Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

Helt enig med deg Ficher, la bestanden vare så de neste generasjoner kan få den samme gleden som vi har med dette fisket.

Jeg synest det kunne vært en max. antall hummer pr. fisker. Hvet om privatpersoner som fisker 50-100 hummer hvert år, det burde strengt tatt ikke være nødvendig.

 

Lars s

Link to post
Share on other sites

Leser tråden med iver! Kjekt og lese at bestanden trolig øker.

 

Må fortelle om en litt morsom observasjon i ryfylke bassenget første helgen i oktober.

Vi var ute og koste oss i den nydelige varme høstsola og speilblankthav... mellomste jenta på 11 får nå låne Riben og ro litt rundt med.

Denne fredagen krydde det med hummerteiner. Ikke mindre en 4 båter satte teinene innenfor en radius av 50 meter fra der vi lå med båten.

Alle kloss i land. Hadde heldigvis ikke dregg ute..... Det lå da 8 teiner, flere med blått biltema flyte tau midt i leia ut fra moloen. Da vi gikk søndag var det slalom ut!

 

Mellomste jenta ror forbi teinetaua og utbryter...PAPPA her henger det en ØLBOKS!

 

Måtte jo ro 4 tak ut og se og jamensann der hadde den ene fiskeren huket på en flott ny ølboks... Hadde det enda vært noe lokalt Lervig!

 

Forstår nok at de var redde for at vi farende fanter skulle tjuvtrekke teinene etter mørkets frembrudd....men kan berolige eventuelle hummerfiskere som kjenner seg igjen om at de teinene har aldri låge tryggere... Ikke en gang kystvakten gadd sjekke/nærme seg oss..... ;o)

 

Liker ikke å se at ivrige fiskere setter teinene utifra kaier som er i bruk tidvis, de setter teina 5-6 meter utenfor kai og har synketau til land, uten blåser el.l...skal ikke mye propellvann f.eks i revers ved tillegging så sitter tau i propell...men en er vel redd for og miste bruket...også vet de at i røysa under kaien er det nok endel sorte... men husk noen ser deg!

 

Hilsen "Kammokåre"!

Link to post
Share on other sites

Forbeholder meg imidlertid retten til å skifte mening om jeg skulle få en til.

Da har jeg skiftet mening.

Har sikkert fisket for grunt siste tiden. Ca 10m. Nå har jeg satt i mer tau, og prøvd fra 15-25m. Ble klaff på ca 20m. Kan være tilfeldig, men jeg velger å være optimist inntil det motsatte er bevist.

26102011604.jpg

Link to post
Share on other sites

To til denne uken. Begge på ca 25 meter.

02112011629.jpg

Begynner å bli tidlig mørkt etter at vi stilte klokken, men fremdeles flott å være på sjøen.

27102011606.jpg

Om været holder seg blir det nok å holde på en stund til. Med lyskaster og skikkelig arbeidslys på dekk, så går det i grunnen like bra i mørket.

Link to post
Share on other sites

Elendig fangst i det siste. Ingen hummer på en uke. Hadde ikke været vert så bra, hadde jeg nok gitt meg for i år.

Fant litt inspirasjon på fiskerisiden.no, så jeg prøver litt til.

 

dsc00027.jpg

Brodern posserer med dagens fangst. fikk 15stk, derav 3stk rognhummer som fikk friheten igjenn. 12 stk, totalvekt 30kg, snittvekt på 2,5kg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

.... Har sikkert fisket for grunt siste tiden. Ca 10m. Nå har jeg satt i mer tau, og prøvd fra 15-25m. Ble klaff på ca 20m. Kan være tilfeldig, men jeg velger å være optimist inntil det motsatte er bevist.

Samme her. Vi, jeg og en kompis, avsluttet sesongen sist lørdag. Trakk 5 teiner fredag og lørdag. Det ble 7 hummer, en krabbe og en sjøkreps. En hummer var med rogn, så den gikk tilbake. Vi har satt for grunt tideligere. Nå la vi teinene på ca 15 til 30m etter råd fra en pratsom fisker.

 

Vi hadde ellers en litt selsom erfaring: Teinene lå ute da det blåste stiv kuling i Oslofjorden for en del uker siden. Da vi kom tilbake til feltet var 4 blåser forsvunnet. Vi tenkte at uværet måtte ha tatt dem. Uken etter var vi tilbake og dregget langs bunnen. Det ble napp med en gang! Til vår forbauselse fant vi alle våre fire teiner bundet sammen i en lenke. Det hele var festet til en liten umerket trekloss like innunder land. Det var våre teiner med våre utradisjonelle teinetau og våre knuter på teinene. Teinene var av det ganske tunge (og kostbare slaget).

 

Ellers er det noen småting jeg lurer på:

- Hummer i samleteine. Ser at noen lar den gå lenge i samleteine. Skal den mates i teina? Hva med muligheten for å ete når den har strikk på klørne?

- Kan man stappe samleteina full så de ligger oppå hverandre?

- Hummer på land. Hvor lenge kan den ligge levende (uten vann) hjemme i boden.

- Human avliving. Ser at noen koker og noen fryser den levende. Men hvorfor ikke drepe den med et solid kakk i hodet først?

 

Det ble ikke så mye hummerfiske i år pga. jobbreise, båtproblemer (kameraten sin båt)og forsøk på teinetyveri(?). Men dette var vår første sesong. Nå har vi lært en masse og skal ta mye hummer neste år! Vi vet nå hvor den står. Hvor? Sånn i Østfold traktene en plass .....

 

Far har blitt ganske sliten i armene. Kanskje mor får teinehaler til jul?

 

img_3500.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nils Pils, Hadde ikke studd sanketeina for full, litt plass må de ha. Ellers kan hummeren mates, blæretang ,fiskebiter/oppskåren fisk( fersk), eller knuste krabber liker hummeren.

 

Ligger hummeren passe kjølig på land med en fuktig klut( saltvann) over seg lever den fint et døgn eller 2.N.B. hummeren tåler ikke minusgrader på land, da fryser gjellene og den dør. Hummeren tåler ikke ferskvann, da dør den.

 

Slippes hummeren i kokende vann dør den straks. Skal hummeren fryses for lagring så er det bare å slenge de i frysen. Ser liten grunn til å gjøre noe stort nummer ut av normal avlivning/koking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...