Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Som "fossil" brenstoffbruker med Norwegian til Kroatia i forrige uke konstanterte jeg at dieselprisene der nede var ca på høyde med norske. I forhold til en Kroaters snittinntekt vil vel prisen være minst 3 ganger norsk. Bare for å nevne det. Dersom vi setter prisene i opp til relativt Kroatisk nivå - ca 30 kr/l vil ikke da hekkbølgene forsvinne? Ikke fordi at vi forlater sjøen, men vi begynner kanskje å produsere båter som ikke trenger svinske Volvoer på 600 hk for å bevege seg, eller kansje vi seiler?

Link to post

Inkonsekvensen i de avgiftskåtes ignorante tankegang er ganske besnærende. De prater og babler om miljø-meg-ditt og miljø-meg-datt og mener mye om mangt.

 

MEN det eneste de har fantasi til å gjøre «for miljøet» er å pålegge avgifter på båt-diesel. Jaha. Blir det noe bedre miljø av det, da?? :confused: Som flere har sagt; for de «miljøvennlige» båtene som bruker lite drivstoff haravgiften liten betydning; og for de store slukerne betyr avgiften lite på totalbudsjettet. Altså betyr avgiften absolutt intet som helst for «miljøet».

 

Hvis det VIRKELIG var interesse for å redusere utslipp fra fritidsflåten, ville en bombesikker strategi være å kutte ut hk-avgiften og all avgift på båt-diesel, slik at moderne, snille motorer ble billigere og slik at det ville bli mer attraktivt å bytte eldre forurensende motorer i moderne varianter. Men selvsagt, slik enkel og lettfattelig logikk får vi neppe se i politisk praksis før gulfisken er god og bleik. :cryin:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Jeg får snart lyst til å begrave hver j**la seilbåt jeg ser i hekkbølger snart etter denne diskusjonen

Skal vi slå oss sammen, og ta dem fra hver vår side?? :lol: Hekkbølgene slår dem rundt, og eksosen bedøver dem; kanskje de da kommer på bedre, mer solidariske tanker?? :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

De gode alternative forslag knyttet til miljøforbedreing for fritidsbåter lar vist vente på seg. Hva er egentlig alternativet til avgifter? Billigere dieselmotorer - det kan du vel ikke tro på selv engang Worse? Da vil vel gratis motorer til alle som ønsker å være på sjøen være det optimale miljøtiltak?

Link to post

Syns nå det er mye sutrig for det jeg da... Stor båt med stor motor er luxus... , da får man eventuelt kjøpe mindre båt. Det er faktisk ikke menneskerett og ha en 30" med plass til hele familien. Men folk tar seg alikavell råd til det, og AS Båt Norge kommer til og fortsette som før. Tipper ingen av medlemmene her kommer til og selge båten grunnet dyrere diesel . Og når det skal sies har diesel et lavere co2 utslipp, men derimot et mye større partikkel utslipp..

 

Det er så mange andre punkter i det statsbudjettet som er mye viktigere enn dette her, og som innebærer økninger som får dette til og blekne... bla annet økt medisinsk egenandel, Toppskatt sats 2 slår inn på 600' og ikke 750' som tidligere, ligningsverdien på eiendom stiger med 10%.Regjeringen kutter blant annet bevilgningene til universiteter og høyskoler med 274,3 millioner kroner. Det kuttes ikke i studieplasser, men i basisbevilgningene til skolene, Er de heldig har du kanskje 2000 igjenn og leve for i mnd.. Hva med bilpriser?? er jo en rekke modeller som må trekkes fra det norske marked.. skulle tro det var snakk om usikre arbeidsplasser her og...

+++++ mye mye mer..

Link to post
Til rem:

 

Daffy skrev: Det er ikke bare snakk om denne økningen Welcraft, men prinsippet.

 

Jeg spurte da hvilket prinsipp han tenker på, for det aner jeg ikke. Hvis du oppfatter det

som surt oppstøt å spørre om det, så gjerne for meg. :crazy:

 

 

Jeg har da ikke asgt at du kommer med sure oppstøt?? Jeg er en av de som ikke skjønner meg på all sutringen..

Link to post
De gode alternative forslag knyttet til miljøforbedreing for fritidsbåter lar vist vente på seg. Hva er egentlig alternativet til avgifter?

 

Alternativet til miljøavgifter for fritidsbåter er INGEN avgifter.

