EmilIA Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 kanskje et dumt spørsmål. . .men bruker di med DC og påhenger å alarmbeskytte påhenger på noe vis?? Mye verdi henger jo ofte bak, og dette bør jo la seg gjøre. . . noen som har? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Du legger opp en 2 ledninger som går inn til motoren, skjult i strømpa med ledninger.. denne kretsen koblet til den N/C (normalt lukket) kretsen, hvis noen kutter ledningene, så blir det brudd på sløyfen og alarmen går. Det er en mulighet. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
EmilIA Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 ja har allerede sett den muligheten. . .men jeg tenkte heller at jeg skulle sjekke om det var et ledig "par" i kabelen til motor i dag. . . bør fungere greit det bortsett ifra at det er vel det siste en motor tyv napper av kanskje. . ..!? skal vi handle litt snart ulv?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Lars H. mulig jeg var for snar. . . er det ikke alarmutgang på gsm minien? Nei, den har ingen alarmutgang Her må jeg komme med en liten/stor korreksjon. Ved alarm slår 230v reléet inn, slik at dersom en f.eks. har en sirene som går på 230v tilkoblet enheten, vil den ule til du sender en SMS om å slå alarmen av. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
EmilIA Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Ja det har jeg skjønt Lars H. men er spolen på dette rele 12vDC mon tro. . ? Det kan i så tilfelle brukes uten 230V ombord. . . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Det er ikke godt å si, men det kobler i hvert fall 230v tvers gjennom boksen. Og å legge 12VDC inn der en normalt har 230VAC inn for å få 12VDC ut til en 12volt sirene ved alarm, har jeg ikke tenkt å prøve på. Reléet skal jo kunne svitsje 230v 16A, så da trekker det nok en del strøm når det opereres. Og med de tynne ledningene for ekstern 12volt, er det vel kanskje usansynlig at det vil operere i batteridrift. Men jeg kan forsøke å koble enheten til 12voltdrift og høre om reléet slår til. Men ikke i kveld. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jan E. Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Hei, Er det noen som har testet ut denne enheten: GPS Tracker/Logger fra Clas Ohlson? Lurer også litt på det. Denne i kombinasjon med den diskuterte 36-1647 alarmen her, så er systemet nesten komplett. Noen som vet om den trackeren kan settes opp til å sende GPS possisjon med faste mellomrom når den har blitt aktivisert? På den måten går det å ha kun 1 tvilling abonnement på kortet som står i 36-1647. Hvis ikke så frister det å heller gå for en Mosaic alarm. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
sigurdh Svart 4.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2009 Hallo! Jeg har testet Ontech GSM Mini 9009. Jeg bruker den kun på 12v og bruker den til å slå på en Eber vannvarmer. Har koblet +12v til den polen i 220v utgangen som blir lagt inn av releet. Jeg ringer eller sender SMS til båten for å slå på Eber vannvarmeren ca. 1-2 timer før jeg går på sjøen. Da har motoren en temp. på ca 60 grader. (AQAD40B) Motoren starter starter med en gang og uten røyk. SigurdH Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Jeg har montert en slik sirene inne i kabinen i dag. Den sender ut lyd med 6 forskjelloige lydbilder med 120 dB. Fra før har jeg to slike på 112 dB og et strobelys. Jeg har nå koblet alt sammen via et rele slik at det blir strøm nok til alle fire enhetene. Nå bråker det sæ fælt innvendig at det til og med er veldig støyende utenfor kabinen. Dette anbefales på det sterkeste. Klin umulig for inntrengere å oppholde seg inne i båten når alarmen går. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2009 Jeg har en tanke om å oppgradere alarm systemet ombord ytterligere. Jeg er ikke så glad i å trekke kabler. Til hus finnes trådløse alarmer. Noen som kjenner til trådløse GSM alarmer til båt? Kan jeg eventuelt bruke trådløs GSM alarm til hus så lenge jeg bare bruker alarmen innendørs? Vi har inverter ombord - så vi kan kjøre 220V alarm sentral også om ikke den drar altfor mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Uansett hva du velger Bitteliten, så er mitt råd å montere sterke sirener ombord. Sønnen vår forsøkte å gå inn i båten uten at alarmen var deaktiviert. Det var ikke mange sekundene han klarte å være i cabinen. Jeg har tre lydalarmer inne i kabinen. Ulempen min er at jeg nå har fire systemer som står på kontinuerlig: - ICE router - AIS sender - to alarfmsystemer Tilsammen trekker disse omlag 0.8 A. På ei uke blir dette omlag 140 Ah. Vi har ikke ladestrøm på brygga - noe som gjør det vanskelig å toppe batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 En halv kvadratmeter solcellepanel gir deg 50Ah inn for hver solskinnsdag. Litt annerledes prioritering og strømproblemet er borte. