Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

(Om det er noen ledere som fortjener en lønn på 8-10 millioner i det hele tatt, er en helt annen sak)

 

Det er ett styre som er sammensatt av eiere, eller deres egne folk, som bestemmer lønninger.

Det er ikke adm dir/konsernsjef som fastsetter sin egen lønn.

 

Det er slik markedsøkonomien fungerer. like det eller ikke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Få den norske arbeider ned på Polakk lønninger !

Uten sykelønn, det er for dyrt.

La dem bo i telt og campingvogn, bolig koster jo !

Og bare ikke la de formere seg ! Skole og barnehage koster !

Heil Worse ! Og overklassen ! :nono:

 

Polakker og Latvier trenger gode arbeidsledere hvertfall i byggebransjen. Uten oppfølging er det ikke tilfelle. Har selv vært ledere for dem og det er å sammenligne med en 10 klasse på ungdomskolen. Men med god oppfølging og da gjerne 1 og 2 ganger for dagen ellers kan dette ta litt av. Da jo regnestykket litt vanskeligere når du må regne en mann skal ha spesial oppfølging for de ikke er herfra som du slipper med nordmenn. Så bak en stab av polakker og latviere står det en dyktig leder som får hjulene til å gå rundt med dem.

Link to post
Share on other sites

Det er ett styre som er sammensatt av eiere, eller deres egne folk, som bestemmer lønninger.

Det er ikke adm dir/konsernsjef som fastsetter sin egen lønn.

 

Det er slik markedsøkonomien fungerer. like det eller ikke.

 

Det er vel ikke nytt for noen, og heller ikke det jeg påpekte... :rolleyes:

 

 

Dette har ingenting med teamaet å gjøre!! Hold dere til temaet og evtuellt lag en ny link!!

Dette temaet omhandler hvordan bruktbåtprisene vi utvikle seg p.g.a. alle de nye forutsetningene som har dukket opp i høst!

 

Jasså, har du tatt på deg ekstrajobb som moderator?

Det er ikke din oppgave å påpeke slike ting! At en debatt om båtPRISER kan dreie over til lønn (les: penger) er vel ikke så unaturlig, så la de som modererer modere.

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Helt enig, men samtidig er det mange som "fnyser" av båter som er produsert i Polen! Kanskje du tok liv av nok en myte?

Det tror ikke jeg. For det handler om spesifikasjonen av produktet. Jeg tror at man kan få tilnærmet topp kvalitet uansett hvor man produserer i verden så sant landet har den tekniske kompetansen som behøvs for å være industrialisert. Resten handler om kvaliteten som spesifiseres på komponentene. Og der er det nok fortsatt en del produsenter som er en anelse kjipe for å få ned prisen.

 

Men se på Galeon båtene - da ser du en båt produsert i Polen som hevder seg meget bra i konkurransen med europeisk produserte båter.

Link to post
Share on other sites

Men se på Galeon båtene - da ser du en båt produsert i Polen som hevder seg meget bra i konkurransen med europeisk produserte båter.

 

Dette bekrefter vel at myten i allefall ikke 100% riktig? Hadde ikke hverken håp om, eller tro på, at en eneste uttalese fra Worse, meg selv eller andre skulle kunne avlive denne myten en gang for alle!

Men kanskje vi kan alle (?) være være enige om at ikke alt fra Polen er bare dritt, og alt fra Norge er bare bra? :smiley:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

at ledere (gode eller dårlige) som tjener nok penger i utgangspunktet, må prøve å begrense sin egen egoisme, og ikke misbruke sin stilling til å toppe en allerede høy lønn med snusk og fanteri.
Hvem er det som gjør slikt, da?
Les om en av dem i innlegg #72... :smiley:
:eek: Det er mulig at jeg legger andre ting i dine tidligere uttalelser enn du selv gjør; men selv justert for den mulige forskjellen som derav kan følge synes jeg at du tar munnen svært full. Du hevder altså at hr. Baksaas -- som jeg ikke kjenner og hvis blotte eksistens er meg revnende likegyldig -- har fått sin (svært gode) lønnsavtale på grunnlag av snusk og fanteri. Det synes jeg er meget spenstig uttalt. Ville du ha sagt det samme til vedkommende eller hans arbeidsgiver, rett opp i ansiktet? Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har du testet alle norske båter da Olpi ? Jeg tibringer flere døgn i det gamle Sovjetunionen enn i Norge pr år og har vært ombord i flere båter produsert i både Russland og Polen. Båtene jeg har hatt gleden av være ombord i Russland har vært av ekstrem bra kvalitet . Ekstreme priser også.

Dessverre så sier lommeboka nei til sånne smykker.

Eldre båter produsert i Polen for det polske markedet har litt rar design og rare løsninger,men de flyter da de også selv om de er 25 år gamle eller mer . Av de nyere båtene har flere av de tiltalende design selv om de kanskje også kan sies å ha litt merkelige innredningsløsninger sett med mine øyne. Kvaliteten virker å være riktig så bra.

