ undrer jeg bare på om det er noe jeg ikke tenker på her. :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om du vil gå et steg videre hadde det kanskje vært en idé å få tak på malmfuru. Denne er laaaangt mer råtebestandig. litt mer problematikk med kvae, men egentlig ikke noe stort problem. Fine, røde, kvistfrie, dekksplanker i furu... hadde nesten sett ut som mahogny det..... Bare min mening!

 

Ingen dum mening.

 

Jeg ville ikke brukt hobby/hylleplater til dekk. Jeg laget kjøkkenbenk av det, betinget suksess. Helt klart at det ikke ville holdt til dekk. Det treverket burde vært foredlet videre til avispapir.

Link to post
Share on other sites

OK...da tror jeg den tanken forkastes. :lol:

 

Jeg får kikke litt etter malmfuru da.... :smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange m2 snakker vi egentlig om. Arbeidmessig vil det ikke bli noe særlig mere arbeid å gjøre det permanent med engang. Prismessig vil det muligens heller ikke ha de store konsekvensene. Skulle jeg ghjort det midlertidig hadde jeg kun lagt ned fineren og dekket denne med epoksy slik at det var klart for legging av staver når tiden til dette kom

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vikers, kan du ikkje berre legge furustavar sånn som det er gjort på Gamla?

 

Alternativt kan du jukse det pent med merantifiner, som du freser natespor i.

Nesten fiks ferdig da :wink:

Dette har eg faktisk tenkt på sjølv viss eg skal legge dekk på den vetle båten min. Anten det eller legge brei plank som eg kan frese natespor i skøyten mellom to planker. Det er jo det natene eigentleg er til for, er det ikkje, å tette gliper mellom plankane? No er det vel kunn for at det skal sjå fint ut.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

OK...da tror jeg den tanken forkastes. :lol:

Jeg får kikke litt etter malmfuru da.... :smash:

 

Det er en kar her i Arendal som driver et lite sagbruk/høvleri. Jeg vet har mulighet for å levere malmfuru. Om det er av interesse kan jeg se om jeg kan få tak på tlf /navn. Send meg en IM i så fall !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Vikers, kan du ikkje berre legge furustavar sånn som det er gjort på Gamla?

Dette har eg faktisk tenkt på sjølv viss eg skal legge dekk på den vetle båten min. Anten det eller legge brei plank som eg kan frese natespor i skøyten mellom to planker. Det er jo det natene eigentleg er til for, er det ikkje, å tette gliper mellom plankane? No er det vel kunn for at det skal sjå fint ut.

 

Ja, før så drivet man dekk. Og beket etterpå.

Lettere i dag :wink:

 

Jeg skal nok gjøre slik som "gamla", skjære tynne staver med furu og lime med epoxy på finer.

Kjapt og greit (håper jeg)

Link to post
Share on other sites

Vikers, kan du ikkje berre legge furustavar sånn som det er gjort på Gamla?

...

 

Jo det er klart jeg kan...men da må det bøyes til en mengde staver, damping og med såpass med fintilpasning så håpet jeg at det kunne finnes en "snarvei" de første sesonger - jeg har mer enn nok annet arbeid som MÅ gjøres før forhåpentligvis sjøsetting til våren. Men jeg vil helt klart ha staver på dekk etterhvert - spørsmålet er om jeg kan finne noen plater som enkelt kan tilpasses /sages til og som vil holde tett uten å rotne de første 2-3 sesonger...og samtidig være såpass billige at jeg kan kaste disse med god samvittighet (eventuelt bruke som underlag for stavene, når staver skal legges senere.

 

Det er jo ikke mange kvm. men med stagfester, luker, pullerter, beslag og alt annet som må tilpasses så blir legging av staver for omfattende til at jeg rekker dette i vinter.

 

Jeg banner litt i kirken her, men er egentlig ute etter greie plater jeg kan legge rett på - kutte til og ha et greit nok dekk i 2-3 sesonger - enten malt eller beiset i mahogny med lakk/olje på. :blush:

Finer er jo greie plater, men jeg er litt redd for å bruke disse som dekk....derfor dreide jeg mer i retning av heltreplater....(hobbyplater)...

 

 

Jeg ser at spanter, ribber, kjølstokker/bolter og undervannsskrog + hele innredningen vil fylle hele vinteren med arbeid - derfor denne shortcut`n for å kunne bruke båten til neste sommer.

