Jump to content

Dieselaksjonen: Slaget står fra nå og til rev. statsbudsjett


Alvito

Recommended Posts

Dette er, med all respekt, et svært uhøflig utsagn; som intet mer sier enn at det fortsatt er slik i landet her at misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften ... :rolleyes: Jeg kjenner flere med slike store båter; felles for dem alle er at de har helt alminnelige inntekter. I stedet for å reise til syden har de spart, istedet for å kjøpe nytt møblement eller kjøkken har de spart, og til slutt har de kunnet unne seg drømmebåten. Slike flåsete tåpeligheter som det siterte ovenfor er lite mer enn et hån overfor andre som har gjort andre valg i livet enn deg selv, og hvis du hadde litt respekt for deg selv hadde du latt være å komme med slikt vås. :smash:

 

Det går fint an å ha en nogenlunde saklig diskusjon om denne hysteriske avgiftsøkningen.

 

Spørsmålet her er hva som regnes som alminnelig inntekt......for meg er dette det som ofte blir omtalt som gjennomsnittelig industriarbeiderlønn. Og skulle det, mot formodning, være mange med slik inntekt som har Princess og tilsvarende med nevnte beist i kjelleren, får de ha meg unnskyldt for at jeg ikke la inn en liten modus. Når så det nu herved er gjort, kan vi komme oss videre i debatten. En gjennomsnittlig sydentur koster, tja, hva skal vi si... kr. 10 000,- Hvis en drar en gang i året har en da altså spart kr. 100 000,- legger en til kona også, har en spart kr. 200 000,- Tror det er langt igjen til Princess med 2 x 200 (eller mer) hk diesel.

 

Kanskje jeg ikke var så flåsete likevel? Min oppfatning er at de fleste med slike båter jeg her sikter til, med noen unntak altså ( :wink: ) nok tjener bedre enn gjennomsnitts-industriarbeideren, og følgelig har de råd til den ekstra avgiften også. At det muligens er surt, og oppleves urettferdig, se det er en annen sak.

 

Med respekt Worse, du vet svært lite om hvilke valg jeg har gjort. Ikke er jeg i det private næringsliv heller, noe jeg av og til angrer på :smash:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Arbeidsplasser? :headbang: At det ryker arbeidsplasser i enten båtindustri og servicenæring er hevet over en hver tvil.

 

Det er det vel neppe. Dette er jo bare en påstand fra deg som det overhodet ikke finnes noe belegg for.

 

 

Hele debatten er en storm i et vannglass spør du meg.

 

mvh tuffff

 

 

Les innlegg #156 sakte og veeeldig nøye Wistler.....

 

 

Dette er, med all respekt, et svært uhøflig utsagn; som intet mer sier enn at det fortsatt er slik i landet her at misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften ... :rolleyes: Jeg kjenner flere med slike store båter; felles for dem alle er at de har helt alminnelige inntekter. I stedet for å reise til syden har de spart, istedet for å kjøpe nytt møblement eller kjøkken har de spart, og til slutt har de kunnet unne seg drømmebåten. Slike flåsete tåpeligheter som det siterte ovenfor er lite mer enn et hån overfor andre som har gjort andre valg i livet enn deg selv, og hvis du hadde litt respekt for deg selv hadde du latt være å komme med slikt vås. :smash:

 

Det går fint an å ha en nogenlunde saklig diskusjon om denne hysteriske avgiftsøkningen.

 

 

Det er vel hevet over enhver tvil at denne diskusjonen er usakelig?? hvor seriøst ønsker man og bli tatt når man overhodet ikke har respekt for andres meninger og heller bare lirer av seg usaklige kommentarer på barnehage nivå

Link to post
Share on other sites

En gjennomsnittlig sydentur koster, tja, hva skal vi si... kr. 10 000,-
Det var billig ...sist jeg sjekket prisen på to uker på Mallorca for 2+3, var prisen 38.000 -- så kommer forbruket i tillegg

 

Med respekt Worse, du vet svært lite om hvilke valg jeg har gjort.

