Jump to content

Båtpriser, hva skjer?


jazzen

Recommended Posts

Ja , vekt er et viktig moment angående båtens fremdrift.

To små motorer veier gjerne mere enn en stor, så man må nok hive ut andre ting for å kompensere for dette. :wink:

Men, hvordan kommer da brukt båter med dobbelinstallasjon ut i forhold til enkeltinstallasjon?(for å holde oss litt til den opprinnelige tråden)

Link to post
Share on other sites

Men, hvordan kommer da brukt båter med dobbelinstallasjon ut i forhold til enkeltinstallasjon?

Artig spørsmål. Antakelig er det umulig å besvare. Jeg kan ikke huske å ha sett noensinne den samme battypen med alternativ singel/dobbel installasjon med samme ytelse. De båter som går med twin er kanskje også en annen type eller størrelse enn båter som går med singel. Så det blir sikkert like vanskelig å svare på dette spørsmålet som å argumentere om feriepengene på jernbanen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Da jeg jobbet på tankbåter hadde noen av disse to motorer. Den ene av dem kalte vi da for "3 knops motoren"! Dvs et deplasement skrog vil ikke få noen vesentlig farts økning ved å ha to motorer fremfor en.

 

Nå er jo ikke store tankbåter direkte sammenlignbart med båtene vi kjører med, og jeg ser jo at planene båter som windyen til Bitteliten vil ha en del større toppfart med 2 motorer, men hvordan er det med de typiske halv planerene?

 

Slik som Worse sin, hvor mye gjør Fairlainen på marsfart med 1 kontra 2 motorer?

 

Selvsagt er det mye tryggere med 2, og manøver egenskapene er jo som natt og dag med 2 i forhold til 1, men er det økonomisk forsvarlig?

 

Uansett blir det dobbelt forbruk ved å gå med 2 på marsfart kontra 1!

Link to post
Share on other sites

Fant to seilbåter på Finn som jeg synes ser ut som gode kjøp med masse potensiale og som kanskje indikerer at prisene på seilbåter på 20 år har fått en klar priskorreksjon?

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=5&tot=613

 

og

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=3&tot=613

 

Personlig synes jeg Dehleren ser bra ut i den forstand at den har hatt samme eier siden den var ny, seil og bruksklar, men trenger tydeligvis noen nye "kjærlige" hender (og litt ekstra kroner?) for å få den i topp stand. Båten har fått meget bra omtale i tester både hva angår soliditet og seilegenskaper.

 

Hadde jeg vært i markedet så hadde jeg sett meeeget nøye på denne!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

de typiske halv planerene?

 

Slik som Worse sin, hvor mye gjør Fairlainen på marsfart med 1 kontra 2 motorer?

Hold grisepraten Deres for Dem selv. Worses fartøi er HELplanende, ikke et norsk bastard-design. :wink: Finnes ikke med bare en maskin, kun bygget med to men faktisk med så små saker som 2X165 VP

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

1,9 mill!!!!!! synes du det var billig :wink:

 

En null fra eller til spiller vel ingen rolle? :rolleyes:

 

Siden det åpenbart var feil så ble jeg nysjerrig på hva prisen egentlig skulle være og da denne ble nevnt (riktignok som høyeste bud!) i selve annonsen så ble jeg meeeget interessert!

 

Men hva synes du om båten, "egentlig pris" og båtens potensiale?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En null fra eller til spiller vel ingen rolle? :rolleyes:

 

Siden det åpenbart var feil så ble jeg nysjerrig på hva prisen egentlig skulle være og da denne ble nevnt (riktignok som høyeste bud!) i selve annonsen så ble jeg meeeget interessert!

 

Men hva synes du om båten, "egentlig pris" og båtens potensiale?

 

:sailing:

 

 

Først og fremst er det litt synd på selger om han ikke oppdager feilen i annonsen da mange legger inn en maks pris i sitt søk på nettet. Da er det ikke mange som får treff på han her. Selv om jeg har seilt en del i en lånt 33 fots Albin Nova anser jeg meg ikke som kyndig nok til å vurdere verdi på seilbåter. Men den så da kjekk ut og prisen på 190.000,- skremmer ikke mange.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hold grisepraten Deres for Dem selv. Worses fartøi er HELplanende, ikke et norsk bastard-design. :wink: Finnes ikke med bare en maskin, kun bygget med to men faktisk med så små saker som 2X165 VP

 

Da må jeg ærbødings få be om unnskyldning for å hatt fornærmet Hangarskipet! :blush:

 

Men alikevel, større flybridge båter med 2 motorer som har marsfart på rundt 18 knop er vel ikke direkte helplanene, det er disse jeg tror kanskje kan være noe uøkonomiske mht fart med 1 kontra 2 installasjoner!

 

Men mulig jeg tar feil her også :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nå har vel jeg også et planende skrog, men båten går faktisk dobbelt så fort med to motorer.

Ser man på feks. en Scand vil den også øke betydlig i fart med mere krefter, mener jeg har sett noen med dobbelt insallasjon TAMD 30 tror disse runder 20 knop.

Jobber selv på en båt med 4 motorer, i ideelle forhold får man ikke stor fartsøkning ved å doble effekten, men blir det litt vær og vind får det mere betydning.