 

Denne avgiften er en ren misunnelses avgift fra Blondinnen i finansdepartementet. Hun har gått ut og sagt at nå skal de dyre store bilene vekk, og nå skal hun ta de "dyre store" båtene også.

De skapkommunistene har jo aldri vært noe særlig for at folk skal kunne bruke pengene sine på det de ønsker!

 

I føge SV er det da mye bedre å ta bussen, det sa faktisk han fyren i Fremtiden i Våre hender også. Bedre å ta bussen fra Oslo til Arendal istedet for en diesel slukene cabin cruiser.

 

Mulig neste års sommerferie blir en familie tur med bussen til Arendal................... :headbang:

Link to post

Ja Nøtterøy......det er nok det de helst vil........

 

Vi skal sitte lydige rett opp og ned på bussen.....og aldri kritisere Partiets avgjørelser.....

 

Alle bør jo være medlem av Partiet, og synge Internasjonalen på møtene....det gjør de på SV sine sentralstyremøter.....

 

Det er i sannhet er herlig gjeng ikke sant.... :puke:

 

 

Rosengren hadde rett når han kalte Norge den siste sovjetstat.... :flag_sw:

Link to post

Jeg kan ikke datofeste når tid fritidsflåten ble et miljøproblem, men en plass etter år 2000 vil jeg tro. Miljøproblemet har to hovedsider etter min subjektive oppfatning og er i hovedsak lokalisert til øst-og sørlandet i ferietiden.

1. Stort press på uthavner med føle at fauna slites ned (det er ikke plass til alle).

2. Stor økning av antall store motorbåter som medfører:

a) Kraftig økende støyforuresning i skjærgården

b) Bølgeproblemer

c) Avgass.

Gå er bare over grensen til Sverige hvor båttettheten sikkert er enda større merker en radikal forandring. Selv om en nærmest seiler i kø er det stille , en kan fremdele høre terner og måker, og det er rikelig med uthavner (ikke nedbygget med hytter).

Link to post
Som flere har sagt; for de «miljøvennlige» båtene som bruker lite drivstoff haravgiften liten betydning; og for de store slukerne betyr avgiften lite på totalbudsjettet. Altså betyr avgiften absolutt intet som helst for «miljøet».

Å jo da. Dersom de store slukerne bidrar mest til at alle får tilgang til flere miljøstasjoner (septiktømming og søppelcontainere) langs kysten så betyr det en del for miljøet. At de som brenner av mest diesel må bidra mest til et felles miljøgode har jeg ingen problemer med å forsvare. :cool:

Link to post
Jeg kan ikke datofeste når tid fritidsflåten ble et miljøproblem, men en plass etter år 2000 vil jeg tro. Miljøproblemet har to hovedsider etter min subjektive oppfatning og er i hovedsak lokalisert til øst-og sørlandet i ferietiden.

1. Stort press på uthavner med føle at fauna slites ned (det er ikke plass til alle).

2. Stor økning av antall store motorbåter som medfører:

a) Kraftig økende støyforuresning i skjærgården

b) Bølgeproblemer

c) Avgass.

Gå er bare over grensen til Sverige hvor båttettheten sikkert er enda større merker en radikal forandring. Selv om en nærmest seiler i kø er det stille , en kan fremdele høre terner og måker, og det er rikelig med uthavner (ikke nedbygget med hytter).

Nå består da ikke fritidsbåtflåten utelukkende av store beist på sør og østlandet. Langs hele vår langstrakte kyststripe så blir kosekvensen på avgiftene den samme. Når det gjelder oslo området så stopper det seg vel selv opp da det er praktisk vanskelig å få en båtplass til under 250 000. For oss andre i resten av landet så er faktisk båtliv noe en kan bedrive med en 30 foter uten å være mangemillionær. Nå er et heller ikke råflott å ha en slik båt som familiebåt eller "hytte på sjøen" som noen kaller et. Det som derimot er ganske råflott er å skaffe seg ei hytte ved sjøen. Da må en enten være mangemillinær eller ha svært heldig slektstre som gjør at du ligger an til å arve.

 

Altså sjøen som den siste frie arena skal avgiftsbelegges på en slik måte at vanlige folk ikke kan benytte seg av den som de vil. Kjenner personlig flere pensjonister som har et "dieselmonster" på mange av tyve fot og bruker de stadig vekk til rekreasjon, fiske, båtturer etc. Skulle likt å se disse med gikt og dårlig rygg baske med seil i 10 m/s vind for å få seg en torsk til middag. Pensjoistene må selvfølgelig slutte snarest med slikt og heller dra til spania på sine eldre dager.

