Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

Hva jobben min har med denne diskusjonen å gjøre ser jeg ikke helt klart;

 

Nei for du er selvsagt ikke preget av ditt daglige virke som oss andre.... :wink:

 

 

derimot ser jeg helt klart at Spinner ville gjøre lurt i å lese sine egne innlegg tre ganger på rappen.

 

Det sa alltid bestefaren min også når han slapp opp for argumenter :yesnod:

 

Men nå er det helg og det betyr: mindre kverulering, mer kos & hygge.. :cheers:

Redigert av Spinner (see edit history)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Deg om det Spinner, du fornekter altså hva du selv sa i et tidligere innlegg .. .da går du jo en viss disippel en høy gang. :wink:

 

Du gir deg ikke du Worse....må innrømme at jeg begynner å bli litt lei uttæring av kjedelige "ikke-båt" temaer, men for all del: vi går over i ekstraomgangene og Judas spør: hva er det jeg har sagt som du mener jeg har fornektet?

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

1. Nei

2. Nei

Takk det var godt å høre. At du svarte nei på 1) var kanskje ikke så overraskende.

 

1*

For å sitere Tom Nordli: "man trenger ikke å ha vært hest for å bli en god jockey" Underforstått at jeg trenger ikke å sitte selv i et styre i et større konsern for å skjønne hva som skjer på bakrommet. Men man kan få slik informasjon gjennom forskjellige yrker som har som oppgave å undersøke/etterforske tilsvarende hendelser i andre tilsvarende saker.

Interessant at du nevner Tom Nordli. Han er vel en av de lederne som har blitt sparket flest ganger på kortest tid i Norge de siste årene. Og han har fått med seg godt med penger hver gang. Bekrefter dette ordtaket om at det kun er fotball- og lottomillionærer som er akseptert i Norge? Og vedr. din kompetanse om hva som skjer - jeg tror kanskje at du skal tenke deg om en gang til her. Det KAN jo være at du faktisk tar helt feil og at ting faktisk ikke er slik du tror. Men det er nok ikke så sannsynlig. Antakelig er det bare griske, selvsentrerte folk som leder større virksomheter - og de har overhode ingen tanke for hverken eiere eller samfunnet de lever i. Rene, skjære gode kapitalister - nesten amerikanere.

 

:eek::rolleyes::lol: Mener du at barna hans skal ta ansvar for en feilaktig beslutning fra det faderlige opphav, eller at han kan skylde på barnas ønske om sponsing????

Telenor er et selskap med mange tusen ansatte, og det KAN jo være at det var noen andre enn Baksaas som tok beslutningen - helt uten at Fredrik som han kalles i Telenor var innvolvert. Det KAN jo også være at de som innvilget sponsingen - slik Telenor har gjort i mange år - ikke engang visste at frk Baksaas var på den russebussen. Men mange tror kanskje at det er Baksaas selv som deler ut disse mobiltelefonene - i stedet for å krangle om millardverdiene i Russland som står på spill eller krangle med staten i høyesterett om et par mrd i skatt. En sak som forøvrig Telenor vant mot Staten og som velter hele balansen i Statsbudsjettet - men det er det ingen som har snakket høyt om. :rolleyes:

 

Det er best å dømme mens man kan - for det er så fint å rakke ned på folk man egentlig ikke vet så mye om. Lenge leve den nesten kunnskapsbaserte synsingen. Før kalte vi det Janteloven. Men det har vi sluttet med - eller kanskje vi ikke hadde kommet dit allikevel :wink:

 

Det er litt pussig å se politikerne som hyler om denne opsjonsordningen. Var det ikke AP som satte Telenor på børs da? Pengene fra en børsnotering vil man ha, og utbyttene fra selskapet vil nok Kristin ha. Men de andre konsekvensene av å være eier i ett av europas ledende teleselskaper - de skal man ikke ha. Det blir det man på svensk kaller " man vil både ha och eta kakan". I Sverige har mange innsett at det ikke er mulig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det KAN jo også være at de som innvilget sponsingen - slik Telenor har gjort i mange år - ikke engang visste at frk Baksaas var på den bussen.

 

Og det KAN også være at fr.Baksaas selv ringte til sponsorsjefen og spurte om å bli sponset. Og det KAN også tenkes at hun nevnte hva hun het. Og det KAN også tenkes at pappa fortalte henne hvem hun skulle ringe?

 

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article103089.ece

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og får da å gjenta meg selv til det kjedsommelige - det er så mye som KAN hende. Og da synes jeg det KAN være greit å vente med å dømme til man vet. Mange er nok ikke enige med meg i det. Jeg fikk pepper så det holdt da jeg sa det samme om Monica Christensen i NSSR og om epost saken i NSSR. Det KAN jo være noe vi ikke vet som kanskje KAN påvirke vår holdning.

