Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

Og du har jo allerede presentert deg godt nok.

 

Enig at vi dropper det, du har vel også presentert deg til det kjedsommelige etter over 5000 innlegg med stort sett de samme platte argumentene og det samme overfladiske ordspillet.

Det som er morsomt med deg og Bitteliten er selvsagt at dere er lett å provosere og dere bjeffer stort sett i kor.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

... men fortsatt mener du tydeligvis at denne hr. Baksaas fikk sin opsjonsavtale pr. snusk og fanteri ... uten at du vil utdype det nærmere og påvise at din analyse av de faktiske omstendigheter i så måte er riktig. Unnvikende, kaller man gjerne slikt ...?

 

 

Ting kan være snusk og fanteri selv om det ikke er forbudt pr lov...

 

Å ha en rett til å vente med å kjøpe aksjer til lav pris til du ser om det vil lønne seg, er snusk og fanteri selv om det er lov. Det er snusk og fanteri mot de andre aksjonærene som kunne ha fått høyere avkastning på sin investering. Det er snusk og fanteri i forhold til flestes rettferdighetssans. m.m.

TMS

Link to post
Share on other sites

Det er snusk og fanteri mot de andre aksjonærene som kunne ha fått høyere avkastning på sin investering.

 

Så du mener at hvis en eier av en opsjon erklærer sin opsjon og kjøper (og betaler for) det antall aksjer som han har rett til på den på forhånd avtalte pris så koster det de øvrige askjonærer noe? Hva da?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har faktisk lest alle innleggene i denne tråden. Den startet med betraktninger rundt prisutviklingen i båtmarkedet for så å bevege sen inn i opsjons- og bonusordninger for sjefen i Telenor, hva nå enn de måtte influere på båtprisene. Til slutt går den inn i et kverulerende og tildels usaklig spor mellom Bitteliten, Skipper_Worse og Spinner hvor person er blitt viktigere enn sak. Ser heller ikke at siste del av debatten har noen med båtpriser å gjøre.

 

Jeg er ikke moderator, men jeg er opptatt av at vi har et saklig forum hvor vi kan diskutere våre båtinteresser. Kan dere vennligst se om dere greier å vri debatten inn på rett spor igjen?

:sailing:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Når man er tidlig oppe og det er stille i huset og hunden har fått både tur, mat og en tur til så har man ro i sjelen og god tid. Da får man bl.a. lest litt som f.eks;

 

Kommentarer som "Hei, kan dere la dette ligge nå?", "Dette blir for dumt", e.l. fra utenforstående hører ikke hjemme her.

La dem holde på, og hvis du misliker utvikingen så la heller vær å les tråden.

 

Blir du provosert av noen/noe så ikke kast deg over tastaturet. Forsøk å roe ned og tenk gjennom hva du vil skrive.

Alt for mange slike "ta av" diskusjoner kommer av at noen poster når de er provosert.

 

Hvor dette er hentet fra? Tja, si det, kanskje fra "Etikette i forumet" på Båtplassen?

 

Bare nevner det!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ansvaret for denne avtalen må først og fremst ligge på den styreleder som eierne har valgt,

 

En leders bonus må henspille direkte på den jobben han har gjort/fått til og ikke mer eller mindre tilfeldige svingninger i produktpriser som f.eks oljeprisen. Det er ingen ledere som kan hevde at de har hatt innflydelse på denne!

Nå er ikke jeg spesielt bevandret i dette, men er det ikke slik at det er eierne på generalforsamlingen som beslutter opsjonsprogrammer og ikke styret?

 

Bonus er jeg enig i skal være relatert til driften av selskapet. Jeg tror kanskje at en avlønningspakke har bonus relatert til kortsiktige operasjonelle mål, opsjoner på langsiktige mål - ofte relatert til eiernes utvikling.

 

Jeg lurte på om BL hadde testet både polsk Vodka, Polske båter og ikke minst polske blondiner, og at kvaliteten var god. :wink:

Så langt har jeg bare testet en av delene. Du kan jo fundere på hvilken :lol:

 

Bitteliten:

Opsjonsvesenet er under sterk debatt i mange land.

 

Det litt spesielle er at det skjer i selskap der den norske stat er største eier. heller våge seg at det blir solgt noen færre 50--fotere...

