Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Eg har også ein svakhet for Trawlere som mange andre :sailing: Men økonomien og båtplassen tillater ikkje drømming om dei alt for store Trawlerene, men denne dansken på finn.no må vel også kunne kalles ein Trawler..? For litt siden var det ein til annonsert, men den vart tydeligvis ikkje solgt så prisen var vel for høg..? Noen som har erfaringer eller meninger om disse Husky Dane som eg kan bruke til å overbevise fruen om at dette er tingen framfor ein meir hurtiggående båt med hekkagregat og sånt som neste båt..?

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Kondolerer hvis du også har innerliner

 

Tvert imot Hr. Lano.

 

Innerlineren gir et stivere og lettere skrog. Riktig utført.

 

Min båt fra 1982 har innerliner med spor for innredning og integrert motorfeste. Rør og tanker er festet i innerliner før montering. Dekket, som også har innerliner, holder alt på plass.

Den krever dog en nitid nøyaktighet i designprosessen. Det har vært produsenter som har bommet her.

Innerlineren er dyr å utvikle, så den krever stort produksjonsvolum.

Link to post
Share on other sites

Innerlineren gir et stivere og lettere skrog. Riktig utført.

Min båt fra 1982 har innerliner med spor for innredning og integrert motorfeste. Rør og tanker er festet i innerliner før montering. Dekket, som også har innerliner, holder alt på plass.Den krever dog en nitid nøyaktighet i designprosessen. Det har vært produsenter som har bommet her.Innerlineren er dyr å utvikle, så den krever stort produksjonsvolum.

Jeg har også forstått at innerlineren er dyr å utvikle. Jeg tror ikke det er et eneste rom i Swiften (og i endel andre båter fra samme produsent) uten innerlinere. For de som er vant med mye teak som er tilpasset med plater og listverk kan nok dette være uvant. Rent vedlikeholdsmessig har jeg blitt glad i innerlineren. Det er lett å holde rent på bad og toilett. Dusjen kan benyttes uten at man trenger å være alt for engstelig for hvor vannet tar veien. Det er mulig at det krever litt mer arbeid, og i alle fall en annen teknikk å reparere innerliner i forhold til tradisjonelt trevirke. Men man slipper bl.a. skaien, om det skulle være et ønske. Det er vel nå produsert omlag 180 Swifter, og jeg har ikke registrert at det så langt har vært reklamasjoner på innerlinerne.

Link to post
Share on other sites

Til dere som ligger litt lenger fremme i prosessen enn meg.

36 foter 98mod. som ligger i frankrike.

Kun en motor, men den er på 300hk . 95000,- euro ca. Nok. 760000,- +mva & hk hvis hjem til Norge.

Eller få båtplass i nordre bohuslen. 0 MVA/hk avgift.

 

 

http://www.yachtworld.com/core/listing/boa...=67651&url=

 

Eller

http://www.yachtworld.com/core/listing/boa...=49906&url=

 

Fant en del trawlere som ligger i europa hos http//www.Yachtworld.com

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg lovte tidligere å legge ut noen bilder fra produksjon av Beneteau Swift trawleren. Først innstøping av matter i skroget.

 

innstping_av_matter.jpg

 

 

Dernest innlegging av innerliner i skroget.

 

infestning_innerliner.jpg

 

 

Deretter kommer pressing av innerliner med stot trykk mot skroget - etter påføring av rikelig med bindemasse.

 

innerliner.jpg

 

 

Legging av teakdekk:

 

legging_av_teakdekk.jpg

 

 

Ferdig lagde moduler fra annen fabrikk fraktes til monteringshallen, dette skal plasseres i salongen.

 

skaper_til_salong.jpg

 

 

Her er motorene montert ombord.

 

motorer_innmontert.jpg

 

 

Til slutt legges trawleren i et testbasseng og overisles over lengre tid med vann for å identifisere eventuelle lekasjer.

