Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

Nå har vel Baksaas lite med båtprisene å gjøre. Men eks til Bitteliten er riktig. De båtene som

koster mye, da snakker vi ikke om båter 1-2 mill. Her har kjøperne bra med egenkapital, enten

høy lønn, arv eller kapitalrealisering f eks salg av fast eiendom osv. Kjøpekraften er høy

enten om renten er 5 eller 8/9 %.

 

Men for en husholdning med båt til f eks 500-1000` med mye gjeld men med f eks total innt

400-700` med allerede lån på 3x inntekt. Her kan nok en del båter bli annonsert på finn.

 

Att renten skal stige burde kke komme som en bombe på noen. Att renten kan bl 7%, BURDE HELLER IKKE sjokkere. Men vi trenger ikke like det.

 

Det må være lov til å komme med eks uten å bli "steinet".

 

Ellers kan jeg godt innrømme det jeg også, jeg hadde også tatt opsjons-pakken.

 

Men det blir ikke 87 krakk om igjen. Det er mere grunnverdier blant folk nå. Samt att norske boligpriser er ikke høye int sett. Selv med nordiske øyne.

 

Mange steder vil oppleve et høyt press fortsatt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg rekker opp hånda, og det burde han også gjort!!!

Det var ikke det som var spørsmålet. Spørsmålet er hvem som ikke ville tatt imot en slik pakke om de fikk tilbudet. Og bare så det er klart - det er ikke å få penger i hånda han har fått. Han fikk et incitament som var koblet til utviklingen av aksejkursen. Aksjekursen er et mål på eiernes verdier. Staten eier nesten 50% av Telenor. Så staten har også fått sin store del av kaka her når aksjekursen har gått fra 25 kroner til dagens nivå. Og hadde han gjort en dårlig jobb hadde han enten måtte slutte eller ikke fått noen opsjonsgevinst. *(og da kommer sikkert argumentet at hadde han måtte slutte hadde han fått med seg en sluttpakke som også er urettferdig. Vel da må vi se på Arbeidsmiljøloven og hvordan den er utformet av Stortinget som lovgivende forsamling. Ofte er en sluttpakke en måte for bedriften å kjøpe seg ut av den muligheten en leder har som alle andre til å stå i stillingen sin mens en rettsak pågår om oppsigelsen er rett. Hvor bra er det for bedriften å ha en toppleder i konflikt med eierne sine over flere år? Det kan nok også diskuteres lenge.

 

Men jeg er enig i at det er en interessant prinsippiell diskusjon hvordan man avlønner gode ledere. Det er det mange meninger om - og de passer kanskje ikke inn her. At noen tolker ting i en helt annen betydning enn det som står skrevet og det man mener og blir støtt av det er vanskelig å forholde seg til.

 

De andre sakene du peker på - mobil til russen og bruk av båten - det er dårlig gangsyn og unødvendigheter. Dog er det kanskje av interesse at Telenor har praktisert sponsing av russen på samme måte i mange år overfor mange grupper. Men nettopp pga mangel på "armlengdes avstand" til dattera til sjefen burde hennes russebuss ikke fått dette tilbudet - uansett hvor urettferdig dattera anser det å være.

 

For de som da følte seg støtt av at jeg forsøkte å peke på hva det innebærer for de som har så høy inntekt å ha båt beklager jeg det. Jeg tror dog eksemplet er ganske realistisk - borsett fra at disponibel inntekt skulle vært høyere da skatten er for høy.

 

Og til Mouche - hva var det jeg sa: dette har du antakelig mye bedre greie på enn meg. :yesnod: Kapasitetsplanlegging i båtbransjen er ikke min sterke side.

 

Men dette har jo ikke noe som helst med båtprisene å gjøre - men det er ganske interessant. :smiley:

Jeg tror at markedet regulerer også båtprisene. Jeg tror at tilgang på båtplasser er en brems i båtmarkedet, og jeg tror at de renteøkninger som Norges Bank har varslet kommer til å ramme deler av bransjen meget hardt. Og da har jeg gjennom en del innlegg forsøkt å peke på at jeg ikke tror det er de dyreste båtene som rammes først.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvordan man avlønner gode ledere

GODE ledere må ha gode betingelser for de gjør godt arbeid som er til det beste for samfunnet. De som mener noe annet får kanskje reise tilbake i tiden til 50-tallets Sovjetunionen.

