Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Svart benga kommer. :lol:

 

Klarer bare å gjøre 4-5 ting samtidig, så noe må vente...og til nå så er all finisharbeide satt til side. :)

 

Kabinen innvendig (treverket generelt i kabin innvendig) er såpass stygt at jeg velger å male dette også. Tror jeg skal finne en lys gråtone - tror det blir pent. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er sittehøyde, ja. :)

 

Nå er dekket lagt...nye røstjern akter er montert, og ny hekkplate ligger i jigg for bøying. :)

Kabintaket er nå pusset rent, men jeg orket ikke å legge duk før jeg tok kvelden...blir gjort i morgen, samt montering av rekkelisten. Pusse ned kabinvegger + sittebrønn og olje/lakke dette er jo en kosejobb for i morgen kveld...

 

Har lagt inn plenty med ryer og annet ræl som jeg dynket helt i vann og la inntil skrogsidene innvendig under vannlinje. Satser på sjøsetting torsdag....bygge litt mer innredning etterpå om skroget holder tett. Det er bra slik det er nå, for jeg kommet til overalt på undervannsskroget innvendig.

 

Håper at jeg kan maste på allerede fredag..nå som jeg trutner masse på forkant...., men spruten står vel i taket allikevel. :lol:

 

Siste bilder...

 

Kabintak er ferdig slipt...det tok noen timer. :smash::smash:

Skal forøvrig sparkle overganger i dekket og noen skruehull, som jeg bommet på. :) Sika langs alle kanter slik at her skal det være dønn tett ovenfra...

 

bilde163.jpg

 

 

Gleder meg til jeg er ferdig med grovjobben, slik at jeg kan male dekk og lakke dette noen strøk etterpå - og få et rent og pent dekk som er lett å holde rent. :yesnod: Men her et bilde av dekket akter med nye jern montert inn. Disse er forankret i en mahognybordbit som er skrudd ned i sidebjelker og i kjølstokken ( eller hva det heter den tykke saken som går i midten langsetter ut overhenget?)... :lol:

 

bilde164.jpg

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å høre hvordan det går med sjøsettingen, som du sier så lekker det nok godt selvom du truttner i forveien. Jeg gjorde også dette med min men det lekkte fordet om. Denne har vel stått ennå lenger enn min på land også ? (Min stod 1 og 1/2 - 2 år på land)

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper at båten flyter fint den, DET holder med 12v pumpen, lykke til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper at båten flyter fint den, DET holder med 12v pumpen, lykke til

 

Ja, det gjorde forståvidt min også visst ikke det hadde vært en så stor glipe mellom en bordgang et sted. Vi banka bare inn litt drev her så funka det. Forøvrig har jo jeg 2 12v pumper i tilfelle den ene skulle stoppe :flag:

Link to post
Share on other sites

Ja...jeg satser på at den flyter greit, og at den blir "helt tett" etterhvert. Nå er det nok mange år siden denne lå på vannet sist, så jeg frakter båten i krybben slik at jeg har denne på bryggen når jeg sjøsetter. Plutselig så er det en skade jeg ser at jeg må utbedre på land (selv om jeg ikke kan skjønne hvor den skulle være.. ) - og da har jeg krybben der.

 

Jeg har også 2 x 12 volts med nivåbrytere på litt ulike høyder + at jeg tar med en 220 v. Biltemapumpe. Men det bør jo holde med 12 volts pumper.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Disse er forankret i en mahognybordbit som er skrudd ned i sidebjelker og i kjølstokken ( eller hva det heter den tykke saken som går i midten langsetter ut overhenget?)... :lol:

 

bilde164.jpg

 

kan det være svinet? Kjølsvinet?

 

Husk at det skal mates når båten er på tur!

 

(smuler og matrester som ramler ned i bunn av båten, holder lenge)

Link to post
Share on other sites

Godt mulig det heter "svinet", men jeg ble litt i tvil i og med at det strekker seg opp over vannlinje. Nesten så Svinet har "hodet" opp av luke da jo.... Får hive noen skiver med postei ned i bunnen, slik at det holder seg mest mulig der.. :lol:

 

Har idag fått lagt ny duk på kabintak, et strøk maling til på skroget og spraklet opp dekket/kabintaket. Ny plate i hekken er også kommet på plass, men her må jeg lage til en "vinkellist" som ikke har 90graders vinkel... Forsøker å bøye til/ lime med epoxy av sibirsk lerkestaver, som jeg beiser i mahognyfarge.

