Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

Det er noe nytt som har skjedd det siste året. Jeg har fulgt med på Finn.no de siste årene. I år har det flommet over av båter, og det har vært svært vanskelig å selge. Den båttypen jeg snakker om, er båter (bobåter) fra 600000,- og oppover mot litt over 2 mill. Jeg solgte min Scand atlantic på seinsommeren, og det var sannelig ikke mange som ringte. Det var mange som var innom annonsen på Finn, men kun 2stk som ringte på 1 mnd! Og mitt eksemplar var et prakteksemplar av arten! Jeg måtte gå ned ca 80000,- i forhold til hva jeg hadde fått for den i fjor. Når jeg kjøpte den i 2001, var det nesten ingen verken atlantic’er elle batltic’er tilsalg. De som annonserte slike den gang, ble nedringt og fikk solgt med en gang. Dette gjalt sikkert også mange andre båtyper. Det lå gjennomsnittlig 15stk brukte atlantic’er og 30-40stk baltic’er på Finn i sommer!!! Det er klart at dette får innvirkning på prisen. Nå har i tillegg den avgiftsfrie dieselen blitt tatt fra oss. Ser jo at svært mange dyrere båter blir liggende uten å bli solgt. Folk er rett og slett ikke interessert i å betale den prisen selgeren vil ha. Vi båtfolk er blitt vant til at vi skal ha den samme pris eller høyere i forhold til hva vi kjøpte for når vi skal selge igjen. Dette er liksom innebygd i oss, slik at vi er ikke så redde for å låne til båt, for ”vi kan jo bare selge uten tap hvis vi angrer oss!” Denne tankegangen tror jeg vi er nødt til å forandre. Vi må i framtiden forvente å få et visst tap når vi selger. Ikke så mye som på biler, men en langsommere trend. I tillegg har jo den avgiftsfrie dieselen blitt tatt fra oss! Det vil si at vi vanlige båtfolk med vanlig intekt (for rikfolk så spiller dieselavgiften ingen rolle) ikke kan gamble på samme måte som før. Jeg har tenkt på å kjøpe båt igjen fra 1-1,7mill) men vet samtidig at jeg må regne med å tape noen hundre tusen da jeg skal selge igjen om noen år. Jeg personlig vil vente med å kjøpe til selgerne har tatt dette inn over seg, og legger båtene for salg til en fornuftig pris. Har snakket med et par forhandlere med lang erfaring, og de sier (selvfølgelig ikke offentlig) at nyere dyre bruktbåter er priset minst 20% for høyt i forhold til den nye situasjonen (enormt antall båter til salgs/høyere rente/økt dieselpris). Snekker og båter i 200-500tusen kroners klassen tror jeg ikke vil bli så berørt som de dyre båtene med dobbel motoristallasjon. Vel, dette var bare noen betraktninger. Det ville være artig å høre andres mening også.

Link to post
Share on other sites

jeg solgte min minor 7100 seinsommeren i fjor, og måtte ned over 10% på prisen. Det var bare en som tok kontakt etter jeg annonserte på finn.no

 

jeg tror du har rett. Det virker som "mangelen" på båter for noen år tilbake fikk prisene opp på et høyt nivå, og nå stagnerer prisene.

 

Tror også at dyre båtplasser gjør sitt.

Link to post
Share on other sites

Mange brukte båter i omløp, folk har dårligere tid til å ha båt, samt at mange konverterer til seilbåter er noen av faktorene antar jeg....

 

Man skal hellere ikke undervurdere at mange har litt mere penger i handa enn før, kjenner selv flere som gjør det meget bra for tiden, og konverterer fra daycruisere/cabinbåter til trebåter, gjerne Eikely, Dolvik og andre spesielle båter.

 

Man kan vel hellere ikke komme utenom at folk skal ha større båter enn før. Det holder liksom (desverre) med 30 fotere lengre. Oppunder grense for sertifikat er mere vanlig nå enn før.

