Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

Var innom på Biltema her om dagen, der hadde de nå satt opp en plakat ved hummerteinene hvor de presiserte kravene til fluktåpninger.

Lurte litt på hvorfor det og måtte til å kontrollmåle Biltema-teinene mine, og fluktåpningene var ca 56mm på alle sammen, altså for små åpninger hele veien.

Mine teiner har to fluktåpninger tett ved hverandre på den ene siden og det er heller ikke iht kravene som sier at det skal være en åpning på hver side av teina.

Det endte med at jeg fjerna den indre ringen i alle teinene og da var det ca 70 mm åpning.

Deretter flytta jeg den ene ringen over på motstatt side og sydde igjen det gamle hullet med hageståltråd.

Tipper at hvis tilsynet trekker opp biltema-teiner og tar fram skyvelæra og finner fluktåpninger klart under 60mm så blir det i værste fall beslag og bot.

Biltema burde nok satse på å selge hummerteiner som tilfredstiller kravene til hummerfiske.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Grådigheten kjenner tydeligvis ingen grenser for enkelte:

 

Grovt forsøk på hummerjuks anmeldt til politiet

En hummerfisker fra Rogaland blir nå politianmeldt, etter at han prøvde å selge 46 hummere hvor rognen var børstet bort.

 

Sitater:

 

- Dette er noe av det groveste vi har sett på lang tid, når det gjelder fiskefusk, sier rådgiver Jørgen Bjørnseth i Fiskeridirektoratets Region Sør.

 

-Dette saken er anmeldt til politiet. Kunne Fiskeridirektoratet reagert på andre måter? -Vi har muligheter til såkalt administrative forføyninger. Denne fiskeren står i fiskerimanntallet, og overfor dem som står der, kan man i sjeldne tilfeller reagere med å kaste vedkommende ut av manntallet og nekte han de rettigheter som en yrkesfisker har. Men i dette tilfellet har vi valgt anmeldelse fordi det er første gang denne personen er tatt for noe. Bøtenivået for slike lovbrudd ligger vanligvis på mellom 5.000 og 10.000 kroner per hummer, så det sier litt om alvorlighetsgraden, sier Bjørnseth.

Link to post
Share on other sites

Grådigheten kjenner tydeligvis ingen grenser for enkelte:

 

[url="http://www.aftenbladet.no/

En hummerfisker fra Rogaland blir nå politianmeldt, etter at han prøvde å selge 46 hummere hvor rognen var børstet bort.[/url]

 

En gammel hummerfisker (yrkesfisker)fortalte at for mange år siden,skrapte de rogn av hummeren,hvis den var litt over en kilo.Dette for å komme under en kilo Hvis hummeren var over en kilo,fikk de dårligere pris.Ikke rart at det minker på denne edle vare.Det beste var vel å totalfrede den noen år,så stammen fikk ta seg opp igjen.Den er tross alt 7år før den holder lovlig mål.(25cm.)Tenk på det dere som driver rovdrift.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Ja stå på nå, få fisket fisket opp de siste hummerene.

 

Til alle ihuga motstandere av hummerfiske (fordi noen hevder at den er i ferd med å utryddes) kan jeg nevne at hummerbestanden i området jeg fisker, viser absolutt ingen tegn til utrydning. Snarere tvert imot, med inneværende år som desidert topper statestikken.

 

Det siste året har hummer pr. teinetrekk, for min del økt med over 300% i f.t. 2008, og dette føyer seg inn i en jevn oppadgående kurve de siste fire/fem årene. Dette med den samme redskapen, og på de samme plassene.

 

For ikke å få motstanderene av hummerfiske på døren, så kan jeg nevne at det aldri har vært solgt en eneste hummer, men at det gode fikske i år, har resultert i at hummerfiske for min del ble avsluttet tidligere. Jeg kan også forsikre at undermålere og rognhummer blir satt ut igjen.

