Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

nylig hvor de søkte mange nye medarbeidere til sin båtproduksjon så der i gården ser de vel ikke helt mørkt på fremtiden.

 

Ei heller på Joda, Scand, Nidelv, Windy etc. Kan man noe innen plast her på sørlandet, så er man ettertraktet på jobbmarkedet. Mange ledige jobber innen den kategorien.

Link to post
Share on other sites

Hallaron: Jeg skrev rimligere, ikke rimlig. En båt til 1 mill er heller ikke i mine øyne rimelig set i forhold til min inntekt.

 

Bitteliten: Ditt regnestykke er jeg enig i, men det er nok en del med båter til 2 mill som har det halve, eller kanskje enda lavere inntekt enn det du bruker i ditt eksempel.

 

SPØK:

Kan gjerne sende deg en IM med mitt kontonummer i tilfelle du skulle ha litt ekstra av og til. hadde kommet godt med det. :lol::wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mocuhe - vi kan alltids spikke fliser om vi vil

 

jeg har ikke tatt med rentefradraget - og jeg har også regnet en høy skatt der jeg ikke tar hensyn til feks

barnepass

reisekostander

evenuell fordeling av inntekt mellom ektefeller

eventuell fordeling av inntekt mellom utbytte, kapitalinntekter/lønnsinntekter

andre fradrag som man kan få på skatten

 

Poenget mitt var å illustrere at en familie med en så høy inntekt har en helt annen fleksiblitet til å håndtere en økt rente selv om rentekostnaden øker med mange tusen kroner pr måned. Denne fleksibiliteten blir enda større om man tar hensyn til økt rentefradrag

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SPØK:

Kan gjerne sende deg en IM med mitt kontonummer i tilfelle du skulle ha litt ekstra av og til. hadde kommet godt med det. :lol::wink:

Nå må du ikke ta dette til inntekt for at jeg beskriver min private økonomi. Vi har hverken 2 millioner i husholdningsinntekt eller 2 millioner i båtlån. Men jeg sender gjerne mitt kontonummer om du skulle snuble over en saftig båtkonto du vil dele med noen - gjerne da sammen med en 5 meters båtplass :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mocuhe - vi kan alltids spikke fliser om vi vil

Flisespikkeri er en "egenskap" mange av oss her inne behersker meget bra. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når vi først snakker om sola...

 

Brunswick legger ned 2 fabrikker for å justere kostnader og kapasitet

"Given current market conditions we have planned for flat to declining production volumes in 2007, " said Dustan E. McCoy, chairman and CEO in the statement. "With that assumption, we must take appropriate actions to cut costs and capitalize on the productivity improvements we are realizing. This will create headroom in our cost structure so that we can contribute to invest in strategic initiatives critical to achieving our long-term objectives."

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:lol: He, he..., nei her er det nok desverre ikke mye til overs. Vi har heldigvis alltid levd relativt sparsommelig så overgangen til trygd har vært overkommelig å takle. Fett er der derimot ikke.

 

Nei, jeg ville bare poengtere at det nok er mange som har båt som verd mer en deres årlige bruttoinntekt. Mange har motorbåt som er verdt det dobbelte av inntekt, og da kan du jo sette opp et regnestykke. Avhengig av lånets størrelse vil selvsagt renteøkninger ramme enkelte hardt. Har man mye i lån til bolig og et par unger som krever sitt så er det kanskje en liten krise på vei med renteøkninger og en dieselavgift som gjør det enda verre.

 

Kan selvsagt si at disse kan skylde seg selv, og det er sikkert riktig. Uansett må nok en del i denne "kategorien" selge båten når renten har steget 3-4 posent. Hvis der er mange av dem så vil nok markedet tvinge prisen ned.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror at kunsten er å bli fornøyd med den båten som tilfredsstiller de fleste behovene en har og at man kan finansiere jåten sin.

