Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg er fersk hummerfisker, satt mine første teiner på lørdag.

Har fire biltemateiner (de røde).

 

Første trekk, mandag:

1 hummer

Agn: salta makrell.

pa030454.jpg

34cm, 1,5kg

 

 

Andre trekk, onsdag (greit med sjø på singlefjorden i går...):

1 hummer, 3krabber (en uten klør - hva får folk til å bryte av disse og slippe krabben ut igjen?)

Agn: Salta makrell og tunfisk på boks.

To tomme teiner, disse var agna med kattemat og makrell.

20111005.jpg

43cm, 2,2kg

 

Ganske fornøyd med starten. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Kjempefangst den siste der :)

 

Jeg fikk 7 stk i dag, 3 måtte slippes ut igjen pga størrelse/rogn. Endte med 4 stk lovlige. I dag var det atomteinene som fisket best og det ser ut som jeg har funnet en ny fin hummerplass for meg selv :D

 

Jeg fisker mye av agnet selv på sommeren ved hjelp av garn og stangfiske. Lagrer dette i fryseren og legger det i en dunk med saltvann 7-10 dager før sesongen. Som regel setter jeg garn rett før sesongen for å få noen fiskemiddagar i fryseren og enda litt hummeragn.

 

Som regel setter jeg i mer agn hver gang jeg trekker, men kan være jeg bruker det samme agnet 2 ganger viss det er mye igjen og det ikke har blitt spist av.

Link to post
Share on other sites

Da var mine teiner halt opp og fersket ned. Veldig fornøyd med årets sesong :) 27 hummere er kokt og ligger nå i fryseren å venter på Hummerparty i November. Totalt fikk jeg ca 40-43 stk, men mange ble satt ut igjen pga størrelse og rogn.

 

Båten er også grundig vasket og fersket ned, så nå er den klar for en vinter i naustet :)

Link to post
Share on other sites

12102011586.jpg

Etter fire bomturer, og ca 200 krabber, var det endelig en hummer som vant kampen om teina. Satser på at lykken snur med denne. Været kan også bli bedre. Trasig å manøvrere inntil skjærene i frisk bris med en meter bølger, samtidig som man skal huke tak i blåsene og komme seg ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor koke dem, det er bedre å fryse dem ned levende for så å koke dem når de skal spises.

På denne måten blir de mer som nykokt fersk saftig hummer.

 

Pleier å invitere slekt og venner på hummerparty på vinteren. Blir for mye arbeid å begynne å koke opp 20-25 hummere på samme dag, har nok med å lage alt klart i tillegg til å lage annen mat.

 

Men hadde fersk nykokt hummer til kvelds i dag :)

 

Vet om mange som fryser krabbe/hummer levende for så å koke den når de trenger det.

Link to post
Share on other sites

 

 

Vet om mange som fryser krabbe/hummer levende for så å koke den når de trenger det.

 

 

Jeg prøvde også dette , men etter ca 2 nmd i frysen følte jeg at hummerkjøttet ble litt melit/ bløtt i konsistent etter tilbereding . Dette året fryser jeg den i blokk..... dvs legger hummerern etter koking i en melkekartong sammmen med koke kraften/vannet .

 

Andre som har erfaringer her ??

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som deg. Hummerkjøttet blir "sprengt" hvis du koker den etter den har vært fryst. Bedre å koke før frysing er min erfaring.

Riktig ....hummerkjøttet føles "sprengt " hvis du koker den etter den har vært fryst levende. Hvordan fryser du den etter at den er blitt kokt lnjk ? ( i en melkekartong med kokekraften ?? )

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Begynner å bli tom for agn så sper på med noe knust krabbe i agnposen, er det noen som har erfaring med det ?

 

Var innom i Krsand på fiskebrygga for å kjøpe agn med der var de tomme.

 

Ellers har hummerfiske gått sånn tåelig for min del, fikk ikke med meg de to første trekkene pga jobb

men vil si det har vært gjevnt fiskeri på 10 teiner.

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Begynner å bli tom for agn så sper på med noe knust krabbe i agnposen, er det noen som har erfaring med det ?

Lars

Forsøkte nylig med halvråtten krabbeinnmat. Luktet forferdelig. Holdt krabben unna, men heller ingen hummer i teinene. Spørsmålet blir om det ikke var hummer i nærheten, eller om den heller ikke likte lukta.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...