Jump to content

Hummerfiske snart i gang


Sydvesten

Recommended Posts

Fikk 2stk lovlige idag, skal bli en fin kvelds senere sammens med litt krabbe.

Fant meg en ny plass fritt for teiner (trodde jeg). Etter å satt ut de fleste teinene var der plutselig en annens teine inn mellom mine, festet i en 2"-4" som så vidt duppet i vannet. Fikk lyst å bare klippe tauet, men lot være, sendte eieren en melding ett litt krast budskap. Fort gjort å få en knust båt om en treffer på en slik i kuling oppe i fjøra. Råa til dyre teiner har man, men en blåse til 40kr gidder man ikke skaffe seg. Sunnmøringer....

Link to post
Share on other sites

Et par spørsmål til dere som er durkdrevne hummerfiskere :fishing:

 

Det har blitt skrevet endel om agn, men hvor mye bør man ha i hver teine? Jeg har funnet ut at det kommer til å gå med endel mer agn enn det jeg har...

 

Spørsmål nummer to, hvor ofte trekker dere? Hver dag, annenhver eller hver tredje? Som jeg skrev i et innlegg lengre opp så jeg en kar som var ute og trakk allerede i går i fire-fem tiden.

Link to post
Share on other sites

Ja nå har vi vært ute og trekt teinene. Det ble 12 hummer på 8 teiner :thumbsup: nesten ikke til å tro :smiley:

I tillegg kastet vi ut 2 rognhummere og en undermåler. I en av teinene var det 4 hummer, det trodde jeg nesten ikke var mulig.

 

En kar kommer imidlertid til å bli lei seg når han skal ut og trekke. Når vi hadde dratt den siste teina kom det ei snekke og fikk et tau med blåse i propellen. Vi prøvde å hjelpe ham, men han måtte nok bade for å få ut den. Tviler på om karen som eier teina finner den igjen.

Link to post
Share on other sites

Ble 8 stk på meg på de 2 første dagene + 4 rognhummere som ble satt ut flere plasser.

 

Som flere andre så fisker jeg med råten fisk som Makrell, Sild, Sei og Lyr. Har noen dårlige krydderpølser i fryseren, kanskje jeg skulle prøvd disse??? :)

 

Jeg har 4 skotteteiner og 6 atomteiner. Skotteteinenen er de som fisker klart best :)

 

Trekker som regel hver dag, men nå er det meldt dårlig vær så da fylte jeg opp med nytt stinkende agn så de kan stå 2-3 dager. Håper å få sjekket på onsdag før neste storm kommer innover :(

Link to post
Share on other sites

7 hummer på 10 teiner er jeg meget godt fornøyd med i hvalerskjærgården. Nå blir nok teinene liggende litt, været setter en lett stopper for en Rana 17

Ja, det virker som om det er mange som har fått bra med hummer på det første trekket i Hvaler skjæra :yesnod:

Fisker du utaskjærs eller inne i skjæra? Vi flyttet teinene inn i le i går og satser på å trekke på nytt i morgen. Vi bruker en 15 fot Steady. Den klarer seg i alt vær, men vått blir det :fishing:

Link to post
Share on other sites

Fikk 8 stk i dag, men 3 måtte slippes ut igjen pga rogn. Den ene rognhummeren var svær og hadde mye rogn på seg, hadde ikke med målebånd, men vil anta den var ca 35-38 cm. Jeg såg først ikke rognet og jublet høyt for meg selv, men kunne kjapt se rognet etterpå og da ble det fort banning :(

 

Surt vær med regn, vind og bølger i dag. Men synes det var en koselig dag :) Igjen så er det Skotteteinene som fisker best...

 

Jeg fisker i Rogaland forresten...

Redigert av Yeoman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok et overslag over agnbehovet i går, og fant ut at det kommer til å gå med bra mye mer agn enn det jeg først hadde tenkt.

 

Noen sier at man skal bytte agnet hver gang, andre sier at det er viktig med mye agn i teina. Hvis man trekker hver dag må det da gå med uhorvelige mengder med agn :confused:

 

Etter det første trekket (etter to døgn) satte vi teinene igjen med den samme agna. Dermed ble den samme silda brukt i fire døgn, eller ca 1/2 uke.

 

På 10 teiner blir det da et forbruk på 2 sild/uke x 10 teiner = 20 sild i uka.

Hver sild veier ca 300g, altså 6kg sild per uke.

 

I løpet av oktober og november blir dette ca 50kg agn, og da har jeg tynet agnet lenger enn det folk anbefaler her inne. Tydelig at jeg må forberede meg bedre til neste sesong og begynne å samle agn i god tid...

 

Hvor mye agn beregner dere på en sesong?

Link to post
Share on other sites

Jeg tok et overslag over agnbehovet i går, og fant ut at det kommer til å gå med bra mye mer agn enn det jeg først hadde tenkt.

 

............

 

Har du ikke ett fiskemottak i nærheten?

Kjenner flere som reiser til fiskemottaket og kjøper en kasse ferdig frosset makrell ( heter det annen sortering.....?),som de bruker til agn. Er visst ikke spesiellt dyrt heller...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...