Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

Goggen:

 

På denne tiden er det nok en del som ikke fornyer annonsen sin og venter til våren hvis de ikke får solgt nå. Statistikken din hadde nok kanskje gitt et riktigere bildet om det var foretatt registereringene fra våren av og til høsten vil jeg tro.

Syens egentlig det er mange annonser på FINN til å være så sent på høsten. Kan kanskje ha med temperaturen ute å gjøre :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi får vente å se OLPI - hva som skjer utover. Mener å huske at totalt antall annonser er omtrent som i fjor på denne tiden, men da hadde jeg ikke statistikken min... Uansett hva grunnen er så er det i allefall en klar nedgang i tilbudet. Det har selvsagt har med årstiden å gjøre, men hadde det vært mange desperate selgere som MÅTTE selge båten sin ville vi nok ikke sett en så klar trend.

Link to post
Share on other sites

NRK-sørlandet melder i dag om at båtprodusentene på sørlandet regner med en noe utflating av salget de nærmeste årene. De viser til en sammenheng med økende rente og båtsalg. Det er ingen tvil om at denne sensommeren og høsten har vært spesiell på bruktbåtmarkedet. Det vil ikke være noen bombe om dette også gir seg utslag i noen grad på vårprisene også.

Link to post
Share on other sites

NRK-sørlandet melder i dag om at båtprodusentene på sørlandet regner med en noe utflating av salget de nærmeste årene.

 

Jeg forstår det som at produsentene på sørlandet regner med fortsatt økning, men ike i samme tempo som vi har sett siste år?

 

"Sjøen for alle" er allerede overbooket og med venteliste på 2500 m2. Messesjef Aud Høva uttaler at; "Foreløpig er det ingenting som tyder på en utflating i båtmarkedet."

 

Så den store pessimismen har vel ikke akkurat satt inn enda? Samtidid er det et godt uttrykk som heter; Når den siste pessimist har blitt optimist så er det på tide å selge! Ja, kanskje det er nå?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Produsentene har historisk sett hatt en lei tendens til å se i bakspeilet når det gjelder messedeltakelse og lagerbygging. Messen i 2006 var en nedgang i antall besøk og antall solgte båter (i hvertfall hos de jeg snakket med)

 

Jeg vet om store forhandlere som har begrenset bestillingen av nye båter for 2007 sesongen fordi de er usikre. Og da velger de heller å selge litt færre båter enn å sitte med store lager. Det synes jeg er klokt.

 

3% på renta på 1 år kommer til å dra hardt i håndbrekket på båtmarkedet.

Link to post
Share on other sites

Det ryktes om prisstigning på 8% neste år på nye båter.

 

Dette stemmer. Jeg driver litt i bransjen (import) og vi har fått nye priser med økning på 7-8 %. Grunnen til dette har vi fått oppgitt er økning i plastpriser med bakgrunn i høye oljepriser over tid, økte motorpriser (fra Volvo Penta), økte priser på rustfritt (opp 300 %) på grunn av generell mangel på stål, m.m.

 

Ellers skal du ikke se vekk ifra at økt etterspørsel også er med på å dra prisene oppover - selv om økt produksjon i lavkostland har vært med på å holde dem "lave" en stund.

Link to post
Share on other sites

Prisene på råvarene er nok det som driver prisstigningen mest. Jeg følger med på IBINews, og her har det vært annonsert prisstigninger fra de ledende plastleverandørene månedlig.

Stål, alu, kobber, sink har mer enn doblet seg siste par årene. VP må øke prisene når råvarene øker så mye som de gjør. Det er ikke mulig å kompensere de økte råvareprisene i økt intern effektivitet eller sourcing fra Asia.

 

Jeg har pratet litt med en stor leverandør av syrefast til båter, og de har enorme prisøkninger, og de sliter med å få tak i stål. Stålverkene over hele verden drar nå ned på kapasiteten sin for å holde prisene oppe.

