Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

Men er båtmarkedet er vel ikke umettelig.

Omløpstiden på båt fra den er født til den går i graven er lang. Av det jeg eier er det vel omtrent bare hus og hytte som har lengre omløpstid. Vel, det er vel andre ting som også kan vare like lenge, men det blir vi vel lei og kaster i brukbar tilstand.

Er vi avhengig av at flere båter går ut av markedet enn det som er tilfelle nå? Det er vel en grense for hvor mange båter det er behov for, og som nevnt tildligere, det er plass til i havnene.

Jeg aner ikke hvor vi er i forhold til metningspunktet pr. idag. Regner med at de store produsentene og importørene har en viss oppfatning av dette.

Men slik det er nå med at nesten ingen båter forsvinner fra markedet og det settes rekorder i nysalget kan jo ikke fortsette.

Selv om folk er stinn i penger for tiden så vil vel et evntuelt sterkt fallende bruktmarked føre til stup for nybåtsalget. Kan ikke tenke meg at gruppen førstegangskjøpere av båt er stor nok til å holde nybåtsalget oppe over en lengre periode.

Dette tror jeg vil føre til en sterkere konkurranse og nybåtene, også de norske, vil falle i pris.

Når jeg ser på båten min er det helt vanvittig at dette skallet skal koste 150000. Det kan sikkert forsvares slik båten er bygd, men det forteller meg at vi er i steinalderen i produksjonsutvikling. Her har produsentene mye å gå på og vi har nok bare sett begynnelsen av denne utviklingen hos Bavaria og et par andre produsenter.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men er båtmarkedet er vel ikke umettelig. Omløpstiden på båt fra den er født til den går i graven er lang. Av det jeg eier er det vel omtrent bare hus og hytte som har lengre omløpstid.

Her er du nok ved sakens kjerne. Legger du til problemene med å skaffe seg båtplass i Indre Oslofjord, forsterkes inntrykket.

Link to post
Share on other sites

tj`s inlegg 27 oppsummerer nok det meste som kan sies i sakens anledning.

 

Legg til at båtplasser i indre Oslofjord nå omsettes for priser tilsvarende en årslønn for de fleste av oss, så er det klart at det er mange som presses vekk.

 

Å diskutere om dieselen koster 8 eller 12kr blir litt patetisk, når ingangsbilletten til båtlivet innebærer en båtplass til 3-500 000kr.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Å diskutere om dieselen koster 8 eller 12kr blir litt patetisk, når ingangsbilletten til båtlivet innebærer en båtplass til 3-500 000kr.

 

Det er ikke alle som må ha båtplass i Indre Oslofjord vet du :wink: For oss langs resten av kysten, som gjerne også bruker båten året rundt, er faktisk dieselprisen et større problem!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mest folk? Det kan vel diskuteres, man snakker vel om bortimot 40% av befolkningen som sokner til dette området. Så da er det jo fortsatt 60 % igjen... Men det er jo klart at knappheten på båtplasser både i Oslofjorden og ellers har en begrensende effekt på hvor mange nye båtfolk som får mulighet til å slippe til. Selv fikk jeg omsider kjøpt meg fast plass i januar i år, etter nesten fem år på venteliste. Så selv om prisen ikke er på Oslofjord nivå (betalte litt over 12.000,- inkl. strømpost) så er tilgangen på båtplass uansett en begrensende faktor også andre steder i landet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er i og rundt Oslofjorden det bor mest folk. Når markedet her bremses, er det trolig langt mer merkbart for markedet enn når markdet i Indre Huttiheita kollapser..

 

Suzuki

 

Ja, men det er nok langt flere båter pr innbygger i utkantstrøk og på mindre steder/byer langs kysten enn i indre Oslofjord vil jeg tro. Tenker da ikke på joller.

Det er nok ikke alle som har råd til båtplass i indre Oslofjord (heldigvis :blush: )... . :wink:

 

Bremser markedet opp, og det vil skje før eller siden så vil det nok merkes over hele landet. Tror ikke det bremser opp bare på et sted.