 

Men det er jo så kjedelig med alt dette. For da KAN jo ikke vi dømme uten å vite :wink:

Link to post
Share on other sites

Men Bitteliten, det KAN jo tenkes at det jeg sier i #131 ikke BARE er synsing eller tatt ut av tomme luften, men faktisk KAN være en bekreftet realitet?

 

At datteren selv ringte og at pappa fortalte henne hvem hun skulle ringe har Baksaas selv bekreftet i intervju med Budstikka. Det er ikke blitt dementert av ham senere så da må man vel kunne begynne så vidt å tro at det er mere enn bare en liten mulighet for at det faktisk forholder seg slik?

 

At datteren presenterte seg ved navn i samtale med Djuice finner jeg sannsynlig - gjør ikke du?

 

Så det som da gjenstår er å få bekreftet at sponsorsjefen hos Djuice reagerte på navet hennes og om det hadde noen betydning for avgjørelsen?

 

Som man sier i USA; "Does the bear shit in the woods?" :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Spinner ... ikke for å være stygg og arrogant, men ... hvis du ikke allerede har en hatt du kan sette deg til å spise; så er det på høy tid å skaffe seg en. :smash:

 

Ikke har jeg hatt hatt, ikke skal jeg spise noen hatt jeg ikke har hatt, og hadde jeg hatt en hatt, hadde jeg ikke spist den, fordi jeg da ikke lenger hadde hatt noen hatt...

Hvorfor er du så opptatt av hattespising? :crazy:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Bitteliten er utrolig naiv... Han kommer sikkert på andre tanker etter hvert som han blir eldre og ser andre sider av næringslivet.

Det tror nok jeg også. Jeg har egentlig ikke så veldig mye erfaring. Og antakelig langt mindre enn det du har :yesnod: Jeg ser frem i mot at du deler mer av din kunnskap med oss alle.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser frem i mot at du deler mer av din kunnskap med oss alle.
Jaja. Du kommer til å bli sittende og vente lenge, er mitt tips. :rolleyes:

 

Hvorfor er du så opptatt av hattespising?

Jeg er like lite opptatt av hattespising som du er i stand til å fatte alminnelig ironi og satiriske kommentarer. Du tok tydeligvis ikke poenget ... det skyldes vel at du er for opptatt med dype teorier om ledelse og økonomi. Er der en doktorgrad i din umiddelbare fremtid?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det tror nok jeg også. Jeg har egentlig ikke så veldig mye erfaring. Og antakelig langt mindre enn det du har :yesnod: Jeg ser frem i mot at du deler mer av din kunnskap med oss alle.

 

Det er klart vi kan diskutere et opplegg som gir deg litt mer innsikt i hva som egentlig skjer på bakrommene rundt omkring i næringslivet, men det vil kreve at det "faller" en opsjonsavtale helt plutselig i hodet mitt, og at jeg kan låne båten din litt (bare 4-5 uker i ferien selvsagt), og for å ikke glemme at du betaler mobilregningene for alle venninne til min datter.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? Hvorfor stille slike vilkår? Siden du, Spinner, er så godt og grundig inne på dette, og har slik uovertruffen kunnskap om hva som foregår i disse lukkete rom, kan du ikke dele det med oss mindre begavete, da, slik at vi også kan se lyset??

 

Den evige trainee - rider igjen.

:lol: "Pale Rider"?

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jaja. Du kommer til å bli sittende og vente lenge, er mitt tips. :rolleyes:

 

Det er helt riktig!

 

Jeg er like lite opptatt av hattespising som du er i stand til å fatte alminnelig ironi og satiriske kommentarer.

 

Takk, men da er vi nok to (du er den andre...)

 

Er der en doktorgrad i din umiddelbare fremtid?

 

Jon Sudbø skal visst få inndratt sin doktorgrad, så kanskje jeg kan overta den? Må kanskje passe meg nå så ikke Bitteliten kommer løpende å sier at det KAN hende at han har gjemt unna noen dokumenter som KAN bevise at hans forskning allikevel KAN verifiseres... :wink:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? Hvorfor stille slike vilkår? Siden du, Spinner, er så godt og grundig inne på dette, og har slik uovertruffen kunnskap om hva som foregår i disse lukkete rom, kan du ikke dele det med oss mindre begavete, da, slik at vi også kan se lyset??

 

Jeg tror terskelen for et par av dere er alt for høy til at ny kunnskap skal kunne trenge inn. Her må det nok inn en spesialpedagog med kompetanse som jeg bare kan drømme om...