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Takk Lotus. Dersom jeg får inn 25 Ah i døgnet med solceller så er jeg fornøyd. Jeg skal jobbe videre med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Jeg får ikke lampa/hornet til å virke via rele :crazy: hva gjør jeg feil? 30 til batt. + 85 til batt. - 86 til kontakt nr. 9 på GSM-alarmen 87 til horn/blink + I tillegg har jeg jordet sort ledning fra blink/horn Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 (redigert) His du kobler 87 på rele til punkt nr 9 så forutsetter det 12V + inn på nr 4 Og releutgang nr1 på CO alarmen må da programmeres til N/O Redigert 7.September.2009 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 (redigert) Tester i morgen - god natt. Redigert 7.September.2009 av Fjordutsikt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 7.September.2009 Link til dette innlegget Svart 7.September.2009 Rettelse: 86 skal skal til nr.9 (ikke 87) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 8.September.2009 Link til dette innlegget Svart 8.September.2009 Rettelse: 86 skal skal til nr.9 (ikke 87) Er det ikke det jeg har skrevet i innlegget ovenfor :confused: :lipseal: Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 6.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2010 co selger i dag ut 36-1647 for kr 500 i Drammen i dag. Jeg kjøpte 1stk 2 igjen ;-) Bernt Sitér dette innlegget Link to post
svartingen Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 noen som vet om det går å montere glassensor(defa sin) på clas ohlson sin alarm 36-1647 Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Hva er en "glassensor" ? Generelt så kan alle type sensorer som bryter (NC) eller slutter (NO) en av de to alarmkretsene brukes. Modulens to rele'er kan brukes til å slutte strømførende kretser opptil en viss Volt/Ampere -styrke. Husker ikke maksverdiene i skrivende stund. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
svartingen Svart 11.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2010 Den registrere vindu som knuses.Leveres i defa`s alarm pakker Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Kjøpte i dag en Ontech 9009 mini, men angrer litt på at jeg ikke kjøpte modell 9020. Jeg ser nå at den er mye bedre når det gjelder temperaturovervåkning bl.a. Jeg har en trebåt som ligger på vannet hele året og ønsker å overvåke vannivå, temperatur i motorrom/bunnvann og jeg ønsker å få alarm hvis strømmen (230volten) blir brutt. Vannnivå og temperatur er greit. men hvordan kan jeg bruke den ene alarminngangen til å overvåke 230 volten. Inngangen må antagelig stå i "NORMALY OPEN" siden den andre inngangen er koblet til nivåbryter. Finnes det noe utstyr som kan kobbles til 230 volten og kan "lukke" alarmkretsen ved strømbrudd. Håper noen kan gi meg et tips om dette. Jeg er ikke elektriker så det må være plug & play. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 ...men hvordan kan jeg bruke den ene alarminngangen til å overvåke 230 volten. Lars H har jo en unik ide på dette. Bruk en batterieliminator 220V inn og 12V ut. 220 volten brytes og 12 volten brytes med at signalet legges dødt til ett rele e.l. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
arnbr0 Svart 22.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2010 Lars H har jo en unik ide på dette. Bruk en batterieliminator 220V inn og 12V ut. 220 volten brytes og 12 volten brytes med at signalet legges dødt til ett rele e.l. Jeg har leita etter innlegget til Lars H, men finner ikke noe som jeg skjønner. Må nokk ha det inn steg for steg. 12 volts batterieliminator kan muligens brukes på slave-relet hvor alarminngangene settes til "NORMALY CLOSED". Ved bortfall av 12 volten brytes vel strømkretsen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.