Eksport rettet båtproduksjon virker da å være fullt på høyde med det som produseres i andre land.

Det er vel ikke helt uten grunn at det går flere trailere daglig med båter fra Polen til Tyskland så da vil jeg tro at kvalitet og pris må være mere enn akseptabelt ? Tyskerene finner seg ikke i hvasomhelst på kvalitets siden.

Link to post
Share on other sites

I havna hos oss ligger det en Askeladden 805 Commuter. Eieren kjøpte en slik i fjor og hadde mer enn mye problemer med denne. Han ble eitrende forbanna da han fikk greie på at den var bygget i Polen, da han trodde han hadde kjøpt et norsk kvalitetsprodukt. Morsomt - siden han selv er polsk innvandrer. :flag:

Han fikk byttet til splitter ny båt i år av forhandler.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At lønnsavtalen til herr Baksaas skulle være basert på snusk og fanteri gidder jeg ikke å kommentere, til det faller den slags påstander på sin egen urimelighet!

 

Dog finner også jeg det litt underlig at en næringslivsleder skal/må ha en avtale som er så god at han i dette tilfellet kan innkassere verdien av opsjonsavtaler på seks ganger årslønnen!

Ansvaret for denne avtalen må først og fremst ligge på den styreleder som eierne har valgt, nemlig Thorleif Enger. Han er også øverste sjef i Yara (tidligere gjødselsdivisjonen i Norsk Hydro) og hva slags forhold han har til personlige opsjons og bonusavtaler kan dere f.eks lese om her;

 

http://www.ukeavisenledelse.no/cgi-bin/uke...imaker?id=72083

 

Så kan vi alle ha våre meninger om problemet er at vi har/er et lite marked, har tilgang til for få gode ledere, uprofesjonelle eiere (staten er absolutt ingen profesjonell eier!) eller om det finnes en form for kameraderi her i landet!

 

Personlig er jeg sterkt motstander av opsjonsavtaler da disse lett kan manipuleres f.eks ved at bedriften kjøper egne aksjer (skjer i stor grad), aksjekurser hauses uten at det ligger noen spesielle bedriftsøkonomiske grunner til verdiøkning (eller nedgang forut for opsjonstildeling/kursetablering) osv.

 

En leders bonus må henspille direkte på den jobben han har gjort/fått til og ikke mer eller mindre tilfeldige svingninger i produktpriser som f.eks oljeprisen. Det er ingen ledere som kan hevde at de har hatt innflydelse på denne!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

har fått sin (svært gode) lønnsavtale på grunnlag av snusk og fanteri. Det synes jeg er meget spenstig uttalt. Ville du ha sagt det samme til vedkommende eller hans arbeidsgiver, rett opp i ansiktet?

 

Trodde du hadde klart nok hode til å lese hva jeg skriver uten å mikse det hele sammen i en røre, men det er jo jobben din å misforstå.... :wink:

 

Jeg sier at lån av konsernets 31 fots båt til privat bruk (ferie & koseturer), og sponsing av sin egen datters russebuss er helt unødvendig snusk & fanteri som en mann med hans inntekt og stilling burde holde seg for god til (skatteunndragelse og misbruk av konsernets midler til egen vinning).

Så sier jeg at opsjonsavtalen han har benyttet seg av er klekket ut sammen med gutteklubben Grei (les: styret). Bitteliten skrev at han "hadde fått den av styret" og bare tok "det han fikk", jeg hevder at det er svært naivt å tro at en slik avtale faller i hodet på noen, selv om man er tilsatt som leder for et stort selskap.

Dette er overhodet ikke spenstige uttalelser som kommer fra meg, men noe alle kan lese i forskjellige Norske aviser.

Så svaret blir JA!.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Så sier jeg at opsjonsavtalen han har benyttet seg av er klekket ut sammen med gutteklubben Grei (les: styret). Bitteliten skrev at han "hadde fått den av styret" og bare tok "det han fikk", jeg hevder at det er svært naivt å tro at en slik avtale faller i hodet på noen, selv om man er tilsatt som leder for et stort selskap.

Dette er overhodet ikke spenstige uttalelser som kommer fra meg, men noe alle kan lese i forskjellige Norske aviser.

Så svaret blir JA!.

To saker vil jeg spørre deg om i denne forbindelse:

1. har du egen erfaring med styrearbeid og eller ledelse av større konsern - kanskje med internasjonal virksomhet?

2. Tror du at avisene gir det hele og fulle bildet og at alt som skrives i avisene er rett?

 

Bruk av båt og mobil til dattera har jeg tidligere kommentert. Også her er det nyanser som ikke har kommet frem i media men som ikke er hemmelige. Vet vi feks i hvilken utstrekning Telenor har praktisert det samme overfor andre russ tidligere, vet vi om Baskaas senior eller juniorinne har vært innvolvert i beslutningen? Jeg vet bare litt av disse tingene - men ikke helheten.