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

Opsjonsvesenet er under sterk debatt i mange land. Du nevnte Sverige der man har hatt diskusjoner rundt en rekke selskapers opsjonsprogrammer. Blant annet ble det påvist hvordan ledelsen i Ericsson (før Sony kom inn) påvirket resultatene i forkant av opsjonstildelinger. Store avskrivninger ga lav aksjekurs ved tildeling. Salg av bygningsmasse (som selskapet senere leide tilbake) ga pene tall da ledelsen valgte å ta gevinst. For selskapet som sådan ble krumspringene ikke spesielt gunstige, om jeg har forstått diskusjonen rett.

 

Om jeg ikke husker helt feil er det en norsk forsker som nærmest har fått en gurustatus i USA ved å påvise tilsvarende "manipulasjon" i amerikanske selskaper.

 

Baksaas opsjonsavtale er verken blant de beste eller minste i norsk næringsliv. Ikke er den særlig oppsiktsvekkende heller. Det litt spesielle er at det skjer i selskap der den norske stat er største eier. Om jeg har forstått næringsminister Andersen rett, vil dagens opsjonsavtaler forbli uendret. Men at det etter nyttår, med Stortingets velsignelse, ikke vil bli praksis fremover i bedrifter der staten står som hovedaksjonær.

 

Det synes jeg er helt greit. Det er ingen mening i at staten umælende skal godta dette uvesenet som har bredt om seg de siste 8-10 årene. I svært mange bedrifter er lønnen bare et slags sikkerhetsnett i forhold til hva ledere kan forvente via slike opsjonsavtaler. At avtalene skulle være et nødvendig incitament for å få ledere til å gjøre en tilfredsstillende jobb, regner jeg som det rene visvas.

 

Så får det heller våge seg at det blir solgt noen færre 50--fotere...

Link to post
Share on other sites

Jon Sudbø skal visst få inndratt sin doktorgrad, så kanskje jeg kan overta den?

Jeg har relativt sterk tro på at akkurat denne metoden er den eneste pr. hvilken du kunne ha selv den fjerneste forhåpning om å oppnå noen akademisk grad av noe som helst slag. Derimot tror jeg at du kunne hatt en god fremtid innenfor tabloid journalistikk; som det fremgår er du jo henimot en ekspert på å lage store overskrifter men i likhet med dagsavisene er det mye srik og lite ull og enda mindre forstand.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

At avtalene skulle være et nødvendig incitament for å få ledere til å gjøre en tilfredsstillende jobb, regner jeg som det rene visvas.

DET er jeg ett hundre prosent enig i. Man skulle kunen tro at den avtalte normale lønn -- som rimeligvis som regel er mer enn bare god -- er tilstrekkelig til den store leders alminnelige underhold. Tussaskapen i opsjonshysteriet kommer på spissen når opsjone og aksjer og ditt og satt blir mer vesentlig enn lønnen. Det er naturligvis ikke bra.

 

Jeg ville selvsagt ha ment noe annet om jeg hadde hatt opsjoner og slikt selv. :diving:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Wave,

 

I dagens arbeidsmarked hvor vi vi ser enn mer int avlønning av ledere, skal det bli spennende og

se hvordan staten skal løse dette. I de største konsern, hvor staten er eier, hva veier mest

"korrekt " avlønning av konsernsjef eller riktig person. SIer ikke att den som har de beste

betingelsene er den beste personen. MEN det kan være att ettertraktede personer har flere

tilbud. Da kan det være att betingelsene blir lagt i vektskålen sammen med utfordringen av

jobben.

 

Hvis vi ser bl a folketrygdfondet har vel ikke de hatt den beste uttellingen. Dette burde vel

int folk flest. Klart det skal være lav-risiko, men så vidt over bankrente er vel ikke så veldig bra.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har relativt sterk tro på at akkurat denne metoden er den eneste pr. hvilken du kunne ha selv den fjerneste forhåpning om å oppnå noen akademisk grad av noe som helst slag.

 

Du tar nok feil igjen Hr. Båtadvokat, jeg har nok slitt ut noen par sko og briller på Blindern og kan kalle meg akademiker på lik linje som deg. Men det er helt korrekt at noen doktorgrad kommer jeg neppe til å få.

 

Derimot tror jeg at du kunne hatt en god fremtid innenfor tabloid journalistikk;

 

Takk, samme for meg bare det er penger å tjene.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Ja ja ja man kan jo få så mange slags akademiske grader nå for tiden ... men fortsatt mener du tydeligvis at denne hr. Baksaas fikk sin opsjonsavtale pr. snusk og fanteri ... uten at du vil utdype det nærmere og påvise at din analyse av de faktiske omstendigheter i så måte er riktig. Unnvikende, kaller man gjerne slikt ...?

 

Nei, forresten, vi kan la det ligge. Det har jo lite med prisutviklingen på båt å gjøre. Og du har jo allerede presentert deg godt nok.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...