 

 

i_testbassenget.jpg

 

 

 

Dette var noen bilder fra produksjonsprosessen.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponerende! Var du nede og overvar operasjonen selv?

Normar i Son har i samarbeid med Beneteau ganske rimelige reiser til fabrikken hvor deltagerne lærer å utbedre glassfiberskader, lakkskader og å overvære produksjonsprosessen. Jeg fikk desverre ikke anledning til å følge disse turene. Bildene er fra en nær bekjent av meg som var på fabrikken. Men det står svært høyt oppe på prioriterinslista for 2007/08 å være med påen slik faglig resie. Jeg har klart å få tak i det komplette elektriske koblingsanlegget ombord med unike nummereringer av hver eneste kabel som er fabrikkmontert. Dette har så langt vært til uvurderlig hjelp.

 

For de som ønsker å starte et trawler liv er mitt råd at det er lurt å avveie hva man vil utføre selv av forebyggende arbeid og hva man vil overlate til "spesialistene". I moderne båter er det så mange elektriske styringssystemer at man fort vil gå på maaange timer hos en reperatør som ikke kjenner båten. Jeg anbefaler derfor at man bør sette seg litt inn i utstyret ombord. Jeg har ikke tall på antall sikringer og releer ombord, men tallet er betydelig. Etter at jeg begynte trawler livet har det blitt atskillige flere timer til vedlikehold ombord med pussing, gniing og motorkontroller. Større plass gjør at dette er enklere og derfor faller mer "naturlig". Motorrommet har nå blitt et mer vanlig oppholdssted.

Link to post
Share on other sites

Inner liner er det hvite innerste skallet, som legges inne i skroget. ( "Eggeskallet legges inn i skroget" )

 

Inner liner brukes for å produsere båter raskere og mer effektivt, pga at alle møbler / moduler, kan tilpasses til inner liner'en, før alt er montert inne i båten. Dermed slipper møbel-snekkere å krype rundt oppe i båten, mens de tilpasser skott, dørk, bysse, etc

( Orust snekkere kryper rundt oppe i skroget, og tilpasser ALT innvending, som blir montert til selve skroget )

 

"Problemet" er hvordan inner liner blir festet til selve skroget. Noen bruker "puter" mellom skrog og inner liner...osv

Sa jeg noe om kondens mellom inner liner og skrog ? "Say no more" .... :puke:

Link to post
Share on other sites

Sa jeg noe om kondens mellom inner liner og skrog ? "Say no more" .... :puke:

 

Med all mulig respekt Hr. Lano.

Sludder.

Der innerlineren blir bagget fast på kontaktflatene mot skroget er det limsparkel e.l.

Immunt mot fukt.

Der innerlineren brukes til benker, skap o.l. dannes det ikke mer fukt enn dersom samme benker og skap er laget av treverk.

Men der treverk er remset fast mot skrog dannes det lommer. Og der danner det seg fukt. Og råte over tid.

Å laminere over ved i båt er synonymt med råte, pælemark, ødeleggelse og fordervelse.

Min utgamle båt har ikke et eneste trestykke som bærende konstruksjonsdetalj. Ikke en eneste kvadratmillimeter overlaminert tre.

Jeg kan ta alt av treverk ut av båten og den seiler like bra og er like stiv. (Litt utrivelig på tur dog).

Glassfiber og syrefast stål tar opp kreftene.

Evigvarende.

Mens veden råtner.

Link to post
Share on other sites

Bosetting av visse dyr i tomrom mellom skroget og innredning, eller i skott, eller i rom, gjelder vel ikke utelukkende for trawlere. Jeg har i tidligere båter fått ubudne gjester i form av mus. Da katten vår skjønte "opplegget" forsvant musene - de levende. Han, dvs. katten syntes deretter at det var greit å oppbevare de avlivede musene i båten. Vi slapp i alle fall muselorten og "musemerkene/hullene".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...