 

Alle må øke prisene for å opprettholde lønnsomhetene i virksomheten. Og da får vi inflasjon - og da kan Gjedrem sett opp renten. Jeg tror fortsatt at renten skal tilbake på 6-7% i løpet av 1-2 år

 

Inflasjonen har vært oppdemmet i mange år pga billig import fra Asia. Nå har Kina lagt om den økonomiske politikken sin bort fra eksport og over på innenlandsk konsum. Bla er eksportstøtten og ekspotfinansieringen redusert og vil bli mye mer redusert fremover. Det gjør at den importerte deflasjonen vi har hatt vil forsvinne - og da stiger prisene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Derfor er det svært viktig at Dere som nå er selgere IKKE går ned på priser men heller presser prisene opp ved ikke og godta en dårlig pris. Dette for så og sikre oss andre når vi en gang skal selge, her bør dere føle en viss solidaritet ovenfor oss. Dette bør jo alle være enige i, eller. Fortsatt godt salg........

 

 

Det viktigste for mange er egentlig å få solgt båten og etter flere mnd. på finn uten noe salg, ja da må noe gjøres :smash: Selge til en god pris :wink: Det er ikke lett å få solgt båten i disse tider da det flommer over av nye/nyere importerte billigbåter som har kvalitet.

Jeg fikk nå solgt min Scand 26 med dieselmotor etter 7 mnd. på finn til kr. 160.000.- (de fleste oppererte med en pris fra 210-240.000.-. )

En kamerat av meg har problemer med å få solgt sin Scand Baltic til en grei pris og nå har han bestemt seg for å beholde den.

Det er ikke slik at TTT (ting tar tid) båtmarkedet er mettet og prisene har falt :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg også anså markedet for å begynne å flate ut i fjor høst men tok feil. Dine erfaringer deler ikke jeg. Den gamle båten min ble solgt på noen få dager og til god pris.

 

Jeg har også vært i kontakt med flere som har vurdert å kjøpe brukt båt og som opplever at båter blir solgt forran nesen på dem usett.

 

Ser vi på finn.no statistikken til Goggen så er det heller ikke her noe som tyder på en utflating.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg også anså markedet for å begynne å flate ut i fjor høst men tok feil. Dine erfaringer deler ikke jeg. Den gamle båten min ble solgt på noen få dager og til god pris.

 

Jeg har også vært i kontakt med flere som har vurdert å kjøpe brukt båt og som opplever at båter blir solgt forran nesen på dem usett.

 

Ser vi på finn.no statistikken til Goggen så er det heller ikke her noe som tyder på en utflating.

 

 

lever vi i samme verden nå tro :sleep: vi er nå i 2007 :eek:

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om båtmarkedet er mettet vet jeg ikke, men jeg tror at den tiden hvor man tjente penger på bruktbåt er forbi. Jeg tro vi ser mere "korrekte" priser på båter i fremtiden. Det skal være forskjell i prisen på en bruktbåt og en nybåt, og prisen skal også reflekteres i alderen på båten etter mitt syn, seløvsagt sett i relasjon til båten tilstand.

 

Får man ikke solgt båten til den prisen man ønsker så er dette fordi prisen er for høy og intet annet etter mitt syn.. selger kan selvsagt velge å sitte med båten, men det det er fortsatt markedet som bestemmer prisen/verdien på båten som ellers i samfunnet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

lever vi i samme verden nå tro :sleep: vi er nå i 2007 :eek:

 

 

Vi gjør nok det!!

 

Er prisen rett så blir båten solgt. Det at du ikke har fått solgt din i dagens marked er sannsynligvis enstydende med at du forlangte for mye for den. Pris avhenger ikke bare av type og modell. Båtens tilstand er minst like viktig.

 

Brukt markedet er fortsatt meget bra. At kjøpere flest ikke betaler fantasipriser for over 30 år gamle båter er nok riktig. Skulle vell egentlig bare mangle.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Vi snakker her om "båtmarkedet", men i realiteten er vel dette markedet nokså nyansert?

 

For eksempel vil en brukt brukt optimistjolle eller Lærling være solgt innen 24 timer fra den er avertert. En kurant skjærgårdsjeep i god stand og med bra motor til 100/150' likeså. Jeg solgte selv en slik før sommeren og den var solgt per telefon på 2 timer og til prisforlangende!

En nyere f.eks Bavaria seilbåt vil jeg også tro er lettsolgt, men når vi kommer til en f.eks svensk seilbåt 25 år gammel i originalstand til samme pris som en ny Bavaria i samme størrelse, ja da blir det noe annet og man må finne denne ene "liebhaber"!

Tror heller ikke at kjøperne står i kø for en 25 år gammel motorbåt på 26/27 fot med en saltvannskjølt motor?

