Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Se an lekkasjen en uke du Vikers, mahogny trutner sent

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takk til siste gode ord! :cheers:

 

"Agnes IV" ligger fortsatt fint ved mastekranbryggen......lensepumpe går i 7 sekunder men bruker nå 12 minutter mellom hver gang istedet for 2 som det var første døgnet (nivåbryter sitter helt på dypeste punkt så det er ikke mange literne vann jeg har ombord). Ser fortsatt ann, men muligens jeg vil ha en "tryggere" hverdag om jeg legger inn litt tec7 i problemområdet??

 

Jeg hadde to karer til å hjelpe meg med å få masten opp idag...alle tau var strukket...reserveblokker festet, tricolor med ledning er på plass og virker, windex er montert (bak-frem, men hva gjør vel det...mulig at jeg retter dette nå.. :lol: ). Men....... de strekkfisker jeg har hadde rustet såpass at jeg ikke fikk strukket dem helt ut for feste, og de to som skaulle hjelpe meg hadde kun satt mast på "fabrikknye" båter hvor alt passer greit.

Jeg har tross alt en snart 100 år gammel mast i tre, har tilpasset mastefeste etter beste evne, og ikke minst så har jeg ingen erfaring / opplysninger om hvordan stag/strekkfisker etc. passer på min gamle dame.

 

Jeg hadde gjort klar alle fester, blokker til hanefot og lendetakkel ligger klart og jeg trodde at jeg kunne sette på masten ved hjelp av forstag og så stramme lensetaklene helt....for så å sette på undervant og andre vant. :smiley:

Dette var ikke måten sa mine "hjelpere" (de har seilbåt (ny type i plast)) og vi fikk dermed ikke montert masten. Jeg hadde de oppe, i sporet på kabintaket men siden min båt er så smal så var toppen av masten litt vel mye skrånende utover (båten var "tightet" inn til bryggen), slik at vant på innsiden ikke kunne festes. Tid til å flytte båten på bryggen slik at mastekran kunne svinges i posisjon rett over mastefeste var det ikke så vi måtte legge masten på bryggen igjen.

Jeg fikk i allefall svar på at den holder godt...bøyer seg ikke mye nå som vaiere er strukket på salinger (strut)..og jeg hadde fått lagt opp alle fall og skjøter som skal til.

 

Jeg tror jeg må tromme sammen et eget "lag" hvor man vet at dette er en "prøve og feile"-jobb og at vi får prøvd mer enn en løsning neste gang (om ikke den første går rett hjem?).

 

Jeg fikk i allefall inntrykk i hvor høyt masten står og båten skiftet fullstendig karakter med mast på... til det absolutte bedre! :yesnod:

 

Gleder meg utrolig til at maste/bom skal være på plass, og at jeg kan heise litt seil.. Først da vil "Agnes IV" komme til sin rett.

 

Jeg venter noen strekkfisker fra et medlem her på plassen, så jeg håper at de skal passe greit inn.....hvis ikke må jeg nok bruke et par båtlapper på nye....

 

Bilder kommer når mast er på plass...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I morgen, Grisli. :sailing:

 

Jeg måtte få andre strekkfisker hele veien, og tilpasse stag og andre ting hele veien.

Siden jeg fikk noen brukte strekkfisker av Ha ha her på forumet (Tusen hjertelig for det!!!) - så ventet jeg til disse kom i post og har nå montert disse.

Mastekran og mannskap er i orden til i morgen ettermiddag så nå skal det være tut og kjør i løpet av morgen kveld!!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbudet, Grisli. :cheers: Men vi har greie seilervester til alle, delv om disse så bedre ut..

 

Jeg sier ikke mer enn at jeg burde jo hatt fjerne madrassen før bildt ble tatt... :blush:

 

Bilde014.jpg

 

Bilde015.jpg

 

Bilde016.jpg

 

Agnes begynner virkelig å ta form...skulle hatt flyttet henne til hjemmehavnen idag, men en påhengs jeg låner litt ville ikke gå...startet såvidt, men døde ut igjen etter litt.... Men det fikses vel i morgen eller mandag...så "No problemas"...