 

Imorgen skal det males på dekk tidligst mulig...og et strøk klarlakk på skroget. Skal male kabinvegger innvendig og gi et siste strøk med bunnstoff ( strøk nr. 3). Fukter båten ned innvendig med ryer hele tiden nå, og skal prøve med litt vann i bunn av båten i morgen kveld...ser vel a om noen bord er "løse", men jeg venter lengst mulig slik at det er trutnet så godt jeg klarer med ryer.

 

Satser fortsatt på utsett før helgen....... :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Håper på å kunne starte turen tidlig lørdag morgen...bør kunne være i Horten lørdag kveld....godt det er lenge lyst. :cool:

 

Jeg skal montere fender/fotlist nå om litt...og så er jeg i utgangspunktet klar for vannet. Håper kranbil har tid så snart som mulig...

Alt over fenderlist kan jeg jo like gjerne gjøre mens jeg er lensevakt. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Håper på å kunne starte turen tidlig lørdag morgen...bør kunne være i Horten lørdag kveld....godt det er lenge lyst. :cool:

 

Jeg skal montere fender/fotlist nå om litt...og så er jeg i utgangspunktet klar for vannet. Håper kranbil har tid så snart som mulig...

Alt over fenderlist kan jeg jo like gjerne gjøre mens jeg er lensevakt. :)

 

 

Hva lager du fenderlista av? Mahogny?

Link to post
Share on other sites

Nei...ikke i år. Blir noe for dyrt nå, så jeg lager den av sibirsk lerk 70 x 23 som jeg mahognybeiser og pusser pent til. Tror at det skal bli pent. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Nei...ikke sjøsatt enda, men jeg brukte hageslange og fylte litt vann (10 cm. eller så), i kjølen...og det var bare såvidt det dryppet litt i noen minutter for så å stoppe! :flag:

 

Har hatt slangen på dusjinnstillning og bunnproppen ute i hele dag, så det meste har fått seg en god dusj. Fant et lite problemområde i rorhylsefeste, men ikke verre enn at jeg får byttet en skrue og lagt litt sika i hullet...så tror jeg det skal være greit.

 

Håper at kransjåfør kan sette meg på vannet iløpet av morgendagen...er ikke redd for vanninntrenging...en liten 12v pumpe bør klare dette frem til båten er trutnet tett...tror at den skal bli tilnærmet lik tett.

 

Idag er ekkoloddsvinger montert, skroget har fått et strøk med klarlakk, dekket og kabintak er pusset og malt et strøk til (skal ha flere, men jeg tar det etter sjøsetting - det er for mye "bøss" i luften der jeg er nå.

Har også fått satt på de midlertidige fot/fenderlister, ble ikke så bra som jeg skulle ønsket, men med litt lakk og nedpussinger for vannavløp etc...så får det holde for i år. Jeg måtte ha såpass med bredde siden jeg skulle dekke over endel dårlig ved i det øverste fribord og samtidig ha fotlis på dekk. Får heller spare og kjøpe 21 meter mahognylister og bytte det øverste fribordet neste år. Tanken på hva det vil koste gjør at jeg synes dette ble pent jeg... :lol:

 

I morgen mens jeg venter på kranbil så skal kabinen skrapes, pusses og oljes med litt beis i. Vil få samme farge som fenderlistene, kanskje litt mørkere og dypere siden dette er mahogny. Så skal lensepumper monteres, pullere, luker og benker i sittebrønn skal på plass. Dette er oljet og får sine mange lakkstrøk i dagene/ukene fremover.

 

Men ..... det beste er at jeg føler at jeg nærmest kan legge "Agnes" på vannet og ha full kontroll! :sailing:

 

Siste bilder:

 

bilde166.jpg

Siste finpuss er jo ikke tatt på listen, men man ser antydningen.:)

 

bilde167.jpg

Med vilje har jeg laget det slik at fotlisten er minimal fremme på dekk, men 15 - 20 mm. fra forpiggluken og akterover. Jeg må jo ikke lage "snublekant for alle store og små...samt at det ble litt lettere med at fortøyninger ikke gnager ned på listen.

 

Blir mye bedre etter noen timers jobb i morgen...da skal kabinen ha frisk og ny farge, og rutene er "kittet opp" med hvit sika.