Ikke vil jeg vite det heller, og det var heller ikke dine valg som var pointet i deet jeg skrev. Det var din manglende respekt for andres valg.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Med seilbåt og snekkefolket i flertall legges ansiktene i alvorlige folder, pekefingrene heves, og vi uvitende blir overøst med visdomsord om budsjettbalanse og solidaritet.

 

Arnulf Øverland sa det omtrent slik: ”Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg sjæl”. Men det har dere vel ikke lest.

 

Dere får kose dere videre.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Dere må huske det, wellcraft23, marna, sydvesten og andre som har ytret seg her at denne tråden liksom skulle være reservert for dem som skal ta opp kampen mot dieslavgiften, og at de ikke ønsket noen form for divergerende synspunkter her.

 

Husk at:

 

1. Seilbåteiere er noen navlebeskuende tullinger som ikke vet noen ting.

2. Bensinmotor eiere tilhører B laget som ikke hadde rå til bensinmotorer, og som er fulle av misunnelse.

 

Sjelden har vel :puke: vært benyttet flittigere :lol:

 

Jeg venter i spenning på at blådieselgutta får ut finger'n og kommer litt videre.

Link to post
Share on other sites

Det var billig ...sist jeg sjekket prisen på to uker på Mallorca for 2+3, var prisen 38.000 -- så kommer forbruket i tillegg

 

 

Ikke vil jeg vite det heller, og det var heller ikke dine valg som var pointet i deet jeg skrev. Det var din manglende respekt for andres valg.

 

Hold nå opp, har de konvertert til delator Worse?

 

Du kan reise til Mallorca den 22.10.06 i 14 dager for kr. 5394. Det er rundt regnet halvparten av mitt estimat. Hvilket skulle tilsi at mitt regnestykke ikke var heeeelt på jordet.

 

Stiller meg også en smule undrende til at mine valg var med i ditt resonnement, når de intet med resonnementet hadde at gjøre. Hmmm.

 

Enkelt og greit, haru rå te Princess med dertil hørende maskiner, haru rå te diesel også, med eller uten avgift. På den annen side er jo dette selvsagt kun en liten del av diskusjonen, noe det også var meningen det skulle være.

 

:seeya:

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Eg er samd i denne avgifta. Kvifor skal bensinbåtar betale avgift, og ikkje dieselbåtar? Og kvifor i all verda kan vi ikkje sakke på farten og ta oss fram i sju knop og med 3-4 liters forburk i timen. Det gjer eg. Og eg er grundig lei av å høyre at eg gjer det fordi eg ikkje har råd til halvplanar. For det har eg, om eg vil.

Kanskje denne avgifta kan føre til at det blir litt fleire snekker, og seglbåtar, å sjå, og færre halvplanarar som brøler og børyter seg av garde.

 

JOF

Link to post
Share on other sites

Men kjære vakre vene da Bern, den uretten har jeg følt hele livet med disse bensinmotorene! Fra neste sesong av vil du føle hva vi har måttet gå igjennom i alle disse årene!

Og plutselig fikk vi sannheten servert på gullfat.

Og det tror jeg jammen gjelder dere alle som er positive til denne avgiften.

Misunnelse større enn kjønnsdriften ! :puke:

 

 

Link to post
Share on other sites

I min enfoldige tro håpet jeg at "vanlige normenn" ikke likte 50% økning av varepriser enten det gjelder diesel, strøm, matvarer, veiavgift, div andre lure avgifter, sprit røyk etc etc. men dengang ei.

 

Med all respekt å melde så er det merkelig hvor mange bensin&seilbåter som kooser seg med den misnøyen dieselbåteiere utrykker. På toppen av det hele tillater de seg, når idiotskapen påpekes, å beskylde en hver som har en dieselbåt som svartspyende, forurensende, hekksjøgeneralister som ikke er i stand til å se lengere enn til navneloet¨s grenser.

