Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Nei....hadde jo ikke tenkt det, men siden hele båten er av "1.e klasses Hondurasmahogny" (som det står i byggebeskrivelsen), så synes jeg at jeg må fortsette med mahogny. Om jeg hadde vært neste eier, så ville jeg blitt skuffet om øverste bordgang hadde vært lerk eller lignende....

 

Men...time will show...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper!!!

 

Venter på telefon fra kranbil nå...og om jeg kommer meg på vannet så tidlig som mulig idag, så er jeg ikke redd for å maste opp grytidlig imorgen. Alt av rigg ligger klart (har noen gamle strekkfisker, men jeg tror de virker)...og med gårsdagens test av undervannskrog så er jeg beroliget. Til å være "dønn tørr", så var det utrolig lite vann som kom igjennom....det som kom vil trutne iløpet av et par/tre timer....og en liten 12v vil holde godt unna om det tar lengre tid.

 

Om jeg regner 10-12 timer til Horten, så bør det gå greit. Litt galskap å legge ut på en slik tur med en gang, men galskapen lenge leve! :cheers:

 

Lagt til: Om jeg kommer seilende kan jeg ikke love...det spørs hvor mye jeg har lært meg iløpet av turen... :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fremdriften for prosjektet her har vært enorm, og jeg bøyer meg i støvet for dette.

 

Det er godt å se at resultatene blir såpass. Gleder meg til å se skuta "live".

 

Jeg håper imidlertid du ikke tar det negativt at jeg tar opp fenderlista di.

 

Den ble etter mitt syn for voldsom.

 

Jeg forstår hensikten med denne, men ville rett og slett malt denne, for hellere frese et tynt sport midt på, legge gullmaling eller lignende i sporet.

 

Da får du bedre helhet i utseende, ja faktisk litt mer "ekslusiv" med gul-gull stripe ..........

Link to post
Share on other sites

Heisan, Perlen. :)

 

Jeg vet, jeg vet.... :blush:

 

Jeg må innrømme at jeg har tatt noen snarveier her, men dette er gjort for at jeg skal kunne bruke båten i år...., så får finishjobbingen komme før neste sesong. Jeg skal se hvordan det blir når jeg har fått tilpasset fenderlisten pent og med den fine dype mahognyfargen på¨kabinen, så vil jeg tro det blir litt anderledes..

 

Blir det ikke pent, så er din løsning grei å gjøre mens båten ligger i vannet. Hvit med gullstripe er slettes ikke dumt..

 

Jeg er litt deppa nå.... Kranbil klarte jeg ikke å få til i dag, så da blir det ikke Hortentreff på meg og Agnes. :cryin: Mandag kveld eller tirsdag på dagen er første tidspunkt som passer kranbilen, så da får det vel bli det. Har muligens en som skulle ringe meg om han fikk tid i morgen, men det får jeg bare vente og se på. Neste helg blir det uansett seiltur. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om det er negativt (for Agnes :wink: ) at det ikke blir Hortenstur. Det heter seg at motorbåt skal ligge en ukes tid før motoren startes. En seilbåt bør vel også få litt tid til å trutne før den tas i bruk. Blir jo en del belastning når du heiser seil eller om et "tørt" skrog kommer ut i litt sjøgang.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om det er negativt (for Agnes :wink: ) at det ikke blir Hortenstur. om et "tørt" skrog kommer ut i litt sjøgang.

 

Er enig med Jens_P her, litt ruskete sjø hadde neppe hvert bra for Agnes. 17 foteren Gjeld-frid virket tett og fin etter sjøsetting førstegang. Dro ut og dorget og det ble ruskevær. På slutten før jeg kom til land var det betydelige lekkasjer på henne. Så betydelig at jeg dro henne rett opp i fjæra. Heldigvis trutnet det høvelig ihop igjen

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja..jeg hadde jo egentlig planlagt minst 3 dager i sjøen uten mast, så nå kan jeg jo holde dette. Har vært og "vannet" båten flere ganger idag, og fylte litt vann i kjølen igjen....og idag var det potte tett. :flag: Lot bunnproppen sitte i slik at de nederste bordene trutner skikkelig.....nå bryter jeg vanningsforbud, og har spreder som dusjer båten hele veien......Skien klarer seg nok allikevel...tross alt er det viktig å få trutnet Agnes. :yesnod:

 

Slår av spreder ved midnatt, og så blir det spennende å se i morgen. Siste ukers tropetemp og stekende sol har gjort at bordgangene over vannlinje har gått en liten millimeter fra hverandre, men satser på at det trutner greit nå i kveld.

 

Så håper jeg bare at kranbil ringer og sier han har tid i morgen....hvis ikke har jeg avtale med en påmandag kveld eller tirsdag formiddag.

 

Da blir det i tilfellet tid til å lage litt på innredning, lakke skroget et par strøk til og ikke minst få vasket og lagt på noen strøk med lakk på dekket. Uansett skal det slipes og gis siste finish på vannet. For mye pollen og bøss i luften der jeg står nå.

 

Tenk om jeg setter denne "hundreåringen" på vannet etter så mange år (ca. 20 tenker jeg) på land....også har jeg fått henne tett?!!? :crazy: Det hadde vært utrolig morsomt.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Min trebåt er fortsatt ikke tett desverre men vesentlig tettere enn hva den var når den ble satt uti! Den lekker ganske kraftig på babord side når den blir presst ned i vannet der så må kanskje bytte noen klinker en gang til våren. Håper at du for din tett da! Men hvordan er det med disse båtene skal det være nødvendig at du må pumpe ut vann en gang til dagen eller lekker det litt mye da :lol: ?