Dette er da ikke samenliknbart med små båter, som blir truet over skroghastigheten.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo ikke store tankbåter direkte sammenlignbart med båtene vi kjører med, og jeg ser jo at planene båter som windyen til Bitteliten vil ha en del større toppfart med 2 motorer, men hvordan er det med de typiske halv planerene?

Uansett blir det dobbelt forbruk ved å gå med 2 på marsfart kontra 1!

Båten min hadde ikke kommet i plan med 1 motor. Motorer finnes nok, men ikke hekkagregat som tåler så mye kraft.

 

At forbruket er dobbelt så høyt med 2 som med 1 motor er jeg litt tvilende til. To motorer kan belastes mindre enn en motor.

Link to post
Share on other sites

Båten min hadde ikke kommet i plan med 1 motor. Motorer finnes nok, men ikke hekkagregat som tåler så mye kraft.

 

grunnen til at jeg brukte Windy`en som eksempel er at det er en mer typisk "fartsbåt" enn f.eks. Princess 35!

 

Jeg tror kanskje i en slik Princess kan det være mer lønnsomt med en motor med 300 hk, enn 2 på 200 hk. Det forutsetter at det ikke er hekkagregat kanskje.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mulig å få min gamle ærværdige Coronet opp i plan med bare 1 av motorene. Dette fordi at propellvalget på motorene er beregnet utifra den samlede effekten på begge motorene. Dvs. at stigningen på propellene er for stor til at motoren klarer å komme opp i turtall hvis man prøver med 1 motor.

Med andre ord: en planende båt med dobbelinstallasjon er beregnet på å gå med begge motorer igang ved vanlig marsjfart(over planingsterkelen). Man kan jo selvfølgelig putre rundt på en motor ved "kosekjøring" :smiley: . Tror heller ikke at forbruket er særlig høyere med to små motorer enn med en stor, tross en liten vektøkning. (store motorer veier mere enn enn små)

Har også sett et eksempel for ikke sålenge siden på dette forum(jeg husker ikke hvem det var) der en Mercruiser 7.3l v8 diesel ble erstattet med to 300 hesters Mercruiser dieselseksere. Der ble forbruk målt både før og etter installasjonen og konklusjonen var klar på mindre forbruk med to store motorer enn med en stor. Dette skyldtes at de to store kunne kjøres med mindre belastning på et mye mer gunstig turtall som er ca. rundt motorenes dreimoment topp. :cool:

Link to post
Share on other sites

Penser tråden litt inn på utgangspunktet igjen...

 

Nå som det ikke blir noen avgiftsøkning på diesel, blir ikke prisfallet på dyrere bruktbåter nevneverdig likevel.

 

Da blir det slik jeg ser det to faktorer som taler i mot jevnt over like høye priser som i fjor:

1. En rente som er på vei oppover...

2. Det største utvalg/tilbud av bruktbåter i nevnte prisklasse (1-1,5 mill) noensinne! Med mange båter og i hvert fall tilsynelatende få kjøpere prseer prisen nedover.

 

De båtene som kommer desidert best ut av det, er de mest kurrante. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være.

 

På den annen side mangler fremdeles bruktbåtmarkedet tilbud av båter fra 1990-1994. Jeg tror likevel at båter fra 1984-1989 vil få den største prisnedgangen, generelt.

 

Synser litt men likevel...

Link to post
Share on other sites

For de som tror at båtsalget nå reduseres neste år kan det nevnes at det selges utstyr til båtbyggerene som aldri før. En anerkjent leverandør til de fleste båtbyggeriene i Norge solgte like mye fra januer til oktober i år som de solgte i hele fjor. Dette var innlands salg, men salg utland økte også. Det selges nå omtrent like mye hele året, det er ikke så veldig sesongbetont som det var før.

 

Siden de norske båtbyggerene av middels og større båter lager båter mest etter bestilling fra kunde så tror jeg ikke på noe fall i salget i Norge av betydning frem til neste sommer.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har de siste ukene moret meg med å registrere annonser på Finn. Det er selvsagt alt for tidlig å trekke noen konklusjoner - det blir lettere til neste år når jeg kan sammenligne samme periode. Skulle selvsagt begynt med dette for lengst....

 

Her er utviklingen på bruktbåtsiden de siste uker:

brukte_baater.JPG

 

Grunnen til at antallet synker kraftig kan selvsagt også være at annonsene går ut uten at båter blir solgt, men det er da tydelig at det også er omsetning av båter om dagen.

 

Her en sammenligning over totalantallet av brukte og nye båter:

nye_og_brukte.JPG

 

Vi ser at antallet brukte båter synker kraftig, mens for nye er det en svak økning i antall for salg. Heller ikke det behøver å være spesielt da forhandlere selger flere nybåter pr. annonse slik at de antakelig blir liggende hele perioden, mens bruktbåter i stor grad tas ut av basen ved salg.

 

Det er nok uansett litt tidlig med noen konklusjoner, men jeg synes det er litt artig å følge dette markedet. Kommer derfor til å fortsette med registreringen, så få vi se om det blir lettere å trekke klare konklusjoner om markedet senere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...