 

Klisjeen om den blærete tusseladden med dockside sko, blazer og bezzervizzermine når stadig nye høyder når jeg ser hva enkelte av seilerfolket lirer av seg. At de som sparte noen kroner når de valgte bensinmotor i sin cabincruiser ikke ser poenget er vel kanskje ikke mere enn en kan vente.

 

Tydeligvis så et for mye penger blant enkelte her på båtplassen som bare på godt norsk driter i om priser øker med 50% over natta. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Men Lasse, "på liksom" er jo ikke helt i tråd med realiteten, er det vel?

 

Og når, her på Baatplassen, ble noen gang en tråds reservasjoner overholdt?

 

Men, for all del, jeg kan reservere meg jeg :-)

 

mvh

 

M.

Jeg mente ikke at det var på liksom, men jeg savner kreative utspill og mer fart i sakene. Har foreslått aksjoner, som jeg tror har langt bedre effekt enn :puke: ing her BP, men "time will show".

 

Ellers finnes det jo en annen tråd der kommunsitpakket og bensinforurenserne holder til :wink:

Link to post
Share on other sites

Kva ville prisen ha vore om Kristin hadde fått gjort verda litt meir rettferdig, og innført vegavgift på flybensin?

 

 

Svaret er enkelt kjære venn,, intet fuel hadde blitt levert til noe fly frai Norge... Inernasjonal flyfart har den forelen at de faktisk er styrt av internasjonal konkurranse. Om Kristin hadde fått bestemt så hadde det ikke gåt noe fly til syden.

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husker noe om avgiftsfri traktor bensin på lavkomprimerte snekkemotorer for en del år siden. Lav oktan. Var også en del bråk da denne ble borte. Utrolig hva vi blir vant til, bare dosene er små. Hvordan skal det nye vidundret håndheves :crazy: Jeg har tøffet rundt med div. redskap i 30 år. På denne tiden har jeg ikke hatt kontroll av noe slag ombord. Dette gjelder vel de fleste av oss relativt lovlydige. :drink:

Link to post
Share on other sites

Dere må huske det, wellcraft23, marna, sydvesten og andre som har ytret seg her at denne tråden liksom skulle være reservert for dem som skal ta opp kampen mot dieslavgiften, og at de ikke ønsket noen form for divergerende synspunkter her.

 

Husk at:

 

1. Seilbåteiere er noen navlebeskuende tullinger som ikke vet noen ting.

2. Bensinmotor eiere tilhører B laget som ikke hadde rå til bensinmotorer, og som er fulle av misunnelse.

 

Sjelden har vel :puke: vært benyttet flittigere :lol:

 

Jeg venter i spenning på at blådieselgutta får ut finger'n og kommer litt videre.

 

 

hehe.. bra Lasse, godt og endelig få litt humor inn i denne tråden, (ikke at vi har vært spart for det ).

Men som jeg nevte tidligere er det så mange andre ting i det statsbudsjettet som gjør at denne avgifte blir småpenger på det totale budsjettet vi har og rutte med i kalenderåret. ....

 

Hadde forreste følt meg rimelig trygg på dårlig motstand på dette forslaget hadde jeg vært Kristin Halvorsen.... florerer jo ikke akkurat av gjennomtenkte argumenter...

Link to post
Share on other sites

Jeg mente ikke at det var på liksom, men jeg savner kreative utspill og mer fart i sakene. Har foreslått aksjoner, som jeg tror har langt bedre effekt enn :puke: ing her BP, men "time will show".

 

Ellers finnes det jo en annen tråd der kommunsitpakket og bensinforurenserne holder til :wink:

 

Ok, skal bytte tråd, som det forurensende kommuniskpakk jeg antagelig er :wink:

 

Men først: Forslag til handling. Konvoi er fint, med slagord og Bellona, det virket på Bolærne. Demonstrasjonstog foran stortinget.