Nå har vel heller ikke været , mangel på båtplasser og renteøkninger spilt på lag med selgere, men allikevel er det fortsatt stor omsetning av både nytt og brukt!

 

Dette bare noen få enkle eksempler på at vi snakker om mange forskjellige markeder/kjøpere, og avhengig av hva vi skal kjøpe/selge får forskjellige virkelighetsoppfatning av hva som er "riktig"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Solgte båten min for et par uker siden. Det var en Saga 25 CC, 87-mod., med en AQAD 31A (130 hk) diesel som hadde gått 2250 timer. Kjøpte båten i 2001 for 290.000. Når jeg la den ut for salg i april så forsøkte jeg først med 345.000 som jeg viste var å ta i litt for hardt i forhold til samme båter som lå for salg. Etter 1 1/2 måned på Finn så reduserte jeg prisen til 330.000 og da gikk det ikke mange dagene før det ble underskrevet kontrakt.

 

Jeg er godt fornøyd med å få 40.000 mere for båten enn hva jeg selv gav i 2001. Nå skal det jo sies at jeg har kostet på litt med bla. annet overhaling av dieselpumpe, powertrimpumpe og nå i fjor ny kalesje. Uansett så har jeg fått igjen det jeg gav for båten med mine utlegg og vel så det. Samtidig har vi hatt stor glede båten de 6 årene vi ha eid den.

 

Tenker av og til på hva jeg alternativ kunne gjort med de 290.000 som jeg kjøpte båt for i 2001. Hadde jeg satt de i aksjemarkedet (fond) så kunne de jo i beste fall fordoblet, kanskje tredoblet seg og da kunne jeg ha kjøpt meg en virkelig bra båt nå.

Link to post
Share on other sites

Tenker av og til på hva jeg alternativ kunne gjort med de 290.000 som jeg kjøpte båt for i 2001. Hadde jeg satt de i aksjemarkedet (fond) så kunne de jo i beste fall fordoblet, kanskje tredoblet seg og da kunne jeg ha kjøpt meg en virkelig bra båt nå.

 

 

Eller du kunne falt for fristelsen og kjøpt en ny bil, som du nå kunne solgt for litt over 100.000,-.

Kanskje ikke så dumt å kjøpe båt likevell :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tenker av og til på hva jeg alternativ kunne gjort med de 290.000 som jeg kjøpte båt for i 2001. Hadde jeg satt de i aksjemarkedet (fond) så kunne de jo i beste fall fordoblet, kanskje tredoblet seg og da kunne jeg ha kjøpt meg en virkelig bra båt nå.

 

Eiendom så klart... Hva har ikke en tomt steget med på de årene du har eid båten, det er helt vilt (sykt)

 

Får noen år siden kunne man bytte båt vær 4 mnd. og tjene gode penger .(Kjøp og salg på hobbybasis)

Det var mye å tjene den gang, men i fjor møtte man :headbang:

Link to post
Share on other sites

Tenker av og til på hva jeg alternativ kunne gjort med de 290.000 som jeg kjøpte båt for i 2001. Hadde jeg satt de i aksjemarkedet (fond) så kunne de jo i beste fall fordoblet, kanskje tredoblet seg og da kunne jeg ha kjøpt meg en virkelig bra båt nå.

 

Hvis du tenker slik, som er helt riktig tenkt, så skulle du ikke kjøpt båt nå heller. Men latt dem stå i aksjefondet. Og etter veldig mange år med denne strategien, ville du dø som en rik mann med et stort savn etter sjøen.

Link to post
Share on other sites

Eller du kunne falt for fristelsen og kjøpt en ny bil, som du nå kunne solgt for litt over 100.000,-.

Kanskje ikke så dumt å kjøpe båt likevell :wink:

 

Gjorde det også - kjøpte en 3 år gammel bil for 195.000 i 2001 og den er vel verdt rundt 90.000 nå. Det er er egentlig sure penger men bil må man jo ha. Båt derimot er jo mere en fritidsinteresse selv om den kan være vanedannende og avhengighetsskapende.

 

I sum så angrer jeg ikke på at jeg kjøpte båt i 2001 med tanke på de turen og gledene vi har hatt med den og at jeg fikk igjen det jeg selv gav og hadde kostet på og allikevel hadde en liten "fortjeneste"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...