Ja, og det er bra at det er under sterk kritikk, særlig når det misbrukes. Jeg har så vidt jeg vet aldri forsvart opsjonsordninger. Jeg har bare spurt om noen ville sagt nei takk til en slik ordning om tilbudet lå på bordet.

Det spesielle med staten som eier er at eierskapet endrer karakter hvert 4. år. Også blander jo staten politikk og eierskap uten å tenke så mye på at staten som største eier også har ansvar for verdiene til de andre aksjonærene. Men her ser det ut til at kortsiktig populisme er viktigere enn langsiktig utvikling. Men det som kanskje er mest uvant er kanskje at eierstyringen som vanligvis utføres på generalforsamling og i styret flyttes til mediene. Det blir kanskje litt vanskelig for styret å vite om man skal gjøre det man tror er rett eller å følge det politikere sier i avisene.

 

Det rare med opsjonsordninger er jo at eierne har en lei tendens til å bruke dette. Kanskje det er for at det virker? Rart også at ingen hyler opp om andre ledere som enten har bonusordninger basert på syntetiske aksjer, bonusaksjer eller at de får "sign on aksjer"¨.

 

du har vel også presentert deg til det kjedsommelige etter over 5000 innlegg med stort sett de samme platte argumentene og det samme overfladiske ordspillet.

Har du på så kort tid siden du registerete deg lest alle 5000 innlegg fra Skipper Worse :eek:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det synes jeg er helt greit. Det er ingen mening i at staten umælende skal godta dette uvesenet som har bredt om seg de siste 8-10 årene. I svært mange bedrifter er lønnen bare et slags sikkerhetsnett i forhold til hva ledere kan forvente via slike opsjonsavtaler. At avtalene skulle være et nødvendig incitament for å få ledere til å gjøre en tilfredsstillende jobb, regner jeg som det rene visvas.

 

Så får det heller våge seg at det blir solgt noen færre 50--fotere...

 

Helt enig med deg Wave! Ting er helt ute av proposjoner, også internasjonalt, når det gjelder lønning og belønning, av toppledere! Hvis en 'vanlig' arbeider er verdt kr.400.000,- burde ingen andre være verdt mer enn 1 mill. Det er nå min mening! Det skal noe til å prestere 2,5 ganger en manns innsats i løpet av et år.

 

De opsjonsavtalene og forsåvidt lønningene som enkelte får er rett og slett urimelig med hensyn til andre i bedriften som også bidrar til selskapets resultat. Og hva med eierne som egentlig er dem som tar all risikoen....? Jeg skjønner godt at folk som får tilbud om slike avtaler tar i mot, men det er kulturen i næringen jeg misliker og som jeg gjerne skulle sett at det ble en drastisk endring på.

Link to post
Share on other sites

Utfordringen Baltic, er at det er markedet som styrer mye av lederlønningene . Og det blir mer og mer slik ettersom det norske næringslivet i større og større grad blir eksponert internasjonalt. Utfordringen i Norge er at markedet er relativt begrenset på gode ledere fordi Norge har få innbyggere og fordi svært få utenlandske ledere ser det som attraktivt å ta med seg familien sin til Norge og jobbe her. Tilbudet av gode ledere er rett og slett ganske litet.

 

Det finnes enkelte eksempler i Norge på ledere som tjener ekstremt bra. Når man vurderer disse lønningene kan det også være bra å se på hva slags selskaper dette er. Om man ser på hva en normal lederlønn er i Norge vil jeg si at det slett ikke er langt unna den millionenen du mener er rett grense om man ser på selskaper med omsetning opp mot 1 milliard kroner. Over milliarden øker nok lønningene noe. Men går man inn i årsapporter - der lederlønninger rapporteres - ser man at det er svært mange lederlønninger som ligger i området 600.000-1.200.000. Og lønningene som rapporteres her inkluderer både fordel av fri bil og bonus.

 

Det finnes unntak - det er ofte relatert til eierne som ønsker en spesiell kompetanse eller kanskje setter lønningene i et internasjonalt perspektiv. Det kan også være at organisasjonen under lederen er svak pga uheldige omstendigheter og at man ønsker å kjøpe seg lojalitet. Men unntakene er etter min mening ganske få om man ser på hele næringslivet.