Ta i bruk 1. mai, paroler og hoing i megafon har effekt.

Vend ryggen til, det virket mot han derre NS-fyren jeg ikke husker navnte på i farten.

 

Men, oooopps, dette var jo venstresidens metoder......Hmmm

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Alvito:

 

Hvis du virkelig står for det du skriver i ditt første innlegg i denne tråden, så vil jeg oppfordre deg til å brukte tiden til litt mer konstruktive ting.

 

Jeg har stor respekt for folk som tar opp kampen når de føler seg urettferdig behandlet, men da må de ta opp kampen også, og ikke bare sitte på baatplassen.

 

Deltok du f.eks i nettmøtet med Kristin Halvorsen igår?

Har du kontakt med KNBF, som sier de skal mobilisere?

 

Jeg er sikker på at mange vil støtte deg - også folk med seilbåt og bensinmotorer, men da må det noe mere til enn å sitte på BP, å snakke om disktriktspolitikk.

 

Kall en spade en spade - du er forbanna på avgiften som rammer deg.

 

Stå på

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Og plutselig fikk vi sannheten servert på gullfat.

Og det tror jeg jammen gjelder dere alle som er positive til denne avgiften.

Misunnelse større enn kjønnsdriften ! :puke:

 

Dette tar jo helt av i usakelighet! Hva er det du prøver å si? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

reisen er beskattet allerede, så vidt vites. Om ikke med veiavgift

 

Og båtdieselen er beskatta. med Co2-avgift og moms. Nå får vi også vegavgift og meir moms.

 

Og den avgifta blir aldri avskaffa, uansett regjering. Men grunngjevinga - likestilling med båtbensin - den irriterer meg, og den irriterer sikkert fleir, og eg er sikker på at regjeringsparti taper stemmer på det. Båtbensin kjøper eg 50 - 100 l av i året, og eg har tålt den urettferdigheta.

 

Eg bruker dieselbåten for å komme fram der det ikkje er veg. Og så tar eg ein og annan båtturen. Eg vil nok redusere forbruket noko neste år, likevel vil eg nok bruke meir penger på båtdiesel.

Link to post
Share on other sites

Alvito:

 

Hvis du virkelig står for det du skriver i ditt første innlegg i denne tråden, så vil jeg oppfordre deg til å brukte tiden til litt mer konstruktive ting.

 

Jeg har stor respekt for folk som tar opp kampen når de føler seg urettferdig behandlet, men da må de ta opp kampen også, og ikke bare sitte på baatplassen.

 

 

Jeg er sikker på at mange vil støtte deg - også folk med seilbåt og bensinmotorer, men da må det noe mere til enn å sitte på BP, å snakke om disktriktspolitikk.

 

Kall en spade en spade - du er forbanna på avgiften som rammer deg.

 

Stå på

:sailing:

 

Takk Lasse

Deltok du f.eks i nettmøtet med Kristin Halvorsen igår? Ja

Har du kontakt med KNBF, som sier de skal mobilisere? nei, ikke ennå

 

Mitt budskap er vel at her er en del flinke folk som sitter over det ganske land som kan påvirke både sammen og hver for seg. Jeg har f.eks. skrevet et leserinnlegg til lokalavisa og vil snakke med en journalist på mandag for å se om hun kan gjøre en sak på arbeidsplasser etc.

 

Det vine med internett og plasser som båtplassen er at en får brynet argumentene og innspill fra andre våpendragere. Det som skjer her på båtplassen.no er å betrakte som et forspill før en setter inn kreftene for alvor. Dom det skrives i denne tråden og andre så dreier dette om noe langt mer grunnleggende enn bare en fiskalavgift som trees ned over huet på oss.

 

Så får hver enkelt gjøre sitt. Mange bekker små gjør en stor å, sies et så¨får vi stå på da..