Om båten koster 2000 eller mangfoldige dullioner er egentlig ikke interessant. Selv liker vi å bo godt og leve godt og å finansire små krypene som begynner å forlate Ørneredet fremfor å slå ut håret på dyre båter og biler og vi har ingen behov for å "vise" oss frem og aller viktigst vi liker å sove godt om natta. Tror at det er sånn mange av oss tenker som OLPI.

Link to post
Share on other sites

Kan selvsagt si at disse kan skylde seg selv, og det er sikkert riktig. Uansett må nok en del i denne "kategorien" selge båten når renten har steget 3-4 posent. Hvis der er mange av dem så vil nok markedet tvinge prisen ned.

Om man har så små marginer i sin privatøkonomi håper jeg at folk har bundet renten. Om ikke kan de få en litt for bratt lærekurve når det gjelder privat økonomistyring og hvordan bankene som smilte da de lånte penger ikke smiler når de taper penger.

 

Båt er og blir et luksusgode for de fleste av oss. Da må man også føle glede ved å ha den, ikke bekymring

 

Og jeg er helt enig i at det er viktig å være fornøyd med det man har. Jeg har ikke vært flink til det. Men nå er jeg veldig fornøyd, og det er en god følelse

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har solgt båt i høst med fortjeneste, og ser bare fordeler med alt du nevner...

:cheers:

:cheers: Samme her!

 

Nå må du ikke ta dette til inntekt for at jeg beskriver min private økonomi. Vi har hverken 2 millioner i husholdningsinntekt eller 2 millioner i båtlån. Men jeg sender gjerne mitt kontonummer om du skulle snuble over en saftig båtkonto du vil dele med noen - gjerne da sammen med en 5 meters båtplass :yesnod:

 

Skjønner reaksjonen. Eksempelet kan tolkes som en smule arrogant og lite identifisertbart for den "gemene hop".

 

For vår del har vi en grunnleggende gjennomgang av hvilke verdier vi verdsetter med båtlivet. Det er ikke så lite! Men den foreløpig konklusjon er at det viktigste har lite med båtstørrelse og pris å gjøre, selv om dette selvsagt heller ikke er uvesentlig. Vi vurderer alt fra snekke til 250 `til planende båt til 2,5 mill. Det blir nok noe midt imellom tenker jeg. Faktisk nyttig å "nullstille" og spørre seg hva som er viktige faktorer for de "gode dagene" på sjøen - og hva en ellers vil prioritere her i livet.

Link to post
Share on other sites

"With that assumption, we must take appropriate actions to cut costs and capitalize on the productivity improvements we are realizing.

 

Det står ikke noe her om at de kutter produksjonskapasitet, men at de kutter kostnader og dettte som en konsekvens av økt produktivitet! Med andre ord så kan de produsere like mye som før, men med bruk av mindre ressurser (arbeidsstokk og produksjonslokaler antagelig).

 

Dette er en ganske så vanlig utvikling på de fleste områder, her såvel som "over there"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du må nok finne frem kniven igjen Bitteliten :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjønner reaksjonen. Eksempelet kan tolkes som en smule arrogant og lite identifisertbart for den "gemene hop".

Jeg forstår ikke hva som er arrogant med eksemplet. At det faktisk er noen som tjener så mye - er det det som er arrogant? Det blir vel omtrent på nivå med at LO krever Baksaas avgang fordi han tillot seg å løse inn opsjoner han har fått av styret. Rekk opp hånda de som hadde takket nei til de pengene da.

 

Poenget var å belyse hvordan de som tjener godt påvirkes av renteheving. De påvirkes, men relativt sett ganske lite. Og vedr. dieselavgiften. Med slike inntekter får man kanskje 200.000 utbetalt i feriepenger i juni. Da betyr ikke økt dieselavgift så veldig mye vil jeg tro

 