 

Til slutt til de av dere som gjerne ville krydre middagen med en solid dose dårlig samvittighet til de av oss som fisker og spiser hummer, så kan det sikkert være greit å reflektere litt over den fisken du eventuelt selv spiser, -hvor den er fisket, hvor i verden den er sendt for foredling/tilbredning, hva som skal til av ressurser for å frakte den rundt for at den skal ende på ditt middagsbord, og veie dette litt opp mot de av oss som har dette som en kjærkommen hobby, fisker den i lokale områder, med kort vei fra fangststed til middagsbord.

 

Dårlig samvittighet, jeg, - nope :fishing:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har hatt ute teiner de to siste helgene. Fikk hummer begge gangene i samme teina.

18092011533.jpg

Ca 25 krabber...

18092011534.jpg

...og en hummer.

23092011561.jpg

Denne gikk nok tidligere i teina. Bare fire krabber ville dele hus med den.

 

Det fine med denne type teine, er at krabbene flytter seg til buret i enden, og delen der agnet henger blir ledig for hummeren. Har kun en slik teine i år. Men fisker den så godt som det ser ut for, blir det nok å investere i flere neste år. Bakdelen er at den er stor og tung, og litt dyr.(750kr)

De tradisjonelle bolleteinene fylles så raskt med krabber at hummeren ikke vil inn. De få gangene jeg får hummer i disse, er den aleine i teina.

Skal bli spennende å se om disse to satt pris på besøket, og planlegger en ny visitt.

Link to post
Share on other sites

Nå gler vi oss, ikke sant? Teinene står klar til kjeneste i år også, er vel lite og få sikkert, nå som d blir lovlig :giggle:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor på øy og er dessverre avhengig av å bruke båt for å komme hjem om kvelden. En bønn eller tre til hummerfiskerne:

 

1. Hummeren lever ikke bare midt i leia. Vær litt kreativ!

2. Det er påbudt å bruke synketau.

3. Planker og små blåsere som det ikke er mulig å se i litt vind bør unngås.

 

De siste tre årene har hummerteiner kostet meg nærmere kr 30 000 i ødelagte simmeringer/propeller. Jeg har derfor "flyktet" fra skjærgården frem til 13. okt. i år.

 

Vær snille og sett teinene litt unna hovedledene. Bruk synketau, gjerne med et ekstralodd. Sørg for at blåsene er synlige også i mørket (lys dioder?).

Link to post
Share on other sites

Hummerfisket er i gang og kystvakten påpasselig tilstede både med lettbåt og moderfartøy i Stavanger/Ryfylke-området idag.

Nå var også både en fregatt, en u-båt, en minesveiper(?) og ett annet fartøy av "ukjent merke" tilstede, men de hadde vel kanskje andre oppgaver enn hummerteiner :eek::lol:

 

fregatt_paa_ulsnes_011011.jpg

Link to post
Share on other sites

På tur ut Løperen i dag fikk jeg øye på en signalrød blåse ca 20 cm under vann. Rimelig tilfeldig, glad jeg ikke fikk den i propellen :sweat:

 

Hva ville dere gjort i en slik situasjon? :sweat: trekt den og lagt den grunnere, eller bare latt den ligge? Observerte forøvrig det samme i kosterfjorden i sommer.

Link to post
Share on other sites

For første gang på over 20 år bestemte jeg meg for å prøve lykken med havets kardinal igjen i år.

Den siste teina gikk over ripa ca 16.30 i ettermiddag. Da oppdaget jeg at en båt litt lengre borte var i gang med å trekke allerede.

Er ikke det litt tidlig? Er det vanlig å sette kl 0800 og trekke kl 1600 samme dag?

Link to post
Share on other sites

Var det hans egne teiner?

Det tror jeg nok. Han steamet målrettet ut til det området hvor jeg var i gang med å sette og begynte å trekke noen teiner som lå litt lengre bort. Hadde han vært ute etter andres teiner hadde han vel kjørt et sted det ikke var andre båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...