Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

:sailing: :sailing: :sailing:

Nå er alt "bærre lækkert!!!!! "

 

Ship O`hoi!

 

Grattis till sjösättning av den flotte damen.............. :flag:

 

hun kommer att bli hur fin som helst..... :smiley:

 

 

 

(det enda som stör mitt estetiske öga er den der klumpen du bultet på akterspegeln...... :wink:

pröv o finn en folkbåtsmotorfeste der sitter festet på dekk)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med tett båt. Dette fortjente du

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Vikers :sailing: Dette så grådig bra ut.

 

Forresten ligger det en noe lignende båt på land i Kilen i Sandefjord. Med full rigg montert, bare noe mindre tror jeg. Jeg husker du hadde en del riggspørsmål tidligere. Dersom du ikke har fått løst alle problemene med riggen så kan du jo kippe bort dit og kikke.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulasjoner fra undertegnede også! Jeg vil faktisk gi ros for din evne til å skille mellom midlertidige og permanente løsninger, og klare å gå for et mål om sjøsetting, istedenfor å bli stående i hagen å pirke på detaljene! Behold motorfestet i år!

God seilsommer!

Link to post
Share on other sites

Får slutte meg til gratulantene, hadde en sniktitt på brygga i dag og fikk hilst på Vikers og Agnes. Agnes er på vei tilbake til fordums glans, og arbeidet som er lagt ned er imponerende... Lykke til videre Vikers.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Agnes er nesten 100 år o flyter, det er en riktig raritet.......dom kunde bygge båter förr, även på baksiden (=les Stockholm :wink: )

 

skulle vart intressant o se våre plastbaljer runt år 2100...........men så gammel lär en vel ikke bli..... :sad:

 

ta väl vare på henne vikers... :smiley::flag::flag_sw:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Heisan, og takk for alle godord! :cheers:

 

Her er siste bilder:

 

bilde169.jpg

 

Sittebrønn begynner å ta form. Har nå benk akter og inn mot kabin....blir slik at jeg går over benken og ned trapp for å komme inn i kabinen. Vurderer å ha to mindre fra denne benken og akterover (1 på hver side), men dette ser jeg litt på. Under benken inn mot kabin skal jeg ha trekasser som passer under til å stue vekk saker og ting. Skal lage en skuff som skal være under akterdekk også.

 

 

bilde170.jpg

 

Her flyter hun fint ved bryggen, men jeg trenger litt ballast i baugen. :) Jeg ser når jeg setter på masten (senere i kveld eller i morgen), så skal jeg få justert slik at hun ligger best mulig.

 

Som dere sikkert skjønner så gjenstår det fortsatt mye, men nå er "Agnes" slik at vi kan bruke henne i sommer og uten at hun ser ut som et St. Hansbål. :lol:

Skal jo også bygge opp en enkel innredning med skaper og skuffer - kartbord og et instrumentpanel/strømpanel, men dette kommer etterhvert.

 

Neste år blir derfor litt flere stålspant laget .. og treverket fra kjølen og opp til kjøl inne i kabin skal gås over (men hun er jo tett så kanskje behøver jeg ikke gjøre så mye.)

Motorfestet blir værende foreløpig slik at jeg kan bruke dette nå, men så ser jeg på andre løsninger og bytter neste år. Har beiset dette nå, men skal også bygge dette inn i tynn mahognyfiner....tror ikke det blir så fryktelig galt å se på....motoren legges i kabin under seiling.

 

Den bordgangen som lekker litt (der krybbebenet hadde trykt litt inn) har gått litt sammen, så jeg avventer enda litt, men jeg må nok til med noe der.

Men alt i alt er jeg storfornøyd med gamle Agnes...og ser utrolig frem til å ta henne ut for første gang.

 

Masten har jeg "etterlaminert" slik at denne er 100%...de gamle strekkfisker er smurt opp der jeg klarte (må ha nye strekkfisker etterhvert), og salinger er montert (det ligner en mast nå... :lol: ). Vurderer fortsatt om jeg skal ha tricolor i topp, eller bare en windex....slipper jo ledningstrekket, og lanterne kan jeg ha nærmere dekk. Har festet noen flere blokker på masten på steder hvor jeg kanskje vil behøve etterhvert. Flaggline til toppen, under styrbord saling til vimpler/gjesteflagg etc....

 

Som Hallaron sa da han var på besøk, så kan jo Agnes føre splittflagg med verdighet, så kanskje jeg skal investere i et slikt. :wink: Er medlem av KNS så muligheten har jeg jo....

 

Nå må jeg male ferdig badet til min søster, og så får jeg se om jeg har tid til å få opp masten i kveld. Snart skal det :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...