 

Det eneste problemet er når dårlige ledere får for gode betingelser. Dømmer man etter aksjekursen for Telehor så er ikke det en problemstilling så vidt jeg kan se. Men ellers ser det ut for at slikt skjer litt for ofte. Kan hende er det bare slik at man får høre bare de negative historeier i media, mens de gode vi får høre om straks drukner i misunnelse og usaklighet?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kanskje litt ute på viddene, men det skrives om hva det koster å bruke meglere ved kjøp av

aksjer. "Handlingen" er priset til en % del. Men for mange kunder er det viktigere å få de riktige

meglerne enn selve summen hva de koster.

 

Hvis du betaler 10 % og sitter igjen med mer enn om du betaler o,3%. Slik er markedet når det gjelder ledere også. Noen ledere får godt betalt fordi eierne får mer igjen for avkastningen sin.

 

Det er slik markedet virker, og det gjelder for oss alle vil jeg tro. Fast eiendom, vi sjekker vel

mye rundt meglere hvis vi selger huset vårt også. Noen oppnår høyere priser enn andre, av ulike

årsaker.

 

Har du en 2 roms på Frogner, Oslo, kan du selge selv og stort sett oppnå samme priser. Men det

er fordi presset i dette området er så stort att det selger seg selv.

 

Kanskje ikke så mye med båtmarkedet å gjøre, utenom att en del båter selger seg selv. Det er

pressområder her også.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det eneste problemet er når dårlige ledere får for gode betingelser.

 

Det er riktig det, når presset i arbeidsmarkedet blir så stort som nå, fører dette til høyere lønninger, raskere annsettelser pga jobbsøker har kanskje flere jobbtilbud.

 

Inflasjonen som påpekt fra Norges Bank har stort sett ligget i det offentlige marked, og ikke i

det private. Man kan tenke seg hva som hender hvis lønnsnivået hever seg 4-5% neste år.

Da er spiralen igang igjen. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Mnja du kan ha rett i det. Jeg har en anelse om at detkommende lønnsoppgjør eller kanskje oppgjøret i 2008 kommer til å realisere krav mo å få kompensert i lønn den pristigning det har vært de siste 5-8 år, særlig på boligprisene. Hvis det kommer en stagnasjon i prisstigningen på bolig, når mange er belånt fullt ut og ikke kan betjene avdrag men kun renter, så MÅ det få den logiske konsekvens at lønningene må opp når verdistigningen på bolig stopper. Og DET må nok bli en realitet før eller siden.

 

Den som lever, får se.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du Worse, leser du tegneserier om økonomi for tiden eller :wink:

 

Den teorien din blir interessant å følge. For den har jeg ikke hørt før. Prisøkningene i bolig medfører formuesøkning for alle som eier bolig (i Norge gjør mange det). Da skjønner jeg ikke helt hva man skal få kompensert.

 

Renteøkning har jo LO krevd kompensert tidligere. Det er oppskriften på pris- og lønnspiral.

 

At boligprisene kommer til å stagnere i de fleste områder når renten øker anser jeg som naturlig. Men jeg tror det skal ganske mye til før boligprisene generelt synker. Men i enkelte deler av markedet kan vi nok se det.

 

Selv har jeg den holdningen at når alle snakker om hvor smart og lønnsomt det er å ha aksjer eller andre smarte ting så er det greit å holde hodet kalt. For ikke lenge siden sa en drosjesjåfør til meg at det smarteste man kunne gjøre nå var å ha valutalån i CHF. Jeg synes det er greit å ikke tenke på hvordan den sveitsiske valutaen utvikler seg - har nok med å tenke på båten og sånn jeg :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en del småbedrifter vil det nok bli en del utfordringer fremover, med vareflyt mellom grensene

små produksjoner, må nok en del tenke anderledes. Legge fokuset litt anderledes.