Link to post
Share on other sites

Det vil nok bremse opp mest i indre Oslofjorden. Kort, nærmest uhørt kort sesong, svært mange "nye" mennesker i båt og en generell holdning til båtlivet som ikke gjør det et så sentralt naturgitt element i tilværelsen som det er rundt resten av kysten; særlig her vest.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke at økt dieselavgift kan bety så veldig mye for bruktprisene. Det utgjør uansett ikke så veldig mye i det totale båtregnskapet. Enten du regner på renter, plassavgift, forsikring, service eller verditap. Om vi virkelig ser starten på prisfall for brukte båter tror jeg ikke vi får noe godt svar på før ut på forsommeren neste år.

Det jeg tror vi kan se konturene av er et gryende fall i prisene for "ikke skandinaviske" båter. Særlig Bavaria kan se ut som å ha falt 10 - 15 % i forhold til i fjor. Jeg solgte min Bavaria i fjor, og det kan se ut som jeg hadde måttet ta et ytterligere tap på over 100 000 om jeg hadde ventet til i år. Da har jeg også sammelignet med prisene som ble lagt ut i juli/august i år.

I og med at mengden av nyere brukt øker, vil også utstyrsmengde og tilstrekkelig motorisering slå kraftig ut for div. modeller imellom.

 

Det endelige svaret har vi nok ikke før neste st.hans.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil nok bremse opp mest i indre Oslofjorden. Kort, nærmest uhørt kort sesong, svært mange "nye" mennesker i båt og en generell holdning til båtlivet som ikke gjør det et så sentralt naturgitt element i tilværelsen som det er rundt resten av kysten; særlig her vest.

 

Jo, kanskje - men... . Da jeg bodde i Bergen på 80-tallet undret jeg meg over at svært få folk hadde båt i forhold til f.eks i Fredrikstad distriktet. På begynnelsen av 90-tallet var det endret seg en del da jeg også på den tiden bodde i Bergen. Nå i de senere år derimot har jo antall båter eksplodert i Bergensområdet virker det som på meg. Derfor tror jeg ikke at en nedgang bare vil merkes i indre Oslofjord. Mange Bergensere bruker nok båten like lite som en del Oslofolk.

Jeg tenker selvsagt ikke på kystfolket på småsteder og på øyer. De bruker båten langt mer til fiske etc.. . Folk fra de større byene med båt er nok ikke så forskjellige, tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Det er åpenbart mange faktorer som fremmer og hemmer båtsalget.

 

Det skal bli interessant å se når flere havner oppgraderer sine tjenester i likhet med slike jeg kjenner litt til i Oslofjorden som Horten, Fredrikstad, Halden, Oscarsborg o.a., om dette vil stimulere nye grupper fritidssøkende mennesker.

 

Videre er den relativt brede oppgradering av vanlige fritidsbåter med tjenester som navigasjonspakker, dinettsystem, toilett og dusj, sikkert også faktorer som fører til at gruppen fritidssøkende mennesker stimuleres av båtlivet, når de sammenligner alternativene som hytte, sydenferie, campingferie, hotellferie, bobilferie o.a.

 

Utbyggere av havneområder vil sikkert kjenne besøkelsestiden og kunne montere moderne bølgebrytere og flytebrygger som ikke var vanlig for 20 - 30 år siden.

 

Det er interessant å se at bruktbåter fra 1980-tallet som selges i dag og som har vært pleiet av forskjellige båteiere har en ganske betydelig omsetningspris.

 

Prisnivået vil nok gå i bølgedaler fremover, men tvilker på at bdet kommer store krakk med det første.

 

Min uvitenskapelige observasjon etter å ha feriert mer og mindre sammenhengende 6 - 8 uker på sjøen hver sommer de siste 15 år er at størrelsen på båtene jevnt over tiltar.