Link to post
Share on other sites

Får du valget så anbefaler jeg utsett om morgenen. Om det lekker så du ikke kan gå fra er det trivligere å sitte om bord på dagtid. Egen erfaring er at veldig mye går sammen i løpet av første 12 timer. Dine erfaringer med lite synlig vann utvendig når du har fylt vann i kjølen og fuktet fillene lover godt.

 

Står ikke noe om vanning av båt i restriksjonene for oss i Vestfold, så stå på. :lol:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Heisan...

 

Må ha vært jentungen som har klikket litt tidligere idag, for jeg har ikke vært innom før nå.

 

Båten blir sjøsatt imorgen (tirsdag) ettermiddag, kranbil er bekreftet, representant fra båtforeningen som har marina der jeg skal ligge noen dager slik at jeg bruker mastekranen deres kommer (slik at jeg også har 220 v tilgjengelig til pumpe om det behøves) og ikke minst Agnes er klar for vannet.

 

Siste dager har godt med til å trutne henne mest mulig på land, gi skroget siste strøk av maling og 3 strøk med klarlakk. Feste av motorbrakett på hekken (som jeg skal bygge inn i mahognyfiner), klargjøring av rigg for transport (siste puss og montering skjer på bryggekanten).

 

Har nå hatt 15-20 cm vann i bunnen i over et døgn....og vannet bare fordamper...ingenting lekker så langt nede...og da er jeg godt fornøyd. At det vil komme endel vann inn i de bordagnger som er lengre opp på skroget er jeg forberedt på, så det gjør ingenting....dette trutner fort.

 

Så nå skal de to neste døgn tilbringes i båten. Mens jeg er lensevakt skal jeg montere sittebrønn, og starte på litt innredning. Madrasser/puter skal kappes (jeg må jo sove i båten kan skjønne!! :smiley. ) - gammel-tv`n skal inn og skal legge opp litt elektrisk ( blir jo fint lite så det blir greit).

2 x 12v pumper er på plass med hver sin nivåbryter i forskjellig høyde og batteriene er toppladet.

 

Alt av finish på dekk og kabin skal gjøres bare jeg kommer meg bort fra fluer, pollen, kongler, rakler og annet ræl i skogen der jeg står.

Genoaskinner, pullere og blokker etc. skal også monteres så jeg har nok å gjøre enda. Men i morgen kveld håper jeg på å kunne sitte i båten med en kald øl, en stor og god ankerdram en sigarett og høre klukkingen av vann mot skroget (og ikke inni skroget :lol: )

 

Tror ikke Bølestrand har wireless :wink: så bilder og referat kommer sent onsdag kveld vil jeg tro.

Jeg gleder meg og tror alt skal gå greit. :yesnod: Det er jo bare 15-20 år siden sist hun "badet". :eek:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:sailing: :sailing: :sailing:

 

JUHUUU!!! :flag:

 

 

I går kl 16.15 ble Agnes løftet av krybben og kjørt til vannet. Der sjøsatte vi uten mer dikkedarer og jeg var en anelse spent. :lol:

 

Utrolig nok ( vell.... jeg har jo jobbet endel timer med undervannskroget, da.. :smiley: ) så var det nesten ikke vanninntregning i det hele tatt.

Jeg har montert en pumpe nederst i kjølen under sittebrønn og en i kjølen i kabinen. Så hadde jeg med en 220 v. men den eneste pumpen som blir brukt er den i sittebrønn...i kjølen i kabinen er det fortsatt helt tørt!! :eek:

 

Båten flyter flott...utrolig lav, men en stilig båt på vannet og ikke minst er det flott å sitte i sittebrønnen med en ankerdram og pils! :cheers: Har sovet der i natt for sikkerhets skyld, men null problem - så status er tilnærmet tett! Startet dagen 06.15 og har til nå pusset ned hele kabinen, og er bare hjemme for å hente olje og lakk - nå skal Agnes bli sminket over vannlinjen også! :smash:

 

Nå holder jeg på med montering på masten (tricolor, noen blokker og windex).....men jeg må til med litt lim langsetter...det ser ut som den har sluppet litt noen steder, men her sprøyter jeg inn epoxylim og bruker tvinger i et døgns tid....så skal masten opp i morgen.

 

Her noen stemningsbilder! :lol:

 

Lillemor mente at Agnes måtte ha med seg blomster på turen....

img_1699.jpg

 

Et styretau er greit å ha...

img_1700.jpg

 

Endelig borte fra støtteben, så nå kan stoff, stripe og skrog legges på der også....

img_1705.jpg

 

Litt fortung, men det går så greit...

img_1708.jpg

 

img_1709.jpg

 

Så skal den på vannet..

img_1714.jpg

 

Litt fendring og så flyter den snart uten stropper

img_1716.jpg

 

Ble feil vei ser jeg nå...men snu litt på hodet så går det greit! :lol:

img_1720_2.jpg

 

 

 

Nye bilder kommer nok i kveld...da ser hun mye penere ut i finish i overbygg og sittebrønn!

 

Nå er alt "bærre lækkert!!!!! "

 

Ship O`hoi!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

:lol: Neida...har samme sveisen på 25. året nå. Trenger ikke forandre på noe som fungerer... :lol: :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...