 

Pris-stigninger, fører til krav om høyere lønn. Bolig-byggningen i pressområder kom for sent igang.Nå er det vel ikke nok arbeidskraft til å fullføre alle prosjekter. Og det hever også prisene.

Dette setter ett særlig krav til kommune Norge om å henge med i svingene, når det gjelder bygge-saker.

 

Men som du skriver "Den som lever får se"

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

formuesøkning for alle som eier bolig

Jaha? Og hvordan er den "økningen" finansiert, da? "Noen" må jo rimeligvis ha beetalt for den, og hvor fikk de pengene fra?

 

Vi som er litt mer enn gjennomsnitts invovlert i eiendomstransaksjoner ser klart en tendens til større belåningsgrad enn før, og mer spesielle lånearrangementer, deriblant den uhyrlige varianten med avdragsfri finansiering opp mot 100%. Begge deler på en slik måte at hele økonomien henger på forutsetningen om fortsatt uhemmet prisvekst, som er det eneste som kan nedbetale lånet. Spesielt nå, når landet styres av regjeringen Tufte, er det et svært risikabelt prosjekt. Glem ikke at mye av belåningen også er det vi før i tiden kalte forbruk, derunder refinansierte billån etc.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at vi også skal se med litt nye øyne på lønnsutviklingen i land som Norge og Sverige. Vi ser at det er en ganske stor import av billigere arbeidskraft fra feks Øst Europa. Selv om LO kjemper med nebb og klør mot det de kaller sosial dumping er det en realitet at mange virksomheter i dag har et alternativ i enten å hente billigere arbeidskraft til Norge eller å ganske mye enklere enn før flytte produksjonen til lavkost land. Dette vil nok legge en viss demper på lønnskravene. LO vil nok ikke innrømme dette, men om man står i valget mellom å ha en OK betalt jobb eller ikke ha jobb tror jeg de fleste velger å ha en OK betalt jobb.

 

Dette er samme fenom som vi ser på inflasjonen vår. En hel del priser øker, men samtidig importerer vi deflasjon fra andre land ved at varer blir stadig billigere - bla klær og sko.

Link to post
Share on other sites

Jaha? Og hvordan er den "økningen" finansiert, da? "Noen" må jo rimeligvis ha beetalt for den, og hvor fikk de pengene fra?

Det er jo ikke slik at man må selge boligen sin for å ha økt formuen. Det er vel fortsatt slik at det er et flertall av boliger som ikke bytter eiere, og også disse har økt i verdi. Det kan man naturligvis realisere ved å låne mer penger med sikkerhet i boligen. Men så lenge man kjøper og selger bolig i det samme markedet er boligmarkedet et marked man ikke blir rik i - man bare øker gjelden - helt til man selger boligen og flytter i båten.

 

Disse lånene du peker på har jeg også hørt om. 100% finansiering. 20 års avdragsfrihet. 50 års nedbetalingstid. Jeg blir veldig, veldig skremt når jeg hører om slikt. For meg er det et klart tegn på at toppen er nådd. Og jeg håper inderlig at ikke så mange unge par i etableringsfasen hopper på slike løsninger. Bind i såfall renten slik at man ikke er så sårbar for endringer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er jeg enig i. Det er et forvarsel om det tradisjonelle LOs undergang, fordi LO slik vi har kjent det i vår levetid ikke kan overleve i et system der arbeidskraften ikke har sympati for LOs egne krav siden arbeidskraften ikke "trenger" LO som garantist for minimumseksistens/lønn. Tvertimot vil de nye horder av billig arbeidskraft stå i motsetning til LO fordi LOs krav hemmer mulighetene for den samme arbeidskraften.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå har vel Norge en del bedre betalte "arbeidere" enn Sverige. På mellomleder/ leder nivå øker de

svenske lønningen betraktelig. På toppnivå langt forbi Norge.