 

En ulempe med den hurtige stigningen av nybåtsalget kan være at ettermarkedstjenestene ikke er like bra for alle merker. Jeg synes å ha registrert at det er noen produsenter som ikke tar ettersalgsarbeidet like seriøst. Dette vil nok ha betydning for bruktprisene for samme produsentmerke.

Link to post
Share on other sites

Leste nettopp at renten vil stige kraftig. Kansje helt opp til 8%!! De som skal kjøpe båt godt over 1 mill. Vil da få en enorm økning i kostnadene. Det er iallefall fire forhold som vil innvirke på bruktbåtprisene på dyrere motorbåter (unntaket er dyre båter for rikfolk fra 2-3 mill. og oppover)

Det er følgende:

1. Høyere rente. Det vil kanskje utgjøre opp mot kr 40.000,- i året på et lån på 1.mill.

Mange trenger mer en dette for å realisere drømmen.

2. Slutt på avgiftsfri diesel. Dette kan fort utgjøre fra 10-15 tusen pr. sesong

3. Snart krav om båtførerprøven. Dette kan være nok til at de som ikke er ihuga båtfolk dropper

båt framfor f.eks. hytte

4. Og sist men ikke minst: Vissheten om at den båten du kjøper vil tape seg betraktelig i verdi,når

du skal selge den om noen år. Jeg føler meg ganske sikker på at tiden hvor båt var en ivestering,

er over!!

Disse fire faktorer pluss sikkert noen flere, vil bidra til at vi som skal kjøpe båt vil tenke oss om både en og to ganger. Jeg og flere med meg vil nok vente en sesong med å kjøpe for å se ann utviklingen.

Link to post
Share on other sites

Det begynner å hviskes litt i krokene i bransjen om at det forventes hardere tider fremover. Noen våger til og med å nenvne "K-ordet" hos forhandlere i vinter. Jeg har hørt at mange ligger med mange båter på lager som de sliter med å bli kvitt. Dette gjelder forhandlere av båter med verdi på kanskje opp til 1 million kroner.

 

Forhandlerne av dyrere båter opplever "all time high" igjen. Windy kan visstnok ikke levere sine større båter (52 og oppover) før i 2008. Hallberg Rassy kunne kanskje få skviset inn en 40 foter for leveranse sent 2008. NordWest er sluttsolgt for sin 420 ut 2007 - mulig de kunne få inn en båt for leveranse rett før ferien i juli 07.

 

Så jeg deler synspunktet som er skrevet over - at vi må skille mellom de "mindre båtene" og "de dyre og større båtene". Rentene har ikke så mye å si på de større båtene - heller ikke dieselprisen. Det som derimot kan ha mye å si er utviklingen på børsen internasjonalt samt konjungturene i industrien. I dag har vi høytrykk i Norden, og mange ledere og eiere tjener gode penger. Dette er penger som kanaliseres ut i dette markedet. Man skal heller ikke se bort i fra at økt rente kan være positivt for dette markedet da det er mye "gamle penger" plassert i bank/obligasjoner og øker rentene øker avkastningen her.

 

Jeg leste en kvartalsrapport fra Brunswick som eier Mercury, Mariner, og masse masse båtmerker. De rapporterte nedgang i salget i USA og en vikende tendens i Europa - særlig på småbåter. Dette ville gi lavere volumer fremover på både båter og motorer.

 

Den optimale kombinasjonen av produkter/markeder er da å ha småbåter for å få med eg toppene, storbåter for å ha en stabil masse å falle tilbake på. Samt ha markeder som har konjungturtopper på ulike tidspunkter. Det er lett å si - men akk så vanskelig i praksis

 

I forhold til bruktpriser tror jeg at vi vil se et press på prisene på båter i prisklassen opp til 1-1,5 millioner. Over det nivået tror jeg ikke vi vil se noen dramatisk prisendring i bruktprisene da dette i en viss grad også reguleres i ulike ordninger for innbytte som er ganske vanlig på kjøp av ny, dyr båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant analyse det Bitteliten.