Mouche: Du klipper og limer fliser her. Poenget er at de ser at markedet i beste fall er stabilt - og det er tendenser til volumnedgang. Derfor rasjonaliserer de. Hadde de sett oppgang i fremtiden ville de antakelig ha beholdt fabrikkene for å ha reservekapasitet til vekst. Men dette kan du sikkert mye mer om enn meg :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enhver får gjøre som en vil. Man kan selvfølgelig drømme seg bort av og til,- det koster jo ikke noe, men kjøp for all del leketøy som ikke blir en belastning for økonomien. Da forsvinner all gleden ved det. Vi storkoser oss med vår nye Bayliner 185 Bowrider, som vi kjøpte ny i sommer sammen med min bror. Vi kan bruke den når den er ledig, men vi har førsteprioritet annenhver dag. Det fungerer glimrende for oss. Har hatt stor glede av den i sommer og så er den ingen 'plage' om den ikke skulle bli brukt. Det ligger ikke så mye penger i en slik liten båt.

 

Nå er det sikkert noen av dere som smiler med seg selv,.... så liten båt....? Men det gjør ingenting, vi storkoser oss nemlig med den båten. Ypperlig til å komme seg ut i skjærgården og fin til båtsport. Ungene elsker å sitte foran i god fart,- det gjør forresten jeg òg :wink:

 

Båten er billig i innkjøp, billig i drift og lett å håndtere! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Nå er det sikkert noen av dere som smiler med seg selv,.... så liten båt....?

Jeg tror du kan være ganske så sikker på at her på Baatplassen er det ingen som smiler med seg selv av det. Tvert i mot. Min oppfatning er at her er et båtgleden som står i fokus, og der er vi alle like selvom vi har ulike preferanser på båt.

Link to post
Share on other sites

Båten er billig i innkjøp, billig i drift og lett å håndtere

Hmm....... kanskje jeg burde tenkte meg om et par ganger på mine egne valg.

 

Det viktigste er vel båtgleden; dvs. å kunne glede seg, fortrinnsvis i båt! :sailing:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du kan være ganske så sikker på at her på Baatplassen er det ingen som smiler med seg selv av det. Tvert i mot. Min oppfatning er at her er et båtgleden som står i fokus, og der er vi alle like selvom vi har ulike preferanser på båt.

 

Godt å høre :yesnod:

 

Og det var egentlig ikke så alvorlig ment. Jeg har selv hatt en Scand 29 Baltic et par år og hadde flotte opplevelser med den, men i vår situasjon var ikke alle i fam. like intr. i å bruke så mye tid i båt. Med tre små gutter er det mye annet det også må bli tid til, derfor valgte vi denne løsningen og det er vi alle veldig godt fornøyd med. Hvilken båtløsning det kan bli om noen år, se det får tiden vise. Men for vår del har det ikke så veldig mye med renter å gjøre, mer med prioritering av tid og penger og forholdet dem imellom. Men selv gleder jeg meg over å se at andre har store og flotte båter, jeg føler ikke misunnelse (tror jeg :lol: ). Det er alltid noen som er dyktige til å tjene penger, andre er dyktige til å arve dem. Uansett er det jo bare fint for samfunnet, synes jeg, at folk investerer i båter. Så lenge folk oppfører seg som folk er alt bare fryd og gammen :yesnod:

 

Bare for å ha sagt det, Bitteliten, så regner jeg deg også som en hyggelig kar (utifra det jeg kjenner deg her på baatplassen.no), selv om du har en stor og flott båt (som jeg også gjerne skulle hatt) :lol:

 

Ship o'hoi :seeya:

Link to post
Share on other sites

Mouche: Du klipper og limer fliser her. Poenget er at de ser at markedet i beste fall er stabilt - og det er tendenser til volumnedgang. Derfor rasjonaliserer de. Hadde de sett oppgang i fremtiden ville de antakelig ha beholdt fabrikkene for å ha reservekapasitet til vekst. Men dette kan du sikkert mye mer om enn meg :yesnod:

 

Beklager hvis du oppfatter det slik for det er ikke meningen!