 

Men som du skriver Bitteliten, imp arbeidskraft for tiden er rimelig, og skaffer LO hodebry. Tror

att en del bedrifter tenker slik. Når f eks agentene som forhandler jobber for østeuropeere forsvinner, fordi de klarer dette selv, vil vi nok få se nye priser innen forskjellige næringer.

 

Fordi kravene deres er lave, de vil være pendlere i økt grad. Ikke legge så mye penger igjen her på

berget.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

. På mellomleder/ leder nivå øker de

svenske lønningen betraktelig. På toppnivå langt forbi Norge.

Det var nytt for meg. Fortell fortell. At topplederlønningene i børsnoterte selskaper er høyere i Sverige er jeg kjent med - men også her kommer Norge etter med stormskritt. Men mellomlederlønningen var nytt for meg.

Link to post
Share on other sites

Det verste med den importerte arbeidskraften er at arbeidsgiverne vil foretrekke denne fremfor innenlandsboende. Mine kontakter i byggebransjen er helt klinkende klare på dette. Polakker f. eks. er arbeidsvillige, klager ikke over arbeidstid eller arbeidspress, blir ikke "syke" og tar "egenmeldinger" og gjør generelt arbeid av høy kvalitet. Det kan godt hende at dette medfører at sosialbudsjettene får en ny arbeidsløs/sky underklasse å hanskes med etter hvert.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Arbeidsmoralen er definitivt høyere i Polen enn i Norge. Dog er det etterhvert et stort problem for Polen at masse av deres kvalifiserte arbeidskraft forsvinner ut av landet. Det er en mengde høyskoleutdannede som flytter til UK, og det er nå nesten umulig å oppdrive håndtverkere i Polen til å bygge der.

 

Markedet løser nok dette også - lønningene kommer til å stige i Polen og over tid blir det en utjavning ved at lønnsøkningen blir høyere i Polen og lavere i Norge inntill det er balanse i markedet. Uansett hva LO eller NHO måtte mene

Link to post
Share on other sites

Med det mener jeg att mellom-leder lønninger stiger betraktelig I Forhold til "arbeidere" som er en ganske mye lavere i Sv enn i Norge. Jeg tenker opp mot Norsk nivå. Leder nivå likt Norge(+).

Toppnivå betraktelig høyere.

 

Iveren tok over, derfor litt dårlig forklaring.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt - nå er vi langt på viddene. Lurer på om ikke vi trenger en god unnskyldning for å dele en øl eller to en gang.

 

Worse - mange av oss skal til Stavanger første helgen i januar og herpe litt på Poseidon. Kan ikke du svippe nedom med Hangarskipet da?

 

Det har du pinadø rett i. Begge deler. Tror sannelig jeg tar meg en allerede nå :cheers: (fridag i morgen :wink:)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Polakker f. eks. er arbeidsvillige, klager ikke over arbeidstid eller arbeidspress, blir ikke "syke" og tar "egenmeldinger" og gjør generelt arbeid av høy kvalitet. Det kan godt hende at dette medfører at sosialbudsjettene får en ny arbeidsløs/sky underklasse å hanskes med etter hvert.

Få den norske arbeider ned på Polakk lønninger !

Uten sykelønn, det er for dyrt.

La dem bo i telt og campingvogn, bolig koster jo !

Og bare ikke la de formere seg ! Skole og barnehage koster !

Heil Worse ! Og overklassen ! :nono:

 

 

Link to post
Share on other sites

GODE ledere må ha gode betingelser for de gjør godt arbeid som er til det beste for samfunnet. De som mener noe annet får kanskje reise tilbake i tiden til 50-tallets Sovjetunionen.

 

Raske (kort-) slutninger fra Worse...

Det var ikke det jeg skrev, men derimot at ledere (gode eller dårlige) som tjener nok penger i utgangspunktet, må prøve å begrense sin egen egoisme, og ikke misbruke sin stilling til å toppe en allerede høy lønn med snusk og fanteri. Slike mennesker bør ikke være helter eller forbilder for noen... Ok?

 

(Om det er noen ledere som fortjener en lønn på 8-10 millioner i det hele tatt, er en helt annen sak)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...