Hovedsaken er at Agnes har fått på seg pinnen og prøvd laken!!! :flag::flag_sw::flag:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for det baatsmann. :cheers:

 

Har vært og er utrolig morsomt å holde på med...så jeg gleder meg til videre arbeid.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jo takk.... tilfredstillelsen er påhøyde med det beste av det gode. :wink:

 

Har fått sjekket med en eldre seilbåtkar i marina`n der jeg ligger...og det ser ut som om det meste jeg har gjort er slik det skal være. Jeg må bare bytte ut krokfestet på forstagen...da dette ikke tåler så mye ifølge expertisen...ny lang sjakker i rustfritt skal hentes mandag.

 

Lensetakler klarte jeg å blokke opp riktig...og hanefoten var helt grei...dog noe feil i oppsett - men fullt brukbart....alt dette iføle den 80 år gamle vetaran. :smiley:

 

Slissen i masten har et par steder hvor det er for stort spor.....så der skal jeg opp med noe epoxy..el. lign.... Men det er helt greit til mitt bruk nå. Heise meg opp i mast kan jeg gjøre når som helst..

 

Utrolig hvordan båten fant den karakteren som jeg hele tiden har sett for meg. Slike klassikere ser unektilig ut som noen "merkelige" båter uten mast påsatt. Jeg synes til og med blokker og tau på lensetakler gjør mye med helheten...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer vikers. Der har du fått deg en perle som du vil få mye glede med. Det er fortsatt håp for at luken kan gå til deg, dersom du skulle ha behovet. Vær så snill å gjør noe med den kremvisperen du har hengende akterut. Synes ikke den passer inn i helheten :wink: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ship o`hoi! :sailing:

 

Kona trodde (eller fikk bekreftet... :crazy: ) at jeg er gal.

 

Dro til Bærum og kjøpte en Crescent 5 hk. på søndag kveld og dro ut i båten på mandag morgen og testet. Alt fungerte fint og bestemte meg derfor for å flytte båten til båtplassen, men samtidig invie med en overnattingstur.

Reiste derfor i øs pøs regnevær og for første gang måtte broene i Porsgrunn åpne...og det kun for meg!!! :lol:

 

bilde019.jpg

 

Krøp litt til korset og hadde en liten lettpresenning over sittebrønn. :blush:

 

Utrolig hvordan Agnes skjærer vannet, og bølger blir kuttet slik at det nesten ikke gynger. Sideveis er hun mye mer stabil enn hva jeg er vant til, så opplevelsen var stor!

 

Innvendig begynner det å ta form...kartbor, benk og en liten kommode er satt på plass, portapotti har fått plassen sin, men ikke bygd inn enda - så i løpet av en uke er vi helgeturklare. :sailing:

 

Overnattet på Veaholmen, og fant fort ut hvor jeg hadde vært for rask med tetteremedier langs skjøter. Ikke katastrofe, og områdene er merket og skal utbedres bare regnet slutter noen timer.

 

Prøvde selvfølgelig å heise seilet og slå av motor, men det var tilnærmet vindstille sent i går kveld, så den store utfordingen var det ikke. Jeg fikk i alle fall greie på at jeg har tenkt riktig, og at det skjedde hva jeg trodde ville skje når jeg svingte /krysset/ gikk over stag eller hva nå dette heter... :wink:

 

Gleder meg vilt til nærmere helgen, da er det meldt bedre vær og det skal benyttes!

 

Når det gjelder braketten så er jeg enig i at en sidebrakett er bedre...blir tungvint å styre med motoren bak og ikke minst er jeg litt for lav i hekken. Skal skifte til en sidebrakett etterhvert her.

 

Morro!!! :sailing:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Et par bilder tatt av kona med litt dårlig mobil: :sailing:

sp_a0685.jpg

 

sp_a0687.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...