Redigert av Alvito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kristin påstår at fritidsflåten er et problem: støy, miljø og ulykker. OK, jeg vet intet om Oslofj og Larvik. Men hvis det er et problem, hvis dieselprisen har vært over 9 kr og det ikke har redusert bruken av båtene i sommer i dette området, og om avgiftene bare vil utgjøre 8 % på det, så er det jo allerede bevist: For Oslofj og Larvik vil de nye avgiftene IKKE ha den ønskede effekt: de vil ikke redusere trafikken og få ned forbruket! Så argumentet holder ikke, man må finne andre virkemidler for dette området.

Hva gjelder oss her vest:

Rundt Bergen kan man oppleve en ganske folksom fjord kanskje 8 helger i året, og kanskje 4-5 uker i ferien. Det begrenser seg i hovedsak til byfjorden - korsfjorden - tysnes.

Hva jeg mener med kystkultur: De gamle her ute opplevde at over 20.000 fiskere samlet seg i havnene her, til vintersildfisket. Alltid kunne du se båter på sjøen, man var aldri alene. Det meste av dette forsvant da de gamle gikk på land. Jojo, påhengsmotorer i sommerukene, og noen med bruk i sjø fredag til lørdag. Vi har på vår øy, diskutert i mange år hva vi skulle gjøre for å få liv igjen i det gamle kystmiljøet - og da snakker vi ikke om nostalginaustene som vi gjerne holder liv i: kystkultursenteret, som brukes til 50-årsdager og konfirmasjon. Vi snakker om å bruke sjøen. De siste 10-15 årene har det kommet nytt liv. Nøkkelen var å få "liv" i konene. De gamle fiskerkonene var ikke på sjøen. De "nye" har oppdaget hvor fint det er å ha en hyttebåt - ha hytta like ved, og så ta turer dit man ville. Et nytt miljø har vokst frem, båtpratet går på kai og i naust, båter vedlikeholdes, båter kommer og båter går. Man treffes i Uskedalen, Husnes, Modalen og i Bergen.

Dette er ikke et problem, dette er miljø, det er - det vi kaller moderne kystkultur!

Jeg har 300 timer gangtid i året. Utenom de nevnte ukene, kan vi gå fra Sotra og nordom Sognefjorden og bare passere 5-6 båter, noen små som er ute og trekker garn, selv på fine vår- og haustlørdager, etpar i Austrheim og 2-3 i Gulen. I juli-august i år gikk vi 16 dager i Sognefjorden, og møtte 6-8 fritidsbåter underveis på fjorden!

På våre kanter kan det faktisk ofte grense til å bli stusselig, man skulle gjerne sett noen flere underveis, det gir trygghet også. Og det er tross alt bare 18 mil til Bergen!

Dette kalles ikke problem, dette kalles kultur, glede og rekreasjon. Det handler om å bruke vår vakre kyststripe.

Så i stedet for å si at det er et problem, bør de spørre hvordan det er kysten rundt. Og de bør spørre hvordan båtene er i bruk, ikke bare se på salgsstatistikker.

Er rutebåter et alternativ til å se kysten? De er stort sett borte!! Nå har SV i fylkestinget foreslått !!! å legge ned rutebåten Bergen - Sogn, av miljøhensyn heter det. Så da er det intet igjen. Rutebåten Bg-Stavanger henger i en tynn tråd, og båten til Selje holder seg så vidt.

Men Kristins argumentasjon skal ikke få stå uimotsagt.

Link to post
Share on other sites

Hva med et realistisk regnestykke på hva avgiften vil bety for en vanlig familie med f.eks en eldre scan 29 med moderat motor/fart og som reiser 3 uker på ferie langs kysten + noen helger til favorittplassene ?

 

Er det mulig å få fram noe slikt (så kort og enkelt som mulig), som er realistisk og lett forstålig (uten juks :wink: ) ?

 

Da har man en slags mal på hva det innebærer i økte utgifter for folk flest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...