 

Jeg har tidligere sagt klart i fra at jeg ikke liker å dømme folk basert på hva som utelukkende står i media. Jeg sluttet med det da Tore Tønne skjøt seg selv i bilen på en rasteplass utenfor Oslo etter at Dabladet hadde jaget han i et par uker. Da sluttet jeg også å lese og kjøpe Dagbladet ettersom det er min eneste makt overfor dem som forbruker - men jeg sendte brev til redaktøren og sa i fra først.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du testet alle norske båter da Olpi ?

 

Nei, på langt nær. Det ver en spøk - så du ikke denne :lol: ?

Jeg lurte på om BL hadde testet både polsk Vodka, Polske båter og ikke minst polske blondiner, og at kvaliteten var god. :wink:

 

Jeg har ingenting i mot Polske båter eller båter fra andre land enn Norge. Kvaliteten varierer nok der som den også gjør her hjemme. Jeg tror ikke at alt norsk er topp kvalitet.

Link to post
Share on other sites

La oss si at denne diskusjonen dreier seg om lederlønninger og øvrige betingelser, og at vi samtidig skjeler litt til vanlige ansatte og pensjonister og kaller firmaet Telenor med dets leder Baksaas.

 

Det ser ut til at det kommer frem litt mere "grums" i denne saken:

 

Baksaas fikk denne (har det vist seg) meget lukrative avtale i 2003. Baksaas var på dette tidspunkt også styreleder i Telenors pensjonskasse. Folketrygden og Statens pensjonskass regulerte dette året pensjonene med rundt 5 prosent, men Baksaas sa nei til regulering for 1350 medlemmer av Telenors egen pensjonskasse. Kostnaden ved å innrømme denne reguleringen vile ha kostet selskapet 2 millioner eller 5,4 prosent av opsjonsgevinsten til Baksaas. Selskapet hadde dette året milliardoverskudd!

 

Pensjonistforeningen i Telenor tok opp denne saken med ledelsen i Telenor, men til ingen nytte. Baksaas pressetalsmann, Dag Melgaard, kom med følgende løfte til pensjonistene i Budstikka 22.oktober 2003;

 

"Vi beklager dette, men håper å kunne kompensere for denne manglende justeringen etter hvert som økonomien bedrer seg fremover."

 

Så stiller jeg følgende spørsmål til forsamlingen;

 

Tror dere at Baksaas har gjennomført denne reguleringen av pensjonistenes vilkår?

 

Hva tror du Bitteliten?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

To saker vil jeg spørre deg om i denne forbindelse:

1. har du egen erfaring med styrearbeid og eller ledelse av større konsern - kanskje med internasjonal virksomhet?

2. Tror du at avisene gir det hele og fulle bildet og at alt som skrives i avisene er rett?

 

1. Nei

2. Nei

 

1*

For å sitere Tom Nordli: "man trenger ikke å ha vært hest for å bli en god jockey" Underforstått at jeg trenger ikke å sitte selv i et styre i et større konsern for å skjønne hva som skjer på bakrommet. Men man kan få slik informasjon gjennom forskjellige yrker som har som oppgave å undersøke/etterforske tilsvarende hendelser i andre tilsvarende saker.

 

2*

Jeg har selv ingen førstehåndsinformasjon i denne konkrete saken, men baserer mine uttalelser på nettopp: aviser og media :wink: Jeg har en teori om at det ikke er noen røyk uten ild, så lenge ingen blir saksøkt... Det hjelper jo også at folk innrømmer selv at de har håndtert saker klossete... :lol:

 

vet vi om Baskaas senior eller juniorinne har vært innvolvert i beslutningen?

 

:eek::rolleyes::lol: Mener du at barna hans skal ta ansvar for en feilaktig beslutning fra det faderlige opphav, eller at han kan skylde på barnas ønske om sponsing????

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

At altfor mange næringslivsledere leder under mottoet "ikke gjør som jeg gjør, gjør som jeg sier" er knapt noen nyhet. Nok om det.

 

Når det gjelder båtprisene tror jeg spikeren ble truffet nokså på hodet her:

 

Jeg tror at markedet regulerer også båtprisene. Jeg tror at tilgang på båtplasser er en brems i båtmarkedet, og jeg tror at de renteøkninger som Norges Bank har varslet kommer til å ramme deler av bransjen meget hardt. Og da har jeg gjennom en del innlegg forsøkt å peke på at jeg ikke tror det er de dyreste båtene som rammes først.
Link to post
Share on other sites

Trodde du hadde klart nok hode til å lese hva jeg skriver uten å mikse det hele sammen i en røre, men det er jo jobben din å misforstå
Hva jobben min har med denne diskusjonen å gjøre ser jeg ikke helt klart; derimot ser jeg helt klart at Spinner ville gjøre lurt i å lese sine egne innlegg tre ganger på rappen. Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er noe tullete at salget av båter i prisklassen 600000.- og oppover vil være vansekelige å selge til den pris man selv har gitt. Markedet vil variere hele tiden og etterspøreselen vil selvsakt komme når våren nærmer seg. Dieselprisen har sannsynligvis ingen betyedning når noen skal kjøpe seg båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...