Økonomi er også en faktor...kan jeg legge på noe billig nå, så vil jeg heller legge skikkelige saker etterpå. All annen jobb vil koste nok som det er..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tidligare i tråden snakka du om å legge finer først og så stavar med nater i mellom til "pynt" oppå de igjen. Viss du endå har tenkt å legge finer først så er det vel ikkje noko i vegen for at du berre smør denne inn med epoxy og så maler med ein 2 komp lakk/maling. Og så når du vil ta fatt på arbeidet igjen så er det klart til å lime på stavar og nate. Viss ikkje eg har gått glipp av noko :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Så en 12 mm. finer innkapslet i epoxy vil kunne gjøre nytten som dekk i 2-3 sesonger og deretter danne underlag for staver?

 

Grunnen til at jeg tenker heltre som mellomløsning er at jeg føler dette blir "bedre" treverk enn fineren...samt at det blir rimeligere om fineren ikke holder seg helt 1. klasses. Men det vil kanskje bare være å passe på å legge epoxy 100%..

 

Det er sikkert den beste løsningen....12 mm. finer i epoxy og senere 10 mm. staver oppå der igjen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Så en 12 mm. finer innkapslet i epoxy vil kunne gjøre nytten som dekk i 2-3 sesonger og deretter danne underlag for staver?

Spør du meg så spør eg deg :wink:

 

Men viss tanken er å vrake det midlertidige underlaget heilt etterpå så forstår eg jo kvifor du vil bruke noko billig å enkelt. Men viss du går for den "hobbyplate-løysinga" legg du dei då direkte på dekksbjelkane?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

....

 

Men viss tanken er å vrake det midlertidige underlaget heilt etterpå så forstår eg jo kvifor du vil bruke noko billig å enkelt. Men viss du går for den "hobbyplate-løysinga" legg du dei då direkte på dekksbjelkane?

 

 

Det var det som var tanken, da..

 

Forsenke skruer som skrus inn i dekksbjelker og proppes igjen - finkutte langs skroget...olje og deretter beise/lakke/olje, eller male om det ikke vil bli pent nok i treverket.

 

Ser likksom for meg at dette kan gjøres meget rimelig og forholdsvis mye enklere (og presiserer at dette er en mellomløsning!!!).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Høykvalitets marin kryssfiner er vel mye bedre enn rimelig heltre som materiale for dekk. Da kryssfineren er limt sammen i forskjellige retninger vil den være mer formstabil enn heltre og dessuten være fri for kvist og andre svakheter. Jeg ville brukt skikkelig finer med en gang. Hvis 12 mm finer er sterkt nok alene er dette en fin løsning, tror jeg.

 

Spenstig prosjekt, forresten!

 

- Harald

Link to post
Share on other sites

Men viss det er tilfelle og hobbyplater er for svakt som mangen hevder her så kan du jo til dømes bruke "vanlig" heiltre, altså ikkje laminert som eg hår ut i frå hobbyplater er. Det burde vel berre bli tettare å bedre viss du får tak i sånn plank som vert brukt når ein legg sutak (har ikkje eksakte mål i hovudet men meiner dei er omlag 15 cm breie og 1,8-2 cm tjukke) med i freste spor til å skøyte. Men dette bevegar seg kanskje litt meir mot permanent løysing.

 

Er mange forslag i frå meg no, nokoon meir føplause enn andre sikkert, men eg er eit B-menneske og eg får alle dei gode ideane mine om kvelden så det gjeldt å få dei formidla no før dei er gløymt i morgo tidleg :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Alle ideèr er like kjærkomne, Sinten!

 

Jeg har lagt staver på mine tidligere båter, men akkurat her så er jeg ute etter en snarvei.... Tykkere/bredere plank med not og fjær er jo også en løsning, men fort vil dekket koste 6-8 000,- noe som kanskje det kan spares inn vesentlig på om jeg finner plater jeg kan kutte til..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Beste snarvei slik jeg ser det er og legge ned finér, gjerne med fresede natespor.

Da er det ferdig jukset :wink: så kan du evt bake ned staver av ønsket matriale senere.

 

Nate og lakke det hele.

 

Ps. sender skisse i løpet av helga

 

Pps. laminerte "hylleplater" duger nok ikke vil jeg tro.

Disse er ofte av dårlig kvalitet,

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glem disse hobbyplatene og legg ned finer innbakt i epoksy så har du et dekk som holder i maaaaaaaange år selv uten stavene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...