Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Ship o`hoi! :sailing:

 

Kona trodde (eller fikk bekreftet... :crazy: ) at jeg er gal.

 

akkurat det kunne vi bekreftet overfor kona de for lenge siden :crazy:

 

Gal er du nok men på en fin måte, håper du får seilervær til helgen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer vikers. Der har du fått deg en perle som du vil få mye glede med. Det er fortsatt håp for at luken kan gå til deg, dersom du skulle ha behovet. Vær så snill å gjør noe med den kremvisperen du har hengende akterut. Synes ikke den passer inn i helheten :wink: .

 

Takk for det, jawik. Luken er høyaktuell for jeg får ikke trutnet den sprekken som er der i min gamle. Har klart å få den fra 10-12 mm. og ned til 2-4 men der er det stopp.

 

Så si ifra om den kan leve videre på taket av Agnes.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil se den båten i sommer :smash:

:cheers:

 

Skal ikke se bort ifra at jeg tar en langtur til Oslobyen..i tidsrommet rundt Elvefestivalen i Drammen. Og kanskje vil jeg ta turen til Risør...om jeg synes jeg har kommet langt nok til å vise damen frem der.... :smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ship o'hoi indeed! :flag:

 

Dette er stort. Du skulle bare visst hvor mye vi i familien har kost oss på dine vegne ved å følge den formidable fremgangen din. Jeg forventer melding god tid i forveien ved et eventuelt Oslobesøk. Skal holde av plass på gjestebrygga.

Link to post
Share on other sites

Melding i forkant vil komme, Grisli. :sailing:

 

Jeg vil forøvrig benytte sjansen til å takke alle meget habile bidragsytere til mitt prosjekt. Uten dere alle ville jeg ikke hatt kommet hit jeg er nå.

Kan nevne at følgende er kjøpt meget rimelig eller jeg har "arvet" uten kostnad:

 

Alle fendere, vhf, strekkfisker hele veien, ekkolodd, tricolor, windex, alle fall og skjøter og 90% av alle blokker, halegatter, alle signalflagg, gps, laptop med kart....og sikkert noe mer. :lol:

 

I tillegg kommer selvfølgelig alle råd, vink og tips som jeg stort sett velger å følge (noe kan jeg ikke av økonomiske grunner gjøre i år, men mye står på planen for neste år).

 

Jeg føler nesten at dette er litt BP-båt, hvor mange har bidratt med mye - så har jeg bare gjort det praktiske. :smiley:

 

Mer bilder av båten innvendig kommer...samt mer detaljbilder utvendig etter at regnet har gitt seg, og jeg har fått lagt siste strøk med maling og lakk.

Nå skal hun bli riktig så fin....

:sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Så har jeg endelig fått opp laken, og det var en flott opplevelse.

Var en tur ute fra torsdag til i år, overnattet på Siktesøya for de som er kjent, og det var en nydelig tur. Opphold, litt sol og varmt.

Heiste seil for første gang og jammen ligger Agnes fint i sjøen. Blåste ikke mye, men nok til at jeg seilte fra Siktesøya og inn til Breviksbroen. Brukte nok 1,5 time på dette, men det var godt å endelig ha gjort det. :sailing:

 

Legger ved noen bilder fra turen:

 

bilde020.jpg

På tur ut fra båtplass og mot Brevik - kl. 22.00

bilde022.jpg

 

bilde023.jpg

Rotete??? :confused: ...Nei..., men jeg har ryddet nå. :lol:

Prøver å utnytte mest mulig av plassen så trangt blir det, men det er jo meningen i en så lav og smal båt.

Har fått på benkeplate/kartbord og en kommode til klær. Mellom dette holder jeg på å bygge en kjøleboks, og så skal skuffeseksjon på plass under benkeplaten.

 

bilde027_2.jpg

For forseil inn Breviksfjorden :sailing:

 

 

På turen hadde jeg alle seil ute av posen i land på Siktesøya for å kikke litt på disse. Jeg hadde også med en pose som jeg tidligere ikke har hatt åpnet...og jammen var det jeg trodde var et gammelt bomullsforseil et bomtelt istedet. :lol:

Litt bøting i sømmer og lappe noen hull + lage til nye spiler, så har jeg fint bomtelt fra mast til bak sittebrønn. Bommen skal heves endel fra bildet, men dere ser konturene av teltet.

bilde029.jpg

 

Alt i alt en flott tur!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Uansett vær, så har jeg da klart å være ute flere dager med "gamlemor". Utrolig morsomt, og for første gang har jeg oppdaget at alle hilser på "Agnes" og meg. :smiley:

 

Nå har jeg fått en flott "jobb" i flere år fremover - jeg skal forvalte en 52 kvm. krysser fra 1918. Den er "ferdig" restaurert på verft og ikke langt unna strøken. Litt blir det jo å gjøre der også, men nå går "Agnes IV" på land igjen for videre restaurering. Tenker meg å bruke et par år nå på å gjøre henne flott på alle mulige måter. Fordelen er jo at jeg har en super båt på vannet allikevel - så roen er der. :sailing:

 

Blir derfor å finne på Risør Trebåtfestival i "lånt" båt. "Agnes" har bevist sin styrke og kapasitet, så nå er resten bare morro! "Agnes" går derfor på land igjen iløpet av neste to uker, og kryseren tar hennes plass de neste år. Ikke galt å få en 7 år yngre båt....blir jo neste som å få en "ny" en det! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Du er gal :crazy::lol:

 

:yesnod:

 

sommer_i_norge_07_018.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei Vikers!