 

Jeg har selv ikke opplevd tidligere å bli kontaktet av folk som er interessert i båten min (ei 40 fots trebåt) uten å annonsere. Dette har skjedd flere ganger den senere tid.

 

Leste forleden dag en artikkel om at der er få restaureringsobjekter innen trebåter igjen på markedet. Der er mange som har penger nok til å hyre folk til å stelle pent med "møblene".

 

Men, der er vel all mulig grunn til å tro at markedet snur igjen på et eller annet tidspunkt?

Link to post
Share on other sites

Ingen ting vokser inn i himmlen, selv om vi gjerne vil tro det. Solgte også en 19 fot jeep i sommer

måtte redusere prisen betraktelig.

Men i forhold til hva jeg ga, så er jeg rimelig fornøyd.

 

Ett høyt nybåtsalg, med ditto flere bruktbåter. Det er kjøpers marked, presser prisene nedover.

Nå er det vel rente-skremsel som legger demper på markedet. Diesel-avgifter kan også gjøre sitt.

 

Men vi valgte selv å kjøpe en helt ny båt i år, og tror ikke vi er alene. Dette til tross for økte

kostnader ved båthold.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Derfor er det svært viktig at Dere som nå er selgere IKKE går ned på priser men heller presser prisene opp ved ikke og godta en dårlig pris. Dette for så og sikre oss andre når vi en gang skal selge, her bør dere føle en viss solidaritet ovenfor oss. Dette bør jo alle være enige i, eller. Fortsatt godt salg........

Link to post
Share on other sites

Derfor er det svært viktig at Dere som nå er selgere IKKE går ned på priser men heller presser prisene opp ved ikke og godta en dårlig pris. Dette for så og sikre oss andre når vi en gang skal selge, her bør dere føle en viss solidaritet ovenfor oss. Dette bør jo alle være enige i, eller. Fortsatt godt salg........

Det er jo lov å håpe :lol:

Link to post
Share on other sites

De fleste som har noe å selge vil som regel overprise objektet enten det heter båt, bil eller sykkel. Eneste unntaket for tiden synes å være hus/leilighet hvor mange skjuler formue ved å betale overpris i stedet for formueskatt.

 

Båter i størrelsesorden 28-30 fot er vanskeligere å selge enn de var for noen få år siden fordi kravet til bekvemmeligheter og fasiliteter har øket kraftig med en ny generasjon båtkjøpere i bildet. Billige lån gjør at en kanskje kjøper noe som er større og dyrere enn en ellers ville gjort. Å konkludere med at at alle båtprisene er på vei nedover fordi en ikke får det en ønsker ved salg, er å trekke en forhastet slutning. 28-30 fots segmentet har kanskje hatt en slik utvikling, men det gjelder ikke alle typer og størrelser

 

Jeg kjenner mange som selger båtene sine for det samme som de har betalt, og det samme kommer jeg til å gjøre når den tiden kommer. Tapet mitt vil være inflasjonen i det tidsrommet jeg har hatt båten. Akkumulert gjennom ca. 10 år vil det bli et verditap på 15-20 % hvis inflasjoner de neste 5 årene er omtrent den samme som de 5 foregående.

 

Personlig synes jeg dette er en akseptabel verdireduksjon. At noen mener at kjøperen skal erstatte verditapet ved inflasjon og priser båten sin deretter, er å tro på nissen. De fleste av oss er på et eller annet tidspunkt kjøpere, og vi betaler ikke mer enn det vi må noen av oss! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Derfor er det svært viktig at Dere som nå er selgere IKKE går ned på priser men heller presser prisene opp ved ikke og godta en dårlig pris. Dette for så og sikre oss andre når vi en gang skal selge, her bør dere føle en viss solidaritet ovenfor oss. Dette bør jo alle være enige i, eller. Fortsatt godt salg........