 

Tillater meg dog å være noe uenig i de konklusjoner du trekker, og det tåler du helt sikkert! Det at en bedrift rasjonaliserer er noe man søker å gjøre uavhengig av fremtidsutsiktene, men naturlig å være mere fokusert på dette når et marked flater ut. Det står ikke noe om at de har planer om å redusere produksjonen, men de påpeker at det kan, gjentar kan, være mulighet for en redusert etterspørsel. Så vil tiden vise hva som blir realiteten. Jeg skjønner på din sluttkommentar at dette kan du mye om og jeg har ikke til hensikt å gjøre deg rangen stridig!

 

Sier som Blomster Finn sa her om dagen; Norge er et fantasktisk land å leve i, her kan man uttale seg om alt, også det man ikke kan alt om og det er til og med lov å ta feil! Godt mulig at det er jeg som tar feil, men jeg forbeholder meg retten til å uttale meg allikevel!

 

:lol: :lol: :lol: Du kan virkelig få sagt det.

 

Det er en opplest og vedtatt sannhet på dette forum at i så måte er det du som er "kongen"! Evnen til å ikke si "det" er du kanskje ikke like god på? :wink:

 

Og med Sydvestens lille kommentar så er jo gutteklubben nesten komplett?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ooopppsss! Har vært borte fra nettet en stund. Var ikke meningen å skape noe oppstandelse med mine innlegg, snarere å få frem et annet eksempel enn det Bitteliten kom med. Kanksje hva vet jeg, også mer representativt?

 

Jeg håper og tror at det med båtglede, uansett størrelse og pris er det vi setter pris på her på forumet. Jeg snakker like godt med en med P65 som en med With 15. De med større båt som ikke føler for å slå av en prat med meg fordi jeg ikke stiller i samme klasse må gjerne få lov til det.

På sjøen er jeg for å hygge meg og ta det med ro. Dukker det opp folk lager klasser også på sjøen så "skygger jeg banen".

 

Det var utenom trådemnet, men føler at det bør være med.

 

Så til båtprisene igjen. Jeg håper at de ikke endrer seg alt for mye i den ene eller andre retning på lenge enda. Kan gjerne stagnere, men håper og tror ikke på noe crack i nærmeste fremtid.

 

 

PS!

Litt på siden.

Traff en par med seilbåt som bodde i nærheten av gamle Røds Hotell på Larkollen i sommer. Hyggelig mennesker, men da jeg nevnte at jeg var en del på Røds Hotell og festet i ungdommen så de følgende. ".... nå er Larkollen helt forvandlet. Idag bor det bare pene mennesker i dette området. ...... , kan ikke sammneliknes med før i tiden...- ."

 

Ok, tenkte jeg - de tenker sikkert ikke på utseende - de var ikke noe modell-emner selv så... . Hva var det egentlig de prøvde å si meg?

Link to post
Share on other sites

Det blir vel omtrent på nivå med at LO krever Baksaas avgang fordi han tillot seg å løse inn opsjoner han har fått av styret. Rekk opp hånda de som hadde takket nei til de pengene da.

 

Jeg rekker opp hånda, og det burde han også gjort!!!

Baksaas har vist gjentatte ganger at han ikke er noe annet enn en egoist som stadig tabber seg ut med sponsing av sin egen datter og hennes russevenninner med konsernets penger, suskete "lån" av konsernets båt uten å betale skatt og nå en opsjonsavtale som gutteklubben grei har forhandlet på bakrommet. Det er ufattelig naivt å tro at han har "fått" denne avtalen av styret uten gjennytelser. Hvis det er noen som har råd til å betale for slike trivielle ting av egen lomme, så er det vel han. Han eier ikke integritet og forretningsmoral, og er kun opptatt av å suge ut mest mulig penger til sin egen lomme...er det sånne typer du beundrer Bitteliten så er jeg ikke mye imponert over ditt gangsyn og dine helter...

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Det er en opplest og vedtatt sannhet på dette forum at i så måte er det du som er "kongen"! Evnen til å ikke si "det" er du kanskje ikke like god på?

 

Jøss, Mouché, sto du opp med feil fot i dag? :rolleyes: Svært så lite du tåler ... men diskutere, det skal du?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...