 

Jeg er ikke sikker på at det blir helt som du tror. Mange har nok mye lån på de større båtene opp til 2mill + også. Ikke alle har superinntekt og de vil merke meget godt en renteoppgang. Som det har blitt nevnt tidligere så har en del byttet fra hytte til stor båt. Det er dyrt å ha stor båt, både m.h.t. båtplass, opp-/uttak, service og ikke minst driftsutgifter nå når dieselprisen øker.

 

At de rimligere båtene under 1 mill også vil bli dratt med ned hvis man får en reaksjon i markedet er nok også tilfelle vil jeg tro.

 

Uansett, dette er jo mer eller mindre kvalifisert gjetting (omtrent som forutsetningene statsbudsjettet bygger på :lol: ).

 

Vi får imidlertid håpe at endringer ikke skjer veldig fort, selv om det motsatte kanskje er mest sannsynlig?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at prisene på bruktbåt er på vei ned .men det behøver ikke bare være negativt,DE fleste som selger skal ha seg en større og dyrere båt og prisfallet på den nye båten vil sansynligvis bli større . Salget av nye båter kommer til å gå betraktelig ned hvis vi får en rente opp mot 8-9 . Husker hvordan det gikk i 87-88 da ble det bråstopp på nybåtsalget,men jeg tror ikke vi vil oppleve slike tilstander idag. . :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Mange har nok mye lån på de større båtene opp til 2mill + også. Ikke alle har superinntekt og de vil merke meget godt en renteoppgang.

Helt klart at alle vil merke renteoppgangen - med mindre man har en fornuftig risikoprofil på fastrente/flytende rente også der.

 

La oss da si at man har en inntekt i husholdningen på 2 millioner kroner. Regner med 50% skatt. 2 millioner i båtlån. Årlig rente i dag på 5%.

Netto utbetalt i månedslønn er ca 83.000 kroner

Lånet koster i renter 8300 kroner i renter. Dvs at man har 74700 igjen etter renter og skatt. Worst case på rentene er kanskje 10%. Dvs at renten øker til 16.600 i måneden. Da har man igjen67.000 kroner av lønnen. Mye penger i økt rente - men det slår ikke så hardt på totalen. Det gjør at de i hvertfall ikke må selge.

 

Poenget er at de med så høye inntekter har en fleksibilitet i sin økonomi som gjør dem mindre beroende på renten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At de rimligere båtene under 1 mill

 

jaja - med mine prioriteringer tror jeg nok at jeg aldri kommer til å ha annet enn en rimelig båt. :wink:

 

Når det er sagt så er det nok på tide å selge båten nå, sette pengene i statobligasjoner eller noe lignende og sette seg på gjerdet og vente. Om økonomene som spår renteoppgang helt til 9% (TV i går) får rett, blir det veeeeeldig mange båter som blir veeeeldig rimelige. Jeg har skrevet det før, og hevder det igjen; Det er mange som har gått til banken med skylapper på og lånt til pipa og litt til, skulle vi få en renteoppgang bare med bare 2-3 prosent, ville dette resultere i at mange må selge unna biler båter og hytter for å kunne bli boende i huset.... det er da man burde ha mulighet for å slå til....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at de med så høye inntekter har en fleksibilitet i sin økonomi som gjør dem mindre beroende på renten

 

Poenget ditt er klart og tydelig og helt enig, men får ikke tallene dine til å henge sammen helt? Har du tatt hensyn til effekten av rentefradraget på 28% og så skulle det vel være; "Da har man igjen 66.400 kroner av lønnen" (ikke 67.000 som du nevner).

 

Men om man netto sitter igjen med 67.000 eller 83.000 kroner netto i måneden så vil nok det store flertallet av befolkningen være sånn rimelig fornøyd!

 

Forøvrig så hadde Skibsplast en stor annonse i Fedrelandsvennen nylig hvor de søkte mange nye medarbeidere til sin båtproduksjon så der i gården ser de vel ikke helt mørkt på fremtiden.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...