 

Slik det legges opp til av "den rödgröna röran" så skal almuen ta buss på ferie og tilbringe den på feriekoloni som på 30 tallet. i god sosialistisk ånd.

Link to post
Å jo da. Dersom de store slukerne bidrar mest til at alle får tilgang til flere miljøstasjoner (septiktømming og søppelcontainere) langs kysten så betyr det en del for miljøet. At de som brenner av mest diesel må bidra mest til et felles miljøgode har jeg ingen problemer med å forsvare. :cool:

 

Så du tror at inntektene fra denne avgiften blir øremerket til septiktømming, søppelcontainere o.l tiltak for båtfolket ? Dream on! Jeg tror ikke jeg så noe om dette i forslaget til budsjett. Nei, det går nok rett i det store sluket.

Link to post
At de som brenner av mest diesel må bidra mest til et felles miljøgode har jeg ingen problemer med å forsvare. :cool:

 

Det gjør de jo allerede med eksisterende miljøavgift på diesel. Hupp hurra for at noen endelig prøver å stoppe en vanlig folkeferie i Norge. La oss ta buss neste gang på ferie....alle sammen... og stille os opp på SV, AP kontoret i Arendal&ristiansand og skrike etter overnatting....billig selvfølgelig....kanskje den "rödgröna röran" kan ekspropiere alle luksushyttene langs blindleia slik at vi kan dra på feriekoloni i god sosialistisk ånd. Bare et tips til blondina Halvorsen...

Link to post

Regjeringen regner med å ta inn 20 millioner kroner på dieselavgiften, forutsatt forbruk på dagens nivå. Det finnes det gode argumenter for å gå i mot. Men at disse 20 millionene skal rasere norsk båtindustri og norske kystsamfunn som lever av båtturisme, for å sette det litt på spissen, blir en svartmaling som neppe møter særlig forståelse hos våre politikere. Skal man aksjonere, er det helt vesentlig å holde seg til en troverdig og holdbar argumentasjon.

 

De siste årene har det vært en eksplosiv økning i båtsalg og båtbruk. Kanskje vel voldsom i forhold til utbygging av båtplasser, servicetilbud etc. Det er mulig avgiften vil redusere VEKSTEN noe, forutsatt at AS Norge fortsetter går på høygir. Og at den enkelte båteier legger mer vekt på økonomi i sitt motorvalg og kjøremønster. Men at en stor andel av dagens båteiere skal velge å la båten ligge i bøya og på Finn.no, og istedet flyr til Spania, har jeg liten tro på.

 

Den beste man trolig kan håpe på å få ut av dette avgiftsforslaget er å kreve en øremerking av inntektene slik at de kom fritidsflåten til gode.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Skal vi slå oss sammen, og ta dem fra hver vår side?? :lol: Hekkbølgene slår dem rundt, og eksosen bedøver dem; kanskje de da kommer på bedre, mer solidariske tanker?? :flag:

 

Hekkbølger er en uøkonomisk framdrift av fartøyet og oppfordrer til det motsatte av miljøvennlighet på sjø.

 

Jo større bølger jo mer drivstoff forbruker dere.

Få dere en bulb gutter :flag:

Link to post
Dersom de store slukerne bidrar mest til at alle får tilgang til flere miljøstasjoner (septiktømming og søppelcontainere) langs kysten så betyr det en del for miljøet

Med all respekt, dette er jo ren og skjær god gammeldags bullshit. :wink: Det er tale om en foreslått fiskalavgift som ikke har noen som helst sammenheng med båt, båtliv eller miljø. Det bare påstås, for å ha et alibi til innføringen av avgiften. Jen den eneste grunnen er et ønske om/behov for å rane befolkningen for litt ekstra penger slik at budsjettet går i balanse.

 

Det er naturligvis for mye å håpe at politikerne skulle sette tæring etter næring, i stedet for omvendt. :cryin:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Alvito: Jeg ser ikke referansen til mitt innlegg ??? For min del må alle giktbrudde pensjonister oppover kysten fiske så mye de vil med sine motorbåter - jeg har ikke uttalt meg om disse. For øvrig vil neppe dine "politiske" ytringer bli stående som bautaer for ettertiden.

 

Når den "rödgröna röran" får raljere fremover så må du enten bli sosialmottaker eller multimillionær for å komme positivt ut av budsjettene framover. Dette er bare begynnelsen kjære venner! :seeya:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...