 

Det store paradokset for eierne er å få tak i gode ledere. Dårlige ledere kan ha en ekstremt negativ effekt på virksomheten. Mange ledere har ofte god utdannelse og mye erfaring, noe som ofte er interessant for konsulentselskaper. Og ser man på konsulenter så tjener de mye bedre enn mange ledere. En timepris på mange tusen kroner er ikke uvanlig.

 

hvordan dette påvirker båtprisene? Ikke på noen annen måte enn at jeg tror at båtmarkedet reflekterer nivået på disponible inntekt. Og disponibel inntekt i Norge er på et meget høyt nivå sammenlignet med mange andre land, uansett hvilket nivå man ser på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg spesielt bevandret i dette, men er det ikke slik at det er eierne på generalforsamlingen som beslutter opsjonsprogrammer og ikke styret?

 

Ikke jeg heller så dette kan du helt sikkert bedre enn meg. :yesnod:

 

Generelt sett så er det vel sjelden, og lite, som blir gjenstand for diskusjon på en generalforsamling (finnes unntak) så det blir vel i beste fall litt "sandpåstrøing", for dette er oppe og avgjort på forhånd.

 

Når det er sagt så er det vel nettop dette vår nye minister ønsker å gjøre noe med. Som jeg har oppfattet det (intervju på radio/TV) så vil han utøve et aktivt eierskap i de selskaper hvor staten har eierinteresser og vil hindre inngåelse av nye opsjonsavtaler. Eksisterende avtaler skal ikke røres.

 

Men dette vet du sikkert mere om enn meg. :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har du på så kort tid siden du registerete deg lest alle 5000 innlegg fra Skipper Worse :eek:

Og du lurte på hva som mentes med arroganse...? :rolleyes: Sitter du ikke til og med i Skipsrådet? Synes du skal avstå fra en slik nedlatende tone til andre som ikke har hatt like mye skrivekløe som deg selv.

 

Kan dere tre starte en egen OT-tråd der dere fortsetter debatten, da?

Link to post
Share on other sites

Swande,

Jeg sitter ikke i Skipsraadet.

 

Jeg forstår ikke din kommentar. Dette har ikke noe med antall innlegg man skriver. Det har med hvor mye leser på en viss tid. For å ha tilgang til innleggene på Baatplassen må man ha registrert seg som medlem. Når man da kommenterer at et annet medlem stort sett bare kommer med svada i 5000 innlegg og man har vært medlem her i ca 2 måneder da må man jo ha lest mye på disse to måneden. Eller?

Her er det Spinner skrev over

du har vel også presentert deg til det kjedsommelige etter over 5000 innlegg med stort sett de samme platte argumentene og det samme overfladiske ordspillet.

 

Arroganse - nei - forundring - ja. Men vi tolker alle ting ulikt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig at vi dropper det, du har vel også presentert deg til det kjedsommelige etter over 5000 innlegg med stort sett de samme platte argumentene og det samme overfladiske ordspillet.

Det som er morsomt med deg og Bitteliten er selvsagt at dere er lett å provosere og dere bjeffer stort sett i kor.

Jeg må innrømme at jeg lurte litt på hva du er for en -- takk for at du "åpnet munnen" og fjernet all tvil. :wink: Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå må dere forstå: "bitteliten", "Skipper Worse" og "mouche, dette temaet omhandler refleksjoner om hva som man tror vil skje med båtprisene i fremtiden. Dette er et tema som er svært interessant for de fleste båteiere . Både de som har tenkt å kjøpe, og de som har tenkt å selge.

Så vennligst finn et annet fora for å diskutere de temaene som ikke omhandler båt og som dere i tillegg ikke har greie på!!. Det er svært tydelig at veien til "Mensa" for dere, er svææært lang!!

Link to post
Share on other sites

For å ha tilgang til innleggene på Baatplassen må man ha registrert seg som medlem.

 

Ønsker ikke at dette skal tas til intekt for den ene eller den andre siden i denne debatten. Men jeg mener at man kan lese på BP selv om man ikke er medlem, man får ikke postet men man kan vel komme inn og lese som gjest?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...