 

Hehe...håper du skrev dette som en fleip...for god var den! :lol:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Man ønsker ikke å beholde den gamle båten i evigheter, bare på grunn av at man ikke får akkurat den prisen man ønsker. Da ødelegger en gleden ved båtlivet. Når du har "gått lei" av en båt, er det ikke særlig morsomt å start opp en ny sesong med den gamle båten. Da forsvinner gleden med båtlivet. De fleste av oss er slik bygget, at vi ønsker forandringer av og til.

Link to post
Share on other sites

Det er noe nytt som har skjedd det siste året.

Det var mange som var innom annonsen på Finn, men kun 2stk som ringte på 1 mnd! Og mitt eksemplar var et prakteksemplar av arten! Jeg måtte gå ned ca 80000,- i forhold til hva jeg hadde fått for den i fjor. Når jeg kjøpte den i 2001, var det nesten ingen verken atlantic’er elle batltic’er tilsalg.

Det samme har eg merket meg. Da eg kjøpte min Nimbus 3000 i 2003 låg det kun en eller 2 slike for salg, no for noen uker siden låg det 25 stk på Finn og det er ikkje mange av dei som er solgt.

Min ligger forsatt for salg:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=8188399

Har på 2 mnd ikkje hatt ein telefon og kun ein Mail, så etterspørselen er ikkje så stor nei.

Det vil jo sikkert hjelpe å sette ned prisen, men synest dette er en pris eg bør få for den type båt i fin stand.

Link to post
Share on other sites

Det vil jo sikkert hjelpe å sette ned prisen, men synest dette er en pris eg bør få for den type båt i fin stand.

 

Tror nok mange er i denne situasjonen. Etter en fin sommer ønsker folk av ulike årsaker å "teste" markedet.

 

"Hvis jeg ikke får den (høye) prisen jeg ønsker beholder jeg bare skuta...."

 

Gode ettertraktete objekter vil som alltid oppnå greie priser, mens gjennomsnittet sliter nok en del når mange båter er for salg.

 

Kort og godt markedet som bestemmer.........

Link to post
Share on other sites

Derfor er det svært viktig at Dere som nå er selgere IKKE går ned på priser men heller presser prisene opp ved ikke og godta en dårlig pris. Dette for så og sikre oss andre når vi en gang skal selge, her bør dere føle en viss solidaritet ovenfor oss. Dette bør jo alle være enige i, eller. Fortsatt godt salg........

 

Ehhh...

Dette fungere vel ikke?

Ønsker man at prisene på båter skal bli slik som det har blitt ved eiendomssalg? Ikke jeg?

Det neste vi ser er at det blomstrer opp meglere i denne bransjen som tar seg godt betalt.

Nei....la markedet bestemme. Om det går nedover vil bare være fint. Da vil flere få muligheten

til å prøve båtlivet.

Synes personlig at det hadde vært bedre hvis prisene hadde justert seg slik som det er i bilbransjen.

Gammel båt - billig, Ny båt - dyrt......

(Ikke gammel båt - dyrt, Ny båt - dyrt)

:flag:

Link to post
Share on other sites

Er ikke så bekymret om båtprisene synker. Jeg har nå tenkt å beholde båten min uansett.

For de som selger for å kjøpe seg ny er det vel også en fordel. En får litt mindre betalt for salget, betaler litt mindre for nybåten og en binder opp mindre kapital.

Problemet dukker først opp om en vil selge seg ned eller helt ut av båtmarkedet.

Dem som selger seg ut av økonomiske årsaker har seg selv å takke - av og til vinner en, av og til taper en...

Dem det er synd på er de ihuga båtfolkene som sitter med en stor båt, ikke har behov for den lengre, men ønsker å fortsette båtlivet i en mindre farkost. Ja og så glemte jeg dem som må selge båten fordi de opplever en livskrise som spenner beina under en økonomisk.

For flesteparten vil en nedgang i båtprisene ikke bety noe som helst og sogar være en fordel.