 

Idag sa til og med kona at "Agnes" begynte å bli fin... :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Nei...ikke sjøsatt enda, men jeg brukte hageslange og fylte litt vann (10 cm. eller så), i kjølen...og det var bare såvidt det dryppet litt i noen minutter for så å stoppe! :flag:

 

Har hatt slangen på dusjinnstillning og bunnproppen ute i hele dag, så det meste har fått seg en god dusj. Fant et lite problemområde i rorhylsefeste, men ikke verre enn at jeg får byttet en skrue og lagt litt sika i hullet...så tror jeg det skal være greit.

 

Håper at kransjåfør kan sette meg på vannet iløpet av morgendagen...er ikke redd for vanninntrenging...en liten 12v pumpe bør klare dette frem til båten er trutnet tett...tror at den skal bli tilnærmet lik tett.

 

Idag er ekkoloddsvinger montert, skroget har fått et strøk med klarlakk, dekket og kabintak er pusset og malt et strøk til (skal ha flere, men jeg tar det etter sjøsetting - det er for mye "bøss" i luften der jeg er nå.

Har også fått satt på de midlertidige fot/fenderlister, ble ikke så bra som jeg skulle ønsket, men med litt lakk og nedpussinger for vannavløp etc...så får det holde for i år. Får heller spare og kjøpe 21 meter mahognylister neste år. :lol:

 

I morgen mens jeg venter på kranbil så skal kabinen skrapes, pusses og oljes med litt beis i. Vil få samme farge som fenderlistene, kanskje litt mørkere og dypere siden dette er mahogny. Så skal lensepumper monteres, pullere, luker og benker i sittebrønn skal på plass. Dette er oljet og får sine mange lakkstrøk i dagene/ukene fremover.

 

Men ..... det beste er at jeg føler at jeg nærmest kan legge "Agnes" på vannet og ha full kontroll! :sailing:

 

Siste bilder:

 

bilde166.jpg

Siste finpuss er jo ikke tatt på listen, men man ser antydningen.:)

 

bilde167.jpg

Med vilje har jeg laget det slik at fotlisten er minimal fremme på dekk, men 15 - 20 mm. fra forpiggluken og akterover. Jeg må jo ikke lage "snublekant for alle store og små...samt at det ble litt lettere med at fortøyninger ikke gnager ned på listen.

 

Blir mye bedre etter noen timers jobb i morgen...da skal kabinen ha frisk og ny farge, og rutene er "kittet opp" med hvit sika.

 

Idag sa til og med kona at "Agnes" begynte å bli fin... :lol:

 

Da håper jeg at du knipser noen bilder av sjøsettingen imorgen visst du får kranbil da :flag: At kona syns båten er fin er jo et godt tegn! Tror dere kan få mangen flotte turer i hu Agnes jeg! :wink:

Link to post
Share on other sites

Blir bra dette Vikers men den fender listen din syntes jeg ble noe voldsom. Hva om du hadde frest ned tykkelsen på den slik at kun de øverste 50mm beholder den tykkelsen du har på planken idag og resten freser du ned så mye du bare kan og tør for så å male den nedfreste biten hvit. Blir du bekymret for styrken grunnet dårlig ved bak kan der legges duk og epoksy på den.

 

Bare en tanke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja...jeg vet...mye kvist er det også, men jeg skal bare ha den for i år.....neste år skal det øverste fribord byttes, og nye lister skal på plass. Da blir det mye mindre størrelse... Klarer meg med tynne mahognystaver som "fenderlist" og en fotlist som jeg fester ned i dekk da. Jeg "gidder" derfor ikke å legge ned mer jobb i dette i år...og lime med epoxy blir også galt da jeg skal ha den av til vinteren igjen.

 

Som dere ser av tidligere bilde så er det mange sår i øverste fribord og de største strekker seg nesten 50 mm. ned (derfor den kraftige listen), men veden ellers er like god:

bilde143.jpg

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg med :smiley:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Lommeboken sa at den ikke hadde beholdning nok til å kjøpe 21 meter med 95 x 20 og 21 meter med 40 x 10 + 21 meter med fotlist...alt i mahogny.... Tør ikke nå å tenke på hva det vil koste...men det er som du er inne på påkrevd .....men ikke før neste sesong. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kjenner følelsen med lommeboka ja, det værste er vel at det etter alle beregninger er dyrt å være fattig.

Skal du ha øverste bordgang i synlig mahogny?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...