 

Må bare slenge meg på,og gratulere med en kjempejobb. Satt på jobb i natt og leste igjennom hele tråden, ble helt låst fast

 

til data`n jeg,glemte nesten arbeidsoppgavene som skulle utføres i løpet av vakta :lol: må si jeg er

 

mektig imponert over ditt pågangsmot. En vakker dame har det blitt,det er det ingen tvil om. :flag:

 

Mvh

 

Al

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for fine ord. :cheers:

 

Joda...Gamle "Agnes IV" har blitt såpass fin at jeg kan bruke henne uten å skjemmes, men nå får jeg jo anledning til å få henne tilbake til slik hun var i 1936 da kabinen kom på. Nå skal mahognylisten på plass øverst på fribordet, (den midlertidige i lerk fjernes... :blush: ), og jeg skal legge staver i epoxy på dekk, slipe hele kabinen ned, bytte litt treverk der og ikke minst skal sittebrønn og innvendig i kabinen bli satt i 100% stand. Om jeg bruker ett eller to år på dette er nå ikke så viktig - for jeg har jo nå en annen super båt på vannet som vi kan bruke.

Kan ikke si annet enn at jeg har blitt helfrelst på disse gamle overriggede treseilere. Makan til linjer finnes ikke lenger. :nonod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått en flott "jobb" i flere år fremover - jeg skal forvalte en 52 kvm. krysser fra 1918. Den er "ferdig" restaurert på verft og ikke langt unna strøken. Litt blir det jo å gjøre der også, men nå går "Agnes IV" på land igjen for videre restaurering. Tenker meg å bruke et par år nå på å gjøre henne flott på alle mulige måter. Fordelen er jo at jeg har en super båt på vannet allikevel - så roen er der. :sailing:

Flott, et lite 'harem' av smale gamle damer! Min debut som seiler var i 52 kvm krysser 'Octava' (nå med hjemmehavn i Son) - en smal dame i mahogni og rød plysj.

Les mer om Octava hos Norsk forening for fartøyvern.

0075.jpg

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Gratulerer. Har lest hele denne tråden og må inrømme at jeg har den største respekt !

Båten ble kjøpt som opppussings objekt i Sundsvall i 1999 for 7000,- svenske kroner og seilt til Oslo. En Laaaaaang tur og gikk igjennom gøtakanalen.

Hadde aldri vært på båt før, så jeg fikk lære meg på veien, noe som gikk greit bortsett fra ett stygt skjær i gøtakanalen jeg traff i ganske sterk strøm.

Mange gode minner fra den turen.

 

Opppussinga ble det lite av særlig da jeg fikk ett prolaps i ryggen.

Det sto derfor ute i 1 år før jeg bestemte meg for å selge båten.

Satt den inn på QXL til kr. 500,- og fikk flere som var interressert i båten.

Han som kjøpte den tror jeg jobbet med oppussning og han syntes det var feil å gi penger for ett "klenodium" og mente det var en stor jobb å pusse den opp.

Han mente også at masta måtte limes igjen, da limet var ødelagt.

Ble rimelig forbanna da han ikke ville betale de usselige 500,- og ga den bort til en fyr som bodde i Mjøndalen(tror jeg) etter enda ett år.

 

Båten så ikke så ille ut når jeg hentet den. En del flekkete maling + ett bord på styrbord side som det lakk litt vann igjennom. Taket var ikke bra da det ga etter når en gikk på det. Hadde med en sekk med treflis som jeg la rundt båten når jeg la til for kvelden for at den skulle tettes.

Har en del bilder liggendes som jeg kan poste.

 

En ting jeg ser av bildene, er motoren bak. Jeg hadde også nogenlunde samme innretting og opplevde avogtil at hele motoren var under vann. Utrolig nok fortsatte den å gå. En gammel 4 hesters arkimedes. Fantastisk god undervannsmotor :-)

Tror kanskje du vil få samme problemet.

 

Utrolig og se denne ligge på vannet igjen. Gratulerer. Ett fantastisk arbeid.

Redigert av loco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastiskt, Loco!!

 

Morsomt å se og ikke minst fint å få på plass litt mer historie.

Joda...jeg har litt undervannsmotor jeg også, så jeg skal flytte motor til babord side. tror det blir bedre.

 

Nå har jeg tatt på meg en forvaltningsjobb av en 52 kvm. krysser - så hva jeg gjør med "Agnes IV" er litt usikkert. Tror kanskje jeg skal la neste mann overta. Dette med masten er helt riktig forøvrig...den slapp mellom 1. og 2. saling sist jeg seilte. Skroget er forøvrig nå helt drevet om og båten er "potte-tett". Taket og dekket er lagt nytt, slik at det er både stabilt og tett.

 

Om du har flere bilder...gjerne også på innredning om det var slikt der da du hadde henne, så hadde det vært flott om du postet, eller mailet meg. :flag:

 

Nå ligger hun på vannet i påvente av hva jeg gjør. Beholder jeg henne så skal overbygg pusses ned...og staver legges på dekk oppå den epoxyflaten som er der nå. Så skal masten relamineres og ny fender/fotlist skal på.

 

Flott båt som seiler godt og ikke minst er det noe pent å hvile øynene på for alle hvor enn vi seiler. :sailing:

 

Om noen som leser her er interessert i å ta over prosjektet for en rimelig penge - så send en IM eller mail.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Båten jeg skal seile i noen år fremover er ikke min, men en båt jeg skal "passe på".

 

Her er det forsåvidt litt å gjøre, men da kun innvendig...ikke så mye "galt" i skroget.

 

Jeg må jo ikke selge, men om noen har lyst og evner til å fortsette - så er jeg åpen for det. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her er "Draken N7", som jeg skal forvalte i noen år fremover:

 

sommer_i_norge_07_042.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...