Link to post
Share on other sites

Tradisjonelt tror jeg båtprisene følger bolig- eller hyttemarkedet. Har du en kurant båt står den seg best i pris. Ukurrant (dårlig beliggenhet for hytte/bolig) stopper først.

Renter og dieselavgifter skal stige mye før det har nevneverdig betydning for bruktbåtverdi.

 

Men det er kanskje på tide at vi innser at båten ikke bare er gull... :drink:

 

kk

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Snekka mi har liggi rundt på nettet ei stønn nå , er 3 stykker som har ringt og 2 av dem har kommet å sett på'n . Et par fra søta bror var her og syntes båten var flott , siden har jeg ikke hørt en dott. På den ene siden håper jeg dieselen går opp så snekka kan bli solgt for en ok pris ( har gått bra ned i pris nå men ) , på den annen side håper jeg ikke dieselen går opp da jeg forsatt trenger det på min nye båt . Men reiner med å håper at en Sandvik 28 er salgbar til våren , eller så er det vel bare å gå ned enda mere for selge må jeg jo en gang . Trenger lissom ikke 2 båter heller , desuten er det snakk om å ha plass til begge også . Men ifra sommerferien og fram til idag er det ikke mye salg å se på nettet , det går trått uannsett båt type syntes jeg .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

For flesteparten vil en nedgang i båtprisene ikke bety noe som helst og sogar være en fordel.

Enig :yesnod: !!

 

Det er riktignok artig å sjå at det vi eig stig i verdi, men det følgjer berre trøbbel med verdiane. P.g.a. fallet i bruktbåtpriane treng er ikkje regulere opp forsikringsverdien på båten. Og formuesverdien kan eg setje litt ned. Nokon negativ følgje av reell betydning kan eg ikkje komme på at eit prisfall har.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan det være noe med at det flommer over av båter på Finn.no?

 

Jeg fikk solgt min båt etter 2 dagers annonsering på finn, men derimot averterte vi en bil der. Den lå inne i 1 mnd tid uten noen som helst respons. Satte den inn på Auto DB og bilen var solgt 1 time etter at annonsen var satt inn.

 

Personlig tror jeg det er så mange annonser på finn at de rett og slett "drukner" i mengden.

Link to post
Share on other sites

Derfor er det svært viktig at Dere som nå er selgere IKKE går ned på priser men heller presser prisene opp ved ikke og godta en dårlig pris. Dette for så og sikre oss andre når vi en gang skal selge, her bør dere føle en viss solidaritet ovenfor oss. Dette bør jo alle være enige i, eller. Fortsatt godt salg........

 

 

og når man skal kjøpe så IKKE prut i solidaritet med de som selger, by heller noen titusener MER enn forlangende....

Link to post
Share on other sites

Tror vi må regne med fortsatt fall i bruktbåtprisene så lenge prisen på nye båter holder seg, og for en del båttyper faktisk faller. I de nærmeste årene vil produsentene kunne hente ut ytterligere på en mer rasjonell produksjon/flytting av produksjonen til lavkostland etc.

Det er vel her sammenlikningen med eiendomsmarkedet halter.

 

Har snakket med noen importører som kunne solgt enda flere nye båter, om båteierne hadde fått solgt sine gamle båter til en for dem akseptabel pris.

 

Selv om prisforskjellen mellom mye og brukte båter i dag er liten, er det overraskende at bruktmarkedet nettopp i år har vært så tregt fra sensommeren av, under tidenes kjøpefest og en knallsommer landet rundt. Noe av årsaken er kanskje at flere starter sitt båtliv i en flunkende ny båt.

 

Det tyder i alle fall ikke godt for bruktmarkedet om/når kjøpefesten bremser opp pga. renteøkning og lavere veksttakt. Båtmarkedet er tradisjonelt det første som klapper sammen.

 

På den annen side går det jo an å håpe på en ny knallsommer og fortsatt gode tider med ditto impulskjøp av brukt når importørene har gått tomme for 2007-modeller. Men så var det dette med båtplasser da...

Link to post
Share on other sites

Jeg klager ikke - tjente 160.000,- på å ha båten i 3 år. Solgte tidligere i høst og responsen var moderat, men en trenger som kjent bare en kjøper som er villig til å betale. Men det må sies at fortjenesten skyldes at jeg gjorde både et ogdt kjøpt og salg. Dette er definitivt ikke representativt for markedet. Jeg var heldig både da jeg kjøpte og solgte.

 

Nå er jeg kjøper og kan glede meg over kjøpers marked. Ganske lettvindt å ha båten på konto i vinter. Ikke mye ettersyn gitt!

 

Min spådom er at vi til våren vil kune for første gang på mange år se en utflating og nedgang i prisene på i allefall de litt større dieslene. Det er interessant å registerer at det fremdeles er en del som nekter å erkjenne at markedet har forandet seg det siste året. De tviholder på uopnåelige priser og har klokketro på at de skal få en pris det ikke er repons på i det hele tatt. De får nå bare vente for min del :wink:

 

Derfor er det svært viktig at Dere som nå er selgere IKKE går ned på priser men heller presser prisene opp ved ikke og godta en dårlig pris. Dette for så og sikre oss andre når vi en gang skal selge, her bør dere føle en viss solidaritet ovenfor oss. Dette bør jo alle være enige i, eller. Fortsatt godt salg........

:lol::lol: Naiviteten lenge leve. Enten vi liker det eller ei; det er nok markedskreftene som rår.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisene på ny båt har vel ikke akkurat gått ned slik du hevder. Det gjelder i hvertfall ikke nordiske båtmerker etter det jeg har sett. De har økt noe i pris hvert år, også i år.

 

Jeg er enig i det andre du skriver, om at det er solgt veldig mye nye båter - også til førstegangskjøpere. Tror heller ikke man kan regne med at bruktmarkedet skal "tømmes" med det første. Mange har satt en for høy pris, særlig på eldre båter - etter min mening.

 

Førstegangskjøpere som har liten/ingen innsikt om båt kjøper ofte nytt i frykt for at en brukt båt kan ha feil/svakheter. Frykten er oftest ubegrunnet. At folk selger båten betyr som oftest ikke at det er noe feil med den, men heller det at de vil ha en større båt. 3-fot syken er ikke tull!

 

Etter det jeg har sett av hastverksarbeid på nye båter (anerkjente) så ville jeg ikke vært så mye tryggere når jeg hadde kjøpt ny båt. Klager man får man ofte til svar at det er bare å levere tilbake båten så får man pengene igjen. Kjøpere står i kø iflg selgerene.

Selvfølgelig kan man ikke gi seg på større feil, men på mindre feil er det ofte enklere å utbedre dem selv enn å krangle med forhandler. Som nevnt vil de bare be deg levere tilbake båten - du er jo heldig som har sluppet gjennom "nåløyet" og fått kjøpt den. Flere kjente norske fabrikanter er nemlig sluttsolgt tidlig.

 

 

Jeg tror på en utflating av prisene, og at en del idag er for høyt priset. Disse blir ikke solgt før prisen blir satt ned.

 

Det finnes mange måter å annonsere på. Jeg er den formening at prissettingen må være riktig. Er den for høy gidder ikke folk å ringe. Man kan selvføleglig også sette en for lav pris med "bud over" som tilleggstekst. Uansett gjelder det å få kunden til å komme å se/prøve båten - først da har man mulighet for å gjøre en handel.

Link to post
Share on other sites

ref:

Prisene på ny båt har vel ikke akkurat gått ned slik du hevder. Det gjelder i hvertfall ikke nordiske båtmerker etter det jeg har sett. De har økt noe i pris hvert år, også i år.

 

"Wave" sikter til endel seilbåter som har gått ned i nybåtpris.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...